- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hacı Bektaş Veli - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hamiye Duran
- Eser Yazılış Tarihi:h.827/ m. 1423
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/07/2022
MAKÂLÂT (HACI BEKTAŞ VELİ)
dinî-tasavvufî ahlaki eserHacı Bektaş Veli (d. 1207?/? - ö. 1271?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kendisinden “Makâlât ıssı” olarak bahsedilen Hacı Bektaş Velî’nin en tanınmış, nüshaları en yaygın ve hacimli eseri. Aslı Arapça olan ve tasavvufi konularda yazılmış müstakil risaleler hâlinde olan ancak bir bütün hâlinde düzenlenen eserin, manzum-mensur onlarca Türkçeye tercüme edilmiş nüshası bulunmaktadır. Bazen Makâlât ve Velâyetnâme adının karıştırıldığı, bazen de büyük velâyetnâme ve küçük velâyetnâme (Makâlât) şeklinde tanımlandığı da görülmektedir. Eserin aslının Arapça nesir olduğu hem Velâyetnâme’de hem de Hatipoğlu’nun nazma çektiği nüshada belirtilmektedir (Coşan 1971: XLIV). En erken Manisa nüshası Cafer bin Hasan tarafından H. 827 (M.1424) tarihinde istinsah edilmiştir.
İlk olarak Sefer Aytekin tarafından yayımlanan Makâlât (Aytekin 1954), daha sonra Prof. Dr. Esad Coşan tarafından doçentlik tezi olarak hazırlanmış, manzum ve mensur nüshalar üzerinde tenkitli bir çalışma yapılmıştır. Mensur Makâlât, Arapça eksik nüsha da eserin sonuna eklenerek neşredilmiştir (Coşan 1986). Vahit Türk, Hatiboğlu Bahrü’l-Hakâyık (2009) adlı eserinde yazma nüshaları tanıtmış ve manzum Makâlât hakkında bilgi vermiştir.
Coşan’ın söz konusu yayını, Hüseyin Özbay tarafından sadeleştirilerek yayımlanmıştır (Özbay 1990). Aynı eser hakkında yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Duran 1987). Makâlât’ın farklı bir nüshası, Ali Yılmaz, Mehmet Akkuş ve Ali Öztürk tarafından yeni yazıya ve günümüz Türkçesine aktarılmış, Türkiye Diyanet Vakfı tarafından (Yılmaz vd. 2009); aynı eserin başka bir nüshası da Ömer Özkan ve Malik Bankır tarafından hazırlanmış ve Hacı Bektaş Veli külliyatı içerisinde yayımlanmıştır. Ayrıca eser üzerine Abdurrahman Güzel tarafından da bir çalışma yayımlanmıştır (2002).
Haza Kitâb-ı Makâlât-ı Hâcı Bektaş el-Horasânî şeklinde başlayan eser, klasik tertibe uygun olarak besmele, hamdele, salvele ve Hacı Bektaş Veli’ye övgüyle başlamakta ve çeşitli konuları ele alan on bir bölümden (bâb) oluşmaktadır. Birinci babda “anâsır-ı erbaa” bağlamında sırasıyla âbid, zâhid, ârif ve muhiblerin özelliklerinden bahsedilmektedir. İkinci bab başlı başına iman konusuna ayrılmıştır. Altıncı bab'a kadar “dört kapı kırk makam” olarak bilinen şeriat, tarikât, ma’rifet ve hakikat makamları izah edilmiştir. Yedinci bab gönül konusunun ve nefis mücadelesinin anlatıldığı kısımdır. Burada can bahsine de geniş yer verilmiştir. Sekizinci bab Şeytan’ın hâlleri başlığını taşımakta insanları tuzağa düşüren öfke, gıybet, haset, buhul, maskaralık gibi terimler açıklanmaktadır. Dokuzuncu bab “tevhidü'l-ma'arif” başlığını taşımaktadır. Tanrının rahmet, heybet, celal, muhabbet, izzet gibi bazı sıfatlarının açıklandığı ve ilim öğrenmenin gerekliliğinin üzerinde durulduğu, ayrıca kendi özünü bilmek konusunun dünya ve insan üzerinden benzetmelerle anlatıldığı kısımdır. Onuncu ve on birinci bab Âdem’in yaratılış serüvenin anlatıldığı bölümdür. Burada Âdem’in topraktan yaratıldığı ve kendisine ruh verildiği, ilim, akıl, utanma gibi hasletlerin ruhla oluştuğu “menziletün beyne’l-menzileteyn, elestü bi rabbikum” gibi terimlerin de cevaplandığı bölümdür. Âdem’in yaratılışı gibi farklı konular da eserde yer almaktadır. Aklın önemi aşk ve şevk, imanın mahiyeti can gibi konular da eserin muhtevasını oluşturmaktadır. Eserin sonunda insan vücudunun şeriat, tarikat, marifet, hakikat makamlarının tamamının açıklandığı, fazlasını isteyenlerin Kur’an tefsirine, ehâdis-i nebev’iye ve Tezkitetü’l-Evliyâ’ya baş vurması önerilerek bitirilmiştir. Eserde amacına uygun olarak didaktik bir üslup ve akıcı bir anlatım tercih edilmiştir. Anlaşılması zor konular sohbet havası içerisinde somut örneklerle daha açık ve anlaşılır hâle getirilmiştir. İslam, itikat, ibadet ve ahlakına ait hususlar yüz elli yedi ayet ve yirmi üç hadisle desteklenerek ferdi ve içtimai ahlaka ait unsurlar açıkça ortaya konulmuştur. Hikâyet Sual nükte latife-i garibe mesel gibi başlıklar konu dışında açıklanması gereken yerleri izah için kullanılmıştır. Çeşitli dinî ve tasavvufi meselelerin oldukça geniş biçimde ele alındığı bu eserin en önemli özelliği, Hacı Bektaş’ın fikirlerinin tespitinde kullanılacak asıl kaynak hüviyeti taşıyor olmasıdır.
Müellifin biyografisi için bk. " Hacı Bektaş Veli", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/haci-bektas-veli
Eserden Örnekler
(59a)……Hakk Subhâne Te’âlâ âdem oğlanların dört dürlü nesneden yaratdı. Ve hem dört gürûh kıldı ve dördinün hem dörd dürlü tâ’atları ve işleri ve fikirleri ve arzuları vardur. Dört dürlü hâlleri vardur. Evvel toprakdandur. İkinc sudandur. Ücünci otdandur. Dördünci yildendür. Ve dört gürûh kim kıldı. Evvel gürûh ‘abîdlerdür kim bunlar tâ’at ehlidür. Asılları yildendür pes. (59b) Hem safîdür ve hem kavîdür. Zîrâ kim bunlar dün i (ü) gün Hakk’un tâ’atından ayrılmaz ve eger yil esmeyeyidi mecmû’ ‘âlem yiyiden helâk olayıdı. Her ne kim bu dünyada vardur mısmıl ve murdâr kamusı şerî’at birle ma’lûm olur. Zîrâ kim Şerî’at kapusı ulu kapıdur. Nitekim Çalap celle celâluhu cümle dürlü nesnenün varlığı Kur’ân içinde yâd kıldı. Kavlehu Te’âlâ “ve lâ ratbin velâ yâ’bisin illâ fî kitâbin mübîn” pes azîz-i men key sakınmak gerek kim Çalap Te’âlâ buyurduğun cehd eyleyüp tutmak gerek. Ve yığlınun didüginden yığlınmak gerek pes (Kitâb-ı Tefsîr-i Besmele Ma’a Makâlât-ı Hâcı Bektaş. h.827/ m. 1423. Müstensih: Cafer bin Hasan. Manisa Kütüphanesi: kayıt numarası: 3536).
Kaynakça
Aytekin, Sefer (1954). Hâcı Bektâş-ı Velî Makâlât. Ankara: Emek Basım Yay.
Cafer bin Hasan (827/1423). Kitâb-ı Tefsîr-i Besmele Ma’a Makâlât-ı Hâcı Bektaş. Manisa Kütüphanesi: kayıt numarası: 3536
Coşan, Esad (1986). Makâlât Hacı Bektâş-ı Velî. Ankara: Seha Neşriyat.
Duran, Hamiye (1987). Hâcı Bektâş-ı Velî’nin Makâlât’ında Din ve Tasavvuf. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Güzel, Abdurrahman (2002). Hacı Bektaş Velî ve Makâlât. Ankara: Akçağ Yay.
Özbay, Hüseyin (1990). Hâcı Bektaş-ı Velî Makâlât. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Özkan, Ömer ve M. Bankır (2010). Makâlât, Hacı Bektaş Velî Külliyatı. Ankara: Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.
Türk, Vahit (2009). Hatiboğlu Bahrü’l-Hakâyık. Ankara: TDK Yay.
Yılmaz, Ali, M. Akkuş ve A. Öztürk (2007). Makâlât. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-İ BESMELE (HACI BEKTAŞ VELİ) | Hacı Bektaş Veli | Prof. Dr. Hamiye Duran |
Görüntüle | ||
2 | FATİHA TEFSİRİ (HACI BEKTAŞ VELİ) | Hacı Bektaş Veli | Prof. Dr. Hamiye Duran |
Görüntüle | ||
3 | ŞATHİYYE (HACI BEKTAŞ VELİ) | Hacı Bektaş Veli | Prof. Dr. Hamiye Duran |
Görüntüle | ||
4 | MAKÂLÂT-I GAYBİYYE VE KELİMÂT-I AYNİYYE (HACI BEKTAŞ VELİ) | HACI BEKTAŞ VELİ | Prof. Dr. GIYASETTİN AYTAŞ |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂBU'L-FEVÂİD (HACI BEKTAŞ VELİ) | Hacı Bektaş Veli | Prof. Dr. GIYASETTİN AYTAŞ |
Görüntüle | ||
6 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
7 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
8 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
9 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
10 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
11 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
12 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
14 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
15 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |