- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mahmut Kaplan
- Eser Yazılış Tarihi:911-918/1505-1512 tarihleri arası (?)
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:16/02/2022
MAHZENÜ'L-ESRÂR (AHMED-İ RIDVÂN)
dinî-ahlâkî-tasavvufî mesneviAhmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg (d. ?/? - ö. 935-945 ?/1528-1538 ?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmed-i Rıdvân tarafından Nizâmî (ö.1214 ?)'nin Mahzenü’l-Esrâr'ı model alınarak yazılan mesnevi.
Sehi Bey, Heşt Behişt’te “Hamse-i Nizamî’yi Türkîye tercüme itmişdür.” ifadesiyle Ahmed-i Rıdvân'ın, Nizâmî’nin Hamse'sini Türkçeye tercüme ettiğini belirtmektedir (İpekten vd. 2017:50). Eserin bilinen tek yazma nüshası Erzurum Atatürk Üniversitesi Kütüphanesi Agâh Sırrı Levend Yazmaları, 369 numarada kayıtlı hamse içinde bulunmaktadır. Eser, Hayatî adlı bir şair adına kayıtlı görünmekteyse de İsmail Ünver, Mahzenü’l-Esrâr’ın Ahmed-i Rıdvân’a ait olduğunu tespit etmiştir. Hamse nüshasında ilk mesnevi Mahzenü'l-Esrâr olup, II. Bayezid (ö.1512) 'e sunulmuştur (Ünver 1986: 173). Yazım tarihi kesin olarak belli olmayan eserin “911-918/1505-1512” tarihleri arasında kalan yıllarda yazıldığı tahmin edilmektedir (Ünver 1986: 119).
Ahmed-i Rıdvân, Mahzenü'l-Esrâr’da Nizamî’nin eserini aynı vezinle (müfte'ilün/müfte'ilün/fâ'ilün) serbest bir biçimde, aynı adla tercüme etmiştir. Nizamî’nin eserine, Anadolu’da daha önce Manevî adlı bir şairin Mahzenü’l-Ebrâr adlı bir tercümesi varsa da bunun Ahmed-i Rıdvân üzerinde etkisi olduğu söylenemez (Ünver 1986: 118). Şair, eserinin kendi bilgi ve marifetinin ürünü olduğunu, kimseden emanet almadığını, görünenin iç dünyasının yansıması olduğunu, eserinin kendi fikrinin el değmemiş ürünleri ve orijinal olduğunu (Mahzenü’l-Esrâr: 4b) söylese de mesnevi bazı küçük değişiklikler dışında Nizamî’nin eserinin tercümesinden ibaret olup eldeki nüshası 2023 beyittir. Ahmed-i Rıdvân, Nizâmî’den ve eserinden bahsetmez. Kimi beyitler neredeyse Nizamî’nin eserinden mealen tercümedir (Ünver 1986:118-119). İsmail Ünver, Hayâtî’nin intihal yaptığı görüşündedir (Çeltik 2011:7). Şair, eserin “Der Fazîlet” başlıklı bölümünde padişaha sunmak üzere bir eser tasavvur ettiğini bu amaçla gece gündüz konu düşündüğünü ve padişah adına (penc genç) beş hazine nazmettiğini, bu vesileyle sultan katında itibarının artmasını umduğunu ifade eder.
Mahzenü’l-Esrâr, besmeleyle birlikte üç tevhid ve altı naatten sonra II. Bayezid methiyesi, padişah katında yer öpme bölümü ile devam eder. Mesnevide, “Der Fazîlet” bölümünü “halvet” başlıklı dört kısım takip eder. Mesnevinin asıl konusu, bundan sonra makalelerle devam eder. Mahzenü’l-Esrâr’da asıl konu 20 makale ve 20 hikâyeden ibarettir. İsmail Ünver’in tespitine göre eserin ilk sekiz yaprağında bazı başlıkların Nizamî’nin eserinin başlıklarıyla ve muhteva ile uyuşmamasının sebebi, bu başlıkların müstensihler tarafından sonradan konulmasıdır (Ünver 1986:119-120).
Ahmed-i Rıdvân’ın eserinde Nizamî’den farklı olan kısımlar şöyledir: Üçüncü makaleden sonra yer alan hikâyede Nizamî’den farklı olarak çiftçiyle konuşan, Hz. Süleyman’ın kuşudur. On altıncı makaleden sonra gelen “Yaralı Çocuk” hikâyesinin bazı beyitleri Ahmed-i Rıdvân’ın eserinde yoktur. On dokuzuncu makalede Ahmed-i Rıdvân eseri tercüme etmeyip daha önceki bölümlerde geçen insan ve ahiret konusundaki düşünceleri tekrarlamıştır. Yirminci makaleyi şair kısaltmış, Nizamî’nin söylediklerine ilave olarak dünyanın vefasızlığından söz etmiştir (Ünver 1986: 120). Mahzenü’l-Esrâr, doğan kuşunun bülbüle, sözünü uzatmaması, yüksekten uçmaması, sesini yükseltip şöhrete esir olmaması şeklindeki tavsiyesi ile sona erer.
Mahzenü’l-Esrâr, Avni Gözütok tarafından Hayatî adına yayımlanmıştır (Kavruk 2003: 208).
Şairin biyografisi için bk. "Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-ridvan
Eserden Örnekler
Ben ki bugün her sözümi söyledüm
Sözlerimün dürrini nazm eyledüm
Buyidi gönlümde beli niyyetüm
Bâ‘is-i fikre sebeb-i zahmetüm
K’eyleyüben pîşkeş-i şehriyâr
Olayidi hizmetine yâdigâr
Bu hevesile dürüşüp subh u şâm
Gevherimün nazmını kıldum temâm
Ayb ü hüner eylerise şeh kabûl
Bula murâdât u merâmum husûl
Himmet-i şâh-ile çeküp derd ü renc
Nâm-ı şehi çün düzüp penc genc (Ahmed-i Rıdvan: 4b-5a)
Hikâye
Var idi bir hâseki-i nev-cevân
Nâdir-i devr idi ferîd-i zamân
Olmış idi mahrem-i Cemşîd Şâh
Sevmiş idi hizmetini pâdişâh
Bulmış idi kurbet ü mâh-ı zemîn
Olmış idi gencine şâhun emîn
Olmış iken böyle mukarreb veli
Gine dolınmazdı yirinde dili
[…]
Şâh olıcak âdil-i pâkîze-hûy
Kamu reʿâyâsı olur sürh-rûy
Sen kim olasın dün gün hâs-ı şâh
Niçün ola reng-i ruhun misl-i kâh
Sen dahı gül bigi açıl iy cevân
Ruhlarun aç çün dil-i şâh-i cihân
Gûş idüben sözin anun ol cevân
Pîrezene didi eyâ nâ-tevân
Eyleyüben mihr ü mahabbet bana
Gösterüben rah mile şefkat bana
Zâhirine şeklimün itdün nazar
Duymadun esrâr-ı dilümden haber
Anlamadun derd-i dilüm var benüm
Sabri ederem zerde boyandı tenüm (Ahmed-i Rıdvan: 21a)
Ta’mum olup sine-i kebk ü küleng
Şimdi menem hem-ser-i şîr ü peleng
Sen çü dühül bir kuru âvâzesin
Âşık-ı sermest-i gül-i tâzesin
Başdan ayağa çü zebânsın müdâm
Maʿrifetün lağv ü füzûl-ı kelâm
Fazl u kemâl u hünerün kîl ü kâl
Anun içündür sana bu infiʿâl (Ahmed-i Rıdvan: 22b)
Kaynakça
Ahmed-i Rıdvan. Mahzenü’l-Esrâr. Atatürk Üniveritesi Kütüphanesi Agah Sırrı Levend Yazmaları. 369/1.
Çeltik, Halil (hzl.)(2011). Ahmed-i Rıdvan Divanı. Ankara: Bizim Büro Yay.
Gözütok, Avni (hzl.) (2001). Hayatî, Mahzenü’l-Esrâr (metin-dizin-tıpkıbasım). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yay.
İpekten, Haluk, Günay Kut, Mustafa İsen, Hüseyin Ayan ve Turgut Karabey (hzl.)(2017). Sehi Beg, Heşt Bihişt. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56165,hestbihistpdf.pdf?0&_tag1=03EE5380B678F1063BF0A9ED54D2FA0DD771F0E5&crefer=47A87A229EFFC4F879609498BC8DDB973D4C1970EECEF229D71E4BF3CC3C685E
Kavruk, Hasan (2003). Türkçe Mesnevilerde Sebeb-i Te’lifler (Eser Yazma Sebebi). Malatya: Özserhat Yay.
Ünver, İsmail. (1986). "Ahmed-i Rıdvan". Belleten 50 (196): 73-120.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-İ Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Prof. Dr. Halil Çeltik |
Görüntüle | ||
2 | İSKENDER-NÂME (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Doç. Dr. İsmail AVCI |
Görüntüle | ||
3 | RIDVÂNİYYE (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
4 | HUSREV Ü ŞÎRÎN (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
5 | HEFT PEYKER (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
6 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Öğr. Gör. Ayşe Ulu |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (AHMED-İ RIDVÂN) | Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg | Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
9 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
12 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
17 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |