- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî - Madde Yazarı: Öğretmen Muhammet H. Cankurt
- Eser Yazılış Tarihi:1063/1652 yılından sonra
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Menkıbe
- Yayın Tarihi:07/04/2022
MAHMÛDİYYE FÎ-MENÂKIBI RİCÂLİ’L-BİLÂD (RIZÂYÎ)
Azîz Mahmûd Hüdâyî’ye ve Celvetî mensuplarına manevî bir hediye olarak kaleme alınmış Arapça menkıbevî bir eserRızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî (d. 1007/1598-99 - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celvetî sûfîsi Aksaraylı Seyyid Hasan Rızâyî tarafından yazılmış bu eser, Aziz Mahmûd Hüdâyî’ye duyulan derin ve içten sevginin bir tezahürü olarak yazılmış ve onun nezdinde bütün Celvetî sûfîlerine armağan edilmiştir. Menâkıb-nâme hüviyeti taşıyan eser, Arapça olarak kaleme alınmıştır. Yüksek lisans tezine konu olan ve tercümesi yapılan eser (Çağırıcı 2006) hakkında biyografik ve bibliyografik kaynaklarda herhangi bir bilgi bulunmamaktadır. Eserin şu ana kadar tek nüshası tespit edilebilmiştir. İbrahim Hakkı Konyalı Kütüphanesi 66 numarada Rızâyî külliyatı içerisinde 177a-198b varakları arasında bulunmaktadır. Tercümesinden anladığımız kadarıyla eser içerisinde Türkçe manzumeler de vardır. Müellif hattı olduğu belirtilmekte ve müellifin ifadeleri dikkate alındığında 1063/1652 yılından sonra bitirildiği anlaşılmaktadır. Rızâyî, Tezkiretü’s-Sâlikîn adlı eserinde (22a) Mahmûdiyye’den bahsetmekte, Zâkir Mahmûd Efendi aracılığıyla Hüdâyî’nin torunu Şeyh Mes’ûd Efendi’ye takdim ettiğini söylemektedir. Sözü edilen ziyaret ve takdim Mahmûdiyye’de de anlatılmıştır. (Çağırıcı 2006: 39-42/65/79/81; Cankurt 2014: 109/111; Cankurt 2015: 130; Cankurt 2021: 173)
Müellif, eserine dönemin sultanı I. İbrahim’e dua ederek başlamaktadır. Daha önce memleketi Aksaray’da görüşüp tanıştığı ya da karşılaştığı âlimlerin, kadıların, gazilerin, sâliklerin ve evliyanın isimlerini tahrir ettiğini söyleyen şair, diğer beldelerde gördüğü mühim şahsiyetlerden söz etmenin ve onların adlarını eserlerinde zikretmenin manevî bir borç ya da bir vefa göstergesi olduğunu söylemektedir. Kadılık yaptığı ve çeşitli vesilelerle bulunduğu İstanbul, Aksaray, Koçhisar, Denizli, Aydın, Nazilli, Tire, Hama, Humus, Sermin, Halep, Antep, Diyarbakır, Amasya, Zile, Niksar, Kars, Çorum, Kırşehir, Niğde-Bor, Kayseri, Karaman (Larende), Konya-Ereğli, Antalya, Ankara-Ayaş, Konya-Akşehir, Afyon, Malatya ve Sivas gibi muhtelif bölgelerde görüştüğü dinî, tasavvufî ve siyasî kişiliklere eserinde yer veren müellif, söz ettiği şahıslarla kurduğu diyalogları ve bir kısım anekdotları sıralamaktadır. Anlatıların merkezinde kendisi olduğu için eser otobiyografi ve hatırat niteliği taşımakla beraber devrin sosyal ve siyasal hayatına dair veriler sunduğundan tarihî hüviyete de haizdir. (Çağırıcı 2006: 39-42; Cankurt 2014: 110-119; Cankurt 2015: 131-139)
Şairin biyografisi için bk. “Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarâyî”.Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/%20madde-detay/rizai-hasan-rizaii-aksarayi
Eserden Örnekler
Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın adıyla.
“Dikkat edin! Allah’ın dostları için korku ve hüzün yoktur.”
….
Merhûm babam Hacı Abdurrahman Efendi ile beraber âriflerin kutbu, tâlib ve sâliklerin vârisi, ilâhî tecellîlere ve âlî kerâmetlere mazhar Hüdâyî ismiyle meşhur Üsküdarlı Şeyh Mahmud Efendi’ye İstanbul’da mülâkî oldum. Meclis-i şerîflerine girdim, elini öptüm, hayır duâlarını aldım. Velî kullardandı. Allah’ın inâyetiyle iki cihânda hüzün ve korkudan uzaktı. “Kişi sevdiği ile beraberdir” hadîsi fehvâsınca her insan sevdiği ve sevdiğinin sevdiği kimselerle beraberdir. Bu fakîr her ne kadar onlar gibi hareket etmese de onları sevenlerdenim. Bu sebeple sevenlerinden ve dervişlerinden / hayır duâda bizi de unutmamalarını ümit ediyorum. Tâ ki Allah Teâlâ günahlarımızı af edip açıkta ve gizlide olan kötü hallerimizi bağışlasın, âmin ey isteyenlere bahşeden! (Çağırıcı 2006: 156)
…
Hazret-i Azîz [Aziz Mahmûd Hüdâyî] Karaman Koçhisar’ındandı. İlk tahsîlini Aksaray’da yapmıştı. O yüzden ceddimi ve silsilemi biliyordu. Allah rızâsı için şehâdette bulundu. Yardım eden Allah’tır. Rahmet ve gufrân ona âiddir. Bu tahrîr ve takrîr Allah’a şükür içindir. İhvân arasında böbürlenmek için değildir. Sadırları bilen Allah’tır. Tevekkül yalnızca O’nadır. (Çağırıcı 2006: 157)
Kaynakça
Cankurt, Hasan (2014). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
Cankurt, Hasan (2015). Seyyid Hasan Rızâyî El-Aksarâyî Hayatı, Sanatı, Eserleri ve ‘Miftâhu’s-Sa‘âde’ Adlı Manzûm Kasîde-i Bürde Şerhi. Ankara: Akçağ Yay.
Cankurt, Muhammet H. (2021). Tezkiretü’s-Sâlikîn ve Risâletü’n-Nâdimîn (Azîz Mahmûd Hüdâyî Menâkıbnâmesi) Metin-İnceleme-Sözlük-Dizin. Ankara: Berikan Ofset Matbaa.
Çağırıcı, Mustafa (2006). Hasan Rızâyî Ve Tezkiretü’s-Sâlikîn İle Mahmûdiyye Adlı Eserleri Tahkîk Ve Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KÂN-I MA'ÂNÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
2 | TUHFETÜ'L-KUDÂT (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
3 | MİFTÂHU'S-SA'ÂDE (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
4 | SAD-KELİME-İ ALÎ TERCEMESİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
5 | NÜZHETÜ’L-EBRÂR EL-MUTTALİ‘ Lİ-ESRÂRİ’L-GAFFÂR/NÜZHETÜ’L-EBRÂR MİN-EHLİ’L-ESRÂR (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
6 | KADILIK MERKEZLERİNE DÂİR BİR DEFTER (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Dr. Uğur Arslan |
Görüntüle | ||
7 | TEZKİRETÜ’S-SÂLİKÎN VE RİSÂLETÜ’N-NÂDİMÎN/MENÂKIB-I HÜDÂYÎ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETÜ’L-MENÂZİL Fİ’L-MENÂSİK (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
9 | CÛY-I RAHMET (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
10 | TECELLİYÂT-I HÜDÂYÎ’NİN NAZMEN ŞERHİ (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (RIZÂÎ) | Rızâî, Hasan Rızâî-i Aksarayî | Araş. Gör. Betül OKATALI |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ TECELLİYYÂT-I EHL-İ CENNET EFENDİ (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Öğretmen Muhammet H. Cankurt |
Görüntüle | ||
13 | NAZM-I AHKÂM-I SÂL-İ TÜRKÂN (RIZÂYÎ) | Rızâyî, Hasan Rızâyî-i Aksarayî | Doç. Dr. Aysun Çelik |
Görüntüle | ||
14 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
15 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
16 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
17 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
18 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
19 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
20 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
21 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |