MA‘RİFETNÂME
ma'rifet ilmine dair bilimler ansiklopedisi
Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı (d. 1115/1703 - ö. 1194/1780)

ISBN: 978-9944-237-87-1


18. yüzyılın büyük âlim ve şairlerinden Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın (d. 1115/1703 - ö. 1194/1780) pek çok ilme dair mefhumları içeren en meşhur eseri. Oğlu Ahmed Nâimî’ye nasihat ve yadigâr için yazıldığı belirtilen ve 1757’de (h.1170) tamamlanan eserde dinî, ilmi ve ahlaki pek çok hususa değinilmiştir.

Bir mukaddime, üç fen ve bir hâtime olmak üzere beş bölümden meydana gelen bu hacimli eser; çeşitli bab, fasıl ve nev’ilerle genişletilmiştir. Mukaddimeden önceki sebeb-i telif bölümünde İbrahim Hakkı, pek çok ilme değinmesine rağmen eserin asıl konusunun Hakk’ı bilmek olarak özetlenebilecek marifet olduğu vurgusunu yapmıştır. Ona göre asıl hakikat bu ilimler neticesinde Allah’ı bulmak olmalıdır. Tıp, astronomi, matematik, fizik gibi müspet ilimler de dahil olmak üzere tüm ilimler insanı Hakk’a ve hakikate götürmelidir.

Mukaddime kısmının konusu; âlemin yaratılışı, gökler, melekler, cennetler, cennetlikler, Livaü’I-Hamd, güneş, ay, yıldızlar, ay ve güneş tutulması, Kaf Dağı, arzın katları, cehennemler, cehennemlikler, Âdem’in yaratılışı ve kıyamet alametleri ile ilgilidir. Birinci fen bölümü; hikmet, felsefe ve tasavvufla ilgili olarak cevherler, arazlar, akıllar, nefisler, gökler, anâsır-ı erbaa (hava, su, ateş, toprak), mevâlid-i selâse (cisimler, bitkiler ve hayvanlar), mahlukatın ve insanın tekâmülü, devriye, aritmetik, geometri, astronomi ve astroloji, atmosfer, hava özellikleri, denizlerin ve kayaların faydaları, iklimler, kıtalar ve ahalisi, yeni astronomiye göre gökler ve özellikleri; madenIer, bitkiler, hayvanlar ve insanın mahiyeti gibi benzeri konulara dair ilimleri ihtiva etmektedir. Ayrıca 193 beyitlik aylara, günlerin uzayıp kısalmasına, hilâl ve bedire dair Menâzilü’l-Kamer, yine manzum ve mensur olarak yazılan hicrî ve rûmî tarihlerle ilgili Gurre-nâme ile gezegenler ve takvime ait bilgilerle kameri yılın şemsî yıla çevrilmesini izah eden 100 beyitlik İhtihârâtü’l-Kamer gibi daha önce yazılmış kısa eserler de bu bölümde bulunmaktadır.

İkinci fen; anatomiyle, insanın vücut yapısıyla, cihanın insanı müşfik bir anne gibi beslemesiyle, uzuvlar ve kemiklerle mafsal ve adalelerle, sinirler ve damarlarla, beden yapısı ve karakter arasındaki münasebetlerle, kadınlardaki güzellik hususiyetleriyle, uzuv seğirmeleriyle, insan uzuvlarıyla tabiat arasındaki benzerliklerle, insanın kendinde Hakk’ın kudretinin tecelli ettiğinin idrakiyle, kâmil insanın âlemin özü olması ve ibadetle rızaya kavuşabilmesiyle, rüya tabirleriyle, ruhla ve beden sıhhati ve korunmasıyla; cimanın, hamamın, ilaç ve gıdaların, yemenin, içmenin, giyinmenin ve süslenmenin adap ve kaideleriyle, ölümün fazilet ve faydalarıyla, hakikatıyla, ruhun bedenden ayrılmasıyla ilgilidir.

Üçüncü bölüm, insanın bilgisizlik ve gafletle hayvana benzemesi, Kur’ânla hidâyet, Hz. Peygamber’e tabi olma ve bidatlardan uzaklaşma, kalbin itikâdını düzeltme, ehl-i sünnete uyma, namazın edası, dünyanın faniliği, ahretin safa âlemi olduğu, feyiz ve irfan mahallinin gönül ve kalpte bulunduğu, marifetullah ve irfan mekânı olan kalbin ahval ve hususiyetleri, akıl, kalbin büyüklüğü ve genişliği, ruh ahvali; az yemenin, az uyumanın, az konuşmanın, susmanın, dili korumanın, uzletin, devamlı zikrin, tevekkülün, tefviz ve teslimiyetin fazilet ve şartları, sabır ve tahammül, kazaya rıza, nefsi bilmenin Hakk’ı bilmek olduğu, mahabbetullahın fazilet ve mertebeleri, Nakşibendi tarikatının erkânı, sapıklığa düşenler, tasavvuf ehlinin on iki fırkası, yedi nefs, şeyhi İsmail Fakirullah ve babası Derviş Osman Efendi hakkındadır.

Hâtime bölümü ise ahlak ve muaşeretle ilgilidir. Hz. Peygamber’in güzel ahlakından, halka karşı muameleden, evliliğin faydalarından, âlimin talebelerine karşı ve talebelerin hocalarına karşı nasıl davranmaları lâzım geldiğinden kişinin anne ve babasına karşı davranışından, arif bir kimsenin evlenirken dikkat edeceği hususlardan; erkekle kadının, kişiyle evladının sohbet ve ülfetinden, akrabalar ve komşularla münasebetten; âlimlerin, fakihlerin, veli ve şeyhlerin halka muamelelerinden, kulun uzuvlarını günahlardan korumasından, fakirlik ve zenginlik sebeplerinden bahsedilir. Eser asıl sonsöz mahiyetindeki Hâtimetü’I-Hatime başlığı altındaki kısımla, manzum ve mensur olarak kaleme alınan tevhid ve münacat bölümleriyle ve tarih manzumesi ile tamamlanmıştır. (Çelebioğlu 1988: 29-31; Külekçi, Karabey 1997: 24-26)

Kendi hayatı hakkında bilgiler de bulunan eserin yazılmasında müellifin ifadesiyle 400’den fazla kaynaktan istifade edilmiştir. İbni Sina’nın Şifâ’sı, İmam Gazâlî’nin İhyâü Ulûmi’d-dîn ve Tehâfütü’l-Felâsife’si, Şerif Cürcânî’nin Tarifât’ı, Mevlânâ’nın Mesnevî’si, Feridüddin Attâr’ın Mantıku’t-Tayr’ı, Hâkim Sinâî’nin Hadîka-i Şerîfe’si, Nizâmî’nin Hamse’si, Molla Câmî’nin Nefehatü’l-Üns’ü bu eserlerden yalnız bazılarıdır (Altıntaş 1997: 52). Müellif bu eserlere İstanbul seyahatlerinde ulaşmış, uzun süre kütüphanelerde araştırma yaptıktan sonra eserini vücuda getirmiştir.

Ma'rifetnâme'nin dili hem konunun ilmi derinliği hem de müellifin tasavvufi kişiliği nedeniyle beklendiği gibi ağırdır. Konuyla ilgili detaylı bilgiler ayet ve hadislerle desteklenerek aktarıldıktan sonra aynı hususta söyleyişi güzelleştiren ve daha etkili kılan çok miktarda beyit, rubai ve şiirler eklenmiş; böylece eser nesir-nazım karışık bir şekilde tanzim edilmiştir.

Kütüphanelerde kayıtlı pek çok yazma nüshası bulunan eser 1835-1914 arasında Mısır, Kazan ve İstanbul’da defalarca matbu olarak da yayımlanmıştır. 1957’den itibaren ise bölümler halinde veya tamamen günümüz Türkçesine aktarılarak basılmıştır (Başar 2005, Zengin vd. 2016). Ayrıca eser hakkında onlarca akademik çalışma da gerçekleştirilmiş, farklı yönleriyle yüksek lisans ve doktora tezlerine konu olmuş; özellikle eğitsel değeri (Kırkkılıç 2011, Can vd. 2021), tasavvufi yönü ve dönemin ilim anlayışı boyutlarıyla incelenmiştir.

Yazarın biyografisi için bk. “Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakki-erzurumlu-ibrahim-hakki.

Eserden Örnekler


Kıyâfetnâme’den

Kıyâfet-i A’zâ

Kim ki boyudur tavil

Sâde dil olur cemil


Kim ki boyudur kasîr

Hilesi vardır kesîr


Kim ki vasat boyludur

Âkil ve hoş huyludur


Kim ki saçı sert olur

Akılla cür’et bulur


Kim ki saçı nerm olur

Ebleh ve bî-şermolur


Kim ki saçı sarıdır

Kibr ve gazab kârıdır


Kim ki saçıdır kara

Sabrı var onu ara


Kumral ise saç güzel

Sahibidir bî-bedel


Saçı az olan latîf

Oldu ârif ü zarîf


Saçı çok olsa zenin

Fehmi az olur anın


Başı küçük aklı az

Olsa ona deme râz


Başı büyük olanın

Aklı çok olur anın (Başar 2005: 75-76)


Ma’rifetullâhın Mahalli Olan İnsan Kalbinin Künhünü ve Mâhiyetini Bildirir

Ey aziz, malum olsun ki ehlullah demişlerdir ki çünki kulların kalbi nazargâh-ı Mevlâ’dır. Pes kalbi masîvadan pâk etmek her tâatten evlâdır. Kalbinden fetva alan nedametten cüdadır Fetva ve ikbaline muhalif gidenin işi hatadır. İnsan kalbi bab-ı Rahmândır ki kul Mevlâ’sı huzurunda duracak mekandır. Gönül bedenin emîridir. Ve Zülminenin esîridir. Gönül kudret levhasıdır. Akıl ve marifet nakışlarıdır. Gönül surette süveyda noktasıdır. Manada, ruhun menba’ı ve Huda’nın nazargâhıdır. Gönül Rabbânî bir latîfedir. Madeni bu cismanî noktadır. Gönül, irfan sahibi aklın zâhiridir. Ve insan ruhu onun bir adıdır. Gönül, şaşılacak bir şeydir. Ve idrakinde bu akıl şaşırmıştır. Kalb ıslah olsa cesed ıslah olur. Zira ki emîrin salâhıyla halk felâh bulur. Gönül, yaratılışın aslıdır. Ve onun şanı muhabbettir. Çünki muamele kalbe intikal ederse uzuvlar rahat eder. Dervişlerin üstünlüğünü söz ve amellerledir sanma, belki üstünlükleri kalb ve hâllerledir. Kalb iman madenidır. Ve gönül tevhid ve irfan kaynağıdır. Kalb huzur makamıdır. Ve gönül nur şehridir (Çelebioğlu 1988: 77-78).

Kaynakça


Altıntaş, Hayrani (1997). Erzurumlu İbrahim Hakkı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.

Başar, M. Fuad (2005). Marifetnâme Erzurumlu İbrahim Hakkı Hazretleri. İstanbul: Âlem Yayınları.

Can, Fatih; Alyılmaz, Cengiz (2021). Eğitsel Yönüyle Marifetname. İzmir: Duvar Yayınları.

Çelebioğlu, Âmil (1988). Erzurumlu İbrahim Hakkı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

İbrahim Hakkı (1912). Marifetnâme (tâbi ve nâşiri Kırımî Yusuf Ziya). İstanbul: Matbaa-i Ahmed Kâmil.

Kırkkılıç, H. Ahmet (2011). Marifetname’den Türkçe Manzumeler ve Öğütler. Erzurum: Atatürk Üniversitsi Yayınları.

Külekçi, Numan, Turgut Karabey (1997). Dîvân- Erzurumlu İbrahim Hakkı. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Zengin, Cengiz; Cengiz, Oğuzhan (2016). Marifetname. İstanbul: Bilgeoğuz Yayınları.

Atıf Bilgileri


Taşkesenlioğlu, Lokman. "MA‘RİFETNÂME". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ma-rifetname. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
2 ‘İRFÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle
3 İNSÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle
4 MECMÛ‘ATU’L-ME‘ÂNÎ Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
5 KURRETÜ'L-UYÛN Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi Öğretmen mehmet cemal öztürk
Görüntüle
6 VÂRİDÂT (AZÎZ) Azîz, Azîz Ali Efendi Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
7 DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
8 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
9 DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
11 TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE Abdülhay Celvetî Doç. Dr. Şükrü Maden
Görüntüle
12 DÎVÂN (PERTEVÎ) Pertevî, Çorlulu Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
13 MUHTASARU’L-HAKKI’S-SARÎH VE'L-KEŞFI'S-SAHÎH Pertevî, Çorlulu Prof. Dr. Selami Şimşek
Görüntüle
14 DÎVÂN (Fahrî, Ahmed) Fahrî, Ahmed Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle