- Yazar Biyografisi (TEİS)
 Sünbül-zâde Vehbî
- Madde Yazarı: Prof. Dr. Müberra Gürgendereli
- Eser Yazılış Tarihi:1205/1790-91
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:22/03/2023
LUTFİYYE (SÜNBÜL-ZÂDE VEHBÎ)
nasihatnameSünbül-zâde Vehbî (d. 1133/1720-21 - ö. 1224/1809)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sünbülzâde Vehbî’nin (d. 1133/1720-21 - ö. 1224/1809) oğlu Lutfullah’a öğüt vermek amacıyla nasihatnâme türünde, “fe‘ilâtün fe‘ilâtün fe‘ilün” kalıbıyla kaleme aldığı 1181 beyitlik mesnevi. Vehbî, mesnevisini 1205/1790-91’de, oğlu Lutfullah 24 yaşını doldurduğu zaman hasta yatağında iken bir haftada yazmış, eserinin adını da oğlunun adından hareketle Lutfiyye koymuştur. Lutfullah’a ellili yaşlarında sahip olan Vehbî, bu yaşta bir erkek çocuğa sahip olmanın mutluluğuyla oğlunun eğitim-öğretiminde azami titizlik göstermiş, babanın vereceği öğütlerin bir ömür boyu faydalı olacağını düşünerek oğluna hitaben bir nasihat kitabı yazmaya karar vermiştir. Vehbî, eseri yazarken kendisinden yüz yıl önce yazılmış Nâbî’nin Hayriyye’sinden etkilenmiştir.
15 beyitlik tahmid ve naat bölümüyle başlayan eserde, 95 başlık altında sosyal hayatın hemen her konusundan bahsedilmiştir. “Der-Hitâb-ı Ferzend-i Hîş”, “Der-Fezâ’il-i İlm-i Şerîf”, “Der-Ta‘zîm-i Üstâd”, “Der-Şi‘r ü İnşâ”, “Der-Libâs-ı Edîbâne” gibi konu başlıkları altında; toplum içinde nasıl davranılması gerektiği ve ahlâk kurallarının neleri emrettiği anlatılmış, çeşitli meslekler ve meslek sahiplerinin eksik yönlerine işaret edilerek meslek seçiminin incelikleriyle ilgili tavsiyelerde bulunulmuştur. Ayrıca ilmin değeri, hoca hakkının önemi ve çeşitli ilimler hakkında bilgi verilip tercihen tefsir, hadis, fıkıh ve tıp ilimlerinin iyi öğrenilmesi gerektiği vurgulanmıştır (Beyzadeoğlu 2004: 26). Vehbî’ye göre tıp, mantık, tasavvuf, ferâset, edebiyat, tarih-siyer gibi ilimler, şiir-inşâ, güzel yazı-imlâ gibi kitâbet konuları bilinmesi ve öğrenilmesi gereken hususlardır. Kitapta hikmet, hendese, ilm-i nücûm, kimya, simya, ta‘vir (define bulma sanatı), kırtasiye, tılsım, sihir, himyâ (bir çeşit simya) ve ihfâ (aynı ortamda bulunduğu halde kişinin kendini başkalarından gizleyebilmesi) gibi “bâtıl” ilimlerden bahsedilirse de bunlardan uzak durulması istenir. Mûsikinin ruhlara esenlik verdiği, ancak yine de bunu meslek edinmemek gerektiği ayrıca öğütlenir (Bilgin 2003: 236). Eserde taassup, riya, yalan, alay, dedikodu, kibir, cimrilik, insafsızlık ve müsriflik gibi olumsuz davranışlar eleştirilirken konuşma ve giyinme adabı, çeşitli meslek kuralları, ev düzeni, evlilikte eş seçimi, komşuluk, hizmetinde çalışanlara iyi muamele gibi konularda yol gösterici nasihatler verilmiştir (Beyzadeoğlu 2004). Lutfiyye, kendi döneminde medreselerde ve rüştiyelerde o günün gençliğini terbiye maksadıyla okutulmuş ve halk tarafından itibar görmüş bir öğüt kitabı olup çocuk eğitimi tarihimiz için de önemli bir kaynaktır.
Lutfiyye’nin yurt içi ve yurt dışı olmak üzere toplam 54 yazma nüshası tespit edilmiştir (Alıcı 2011). Ayrıca eserin ilki 1252 tarihli olmak üzere birçok taş baskısı yapılmıştır (Beyzadeoğlu 2004). Metin, Süreyya Ali Beyzadeoğlu tarafından (1994, 2004, 2016 2019, 2022) neşredilmiştir. Daha sonra Gülcan Tanıdır Alıcı da (2011) metni yayımlamış, eser üzerine 4 yüksek lisans tezi (Kalkan 2012, Güler 2015, Sarıoğlu Çevik 2019, Aldanır 2022) hazırlanmıştır.
  Şairin biyografisi için bk. “Sünbül-zâde, Vehbî Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sunbulzade-vehbi-mehmed-efendi  
Eserden Örnekler
DER-HİTÂB-I FERZED-İN HÎŞ
Ba‘dezâ ey veled-i âgâhum
Cigerüm pâresi Lutfullâhum
V’ey gülistân-ı edebde gül-i ter
Sünbülistânumuza sünbül-i ter
V’ey gözüm nûrı sürûr-ı kalbüm
Ömrümün varı huzûr-ı kalbüm
Hamdülillâh ki Hudâ-yı Mennân
Seni bu bendeye kıldı ihsân
Oldun ey mâ-hasal-ı ömr-i azîz
Pîrlikde bana hâlet-engîz
Ben de yazdum sana bu muhtasarı
Hâzır itdüm ne ise mâ-hazarı
Muhtasar olsa da mazbût u müfîd
Bulınur bunda nice lutf-ı mezîd
Gâh ana geh buna eyle nazarı
Bilesin kadr-i makâl-i pederi
Çün senünçün yazılup oldı tamâm
Kondı Lutfiyye-i Vehbî diyü nâm
Sen de evlâdına nush eyleyesin
Bundan a‘lâlarını söyleyesin (Beyzadeoğlu 2004:40-43).
DER-Şİ‘R Ü İNŞÂ
Şi‘r ü inşâ hünerün a‘lâsı
Ya‘ni her ma‘rifetün ra‘nâsı
Şu‘arâ tâli‘dür sehmü’l-gayb
Şi‘re ta‘n eylemedür gâyet ayb
Ne safâ rind-i sühandân olmak
Zîver-i meclis-i irfân olmak
Şâ‘ir-i mâhire sultân dirler
Şân verip sâhib-i dîvân dirler
Bâ-husûs ola fezâ’il-perver
Feyz-i esrâr-ı ulûma mazhar
Şi‘rini eyleye ilme tatbîk
Bile mefhûm-ı ma‘ânî-i dakîk
Ya‘ni safvet virüp âyinesine
Bikr-i ma‘nâyı çeker sînesine
Söyleye tûtî gibi güftârı
 Ola hem-kadr-i şeker eş‘ârı (Beyzadeoğlu 2004: 72-73).
Kaynakça
Aldanır, Naile (2022). Sünbülzâde Vehbî’nin Lutfiyye Eserinin Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Trabzon Üniversitesi.
Beyzadeoğlu, Süreyya A. (1994). Sünbülzâde Vehbî Lutfiyye. İstanbul: Bedir Yayınevi.
Beyzadeoğlu, Süreyya A. (2004). Sünbülzâde Vehbî Lutfiyye. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yay. (Diğer baskılar: 2016, 2019, 2022).
Bilgin, A. Azmi (2003). “Lutfiyye”. İslâm Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 236-237.
Güler, Muhammet İkbal (2015). Değerler Eğitimi Açısından Lutfiyye-i Vehbî. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Kalkan, Ayşe Figen (2012). Lutfiyye ve Hayriyye Çerçevesinde Divan Edebiyatında Çocuk Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Sarıoğlu Çevik, Atiye (2019). XVIII. Yüzyıl Nasihatnâmelerinden Levh-nâme ve Lutfiyye’nin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi.
 Tanıdır Alıcı, Gülcan (2011). Sünbülzâde Vehbî/ Lutfiyye-i Vehbî. Kahramanmaraş: Ukde Kitaplığı.  
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
| # | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR | Görüntüle | ||
| 2 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK | Görüntüle | ||
| 3 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak | Görüntüle | ||
| 4 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar | Görüntüle | ||
| 5 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar | Görüntüle | ||
| 6 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar | Görüntüle | ||
| 7 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan | Görüntüle | ||
| 8 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN | Görüntüle | ||
| 9 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler | Görüntüle | ||
| 10 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk | Görüntüle |