- Yazar Biyografisi (TEİS)
Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Arzu Atik
- Eser Yazılış Tarihi:919 Zilhicce evahiri/16-25 Şubat 1514
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:28/10/2021
LEYLÂ VÜ MECNÛN (CELÎLÎ)
âşıkâne mesneviCelîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi (d. 893/1487-88 - ö. 977/1569-70)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celîlî’nin İranlı şair Nizâmî-i Gencevi’nin (ö. 1214 ?) aynı addaki mesnevisini temel alarak yazdığı çift kahramanlı aşk mesnevisi. Celîlî, eserinin adını 2'si giriş ve 1'i hâtime bölümünde olmak üzere 3 yerde Leylî Mecnûn olarak verir. Eser, 919 Zilhicce evahirinde/16-25 Şubat 1514 Edirne'de yazılmıştır (Atik 2010/I: 171). Eserini kime sunduğunu zikretmemekle birlikte Selîm Han (ö.1520)'dan hak ettiği değeri vermesini istediği bölümlerden anlaşıldığı üzere eserini Yavuz Sultan Selîm'e sunmak isteğiyle kaleme almış olmalıdır (Atik 2010: 21). Leylâ vü Mecnûn aruzun mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün kalıbıyla yazılmış 2132 beyitlik bir mesnevidir. Eser toplamda 29 bölümden meydana gelir. Eserde giriş bölümünden sonra konunun işlendiği “Âğâz-ı Dâsıtân” bölümüne geçilir. Bu bölüm 25 alt bölümden oluşur. Bölüm başlıkları Farsçadır. Eserde mesneviden başka bir nazım şekli kullanılmamıştır.
Eserin bir sebeb-i telif bölümü yoktur fakat padişahın methi bölümünde Celîlî, eserinin yazılış sebebi açıklar. Celîlî'nin söylediğine göre daha önce yazdığı Hüsrev ü Şîrîn mesnevisinin beklediği ilgiyi görememiş olmasından dolayı hamsesinin ikinci mesnevisi olan Leylâ vü Mecnûn hikâyesine başlamıştır. Şair, Leylâ vü Mecnûn mesnevisini tekrar ele almasının bir diğer sebebi olarak konuyu yenilemek, "teceddüt etmek" olduğunu söyler (Atik 2010/I: 20). Ayrıca eserin sonuç bölümünde de Celilî, kendisini Hüsrev (ö.1325), Câmî (ö.1492) ve Hâtifî (ö. 1521) ile birlikte Nizâmî ekolünün en iyi dört takipçisinden biri olarak sayar ve şairlik kabiliyetini över. Celilî, Nizâmî'yi şiir dininin peygamberine, diğer üç şairi onun halifelerine ve kendisini de son halife olan Hz. Ali’ye benzetir. Celîlî, eserini yazarken ortak motifleri kullanmakla birlikte kendi şairliği ölçüsünde hikâyeye yeni motifler, hayaller ekler. Celîlî'nin Leylâ vü Mecnûn'u Nizamî’ninkiyle hikâye unsurları ve çatı bakımından büyük benzerlikler göstermesinin yanı sıra eserde özellikle söyleyiş ve eda bakımından Hâtifî’nin de etkisi görülür (Atik 2010/I: 114) (Konu özeti için bk. Fuzûlî'nin Leylâ vü Mecnûn'u).
Eserin biri Paris Bibliotheque Nationale Ancien Fonds 364 ve diğeri Mısır Milli Kütüphanesi Edebi Türki Talat 118 numarada olmak üzere bilinen 2 nüshası bulunmaktadır. Arzu Atik eserin Paris nüshasını esas aldığı bir doktora tezi hazırlamıştır (2009). Bu tez daha sonra kitap olarak yayımlanmıştır (Atik 2010). Ayrıca eserin Paris ve Mısır nüshalarının esas alındığı tenkitli metni de yayımlanmıştır (Kazan 2018).
Şairin biyografisi için bk. “Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/celili-hamidizade-abdulcelil-efendi
Eserden Örnekler
Âğâz-ı Dâstân
[…]
Ol bâg-ı cemâli gördi çün Kays
Nev-reste nihâli gördi çün Kays
Oldı gam-ı ışk dil-figârı
Ol lâle-izâr dâg-dârı
Ol tâze bahâra oldı bülbül
Âşüfte-i gül esîr-i sünbül
Leylî dahı ışkdan dil-efgâr
Ol serv-kade olur hevâdâr
Ol Kaysa vü Kays ana âşık
Dil-dâde vü dilsitân muvâfık
Bu ana esîr o buna bende
Bu ana fütâde ol figende
Bu câm-ı şarâb-ı ışkdan mest
Ol dâm-ı belâ vü derde pâ-best
Bu girye-i cân-güdâz iderdi
Ol şem-i ruha niyâz iderdi
Ol gonca-sıfat olur ciger-hûn
Bu lâle gibi pür-eşk-i gülgûn
Gögsin geçürüp bu âh iderdi
Göz ucıla o nigâh iderdi
Çün oldı mahabbet iki başdan
Derd ü gam u mihnet iki başdan
Agyârdan ihtirâz iderler
Remz ile niyâz ü nâz iderler
[...]
Kaddini büküp hilâl iderdi
Ol zülf hevâsı dâl iderdi
Çün Leylî vü Kays oldı hem-râz
Âheng-i hevâ-yı ışka dem-sâz
Üstâda dürûg idüp fesâne
Her biri idüp birer bahâne
Bir lahza çıkup niyâz iderler
Birbirine keşf-i râz iderler
Dehrün bulup ol nefes vefâsın
Sürerler iki cihân safâsın
Bir bir dönüp ol iki dil-ârâm
Yirlü yirine iderler ârâm (Atik 2010/II: 28-30)
Kaynakça
Atik, Arzu (2009). Celilî'nin Leyla ve Mecnun'u ve Nizamî'nin Leyla ve Mecnun'u ile Karşılaştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atik, Arzu (2010). Celilī's Leylā vü Mecnûn and Its Comparison with Nizamī's Leylā vü Mecnûn. II P. Cambridge, Mass.: The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Harvard University.
Kazan, Şevkiye (hzl.) (2018). Celîlî-Leylâ vü Mecnûn. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/58919,celili-leyla-vu-mecnunpdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 28.10. 2021].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
2 | GÜL-İ SAD-BERG/ GÜL-İ SAD-BERG-İ BÎ-HÂR (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
3 | BAHÂR-NÂME (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
4 | HUSREV Ü ŞÎRÎN (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
5 | HECR-NÂME/HAZÂN-NÂME (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
6 | MEHEK-NÂME (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
7 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
8 | ŞEH-NÂME TERCÜMESİ (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
11 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
13 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
15 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
18 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |