LEYLÂ VÜ MECNÛN (AHMED-İ RIDVÂN)
âşıkâne mesnevi
Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg (d. ?/? - ö. 935-945 ?/1528-1538 ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmed-i Rıdvân tarafından, Nizâmî-i Gencevî’nin (ö. 1214) aynı adlı mesnevisi temel alınarak yazılan çift kahramanlı bir aşk mesnevisi. Eserin elde bulunan tek yazma nüshası baştan ortadan ve sondan eksik olduğu için eserin hangi tarihte yazıldığı ve kime sunulduğu tam olarak bilinmemekle birlikte şairin diğer mesnevilerinde verdiği bilgilerden hareketle eserini 1499 ile 1502 tarihleri arasında kaleme aldığı ve II. Bayezid (ö. 1512)’e sunduğu anlaşılmaktadır. Sebeb-i telif kısmı da eksik varaklara denk gelen eserde şairin sebeb-i telife, hatiften gelen bir sesin kendisini yönlendirdiğini söyleyerek giriş yaptığı görülür.

Ahmed-i Rıdvân, eserini mesnevi nazım şekliyle kaleme almıştır. Eser, baş kısmı eksik bir münâcât ile başlar. Eksik bölümden sonra, Na’t bölümü dört halifeye ve Hz. Hasan ile Hz. Hüseyin’e övgü vardır. Ardından da mi’raciyye bölümü gelir. Klasik mesnevi geleneğine uygun bir şekilde tertip edilen mesnevide eksik bölümler hariç tutulmak üzere toplam 52 başlık tespit edilmiştir. Başlıklar Farsça olarak yazılmıştır. Eser, mesnevi nazım şeklinin en çok kullanılan vezinlerinden olan hezec bahrinin “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Elde bulunan tek nüsha eski olduğundan eserin toplam beyit sayısı hakkında kesin bilgi vermek mümkün değildir. Yazmanın eksik kısımları hariç tutulmak üzere metin, 152 varak ve 3300 beyitten oluşmaktadır. Ancak; eldeki nüsha varaklarında 188’e kadar numaralandırma yapıldığı görülmektedir. Eserin son kısmındaki eksiğin olay akışı dikkate alınarak 1 ya da 2 varak olabileceği düşünülmektedir. Başından da 1 varağın eksik olduğu anlaşılmakta ancak orta kısımlardaki eksikliklerle ilgili net bir sayı vermek tam olarak mümkün olmamaktadır. Bütün bu değerlendirmelerden hareketle metnin tamamının yaklaşık 200 varak ve 4000 beyit olabileceği tahmin edilmektedir.

Leylâ vü Mecnûn mesnevisinin elde bulunan tek yazma nüshası, Atatürk Üniversitesi Kütüphanesi Agâh Sırrı Levend Yazmaları (ASL) 414’te kayıtlıdır. Eser, kütüphane kayıtlarında, “Ahmed-i Rıdvân, Leylâ vü Mecnûn” şeklinde yer almaktadır. Eserin müstensihi ve istinsah tarihi bilinmemektedir; ancak imla hususiyetleri, eserin telif tarihinden çok sonra istinsah edilmediği kanaatini oluşturmaktadır.

Ahmed-i Rıdvân, tezkirelerde Nizâmî’nin Hamse’ sini tercüme eden bir şair olarak tanıtılmaktadır; ancak iki eser üzerine yapılan karşılaştırma Ahmed-i Rıdvan’ın Leylâ vü Mecnûn mesnevisinin bir tercüme eser olmaktan ziyade telif-tercüme eser olduğunu göstermektedir. Şair, hikâye akışında Nizâmî’yi takip edip kimi bölümlerde bire bir tercüme yoluna gitmiş olsa da kendi yaptığı eklemeler, değişiklikler ve metnine dâhil etmediği bölümlerle farklılık yapma gayretini ortaya koymuştur (Konu özeti için bk. Fuzûlî'nin Leylâ vü Mecnûn'u). Nitekim Ahmed-i Rıdvân, eserini Nizâmî ile aynı vezinde yazmamış; farklı bir vezin kullanmayı tercih etmiştir.

Ahmed-i Rıdvân'ın Leylâ vü Mecnûn'u üzerine Ayşe Ulu tarafından doktora tezi hazırlanmıştır (2020).

Şairin biyografisi için bk. “Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-ridvan  


Eserden Örnekler


Annesinin Leyla’nın Âşığından Haberdar Olması

Çü düşdi dillere Mecnūn u Leylî

Cihânda dâstân oldı bu haylî


Bu söz oldı kamu dillerde şâyi’

Anı gûş eyledi mecnūn u tâyi’


İşidür nâgehân Leylâ anası

Ki Kays olmış kızınuñ mübtelâsı


Bu sözden hâtırı oldı perîşân

Revân itdi gözinden seyl-i bârân


Bu hâletden mizâcı hastalandı

Kara bahtına ilendi karandı


Didi Leylî’ye bana oldı zâhir

Senün dîvânen olmış Kays-ı Âmir


Anun sen dahı olmışsın esîri

Hedef kılmış vücûdun ışkı tîri


Çü gûş eyledi Leylî bu cevâbı

Dönüp anasına kıldı hitâbı


Didi bu söz ki dirsin ne revâdur

Hayâli fâsid ü fikri hatâdur


Egerçi varıdı dilde niyâzı

Hayâsından velî saklardı râzı


Sözin pûşîde söylerdi hayâdan

Dimezdi kimseye ol mâcerâdan


Anası eyleyüp âr u hamiyet

Dönüp Leylî’ye kıldı çok nasîhat


Çü gördi yok işinde istikâmet

Zarûrî kıldı ana istimâlet


Didi lâyık budur kim sabr idesin

Giderse ihtiyârun cebr idesin


Bana ir görmeyesin zecr ü tasdî’

Senünçün görmeyem ta’nıla teşnî’


Koyup nâmus u ârı gitmeyesin

Bizi âlemde rüsvâ itmeyesin


Otur şimden girü bu evde epsem

Bizi halkun diline virme bir dem (Ulu 2020: 221-222)

Kaynakça


Ahmed-i Rıdvan. Leylâ vü Mecnun. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Ktp. Agâh Sırrı Levend Yazmaları. Nu: 414.

Durmuş, İsmail (2003). “Leylâ ve Mecnûn”. İslâm Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: TDV Yay. 159-160.

Koncu, Hanife (2007). “Leylâ ve Mecnûn Bibliyografyası”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 5 (10): 597-615.

Levend, A. S. (1959). Arap, Fars ve Türk Edebiyatlarında Leylâ ve Mecnûn Hikâyesi. Ankara: TTK Yay. 

Ulu, Ayşe (hzl.) (2020). Ahmed-i Rıdvâ'ın Leylâ vü Mecnûn Mesnevisi (Transkipsiyonlu Metin-İnceleme). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Ulu, Ayşe (2021). "Öyküleyici Bir Metin Olarak Ahmed-i Rıdvâ'ın Leylâ vü Mecnûn Mesnevisi". Hikmet (14): 115 - 147. 

Ünver, İsmail (1982). Ahmed-i Rıdvân- Hayatı Edebî Şahsiyeti ve Eserleri. Doçentlik Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Yazıcı, Tahsin (2003). “Leylâ ve Mecnûn”. İslâm Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: TDV Yay. 160-161.

Atıf Bilgileri


Ulu, Ayşe. "LEYLÂ VÜ MECNÛN (AHMED-İ RIDVÂN)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/leyla-vu-mecnun-ahmed-i-ridvan. [Erişim Tarihi: 24 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-İ Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Prof. Dr. Halil Çeltik
Görüntüle
2 İSKENDER-NÂME (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Doç. Dr. İsmail AVCI
Görüntüle
3 RIDVÂNİYYE (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
Görüntüle
4 HUSREV Ü ŞÎRÎN (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
Görüntüle
5 MAHZENÜ'L-ESRÂR (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Prof. Dr. Mahmut Kaplan
Görüntüle
6 HEFT PEYKER (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
7 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (AHMED-İ RIDVÂN) Ahmed-i Rıdvân, Rıdvân, Ahmed Beg Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
8 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
11 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
12 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
17 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle