- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şemsettin Sami - Madde Yazarı: Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
- Eser Yazılış Tarihi:884
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Fıkra
- Yayın Tarihi:02/11/2022
LETÂİF (ŞEMSETTİN SAMİ)
fıkraŞemsettin Sami (d. 1 Haziran 1850 - ö. 18 Haziran 1904)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Latifeler, fıkralar kitabı. Arapça kökenli bir kelime olan ve “latifeler”, “fıkralar”, “şakalar” anlamına gelen Letaif, Şemsettin Sami’nin, Cep Kütüphanesi’nin 17. yayını olarak 1300 tarihinde yayımlanan kitabıdır. Letaif ya da yaygın adıyla fıkra, aslında eski, yeni ve bilhassa halk edebiyatı alanında dünden beri varlığını sürdüren ve çokça rağbet gören bir türdür. Güldürerek ve eğlendirerek düşündürmeyi, sorgulamayı, kıssadan hisse çıkartmayı bilen Türkler, bu türü sosyal hayatın bir parçası olarak görmüş ve bu alanda önemli bir külliyat ortaya koymuştur.
Kaleme aldığı kitaplarına genelde okurun merakını giderecek ölçüde ön sözler yazmayı alışkanlık hâline getiren Ş. Sami, Letaif’in başına son derece kısa bir “İfade-i Meram” koyar ve burada Letaif’e ilişkin olarak “Cep Kütüphanesi’nin şu birkaç cüzünde umuma arz (ettiği) hikmetamiz ve ibretengiz latifeler hakkında söyleyebileceği(n)i yine Cep Kütüphanesi’nin birkaç cüzünde çıkmış olan Emsal nam eser-i acizane(sin)in mukaddimesinde söylemiş olduğu(n)dan burada ancak bunun eser-i mezkûrla bir dereceye kadar münasebet ve merbutiyeti olduğunu beyanla iktifa” (s. 3) edeceğini söyler. Bu kısa açıklamadan da anlaşılacağı gibi Ş. Sami, Letaif’te de yine Emsal adlı eserinde takip etmiş olduğu yöntemi esas alır. Bu nokta, açıklamayı müteakip sayfada yer alan başlıktan da anlaşılır. Nitekim bu mukaddimeden sonra Ş. Sami, Emsal’de yapmış olduğu gibi sayfanın ortasına “Letaif” başlığını yerleştirir ve latifeleri, bu başlığın altında birden başlayarak arka arkaya sıralar. Eserini bu usule göre tertip eden Ş. Sami, Letaif’te toplam olarak 463 latifeye ya da fıkraya yer verir. Ş. Sami’nin, bu latifeleri aslında Emsal’de olduğu gibi önce Sabah ve Hafta gibi gazete ve dergilerde yayımladığını, burada okurun göstermiş olduğu büyük ilgi ve teveccüh üzerine bunları bir kitapta toplama fikrine kapıldığını ve en nihayet yayıncısı Mihran Efendi’nin vasıtasıyla da kitaplaştırdığını biliyoruz.
Letaif’te yer alan latifeler, biçim veya hacim bakımından bazı özellikler arz eder. Bu açıdan hareketle bir bütün olarak ele alındığında latifeler, esas olarak ‘on beş yirmi kelimeden veya iki üç satırdan ibaret kısa latifeler’, ‘elli altmış kelimeden veya sekiz on satırdan ibaret orta uzunluktaki latifeler’ ve ‘yaklaşık yüz kelimeden veya on beş yirmi satırdan ibaret uzun latifeler’ olmak üzere üçe taksim edilebilir. Bu taksime göre Letaif’te sayıca en çok yer işgal eden veya birinci sırada olan, orta uzunluktaki latifelerdir. Latifelerin neredeyse yüzde yetmişini bunlar oluşturur. Bunu, kısa latifeler takip eder. Letaif’te en az yer işgal edenler ise üçüncü sırada zikrettiğimiz uzun latifelerdir. Bunların genel içindeki sayısı ise iki elin parmaklarını geçmez.
Bunlarla birlikte Letaif’teki latifeler, konu ve içerik bakımından da oldukça zengin ve dikkat çekicidir. Bu latifelerde, dünyanın dört tarafından ülkelerin, milletlerin; papa, papaz, piskopos, rahibe gibi muhtelif din adamlarının; general, amiral, er, avukat, aktör, aktris gibi çeşitli meslek gruplarının; kral, kraliçe, hükümdar, dük, zadegân gibi devlet adamı ve soyluların; sıradan insanların, şehirlilerin, kasabalıların, köylülerin, kadınların, erkeklerin, yaşlıların, gençlerin, âşıkların, evlilerin, hasislerin, pintilerin, mürailerin, cahillerin… kısaca tüm sosyal kesimlerden insanların bazen tebessüm ettiren, bazen güldüren, bazen de kahkahalar attıran tuhaflıklarıyla karşılaşırız. Ş. Sami’nin, Letaif’te özellikle “öteki”nin tuhaflıklarıyla okurlarını güldürdüğü dikkati çeker. Bunlar arasında özellikle gayrimüslim din adamları, sıradan veya önemli mevkideki devlet adamaları önemli yer tutar. “Bir piskopos”, “Rahibin biri”, “Bir papazın intihabı”, “Papazın biri”, “Bir kardinalin”, “14. Benedictus”, “Papa VII. Clemens; “Paris’te kahvehanenin birinde”, “Fransa amirallerinden”, “Bir İngiliz seyyahı”, “İsveç Kraliçesi”, “Fransa hükümdarlarından 13. Louis”, “Fransa krallarından 11. Louis” şeklinde başlayan latifeler, bunu açıkça gösterir. Bu ve benzeri konular etrafında dönen bu latifelerin bir özelliği de bazılarının dış dünyada gerçekliği olan tarihî ve dinî kişiler üzerine kurulu olmasıdır. Başka düzlemde andığımız yukarıdaki alıntılar, bu hususu teyit etmektedir.
Letaif’teki latifeler, umumiyetle fıkralarda gördüğümüz gibi üçüncü teklik şahıs kipiyle ya da yazar anlatıcı tarafından tahkiye edilir. Bu tahkiyede, herhangi bir ön hazırlık yoktur; üzerinde durulacak konu, kişi, yer ya da zamandan bahisle söze doğrudan girilir ve latife anlatılır. Bazı latifelerde hem tahkiye hem de diyalog iç içedir. Ama bunlar, çok azdır. Bunlarla birlikte Sami, genel tavrına uygun olarak Letaif’te son derece sade ve açık bir dili tercih eder.
Ş. Sami’nin çok yönlülüğüne delalet eden Letaif, Cep Kütüphanesi’nin 17. kitabı olarak İstanbul’da Mihran Matbaası’nda 1300 tarihinde yayımlanmıştır.
Şemsettin Sami’nin biyografisi için bk. “Şemsettin Sami”. Türk Edebiyatı Yazarlar Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsettin-sami
Eserden Örnekler
“LETAİF
1
Birisine ahbabından birinin öldüğünü söylediler; ‘Yalandır, demiş, çünkü ben kendisinden her hafta mektup alıyorum, öyle bir şey olaydı, bana yazacaktı.’
2
Voltaire’in Bikr ismindeki eseriyle Helvetius’un Fikr unvanlı kitabının neşri Fransa Hükûmeti tarafından menolunarak bu kitapların bulunduğu yerde zapt olunması için eyaletlere yazıldığı sırada, valinin biri: ‘Bizim eyalette ne fikr bulunur ne de bikr’ diye cevap yazmış. […].
4
Fransız’ın biri iki karı tezevvüç etmiş olduğundan idam edilecekti; birisi bu haberi işittikte: ‘Hükûmet ihmal etmiş; birinci karıyı tezevvüç ettiği vakit, tutup asmış olaydı, fenalığın önü alınmış olurdu’ demiş.
5
İki ahbap muhabbetlerinden bahsettikleri sırada, birisi: ‘Ben senden evvel ölürsem, cenazeme gelecek misin’ diye sormuş; öteki: ‘Maalmemnuniye’ demiş.
6
Birisi eğreti (ariyeti - suni) bir gözü vardı; yatacağı vakit çıkarıp bir yere koymak için hizmetçisine verir; hizmetçi, sonra gitmeyip bekler; herif ne beklediğini sorunca ‘Öbürünü vermeyecek misiniz?’ der.
7
Bir kadın esvabını bir derecede sırma ve altın tellerle işletmiş ki ağırlığından güç yürüyordu. Birisi merkumeye hitaben: ‘Bu esvabı hangi kuyumcuya yaptırdınız?’ demiş.
8
Esnaftan biri bir gazete idarehanesine gidip: ‘Benim karım öldü, gazetenizin havadis sırasına yazınız.’ der. Muharrir efendiler bu teklifi istihza ile reddederek: ‘Ay oğul, biz yalnız büyük adamlardan birisi ölürse yazarız; esnaf kadınlarının öldüğünü yazmak murat etsek, vefeyat istatistiğine döner’ derlerse de herif kanmayarak nihayet bu havadisi ücretle gazeteye derç ettirmeye karar verir. Müdür efendi o vakit bu havadisi derç etmeye rıza verirse de bunun, karısının öldüğünü neşrettirmekten muradı ne olduğunu merak ederek sorar; herif: ‘Gazetelerde her ne görürsem yalan çıkıyor; bu havadis de yazıldıktan sonra mutlaka yalan çıkacağından, gidip karımı evimde sağ bulacağımda şüphem yoktur’ der. […]
11
Kardinalin biri Papa’ya bir tebrikname yazacaktı. Kâtibe demiş ki: ‘Sen bir tane yaz, ben de yazayım da hangisi daha iyi olursa, onu göndeririz.’ Mektupların ikisi hazır oldukta kardinal kâtibinkini tercih edince kâtip bir şey söylemeksizin gidip kardinalin vekilharcını bularak: ‘Benim hesabımı gör, gideceğim’ demiş. Vekilharç sebebini sorunca ‘Kardinal hazretleri benim kendisinden iyi yazdığımı anladığı için benim burada kalmaklığım muhaldir’ demiş.” (Şemsettin Sami 1300: 5-9).
Kaynakça
(Kır) Işık, Sibel (2006). Edebiyatçı Yönüyle Şemsettin Sami. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
Şemsettin Sami (1300). Letaif. İstanbul: Mihran Matbaası.
Topaloğlu, Yüksel (2012). Şemsettin Sami Süreli Yayınlarda Çıkmış Dil ve Edebiyat Yazıları. İstanbul: Ötüken Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LİSÂN (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
2 | VİCDAN (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
3 | TAAŞŞUK-I TALÂT VE FITNAT (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
4 | İHTİYAR ONBAŞI (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
5 | GALATÉE (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
6 | SEYDİ YAHYA (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
7 | BESA YAHUD AHDE VEFA (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
8 | GAVE (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
9 | ŞEYTANIN YÂDİGÂRLARI (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
10 | SEFİLLER (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
11 | ESÂTİR (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
12 | EMSAL (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
13 | KAMUS-I FRANSEVÎ (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
14 | ROBİNSON (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
15 | USÛL-İ TENKÎD VE TERTÎB (ŞEMSETTİN SAMİ) | Şemsettin Sami | Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |