- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Fazıl Gökçek
- Eser Yazılış Tarihi:1887
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:18/08/2022
LETAİF-İ RİVAYAT 15 (ÇİNGENE) (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat Efendi’nin Letaif-i Rivayat serisi içerisinde yayınladığı romanlardan. Serinin 15. kitabı olarak yayınlanmıştır. Bu serideki eserlerin bir kısmı roman bir kısmı uzun hikâyedir. Boyutu, kalabalık kişi kadrosu ve karmaşık kurgusuyla Çingene bir roman olarak kabul edilmelidir. Modern Türk edebiyatında hikâye ve roman türündeki eserlerin ilk örneklerini veren Ahmet Mithat Efendi, bu eseriyle de bir Çingene karakterini ayrıntılı olarak kişileştiren ilk yazarımızdır.
Romanın başkişisi Şems Hikmet Bey, varlıklı bir aileye mensup bir beyzadedir. İyi eğitim almış, kültürlü bir gençtir. Arkadaşlarıyla eğlenmek için gittikleri bir Kâğıthane gezisi sırasında bir grup Çingene ile karşılaşırlar. Bunların içinde bulunan on beş on altı yaşlarındaki bir Çingene kızının güzelliği Şems Hikmet Bey’in dikkatini çeker. Genç kızın ayrıca sesi de çok güzeldir. Zihnindeki Çingenelere ilişkin önyargılara rağmen bu kızı eğiterek değiştirmek ve bu Çingene kızından bir hanımefendi ortaya çıkarmak emeline kapılır. Aslında bir görüşte âşık olmuştur, fakat başlangıçta bunu kendisine bile itiraf edemez. Anne babası ölmüş olan Ziba’nın akrabalarını, onu hizmetçi edeceğini söyleyerek ve müreffeh bir gelecek vaadiyle razı ederek genç kızı aile dostu Düriye Hanım adındaki bir kadının evine yerleştirir. Amacı onun Düriye Hanım’ın kızlarıyla birlikte eğitim almasını sağlamaktır. Özel hocalar tutarak dersler almasını, özellikle de müzik kabiliyetini geliştirmesini sağlar. Birkaç yıl içinde beklentileri doğrultusunda Ziba değişir, eski “Çingenelik” hallerini terk eder ve bir hanımefendi olur. Bu sürede Şems Hikmet Bey de kendi duygularını daha iyi tahlil eder ve Ziba ile evlenme arzusunu kesinleştirir. Ancak Şems Hikmet’in ailesi (annesi ve eniştesi) onun ne kadar değişmiş olursa olsun bir Çingene kızı ile evlenmesini kabul etmezler. Bunalıma giren Şems Hikmet kendisini evlerinin bahçesindeki kuyuya atarak intihar teşebbüsünde bulunur. Yaralı olarak kurtarılır, fakat akli melekelerini kaybetmiştir. İyileşmesine yardımı olacağı düşünülerek Ziba eve getirilir, ancak o Ziba’yı da tanıyamaz. Nihayet birkaç ay yaşadıktan sonra ölür. Bu birkaç ay içerisinde Ziba’yı yakından tanıyan Şems Hikmet’in annesi ne kadar büyük bir hata yaptığını anlar, fakat olan olmuş, hatası yüzünden oğlunu kaybetmiştir. Çingene bir gelin istemeyen kadın, romanın sonunda, Ziba’yı kızı olarak kabul etmiş ve bir Çingene kızının annesi olmuştur.
Romanda Ziba ile birlikte onun akrabaları olan Çingeneler üzerinden Çingene kimliği ve toplumun Çingeneler hakkındaki yargıları ile ilgili -birçoğuna yazarın da katıldığı- değerlendirmeler bulunmaktadır. Bu noktada yazar anlatıcının toplumun diğer bireylerinden farkı, kahramanı Şems Hikmet Bey’le birlikte, Çingenelerin de eğitilebileceği fikrini savunmasıdır. Şems Hikmet Bey ve onu onayladığını her fırsatta belli eden yazar anlatıcı, bir çeşit toplum mühendisi tavrıyla bir Çingene’nin “bile” eğitimle “medenî” bir insan haline getirilebileceği tezini ispatlamaya çalışır. Dolayısıyla bu roman, Sabahattin Çağın’ın ayrıntılı bir tahlille gösterdiği üzere, Pigmallion Efsanesini hatırlatacak şekilde, eğitimsiz ve ilkel bir insanın eğitimle değiştirilebileceği, yeni ve medeni bir insana dönüştürülebileceği fikrini ispatlamak için kaleme alınmış bir “gelişim/dönüşüm romanı”dır. (Çağın 2021: 127-148) Roman, toplumdaki Çingenelerle ilgili olumsuz imajı değiştirmek için değil, eğitimin önemini anlatmak için kaleme almıştır. Bunun için bir Çingene karakterinin seçilmiş olmasının sebebi, Çingenelerin toplumun en eğitimsiz kesimini oluşturmalarıdır. Ahmet Mithat Efendi’nin, Çingenelerin eğitimsizlik sebebiyle toplumun en hor ve hakir görülen kesimi olduğuna ilişkin başka eserlerinde de bazı değerlendirmeler vardır. Mihnetkeşan’da eserin kahramanı Dakik Bey, kadınların kötü yola düşmelerinin en başta gelen sebebinin eğitimsizlik olduğunu ileri sürerken örnek olarak Çingeneleri gösterir (Ahmet Mithat 2001: 112). Ahmet Metin ve Şirzat’ta da Çingenelerin tarih boyunca cehaletleri sebebiyle “hiçbir şeye muvaffak” olamadıkları belirtilir (Ahmet Mithat 2013: 76).
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
Evvelâ Şems Hikmet Bey. Yaş yirmi iki. Boy orta. Vücut etine dolgun. Tüyler açık kumral. Göz elâ. Ağız burun gayet mütenasip. Hangi kadın görse “güzel delikanlı!” diye beğenir.
Saniyen muallim Selimcan! Yaş altmış sekiz, belki de yetmiş. Boy uzun. Vücut gayet nahif. Ten esmer. Kendisi Hintli. Tüyler kuzgunî siyahtan münkalip kırçıl. Çehre pek mütenasip değil. İhtiyar bir Hintli ki diğer bir romanımızda demiş olduğumuz vechle ihtiyar bir Çingenenin terbiye ve nezafet görmüşüdür.
Salisen Sihrî Efendi. Yaş otuz beş. Boy ortadan uzun ve uzundan kısa. Tüyleri koyu kumral. Göz koyu elâ. Burun alâmet-i vakar olmak üzere büyükçe. Ağız küçük. Dişler muntazam. Güzel denilemez ise çirkin hiç denilemez.
Rabian Davut Bey. Yaş elli. Boy kısa. Kafa büyük. Burun bir nokta kadar küçük. Ağız nispetsiz büyük. Epeyce mülâhham. Tüyler siyah. Gözler siyah! Çirkin denilemez ise güzel hiç denilemez.
Hamisen Artin Elvanyan Efendi. Yaş otuz. Boy orta. Ten beyaz. Tüyler açık kumral. Gözler mavi. Kaş, göz, ağız, burun, çene filân mütenasip. Gayet mütebessim bir delikanlı ki güzel dememek hatadır.
Sadisen Rakım Bey. Yaş kırk iki. Boy ortadan biraz eksik. Sakal kırmızıya meyyal. Gözler yeşil. Burun ağız mütenasip ise de kadınların dedikleri gibi ne övecek güzel ne yerecek çirkin. İşte cemiyetimiz halkına şöyle bir göz gezdirerek şekillerini biraz tanıdık. Biraz da hâllerini tanıyalım.
[...]
Çingenelerin vürudu bizim ahbabı o kadar eğlendirdi ki tarife sığmaz. Bir aralık Davut Bey “Ziba gel sana bir şarkı geçeyim!” diye kendi bestelemiş olduğu bir şarkıyı meşke başladı. Her ne kadar diğer Çingeneler dahi iştirak ederek meşke bir umumiyet sureti verdiler ise de içlerinde Ziba kadar hiçbirisi çabuk öğrenemiyordu. Yarım saat zarfında Ziba iki şarkıyı o kadar güzel öğrendi ki keman ve ney ve kanundan ibaret çalgıyla beraber okudu da hiçbir yerinde hatası görülemedi. Çalgıyla beraber şarkıyı yalnız Ziba’nın okuması matlup olup diğer Çingenelerin karışmaması bin defa tembih olunduğu hâlde Çingeneler tembih dinler mahlûk olmadıklarını adem-i itaatleri ile gösteriyorlardı. Hatta en çirkin bir karı memnuiyete kızarak dedi ki: -Galiba biz Ziba kadar güzel olmadığımız için bize söyletmiyorsunuz! Çingenelik bu ya! Artık bu kadar edepsizliği hoş görmelidir. (Ahmet Mithat 2001: 440, 446).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2013), Ahmet Metin ve Şirzat, (hzl. Fazıl Gökçek – Özlem Nemutlu). Ankara: TDK Yayınları, ., s. 76.
Ahmet Mithat Efendi (2001), Mihnetkeşan, İstanbul: Çağrı Yayınları.
Ahmet Mithat Efendi (2001), Çingene. İstanbul: Çağrı Yayınları.
Çağın, Sabahattin (2021), “Efsaneden Edebiyata: Kadınların Yeniden İnşası”, Çingeneler Edebiyata Girince, (Ed. Şerife Çağın - Özlem Nemutlu), İstanbul: Dergâh Yayınları,127-148.
Gökçek, Fazıl (2021), "Modern Türk Edebiyatında Çingene Kimliği", Çingeneler Edebiyata Girince, (Ed. Şerife Çağın - Özlem Nemutlu), İstanbul: Dergâh Yayınları, 59-91.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |