- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Sabahattin Çağın
- Eser Yazılış Tarihi:1885
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:13/09/2022
LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat'ın 1870-1894 yılları arasında yayımlanan Letaif-i Rivayat serisinin on birinci cüzünü oluşturan roman türündeki eseri. Mekteb-i Sultanî’de birlikte okumuş fakat hayatta mutlu olmak için birbirine zıt beklentileri olan iki gencin macerasını işlemektedir. Senaî, Bursa’da iltizam zengini bir toprak ağasının oğludur. Babası çocukluğundan beri onu devlet kapısında büyük bir memuriyet elde etsin, alafranga şehirliler gibi yaşasın diye yetiştirmiştir. Şinasi ise bir memur oğlu olup şehirde büyümüş ancak gerçek mutluluğun köyde, ekip biçip üreterek yakalanabileceğine inanan bir gençtir. Senaî, okulu bitirdikten sonra bir kaleme memur olur, ancak onun esas meşguliyeti Beyoğlu’nda eğlenmektir. Babasının ölümünden sonra Paris’e gider, kumara alışır, sağlığı bozulur. Sicilya’da bütün parasını haydutlara kaptırdıktan sonra güçlükle İstanbul’a döner. Alafranga usullere çok meraklı Abdülcabbar Bey’i ve onun bir Fransız gibi yetiştirdiği kızı Nusret’i, mürebbiyesi vasıtasıyla kandırarak onunla evlenir. Şinasi, Bursa’da sıfırdan başlayarak kendine bir çiftlik kurar. Uyguladığı modern tarım ve hayvancılık teknikleriyle kısa sürede hem zengin olur hem de yöre halkının takdirini kazanır. Senaî’nin kardeşi Zeliha’yla evlenir, mütevazi ve mutlu bir hayat sürerler. Senaî, evliliğinin ilk zamanlarında son derece sakin bir yaşayışla yeni ailesinin güvenini kazanır. Nusret ailesiyle birlikte damat beyefendiye ait sandıkları uçsuz bucaksız toprakları görmek için Bursa’ya gidince Senaî kayınpederini dolandırarak elde ettiği paralarla İsviçre’ye kaçar. Bir daha da dönmez.
Bahtiyarlık, küçük hacmine rağmen birçok yönden dikkate değerdir. Edebiyatımızda köy hayatına temas eden ilk roman olarak kabul edilir. Şinasi’nin yaşayışı üzerinden köydeki yaşamı anlatan yazar, Senaî üzerinden de Beyoğlu’nun o dönemdeki popüler eğlence kültürü hakkında bilgi verir. Tabiatın içerisinde alnının teriyle çalışarak, üreterek yaşayan Şinasi; sadece tüketen mirasyedi Senaî karşısında idealize edilir. Senaî, edebiyatımızda giderek çizgileri netleşen kötücül, hesapçı, kurnaz ve yıkıcı alafranga tipinin ilk belirgin örneğidir. Nusret ve kardeşinin mürebbiye elinde alafranga terbiyeyle yetişmesi üzerinden Doğu ve Batı’yı eğitim sahasında karşılaştıran yazar, Batılı usullerin daha üstün olduğunu kabullenmiş ancak bu usullerin yaratabileceği olumsuz sonuçları da kardeşler üzerinden göstermiştir. Ayrıca aynı okulda okumuş olmalarına rağmen Şinasi ve Senaî’nin birbirine tamamen zıt davranışları, kişisel eğilimlerin ve aileden gelen telkinlerin kişilerin yetişmesi üzerindeki etkisine dikkat çeker.
Ahmet Mithat Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
Allah arzunuza nail etsin kardaşım! Beni de arzularıma nail eylesin. Ben kendimde istidat görüyorum. Tahsilime de istidadım derecesinde gayret gösteriyorum. Köylerde Voltaireler, Jean Jack Rousseaular, Shakespaireler yetişebilirler mi? Ben onlar gibi olmak istiyorum. Hâlbuki babamın istediği gibi bey, paşa olmak için dahi insana köy değil, şehir lâzımdır. - Benim muhakememe kalır ise insan vatanına nafi bir adam olmaya çalışmakla beraber asıl kendine nafi bir adam olmalıdır. Nefis her şeye mukaddemdir. Şehirlerde bir adam yine maişet-i mütemeddinane muktezasından olmak üzere o kadar çok müşkülât ve mevani’ içinde bulunur ki, sizin gibi genç müteşebbislerden binde birisi bunları iktiham edemeyerek duçar-ı fütur olurlar. Hâlbuki şehirlerde adem-i muvaffakiyetle duçar-ı fütur olan on binde dokuz yüz doksan dokuz müteşebbisler köylerde olsa idiler nefislerine, vatanlarına nafi adamlar olmak neticesin, daha kolaylıkla ele getirebilirler idi. Her ne ise lâkırdının en doğrusu demincek etmiş olduğunuz temennidir. Allah herkesi arzusuna nail ve muvaffak eylesin vesselâm. (Ahmet Mithat Efendi 2001: 283)
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2001). Letaif-i Rivayat, hzl. Sabahattin Çağın, Fazıl Gökçek. İstanbul: Çağrı Yayınları.
Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2012). Küllerinden Doğan Anka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Özön, Mustafa Nihat (2015).Türkçede Roman. İstanbul: İletişim Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
7 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
10 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
11 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
12 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
13 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
14 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 15 (ÇİNGENE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |