KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ)
tasavvufi meseleler
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin tasavvufla ilgili çeşitli konuları işlediği mensur eseri. Arapça bir tamlama olan Kûtu’l-Uşşâk’a “Âşıkların rızkı, yiyeceği” anlamı verilebilir. Süleyman Şeyhî’nin dostlarından bazı kimseler, Hâfız-ı Şîrâzî’nin bir beytini şerh eden Keşanlı Zihnî’nin eseri hakkında çeşitli sorular sorarlar. Bu sorulara cevap olması için Süleyman Şeyhî eserini kaleme alır. Müellifin, müritlerini, halkı dinî ve tasavvufi hususlarda aydınlatmak istemesi eserin yazılışının ana gayesidir (Aydemir 1998: 1). Eserin 98 varaktan oluşan tek nüshası Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi Koleksiyonu 2462 numarada bulunmaktadır. 11 Safer 1849/ 6 Ocak 1849 tarihinde istinsah edilen yazmanın müstensihi belli değildir.

Süleyman Şeyhî’nin ileri yaşlarda ve tasavvufi olgunluğunu yaşadığı dönemde tertip ettiği bir eser olması nedeniyle Kûtu’l-Uşşâk önemli bir eserdir. Bir mukaddime, üç tavr ve bir hatime bölümünden meydana gelen eser, belli bir tertip hususiyeti gözetilerek yazılmamıştır. Tasavvufa dair çeşitli konular karışık tarzda ele alınmıştır. Gönle doğan ilhamların kaleme alınması neticesinde eser ortaya çıkmıştır. Tasavvufi konular vahdet-i vücud öğretisi içinde irdelenmiştir. Çeşitli vesilelerle bu öğretiye başvurulmaktadır (Aydemir 1998: 1).

Müellif, mukaddime bölümünde kendi döneminde cereyan eden ulema ile şeyhler arasındaki tartışmalara ve sorunlara ayrıntılı şekilde temas etmiştir. İki taraf arasındaki ayrılıklara ve sorunlara dikkat çekip iki taraf arasındaki farkları ortaya koyar. Müellif, “Allah’ın yüce isimlerinin mazharları” kavramından söz ettiği kısımda her iki tarafı ortak noktada buluşturmaya çalışmaktadır. Müellif kendi döneminde gerçekleşen bu tartışmada tekke mensuplarının uzlaşmacı bir tavır sergilediğini beyan eder (Aydemir 1998: 1). Tavr-ı Evvel bölümünde cem´iyyet-i esmâ kavramı açıklanır. Bu kavramın tarifi, izahatı ve sonuçları ifade edilir. Tavr-ı Sânî’de muhabbet ve mahbûb kavramı dile getirilir. Bu bölümde vahdet-i vücud öğretisi ayrıntılarıyla işlenir. Tavr-ı Sâlis'te o dönemin ölümcül hastalığı taun ve veba konu edilmektedir. Bu bulaşıcı hastalıklardan Hz. Peygamber’in hadislerinden arifane ve vahdet-i vücud öğretisi perspektifinde bahsedilir. Hatime daha önceki kısımlarda işlenen konuların özetini ihtiva etmektedir (Aydemir 1998: 1). Eserde müellifin yaşadığı devre ait tekke ve çevresindeki tartışmalara, dönemin kültür ortamına dair önemli bilgiler elde edilmektedir.

Kazım Aydemir 1998 yılında Köstendîlî Süleyman Şeyhî’nin Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr Adlı Eserleri başlıklı bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır. Bu çalışmada Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi’nin hayatı, tasavvufi şahsiyeti, edebî şahsiyeti üzerinde durulmuş, Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr’ın tahlili yapılmıştır. Tezin son kısmında Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr adlı eserlerin metni ortaya konulmuştur.

Şairin biyografisi için bk. “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi

Eserden Örnekler


Pes, muhibb ve mahbûb ol iki zâhirdir ki, mezâhir münâsebetiyle bir muktezâ-yı isti´dâdât biri muhibb ve biri mahbûb müstaid olup, suver-i taayyün âlâtıyla isimleri mugâyir olup, muhibb, kâlıb-ı racüle ve mahbûb, kâlıb-ı mer’eye kâbil olup, hükümlerin icrâ etmişlerdir. Öyle olsa taayyün ve suver yalnız bir âlettir. İmtiyâz ve iftirâk ve ma´nâ ve hakîkat hemîn bir vücûd ve bir hakîkattır. Eğer suâl olunursa ki: “Muhibb ve mahbûb saltanatın yalnız racül ve mer’e üzerine ta´rif hasr ve ricâl ve nisâ ile kasr olunmuş. Halbûki biz müşâhede ediyoruz ki, racül ile racül-i şâb meyânında bu da´vâ cârî ve bu kazıyye-i hubb mer’îdir.” Cevâb: “Gerçi bu kazıyye meşhûr ve bu suâl maʼkûldür. Lâkin bizim takrîrimiz meşrû´ olanadır. Mecâz ve hakîkat ashâbına nikâh ve visâl ile suverî ve ma´nevî müsellem ve memdûhtur ve muktezâ-yı hadîs-i Nebevî nisâ üzerine tasrîhdir. Ve avâm ve havâssa cârîdir. Ammâ ricâlin avâm mertebesinde ricâle olan muhabbeti ekseriyâ nefs-i hevâ yüzünden mezmûm ve medhûldür. Ve ona aslâ cevâz yoktur. Ammâ erbâb-ı hakîkat her ne vechle olursa olsun onlara i´tiraz olmaz. Zîrâ onların ef´âl ve akvâl ve ahvâlleri hevâ-yi nefs ile değildir (Aydemir 1998: 84).

Kaynakça


Aydemir, Kazım (hzl.) (1998). Köstendîlî Süleyman Şeyhî’nin Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr Adlı Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Kufacı, Osman. "KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kutu-l-ussak. [Erişim Tarihi: 03 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
2 DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
3 ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
4 ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
5 MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
6 MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
8 TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
11 NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
12 KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Kevser Ay
Görüntüle
13 ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
14 ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
15 ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
16 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
17 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
18 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
19 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
20 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
23 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
25 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle