- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Osman Kufacı
- Eser Yazılış Tarihi:1220/1805-1230/1815
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:02/02/2022
KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ)
tasavvufi meselelerŞeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin tasavvufla ilgili çeşitli konuları işlediği mensur eseri. Arapça bir tamlama olan Kûtu’l-Uşşâk’a “Âşıkların rızkı, yiyeceği” anlamı verilebilir. Süleyman Şeyhî’nin dostlarından bazı kimseler, Hâfız-ı Şîrâzî’nin bir beytini şerh eden Keşanlı Zihnî’nin eseri hakkında çeşitli sorular sorarlar. Bu sorulara cevap olması için Süleyman Şeyhî eserini kaleme alır. Müellifin, müritlerini, halkı dinî ve tasavvufi hususlarda aydınlatmak istemesi eserin yazılışının ana gayesidir (Aydemir 1998: 1). Eserin 98 varaktan oluşan tek nüshası Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi Koleksiyonu 2462 numarada bulunmaktadır. 11 Safer 1849/ 6 Ocak 1849 tarihinde istinsah edilen yazmanın müstensihi belli değildir.
Süleyman Şeyhî’nin ileri yaşlarda ve tasavvufi olgunluğunu yaşadığı dönemde tertip ettiği bir eser olması nedeniyle Kûtu’l-Uşşâk önemli bir eserdir. Bir mukaddime, üç tavr ve bir hatime bölümünden meydana gelen eser, belli bir tertip hususiyeti gözetilerek yazılmamıştır. Tasavvufa dair çeşitli konular karışık tarzda ele alınmıştır. Gönle doğan ilhamların kaleme alınması neticesinde eser ortaya çıkmıştır. Tasavvufi konular vahdet-i vücud öğretisi içinde irdelenmiştir. Çeşitli vesilelerle bu öğretiye başvurulmaktadır (Aydemir 1998: 1).
Müellif, mukaddime bölümünde kendi döneminde cereyan eden ulema ile şeyhler arasındaki tartışmalara ve sorunlara ayrıntılı şekilde temas etmiştir. İki taraf arasındaki ayrılıklara ve sorunlara dikkat çekip iki taraf arasındaki farkları ortaya koyar. Müellif, “Allah’ın yüce isimlerinin mazharları” kavramından söz ettiği kısımda her iki tarafı ortak noktada buluşturmaya çalışmaktadır. Müellif kendi döneminde gerçekleşen bu tartışmada tekke mensuplarının uzlaşmacı bir tavır sergilediğini beyan eder (Aydemir 1998: 1). Tavr-ı Evvel bölümünde cem´iyyet-i esmâ kavramı açıklanır. Bu kavramın tarifi, izahatı ve sonuçları ifade edilir. Tavr-ı Sânî’de muhabbet ve mahbûb kavramı dile getirilir. Bu bölümde vahdet-i vücud öğretisi ayrıntılarıyla işlenir. Tavr-ı Sâlis'te o dönemin ölümcül hastalığı taun ve veba konu edilmektedir. Bu bulaşıcı hastalıklardan Hz. Peygamber’in hadislerinden arifane ve vahdet-i vücud öğretisi perspektifinde bahsedilir. Hatime daha önceki kısımlarda işlenen konuların özetini ihtiva etmektedir (Aydemir 1998: 1). Eserde müellifin yaşadığı devre ait tekke ve çevresindeki tartışmalara, dönemin kültür ortamına dair önemli bilgiler elde edilmektedir.
Kazım Aydemir 1998 yılında Köstendîlî Süleyman Şeyhî’nin Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr Adlı Eserleri başlıklı bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır. Bu çalışmada Köstendilli Süleyman Şeyhî Efendi’nin hayatı, tasavvufi şahsiyeti, edebî şahsiyeti üzerinde durulmuş, Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr’ın tahlili yapılmıştır. Tezin son kısmında Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr adlı eserlerin metni ortaya konulmuştur.
Şairin biyografisi için bk. “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi
Eserden Örnekler
Pes, muhibb ve mahbûb ol iki zâhirdir ki, mezâhir münâsebetiyle bir muktezâ-yı isti´dâdât biri muhibb ve biri mahbûb müstaid olup, suver-i taayyün âlâtıyla isimleri mugâyir olup, muhibb, kâlıb-ı racüle ve mahbûb, kâlıb-ı mer’eye kâbil olup, hükümlerin icrâ etmişlerdir. Öyle olsa taayyün ve suver yalnız bir âlettir. İmtiyâz ve iftirâk ve ma´nâ ve hakîkat hemîn bir vücûd ve bir hakîkattır. Eğer suâl olunursa ki: “Muhibb ve mahbûb saltanatın yalnız racül ve mer’e üzerine ta´rif hasr ve ricâl ve nisâ ile kasr olunmuş. Halbûki biz müşâhede ediyoruz ki, racül ile racül-i şâb meyânında bu da´vâ cârî ve bu kazıyye-i hubb mer’îdir.” Cevâb: “Gerçi bu kazıyye meşhûr ve bu suâl maʼkûldür. Lâkin bizim takrîrimiz meşrû´ olanadır. Mecâz ve hakîkat ashâbına nikâh ve visâl ile suverî ve ma´nevî müsellem ve memdûhtur ve muktezâ-yı hadîs-i Nebevî nisâ üzerine tasrîhdir. Ve avâm ve havâssa cârîdir. Ammâ ricâlin avâm mertebesinde ricâle olan muhabbeti ekseriyâ nefs-i hevâ yüzünden mezmûm ve medhûldür. Ve ona aslâ cevâz yoktur. Ammâ erbâb-ı hakîkat her ne vechle olursa olsun onlara i´tiraz olmaz. Zîrâ onların ef´âl ve akvâl ve ahvâlleri hevâ-yi nefs ile değildir (Aydemir 1998: 84).
Kaynakça
Aydemir, Kazım (hzl.) (1998). Köstendîlî Süleyman Şeyhî’nin Kûtu’l-Uşşâk ve Hulâsatü’l-Esrâr Adlı Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Diğer Şule Kandemir |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Dr. LATİFE ÖZCAN |
Görüntüle | ||
3 | ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ |
Görüntüle | ||
5 | MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
6 | MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
7 | TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
8 | TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
9 | MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
10 | ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Diğer Şule Kandemir |
Görüntüle | ||
11 | NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Kevser Ay |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi | Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ |
Görüntüle | ||
16 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
17 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
18 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
22 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
25 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |