KÜLLİYÂT / DÎVÂN (İBRÂHÎM)
şiirler
İbrâhîm, İbrâhîm Bey (d. ? - ö. ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Kayserili Kâtib İbrâhim Bey’in (14. yüzyıl) çeşitli konulardaki manzumelerinden oluşan eseri. Eser, muhtelif araştırmacılar tarafından farklı adlarla anılmıştır. Gerçekten de kısmen gayr-ı mürettep bir divan görünümü vermesi “divan”, mesneviler dışındaki manzume adedinin azlığı “divançe”, içindeki mesnevilerin Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden alınmış hikâyelerin manzum tercüme ve izahını içermesi “mesnevi şerhi”, hem mesnevileri hem de diğer nazım şekillerini bir arada barındırması açısından “külliyat” olarak adlandırılması, bu isimlendirmeleri kendine göre haklı kılmaktadır. Tek nüshası üzerinden yapılan doktora tezine göre (Güler 1995) eserde 78 gazel, 17 mesnevi, 10'u Türkçe, 5'i Farsça olmak üzere 15 rubai, 4 kıt’a, 4 terci-bend, 2 kaside, 2 nazm ve 2 müfred vardır. İbrâhîm Bey Külliyât'ı, kullanılan 24 farklı aruz kalıbıyla vezin kullanımı bakımından oldukça zengindir. Sonraki yüzyıllarda yazılan divanlarda bile pek görülmeyen sayıda aruz kalıbının kullanılması dikkat çekicidir. Eserde en çok kullanılan aruz kalıbı 12 gazelin vezni olan mef'ûlü fâ'ilâtü mefâ'îlü fâ'ilün’dür.

Eser gayr-ı mürettep bir divan görünümünde ise de 111 beyitlik bir münâcâtla başlar. Külliyât’ta en dikkat çekici ve eserin sıklet merkezine oturtabileceğimiz nazım şekli mesnevidir. Beyit sayıları 46’dan 275’e kadar değişen mesnevilerin toplam beyit sayısı 2301’dir (Güler 1995: 26). 275 beyitlik Mi’râciye, hacimce Külliyât’ın en uzun manzumesidir. Beşi dışında bütün mesneviler Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden hikâyeler ve akabinde bunların yorumlanması tarzındadır. Eserdeki iki kaside de na't olup biri 45, öteki 9 beyittir. Gazellerinin tamamına yakını tasavvufî karakterde olmakla birlikte şair klasik Türk şiirinin konularını işleyen gazeller de kaleme almıştır. Bu itibarla “15. yüzyıl şairlerinden biri olarak takdim edilen İbrâhîm Beg’in, ömrünün büyük kısmını 14. asırda geçirmiş, Köprülü’nün ifadesiyle ‘profan Türk şiiri’nin kurucularından önemli bir şair olduğunu söyleyebiliriz.” (Köksal 2017: 467).

Eserin üç nüshası bilinmektedir: Üsküdar Selimağa Kütüphanesi, Kemankeş, Nu. 250; Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmut Efendi, Nu. 3791 ve Süleymaniye Kütüphanesi, Nazif Paşa, Nu. 399 (Köksal 2017: 453). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Seminer Kitaplığı, 4038 numarada da Miraç-nâme müstakil bir kitap hâlindedir (Duman 1996: 75). Hacı Mahmut Efendi, Nu. 3791 nüshası eserin zahriyesinde İbrâhîm Tennnûrî (ö. 1482)’nin Gülşen-i Niyâz’ı olarak gösterildiği için eser Tennûrî’nin Dîvân’ı kabul edilerek eserden seçmelerle kitap olarak yayımlanmıştır (Deniz ve Karabulut 1983). Bu durum iki ayrı makaleyle tashih edildiği hâlde (Köksal 2006; Köksal 2009) eser yine Tennûrî’ye isnatla tam metin hâlinde yayımlanmıştır (Bağçeci ve Deniz 2019). Bu kitabın kaynakçasında “İbrâhîm Tennûrî’nin Dîvân’ı veya Gülşen-i Niyâz Adlı Bir Eseri Var mıdır?” başlıklı makalemizin de yer almasından, yazarların konudan haberdar oldukları anlaşılmaktadır. Bu hususa çalışmaları içinde hiç değinmediklerine ve tespitlerimize bir itiraz serdetmediklerine göre eserin Tennûrî’ye ait olmadığını bile bile ona isnatla yayınladıkları anlaşılmaktadır. Gerek eserindeki Mevlânâ’yı övücü sözler gerekse Câmi’u’n-Nezâ’ir’deki şiirlerinin birinde yer alan İbrâhîmü’l-Mevlevî başlığından Mevlevî olduğu anlaşılan İbrâhîm Bey’in eserinin, tespit edilen yeni nüshalar üzerinden yeni bir tenkitli neşrinin hazırlanmasına ihtiyaç vardır.

Eser üzerine bir doktora tezi hazırlanmıştır (Güler 1995). Külliyât, ilki seçmeler (Deniz ve Karabulut 1983), ikincisi tam metin hâlinde (Bağçeci ve Karabulut 2019) İbrâhîm Tennûrî’ye isnat edilmek suretiyle İbrahim Tennûrî Gülşen-i Niyâz adıyla yayımlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “İbrâhîm, İbrâhîm Bey”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ibrahim-ibrahim-bey 

Eserden Örnekler


Dâsitân-ı Âbid ki be-Zen-i Hod Hikâyet Üftâd

Ol me’ânî dürlerini nazm iden

Her sözi yirlü yirince resmiden


Bir latîfe söylemiş temsîl içün

Yalunuz sanman ki kîl ü kâl içün


Âkıl olan hezli tahkîk anladı

Fehm yok tahkîk sözi tanladı


Söz işiden hayrı işitmek gerek

Her sözün sırrını fehm itmek gerek


Bir zamânda var-ıdı bir hoş kişi

San’atı tâ’atlar-ıdı zühd işi


İçi vü taşı riyâdan pâk idi

Hak yolında çâbük ü çâlâk idi


Gündüz oruç gice kılurdı namâz

Bî-niyâza karşu iderdi niyâz


Fikri vü zikri hemîn Allâh idi

Aglamak derdi vü virdi âh idi


Var-ıdı illâ anun bir avreti

Dâsitân olmışdı mekr ü hîleti 


Gazel

Sen uyhuda ben her gice bîdâram efendi

Gâh inilerem gâh olur ağlaram efendi


Nâzük-durur incine diyü gözde hayâlün

Kirpüklerümi yummağa korkaram efendi


Bir dem yüzüni görmegi ger câna satarsan

Bin cân-ıla bilgil ki hırîdâram efendi


Cânumda vü gönlümde eger olmasa sevgün

Cândan u gönülden dahı bîzâram efendi


Işkunda ciger dâğına inanmaz olursan

Yaram yüregüm karşuna çün yâram efendi


Şol la’l dudağun hevesinden niçe niçe

Bağrum kanını göz yaşına karam efendi


Kul yazmağa İbrâhim’i tapuna okursan

Baş üzre kalem bigi gerek varam efendi (Güler 1995: 286-287, 423-424)

Kaynakça


Bağçeci, Muhittin ve R. Deniz (2019). Şeyh İbrahim Tennûrî ve Gülşen-i Niyâz. Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yay.

Deniz, Rasim ve A. R. Karabulut (1983). Şeyh İbrâhîm Tennûrî Divânı Gülşen-i Niyâz’dan Seçmeler. Kayseri: Emek Matbaacılık.

Duman, Musa (1996). “XV. Yüzyıl Şairlerinden İbrahim Bey”. İlmî Araştırmalar, (2): 73-78.

Güler, Kadir (1995). İbrahim Beg Divanı. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Köksal, M. Fatih (2006). “Klâsik Türk Şiirinin Kurucularından İbrâhîm Beg”. Türklük Bilimi Araştırmaları (Prof. Dr. Ömer Faruk Akün’e Armağan), (19): 363-382.

Köksal, M. Fatih (2009). “İbrâhîm Tennûrî’nin Divanı veya Gülşen-i Niyâz Adlı Bir Eseri Var mıdır?”. Erciyes, (382): 13-16.

Köksal, M. Fatih (2017). Eski Türk Edebiyatında Tenkit ve Teori. İstanbul: Kesit Yay.

Atıf Bilgileri


Köksal, Mehmet Fatih. "KÜLLİYÂT / DÎVÂN (İBRÂHÎM)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kulliyat-divan-ibrahim. [Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 Mİ’RÂC-NÂME (İBRÂHÎM) İbrâhîm, İbrâhîm Bey Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
2 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
3 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
4 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
5 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
6 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
7 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
8 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
9 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
10 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
11 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle