KIYÂFETÜ'L-İNSÂNİYYE FÎ ŞEMÂİLİ'L-OSMÂNİYYE (SEYYİD LOKMÂN)
kıyâfet-nâme, şemâil-nâme
Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin (d. ?/? - ö. 1010/1601)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Seyyîd Lokmân'ın 966/1588’de kaleme aldığı kıyafet-nâme türündeki eseri (Kütükoğlu 2003: 209). Eser, III. Murad’ın isteği üzerine hazırlanmıştır (Redna 2002: 492). Osmanlı padişahlarının fiziksel ve karakter özelliklerini anlatan ilk derleme eserdir (Alpsoy 2016: 9). Eser, kıyafet-nâme ve şemâil-nâme olarak da tanınmaktadır (Atasoy 1999: 215).

Seyyîd Lokman eserine besmele ile başlar; Allah’a hamd ettikten sonra Hz. Peygamber, dört halife ile devrin padişahı III. Murad’ı över. Daha sonra “Der Sebeb-i Te’lif-i Risâle” başlığı altında eserin yazılış sebebini “Osmanlı padişahları ile ilgili yazılmış eserlerde şemaillerinin bulunmamasından derin üzüntü duyulduğu” (İÜK, T. 6087, 3b) şeklinde ifade eder. Yine aynı başlık altında eserde kullanılan minyatürlerin Nakkaş Osman tarafından yapıldığını, resmi bulunamayanlar için devrin sadrazamı Sokullu Mehmed Paşa’nın yardımlarıyla Avrupalı ressamlara başvurulduğunu dile getirdikten sonra kitabın bölümleri ve ismi hakkında bilgi verir (İÜK, T. 6087, 2b-3a). Seyyîd Lokman’ın verdiği bilgiye göre eser, firâset ilminin kaynaklarının anlatıldığı bir “Mukkaddime”; bu ilmi bilmenin faydalarının anlatıldığı üç açıklama bölümü ile insan organlarının özellikleri ve anlamları ile ilgili açıklamalar; 12 padişaha ait bilgilerin ve minyatürlerin bulunduğu tezhip bölümleri ve hatimeden oluşmaktadır (İÜK, T. 6087, 3a). Hatime kısmında Bağdat halifelerinden Harunürreşid için yazılan İhtilacât risalesinden hazırlanan bir özet bulunmaktadır. Bu özette baştan ayağa tüm uzuvlardaki seğirmelerin hangi olayın gerçekleşmesine ya da nasıl bir karakter özelliğine işaret ettiği açıklanmıştır (TY 6087, 60b-61b). Eserde Osman Gazi’den III. Murad’a kadar toplam on iki padişah hakkında doğum yılı, ne kadar yaşayıp kaç yıl padişahlık yaptıkları, tahta nasıl geçtikleri, yaptıkları seferler, neden ve hangi yaşta öldükleri gibi önemli bilgiler verilmiştir. Ayrıca padişahların ne tür meziyetlere sahip oldukları, karakteristik özellikleri, dış görünüş ve huyları da anlatılmış ve sonrasında minyatürlerine yer verilmiştir (İÜK, T. 6087, 19a-59a). Bir padişahlar albümü olma özelliği gösteren eser, Osmanlı minyatür sanatında yeni bir yazma türü olarak kendine yer edinmiştir (Atasoy 1972: 29).

Şemâil-nâme, gerek yazıldığı yıllarda gerekse daha sonraki dönemlerde oldukça sevilmiş, bundan dolayı da birçok kopyası yapılmıştır (Atasoy 1972: 2; 1999: 215). Eserin Avrupa’da beş, Türkiye’de ise yedi olmak üzere toplam 12 nüshası vardır (Temelkuran vd. 1999: 16). Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde (H. 1563) ve İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi’nde (TY. 6087) bulunan nüshalar III. Murad ve Sadrazam Sokullu Mehmed Paşa için hazırlanan (Redna 1980: 417) ilk ve en güzel olan nüshalardır. Daha sonra yapılan nüshaların bazılarına III. Murad’dan sonraki hükümdarların portreleri de eklenmiştir (Atasoy 1972: 2). Topkapı Sarayı H. 1562 ve R. 1562’de kayıtlı olan nüshalar ise çok zarar görmüş; R. 1265’in minyatürleri ise ehil olmayan nakkaşlar tarafından yapılmıştır (Redna 1973: 456).

Eser üzerine Tevfik Temelkuran vd. tarafından çeviri ve tıpkıbasımı içeren bir çalışma (1999) yapılmış ve bu eserin İngilizce baskısı da hazırlanmıştır (1987). Ayrıca eser üzerine Hüseyin Alpsoy tarafından sadeleştirilmiş metin ve çeviri içeren bir çalışma daha yapılmıştır (2016).

Yazarın biyografisi için bk. "Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lokman-seyyid-lokman-lokman-celebi 

Eserden Örnekler


İttifâk bu hânedan-ı âli-şâna müteallik olan siyer-i selâtîn-i cihâdâyînin şemâyilleri bulunmadığından küllî ıztırâb çekilüp… (İÜK, T. 6087, 2b). … ve merci’ ve menât-ı rivâyet-i ilm-i firâset olmağın bir mukaddime ve üç fâ’ideden sonra cemi’ ‘alâyim-i beşeriyye muvazzah olunup ba’dehu on iki tezhîb ve bir hâtime ile muvaşşah kılınup Kıyafetü’l-İnsâniyye fî şemâili’i Osmâniyye deyu ad konuldı… (İÜK, T. 6087, 3a). Fâ’ide-i ȗlâ: Bu ilmi hȗb bilmekle bir kimsenin evzâ’ ve etvârına belki sınayi’ ve i’mâline bile vukȗf tahsîli mümkündür (İÜK, T. 6087, 5a). Alâmet-i zebân: Gâyet ile uzun dilli herze-güy olup ak dilli muhtâc ve derviş olmağla zebânı gird olan kimesne kâni’ ola (İÜK, T. 6087, 13b). Tezhîb-i Evvel: Sultan Osman Gâzi’nin şemâ’il-i aliyyeleri beyanındadır. Bu bâbda tevârih-i kesire tetebbu’ olunup tatbik ve tedkîkden sonra âhir ömri altmış dokuz ve saltanatı yirmi yedi yıl olduğu sıhhaten karîb olup ol takdirce Osman Gâzî’nin sâl-ı velâdeti altı yüz elli yedi şuhȗrunda kıyâs olunıcak babası Ertuğrul’dan sonra aşâyir-i Kâyı hân-ı serdarlığı sene semânin ve sitte mi’e vukȗ’ bulup bu evkâtda yirmi dört yaşında idügi derece-i vuzuha erişmişdir (İÜK, T. 6087, 18b, 19a)… Çü deryâ-yı medhine yokdur kerân n'ola gadr idüp cân u dilden ‘ıyân hurd-i hürdesin dür-i galtân gibi du’a vü senâ-yı Murâd-ı Selîm İdüp vird ü zikr-i ‘ibâdet mukim ki zât-ı şerifi anun yâ Allah ola münferid haşre dek pâdişah Murâdın bulup ‘âlem andan müdâm kamu ber-murâd olalum ve’s-selâm (İÜK, T. 6087, 60a). Baş seğirse ululuk ve padişahlığa irişe (İÜK, T. 6087, 60b).

Kaynakça


Atasoy Nurhan (1972) “Nakkaş Osman’ın Padişah Portreleri Albümü”. Türkiyemiz 6: 2–14.

Atasoy Nurhan (1999). “Tarihi Konulu Minyatürlerin Usta Nakkaşı Osman”. Sanat Dünyamız 73: 213–221.

Temelkuran, Tevfik vd. (çev.) (1999). Çelebi, Seyyid Lokmân, Kıyâfetü’l-İnsâniyye fî Şemâili’l-Osmâniyye. İstanbul: Tarihi Araştırmalar Vakfı.

Alpsoy Hüseyin (çev.) (2016). Kıyâfetü’l-İnsâniyye fî Şemâili’l-Osmâniyye - Padişahlar ve Fizyonemi, Seyyid Lokmân Çelebi. İstanbul: Yazıgen Yay.

Kütükoğlu, Bekir (2003). “Lokman b. Hüseyin”. İslam Ansiklopedisi. C. 23. Ankara: TDV Yay. 208-209.

Lokmân b. Hüseyin. Kıyâfetü’l-insâniyye fî şemâili’l-Osmâniyye. İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi. Türkçe Yazmalar. 6087. 61b.

Renda, Günsel (1980). “Osmanlılarda Padişah Portreciliği”. Osmanlı Kültür ve Sanat Ansiklopedisi. C. 11. İstanbul: Yeni Türkiye Yay. 415-422.

Renda, Günsel (1973). “Topkapı Sarayı Müzesindeki H. 1321 No. lu Silsilename’nin Minyatürleri”. Sanat Tarihi Yıllığı 5: 443–495.

Renda, Günsel, (2002). “Osmanlılarda Portreli Nişanlar”. Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu –Prof. Dr. Gönül Öney’e Armağan- (10–13 Ekim 2001 İzmir). İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü. 491-502.

Atıf Bilgileri


YILMAZ ÇAL, Gül. "KIYÂFETÜ'L-İNSÂNİYYE FÎ ŞEMÂİLİ'L-OSMÂNİYYE (SEYYİD LOKMÂN)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kiyafetu-l-insaniyye-fi-semaili-l-osmaniyye-seyyid-lokman. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ZAFER-NÂME (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. UĞUR ÖZTÜRK
Görüntüle
2 SELÎM HAN-NÂME (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
3 ŞEHİNŞÂH-NÂME (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
4 HÜNER-NÂME (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. UĞUR ÖZTÜRK
Görüntüle
5 ZÜBDEDÜ'T-TEVÂRİH (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. Meryem Özer
Görüntüle
6 OĞUZ-NÂME (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Araş. Gör. Sevgi Kübra Akdemirel
Görüntüle
7 NESEB-NÂME-İ HÜMÂYUN (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
8 TERCEME-İ MİHR Ü MÜŞTERÎ (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
9 TERCÜME-İ LEM'ATÜ'L-ENVÂR (LOKMÂN) Lokmân, Seyyid Lokmân, Lokmân Çelebi, Lokmân bin Hüseyin Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
10 MÜCMELÜ'T-TÛMÂR (SEYYİD LOKMÂN) Seyyid Lokmân b. Hüseyin el-Âşûrî el-Urmevî Dr. İbrahim Pazan
Görüntüle
11 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
12 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
13 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
14 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
15 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
16 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
17 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
20 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle