KIYÂFET-NÂME (HAMDÎ)
ilm-i sîmâ (fizyonomi) konulu manzume
Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi (d. 853/1449-50 - ö. 909/1503)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Akşemseddîn-zâde Hamdullâh Hamdî’nin ilm-i sîmâya (fizyonomi) dair eseri. Metinde insanın dış görünüş özelliklerinden yola çıkılarak karakter tahlili yapılmaya çalışılmıştır. Kâtip Çelebi (2007: 3/1096), İmâm Şâfiî’nin el-Kıyâfe isimli eserinden bahsederken Hamdullah Hamdî’nin bu metni şiir olarak yazdığını kaydetmiş, yani Hamdî’nin eserinin tercüme olduğunu belirtmiştir. Tercüme tarihi belli olmayan manzume 158 beyitten oluşmaktadır. Aruzun fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün kalıbıyla ve mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmıştır. 

Metinde başta hamdele, salvele ve na’tdan sonra sebeb-i te’lif gelir. Şair eserini Allah’ın emrine uyarak yazdığını söyler. Sonra insanların sîrette aynı, sûrette farklı olduğunu, sûretin sîret için nişan olduğunu söyleyen Hamdullâh Hamdî 27 başlık altında asıl konuyu anlatır. Bu başlıklar “sıfat-ı reng, sıfat-ı ruh, sıfat-ı kâmet, sıfat-ı et, sıfat-ı hareket, sıfat-ı saç, sıfat-ı baş, sıfat-ı cebhe, sıfat-ı kulak, sıfat-ı kaş, sıfat-ı çeşm, sıfat-ı yüz, sıfat-ı burun, sıfat-ı dehen, sıfat-ı âvâz, sıfat-ı dıhk, sıfat-ı şefe, sıfat-ı esnân, sıfat-ı zakan, sıfat-ı lihye, sıfat-ı gerden, sıfat-ı omuz, sıfat-ı bilek ve el, sıfat-ı barmak, sıfat-ı arka, sıfat-ı batn, sıfat-ı incik ve ayak ve ökçe” şeklindedir. Manzume “beyân-ı mu‘âraza, beyân-ı tasfiye, şikâyet, nasîhat” başlıklı kısımlarla sona erer. Âmil Çelebioğlu’nun neşrettiği metinde Hz. Muhammed’in “Müminin firâsetinden sakının, çünkü o Allah’ın nuruyla bakar” gibi hadislerine de yer verilmiştir (Çelebioğlu 1979: 331, 332).

Hamdî; eserde mesela saf kırmızı renge sahip insanların edep veya hayâ sahibi, sarı olanlarınsa hıyanete meyyal; uzun boyluların saf kalpli ve temiz gönüllü, kısa boyluların ise kibirli ve kindar; dişleri seyrek ve ufak insanların cisimlerinin zayıf, iri dişlilerin şer ve afet sahibi, dişleri eğri kimselerin ise hilekar olduklarını belirtir. Metinde özellikle itidal üzere bulunan uzuvların güzel karaktere nişan olduğu anlayışı hâkimdir. Şair, manzumenin sonunda karşıt unsurlara sahip insanlar arasında müspet özelliğe sahip olanının tercih edileceğini belirtir, nefs-i emmâre, nefs-i levvâme ve nefs-i mutmainnenin özelliklerinden de söz  eder. Nefs-i emmâre sahibinin zalim, levvâme sahibinin bazen iyi bazen kötü huylu, mutma’inne sahibinin ise fesadı sulha, şerri hayra çevirdiğini söyleyip zamanın insanlarının kötü karakterli olduğunu söyleyerek şikayette bulunur. Allah’a yakardığı bir kısımla eseri bitirir.

Anadolu’da kıyâfetname edebî türünün müstakil ilk örneği olması sebebiyle önem arz eden manzume, kendisinden sonra bu konuda yazılmış eserlere kaynak teşkil etmiştir. Birçok yazma nüshası bulunan metin yayımlanmıştır (Çelebioğlu 1979).

Şairin biyografisi için bk. “Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah 

Eserden Örnekler


Sıfat-ı Yüz

Yüzi büyük her işde kâhil olur

Küçük olsa denî vü mühmil olur


Ger mülahham olursa gılzet olur

Yumrı olursa cehl ü sıklet olur


Çün göresin ki yüzi zerd ü nahîf

Mekr odından kaçarsan olma harîf


Hassa kim boynı dahı olsa nizâr

Felek ola anun gibi gaddâr


Yüzi ol âdemün ki ola dırâz

Da‘vîsi çog olur unutması az


Ekşi yüzlüde acı söz çokdur

Egri yüzlüde togruluk yokdur


Âdem oldur derûnı sâde ola

Sûreti gül gibi güşâde ola


Eyü yüze bu vasf olur kâfî

Mu‘tedil ola cümle evsâfı


Sıfat-ı Burun

Burnı anun ki ince ola dırâz

Hıffet-i aklı anun olmaya az


Agzına burnı ucı ola yakın

Şîr odur ana karşu turma hemîn


Her ki burnı delügi vâsi' ola

Hased ü kibr ü kîni câmi' ola


Olsa burnı kalaklı insânun

Öykesi öykenine sıgmaz anun


Burnı yassı cimâ'a lâzım olur

Agzı büyük dilîr ü mukdim olur (Çelebioğlu 1979: 326, 327)

Kaynakça


Aktan, Bilâl (2013). “Hamdullah Hamdi’ye Ait Manzum Kıyafetname’nin Bilinmeyen Yeni Bir Yazması”. VI. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri. C. I. Ankara: TDK Yay. 241-249.

Çakır, Müjgân (2007). "Kıyâfet-nâme’ler Hakkında Bir Bibliyografya Denemesi". Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5 (9): 333-350.

Çavuşoğlu, Ali (2004). Kıyafetnameler. Ankara: Akçağ Yay.

Çelebioğlu, Âmil (1979). “Kıyâfe(t) İlmi ve Akşemseddinzâde Hamdullah Hamdî ile Erzurumlu İbrâhim Hakkı’nın Kıyâfet-nâmeleri”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, Ahmet Caferoğlu Özel Sayısı, 2 (11): 305-347.

Çınar, Bekir (2012). “Niğdeli Visâlî ve Hamdullah Hamdî’nin Kıyâfetnâmeleri Üzerine Bir İnceleme”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 4 (3): 299-308.

Kâtip Çelebi (2007). Keşfü’z-Zunûn an Esâmi’l-Kütübi ve’l-Fünûn. C. 3. (terc. R. Balcı). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.

Atıf Bilgileri


Çakır, Müjgân. "KIYÂFET-NÂME (HAMDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kiyafet-name-hamdi-aksemseddin-zade. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Prof. Dr. Ayşe YILDIZ
Görüntüle
2 LEYLÂ VÜ MECNÛN (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Doç. Dr. Güler Doğan Averbek
Görüntüle
3 AHMEDİYYE (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU
Görüntüle
4 TUHFETÜ’L-UŞŞÂK (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ
Görüntüle
5 DÎVÂN (HAMDÎ) Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi Dr. Öğr. Üyesi Ali Emre Özyıldırım
Görüntüle
6 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
7 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
8 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
9 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
10 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
11 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
12 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
13 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
15 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle