- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Müjgân Çakır
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Kıyafetname
- Yayın Tarihi:24/10/2021
KIYÂFET-NÂME (HAMDÎ)
ilm-i sîmâ (fizyonomi) konulu manzumeHamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi (d. 853/1449-50 - ö. 909/1503)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Akşemseddîn-zâde Hamdullâh Hamdî’nin ilm-i sîmâya (fizyonomi) dair eseri. Metinde insanın dış görünüş özelliklerinden yola çıkılarak karakter tahlili yapılmaya çalışılmıştır. Kâtip Çelebi (2007: 3/1096), İmâm Şâfiî’nin el-Kıyâfe isimli eserinden bahsederken Hamdullah Hamdî’nin bu metni şiir olarak yazdığını kaydetmiş, yani Hamdî’nin eserinin tercüme olduğunu belirtmiştir. Tercüme tarihi belli olmayan manzume 158 beyitten oluşmaktadır. Aruzun fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün kalıbıyla ve mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmıştır.
Metinde başta hamdele, salvele ve na’tdan sonra sebeb-i te’lif gelir. Şair eserini Allah’ın emrine uyarak yazdığını söyler. Sonra insanların sîrette aynı, sûrette farklı olduğunu, sûretin sîret için nişan olduğunu söyleyen Hamdullâh Hamdî 27 başlık altında asıl konuyu anlatır. Bu başlıklar “sıfat-ı reng, sıfat-ı ruh, sıfat-ı kâmet, sıfat-ı et, sıfat-ı hareket, sıfat-ı saç, sıfat-ı baş, sıfat-ı cebhe, sıfat-ı kulak, sıfat-ı kaş, sıfat-ı çeşm, sıfat-ı yüz, sıfat-ı burun, sıfat-ı dehen, sıfat-ı âvâz, sıfat-ı dıhk, sıfat-ı şefe, sıfat-ı esnân, sıfat-ı zakan, sıfat-ı lihye, sıfat-ı gerden, sıfat-ı omuz, sıfat-ı bilek ve el, sıfat-ı barmak, sıfat-ı arka, sıfat-ı batn, sıfat-ı incik ve ayak ve ökçe” şeklindedir. Manzume “beyân-ı mu‘âraza, beyân-ı tasfiye, şikâyet, nasîhat” başlıklı kısımlarla sona erer. Âmil Çelebioğlu’nun neşrettiği metinde Hz. Muhammed’in “Müminin firâsetinden sakının, çünkü o Allah’ın nuruyla bakar” gibi hadislerine de yer verilmiştir (Çelebioğlu 1979: 331, 332).
Hamdî; eserde mesela saf kırmızı renge sahip insanların edep veya hayâ sahibi, sarı olanlarınsa hıyanete meyyal; uzun boyluların saf kalpli ve temiz gönüllü, kısa boyluların ise kibirli ve kindar; dişleri seyrek ve ufak insanların cisimlerinin zayıf, iri dişlilerin şer ve afet sahibi, dişleri eğri kimselerin ise hilekar olduklarını belirtir. Metinde özellikle itidal üzere bulunan uzuvların güzel karaktere nişan olduğu anlayışı hâkimdir. Şair, manzumenin sonunda karşıt unsurlara sahip insanlar arasında müspet özelliğe sahip olanının tercih edileceğini belirtir, nefs-i emmâre, nefs-i levvâme ve nefs-i mutmainnenin özelliklerinden de söz eder. Nefs-i emmâre sahibinin zalim, levvâme sahibinin bazen iyi bazen kötü huylu, mutma’inne sahibinin ise fesadı sulha, şerri hayra çevirdiğini söyleyip zamanın insanlarının kötü karakterli olduğunu söyleyerek şikayette bulunur. Allah’a yakardığı bir kısımla eseri bitirir.
Anadolu’da kıyâfetname edebî türünün müstakil ilk örneği olması sebebiyle önem arz eden manzume, kendisinden sonra bu konuda yazılmış eserlere kaynak teşkil etmiştir. Birçok yazma nüshası bulunan metin yayımlanmıştır (Çelebioğlu 1979).
Şairin biyografisi için bk. “Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hamdi-aksemseddinzade-mehmed-hamdullah
Eserden Örnekler
Sıfat-ı Yüz
Yüzi büyük her işde kâhil olur
Küçük olsa denî vü mühmil olur
Ger mülahham olursa gılzet olur
Yumrı olursa cehl ü sıklet olur
Çün göresin ki yüzi zerd ü nahîf
Mekr odından kaçarsan olma harîf
Hassa kim boynı dahı olsa nizâr
Felek ola anun gibi gaddâr
Yüzi ol âdemün ki ola dırâz
Da‘vîsi çog olur unutması az
Ekşi yüzlüde acı söz çokdur
Egri yüzlüde togruluk yokdur
Âdem oldur derûnı sâde ola
Sûreti gül gibi güşâde ola
Eyü yüze bu vasf olur kâfî
Mu‘tedil ola cümle evsâfı
Sıfat-ı Burun
Burnı anun ki ince ola dırâz
Hıffet-i aklı anun olmaya az
Agzına burnı ucı ola yakın
Şîr odur ana karşu turma hemîn
Her ki burnı delügi vâsi' ola
Hased ü kibr ü kîni câmi' ola
Olsa burnı kalaklı insânun
Öykesi öykenine sıgmaz anun
Burnı yassı cimâ'a lâzım olur
Agzı büyük dilîr ü mukdim olur (Çelebioğlu 1979: 326, 327)
Kaynakça
Aktan, Bilâl (2013). “Hamdullah Hamdi’ye Ait Manzum Kıyafetname’nin Bilinmeyen Yeni Bir Yazması”. VI. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri. C. I. Ankara: TDK Yay. 241-249.
Çakır, Müjgân (2007). "Kıyâfet-nâme’ler Hakkında Bir Bibliyografya Denemesi". Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 5 (9): 333-350.
Çavuşoğlu, Ali (2004). Kıyafetnameler. Ankara: Akçağ Yay.
Çelebioğlu, Âmil (1979). “Kıyâfe(t) İlmi ve Akşemseddinzâde Hamdullah Hamdî ile Erzurumlu İbrâhim Hakkı’nın Kıyâfet-nâmeleri”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, Ahmet Caferoğlu Özel Sayısı, 2 (11): 305-347.
Çınar, Bekir (2012). “Niğdeli Visâlî ve Hamdullah Hamdî’nin Kıyâfetnâmeleri Üzerine Bir İnceleme”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 4 (3): 299-308.
Kâtip Çelebi (2007). Keşfü’z-Zunûn an Esâmi’l-Kütübi ve’l-Fünûn. C. 3. (terc. R. Balcı). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Prof. Dr. Ayşe YILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Doç. Dr. Güler Doğan Averbek |
Görüntüle | ||
3 | AHMEDİYYE (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
4 | TUHFETÜ’L-UŞŞÂK (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Prof. Dr. MUSTAFA GÜNEŞ |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (HAMDÎ) | Hamdî, Akşemseddîn-zâde Mehmed Hamdullâh, Hamdî Çelebi, Hamdullâh Ahmed Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Ali Emre Özyıldırım |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
9 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
15 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |