KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN)
Fusûsü'l-Hikem şerhi
Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yazıcızâde Muhammed Efendi'nin Müntehâ adlı Fusûsu'l-Hikem şerhinin, kardeşi Ahmed-i Bîcân tarafından aynı adla yapılan serbest telif-tercümesi. Türkçedeki ilk Fusûsu'l-Hikem şerhidir. Eserin başında “Ve ben duâcı dahî onu Türkîye döndürdüm.” şeklinde ifade etmek sûreti ile de bu tercüme faaliyetini kendisi de ifade etmektedir. Eserin tamamlanış tarihi ise bizzat kendisi tarafından verilmiştir: “Ve tarih sekiz yüz elli yedi senede Sultan Muhammed bin Murâd Han (halledallahu devletehû) İstanbul’u fethedicek Cemâziye’l-ûlâ’nın yirminci gününde idi bu kitâb temâm oldu.” [29 Mayıs 1453].

Ahmed-i Bîcân'ın, 870 (1465) tarihinde tamamladığı aynı adlı başka bir eseri daha vardır. Bu yazıya konu olan 1453 tarihli Müntehâ bir telif-tercüme hüviyetindedir. Çünkü kaynak ve hedef metin arasında her ne kadar “ana fikir” itibarıyla bir uyum var ise de hedef metinde göze çarpar şekilde eklemeler bulunmaktadır. Metnin içerisine sirayet ettirilen ilavelerin yanı sıra kaynak metinde olmayan bazı bölümler de hedef metne eklenmiştir. Bu bölümlerden başlıcaları; “Fasl fî Istılâhâti’s-sûfiyye”, “Faslün fî Menâzili’s-Sâirîn” ve “Faslün fî Tezkireti’l-Evliyâ” şeklinde sıralanabilir.

Eser ayrıca, Ahmed-i Bîcân’ın kendisinin ve ağabeyinin şeyhi olan Hacı Bayrâm-ı Velî’nin (ö. 833/1430) silsilesini ihtivâ etmektedir. Klasik kaynaklar, eserin Fusûsu’l-Hikem üzerine bir şerh olduğu noktasında ittifak etmiş olsalar da eser hakkında tafsîlî malûmat vermezler. Eserin Müeyyidüddîn-i Cendî’nin (ö. 691/1292?) Şerhu Fusûsi’l-Hikem isimli kitabına yazılan bir ta‘lîkāt olduğu bilgisi doğru değildir. Eserin hemen başında ilm-i ilâhîden bahsedilmesi ve ilm-i ilâhînin mevzusu, mebâdîi ve mesâilinin izahı ve ardından vücûd ile alâkalı kelâmî ve felsefî meselelerin tasavvuf zaviyesinden değerlendirilmesi dikkate değer bir husustur. Yazıcızâde Muhammed Efendi ve Ahmed-i Bîcân'ın İbn Arabî ve eserine yaklaşımları, kendilerinden evvelki şerhlerde mevcut olmayan bir üslup ve mahiyettedir. Vahdet-i vücûd neşvesine, bu neşvenin kavramlarına eserlerinde sıkça yer veren Ahmed-i Bîcân; bu neşvenin tartışmalı hususlarını biri asıl, diğeri tâlî olmak üzere iki şekilde tevil eder. Küllî ve asıl tevil yaklaşımı; İbn Arabî’nin Hz. Peygamber tarafından ümmete bir imtihan amacıyla gönderilmesinin neticesi olarak “me’mûr ve maʻzûr” olmasıdır. Bu anlayışın neticesinde İbn Arabî’yi kesinlikle doğrudan tenkit etmez. Ahmed-i Bîcân'ın cüz’î ve tâlî planda ele alınabilecek olan diğer tevil yaklaşımı ise tenkit edilecek hususları âyet, hadis ve diğer “zâhirî” ilimlerin terazisine çıkartmasıdır. Böylelikle hem İbn Arabî’ye hürmette kusur etmeyerek vahdet-i vücûd neşvesinin hâmili olur hem de “ehl-i zâhir” tarafından yanlış anlaşılabilecek noktalarını “sûfî/âlim” kimliği ile tevil eder.

Müellifin biyografisi için bk. "Ahmet-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-bicn-ahmedi-bican-yazicioglu

Eserden Örnekler


Kaçan kim, bir peygamber zâhir olduysa tarîk-i belâda velâyet için emr-i ilâhî bunu iktizâ etti ki bundan sonra bir peygamber gele ki müştâk ola visâle ve likâya. Zîrâ ki mübtelâ olmaj ibtihâli müstelzimdir ve ibtihâl mutezîdir telakkî için. Ve Hakk'ın kapısı sâiller için meftûhtur ve belâsı âşıklar için fütûhtur. Ve şevk, hakîkatte heyecân-ı kalbdir likâ-yı mahbûba. Ve şevk olmaz illâ muhabbet-i kâmileden sonra olur matlûba. Pes Şuayb cihâna geldi ve nebî olup kavmini Hakk'a davet etti iştiyâk-ı tâm ile. Bu şevkten ötürüdür ki üç yüz yıl ağladı; hattâ her yüz yılda bir kez gözsüz oldu ve geri gözü açıldı. Hakk Teâlâ eyitti: "Yâ Şuayb! Cennete mi müştâksın veyâhut cehennem odundan mu korkarsın?" Şuayb eyytti: "Yok yâ Rabbî! Velâkin senin likâna müştâkım" dedi ve yine Şuayb eyitti: "Yâ Rabbî! Senin izzetin hakkı için benimle senin aranda bir deniz olsa şevkimden ol deniz kurur idi." Hakk Teâlâ Şuayb'a eyitti: "Benim likâma böyle müştâk olduğun içindir ki benim kelîmim Mûsâ'yı sana hizmet ettirdim" dedi (Ahmed-i Bîcân 1453: 242).

Kaynakça


Ahmed-i Bîcân (1453). Müntehâ. (hzl. Ayşe Beyazıt). İstanbul: İnsan Yayınları.

Yamak, Mehmet Bilal (2022). Yazıcızâde Kardeşler- İlmî Tasavvufî Görüşleri Osmanlıya Tesirleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.


Atıf Bilgileri


Yamak, Mehmet Bilal. "KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kitabu-l-munteha-el-musteha-ale-l-fusus-ahmed-bican. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ENVÂRÜ’L-ÂŞIKÎN (AHMED-İ BÎCȂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur
Görüntüle
2 DÜRR-İ MEKNÛN (AHMED-İ BÎCȂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Prof. Dr. Ahmet DEMİRTAŞ
Görüntüle
3 ACÂYİBÜ’L-MAHLÛKÂT (AHMED-İ BÎCȂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 BOSTÂNÜ’L-HAKÂYIK (AHMED-İ BÎCȂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur
Görüntüle
5 CEVÂHİR-NÂME (AHMED-İ BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Görüntüle
6 RÛHÜ’L-ERVÂH (AHMED-İ BÎCȂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
7 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
8 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
9 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
10 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
11 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
12 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
13 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
14 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
15 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
16 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle