- Yazar Biyografisi (TEİS)
İsmail Hakkı Bursevî - Madde Yazarı: Dr. Mehmet Furkan Çelik
- Eser Yazılış Tarihi:1721
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:11/12/2023
Kitâbü'l-Hucceti'l-bâliğa (İsmail Hakkı Bursevî)
tasavvufî bir eserİsmail Hakkı Bursevî
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin “Kitâbü’l-Hucceti’l-bâliğa” adını verdiği eseri. Yazarın, eseri hicrî 1133 yılında şevval ayının sonu ile zilkade ayının başlarında Üsküdar’dayken yazdığı bilinmektedir (Kargılı, 2011: 27). Osmanlı tasavvufu ve düşüncesine dair önemli katkılar sağlayan Bursevî, bu eserinde de benzer konuları ele almıştır. Eserinin başlangıcında “Ma‘lûm ola ki insânın kemâli kalbde olan hâlledir. Yoksa amel-i kâlıb ile değildir.” sözlerine yer veren yazar, insanın kemal yolculuğunun nasıl olması gerektiğine dikkat çekerek bunun kalpteki iyi hâl ile olabileceğini dile getirir. Eserde, ayetlerden alıntılara ve onların açıklamalarına, hadislere ve şiirlere çokça yer verildiği görülmektedir. Tasavvufi konuların işlendiği eserde vahdet-i vücûd ve buna bağlı olarak insan, âlem ve varlık gibi temel meselelerin önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Öte yandan insan-ı kâmil, tecelli, seyr-i sülûk, velâyet, fenâ ve bekâ gibi diğer tasavvufi kavramlar da yazar tarafından ele alınmıştır. Üslup itibarıyla düşüncelerini salt kavramsal açıklamalar yerine benzetmelerle destekleyerek ifade eden Bursevî, bu yönüyle eserinin daha kolay anlaşılmasını sağlamıştır.
İsmail Hakkı Bursevî’nin Kitâbü’l-Hucceti’l-bâliğa eseri üzerine Abdullah Kargılı’nın hazırlamış olduğu yüksek lisans tez çalışması (2011) bulunmaktadır. Çalışmada inceleme ve metin bölümlerine yer verilmiştir. Müellif hattı üzerine çalışmasını gerçekleştiren Kargılı’nın aktardığı bilgilere göre nesih ve tâlik karışımı hat ile yazılan bu nüsha 109 varak olup her sayfasında 14 satır yer almaktadır (Kargılı, 2011: 26).
Yazarın biyografisi için bk. “Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakki-bursali-ismail-hakki-bursevi
Eserden Örnekler
Biz yine sadede gelelim ki bir kimse ki ism-i a‘zama mazhar ya‘nî onun tecellîy-i a‘zamı kalbinde zuhûr eyleye. Cemî‘ kulûb onun tasarrufunda olup kemâl-i tâm bulur. Ve kemâl odur ki enfüs ve âfâkı birbirine tatbîka kâdir olur. Zîrâ insân nüsha-i suğrâdır ki icmâldir. Ve âlem nüsha-i kübrâdır ki tafsîldir. Ve ikisi birbirine mukâbil olan iki âyîne gibidir ki her birinin sûreti âharda müşâhede olunur. Eğer ki biri icmâl üzere olmakla suğrâ ve biri tafsîl üzerine olmakla kübrâ denildi. Fi’l- hakîka kübrâ ise suğrâdır. Zîrâ insân mazhar-ı tâm’dır. Ve âlem bî-insân olmaz ki bî-rûh-i kâlıp gibidir. Fe-emmâ insân bî-âlem olur ki bî-kâlıb-ı rûh olmak müsteb‘id değildir (Kargılı, 2011: 82).
(…)
Nazar eyle ki kâzûrâttan müstekreh nesne yokken zuhûrundan mâ-adâ rezzâk ismine dâirdir. Zîrâ nice dûdelere ve bağ ve bahçelere gıdâdır ki onunla perûreş bulurlar. Ve gülden hoş-bû nesne yok iken ağaçlarının aslına mezbele veyâhud mezbele suyunu sabb ederler. Ta ki onunla kuvvet-i nemâ bula. Ve gülü rengîn ve râyihadâr ola. İşte gülü şemm edersen ve dimâğın onunla muattar olup nice emrâz-ı dimâğiyyenin indifâına dahî sebeb olur. Bilmezsin ki dıraht-ı gülün rızkı mezbeledir. Pes mezbeleye nazar etsen istikzâr edersin. Amma gülünü ne hoş koklarsın. İmdi farz eyle ki mezbele bir bâtıl nesnedir. Fe-emmâ onda dahî zuhûrât-ı ilâhiyye vardır. Ve sûretin kubhu ma‘nânın kubhunu iktizâ etmez. Zîrâ kubh sûret-i taayyüne nâzır ve hüsn ma‘nâ-yı hakîkate dâirdir. Mervîdir ki Îsâ (aleyhisselâm) havâriyyûn ile giderken bir hınzîra mürûr ettiler. Ve havâriyyûn onun sûretini istikbâh edince Hazret-i Îsâ onları tarîk-i seddâde[?] irşâd edip “Ne aceb beyaz dişleri vardır” diye ol hınzîrın dandânlarının beyazlığına tahsîn eyledi. Gûyâ demek oldu ki “Ey havâriyyûn, her nesneyi ki sûret-i kabîhada görürsünüz. Elbette onda cihet-i hüsn dahî vardır.” (Kargılı, 2011: 106).
Kaynakça
Kargılı, Abdullah (2011). Kitâbü’l-Hucceti’l-bâliğa. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MECMÛ'A-İ FEVÂ'İD / MECMÛ'ATÜ’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT / MECMÛ'A-İ MAKÂMÂT-I MÛSIKÎ VE’L-FEVÂ'İD VE’L-VÂRİDÂT (İSMÂ'ÎL HAKKÎ) (Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi, Genel, 87; Millet Yazma Eser Kütüphanesi, Ali Emiri Koleksiyonu, 1182/18) | Hakkî, Bursalı İsmâ'îl Hakkî Bursevî | Araş. Gör. Tubanur KAYA |
Görüntüle | ||
2 | TUHFE-İ BAHRİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Diğer Fakirullah Yıldız |
Görüntüle | ||
3 | TUHFE-İ HALİLİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Diğer Fakirullah Yıldız |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ EBYÂT-I HACI BAYRAM-I VELÎ (HAKKI) | Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
5 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ KELÂM-I ŞEYH SA'DÎ (HAKKI) | Hakkı, Bursalı İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
7 | ŞERH-İ PEND-İ ATTÂR (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
8 | FERAHU'R-RÛH/ŞERHÜ'L-MUHAMMEDİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
9 | ŞERHU NAZMİ'S-SÜLÛK (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
10 | TUHFE-İ ATÂİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂBÜ’L-HİTÂB (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
12 | ED-DÜRRETÜ`L-İRFÂNİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Mehmet Furkan Çelik |
Görüntüle | ||
13 | TUHFE-İ ALİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk |
Görüntüle | ||
14 | TUHFE-İ ÖMERİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk |
Görüntüle | ||
15 | TUHFE-İ VESİMİYYE (İSMAİL HAKKI BURSEVÎ) | İsmail Hakkı Bursevî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyda Öztürk |
Görüntüle | ||
16 | ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ | Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
17 | MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) | Bekâyî, Darendeli Bekâyî | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
18 | KISSA-İ ERVE | Bilâl Efendi, Oflu | Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) | CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (HÂMİD) | Hâmid, Enderûnlu Mehmed | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN (HİLMÎ) | Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
22 | EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN | İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi | Dr. Necmettin Azak |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (İZZÎ) | İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (MÜSELLEM) | Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
25 | İNSÂN-NÂME | Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle |