KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ)
tasavvufi meseleler
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şeyhî'nin âlem, tevhid-ilhad, mârifet-i nefs, mârifetullah, vahdet-i vücûd, hazarât-ı hams, küfür, muhabbet, Allah’ın isim ve sıfatları, vâsıl-mukarreb, ittihad-ittisal, maddî ve manevi aşk gibi kavramları içeren eseri. Osmanlı Türkçesi ile kaleme alınan bu eserde varlığa vahdet bakışıyla bakılmış, mesele ve kavramlar bu düşünce arka planı ile ele alınmıştır.

Şeyhî, kendisinin böyle bir esere sahip olduğunu ifade etmemekle beraber Osmanlı Müellifleri (Bursalı yty: 1/90) Hediyyetü’l-Ârifîn (Bağdatlı 1951: 1/407) gibi kaynaklarda ve Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı gibi kütüphane kataloglarında Kitâb-ı Tâlia’nın Köstendilli Süleyman Şeyhî adına kayıtlı olduğu görülmektedir.

Kitâb-ı Tâlia fî Esrâri’l-İlâhiyyeti’s-Sermediyye genelde mensur tarzda kaleme alınmış olup yer yer manzumeler yer almaktadır. Metinde paragraf bulunmamaktadır. Cümleleri uzundur. Osmanlı Türkçesiyle kaleme alınan metindeki âyet, hadis ve konu başlıklarının üzeri kırmızı çizgi ile belirginleştirilmiştir. Eserde Arapça ve Farsça kelimeler, tamlamalar bulunmaktadır. Meseleler düzenli ve sistemli biçimde değil, bir konudan başka bir konuya geçmek suretiyle dağınık bir şekilde işlenmiştir. Eserin sonunda yazarı belli olmayan bir ilâhî yer almaktadır (Ay 2018).

İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi Serez Bölümündeki 1504 numaralı nüshanın başındaki Arapça ifade, söz konusu eserin istinsahının 3 Rebiu’l-evvel 1240 (26 Ekim 1824) yılında tamamlandığını belirtmektedir. Buna göre nüsha, Şeyhî’nin vefatından yaklaşık beş yıl sonra istinsah edilmiştir. Müstensihin, “seyyidinâ” (efendimiz) şeklindeki beyanından Köstendilli ile aynı tarikattan olduğu çıkarımı yapılabilir (Yılmaz 1989: 265).

Vahdet-i vücud tesirindeki müellif eserine, âlemin alametten türemiş olduğunu yani Hakk’ın vücudunun, kendisinin varlığına ve birliğine alâmet ve delil olduğunu ifade ederek başlamaktadır. Şeyhî’ye göre vücud, Hakk’ı bulmaktır. Vahdet-i vücud ise Hakk’ı bütün gayrilerden tenzih ederek birlemektir. Ona göre mevcûd-u hakîkî Hakk’tır. Âlem ise ma’dûm-u mutlaktır. Köstendilli ma’dûm kavramı yerine ayrıca mevhûm, gölge, hayal tabirlerini de kullanır. Ona göre kendi zâtıyla kâim, hakîkî varlık birdir ve bu da Allah Teâla’dır. Muktedir ve müessir ancak Allah’tır. Allah’ın varlığı vâcip, kadîm ve ezelîdir. Diğer mümkün varlıkların tamamı, Rabbânî akislerden ve O'nun gölgelerinden ibârettir. Her şey Allah’ın vücudunda müstağrak ve yok olmuştur. Nasıl ki gölge, gölge sâhibinin vücudundan başka bir vücuda sahip değil ise, Allah’ın dışındaki varlıklar da Allah’ın vücudundan başka bir vücuda sahip değillerdir (Şeyhî 3a-3b-4a). Eşyânın varlığı, hayatı ve kıyâmı Hakk’ın vücuduyla mevcûd, hayatıyla hay ve kıyâmıyla kâimdir (Şeyhî 11a). Cenâb-ı lâ Yezâl'in varlığına nihâyet yoktur (Şeyhî 16b).

Kitâb-ı Tâlia, bir yüksek lisans tezine konu edilmiştir. İki yazma nüsha karşılaştırılarak transkribe edilmiş, çalışmada Köstendilli’nin tasavvufî meselelerdeki düşüncelerinin izleri sürülmüştür (Ay 2018).

Şeyhî’nin biyografisi için bk: “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi


Eserden Örnekler


Hâsılı eşyâyı mümkinenin her biri ve zerrât-ı âlemden her zerre vücûhât-ı ilâhiyyeden bir vechdir ki Hakk'ın vücûdî varlığına alâmet ve birliğine delildir. "Küllü şey'in hâlikun illâ vechehû" nazm-ı kerimi bu tahkîki musaddıkdır. İster vechdeki zamiri şeye ircâ ile ister Hakk'a, eğer şeye haml olursa herşey hâlikdir illâ ol şeyde olan Hakk'ın vechi ki Hakk'ın vücûdî varlığıdır. Bu sûrette bir şeyi nefy ve inkâr etmeyüp anda Hakk'ın vechi ki Hakk'ın vücûdî varlığıdır. Bu sûrette bir şeyi nefy ve inkâr etmeyüp anda Hakk'ın vücûdî sırrı olduğu hasebiyle nefy ve inkâr itdiğin Hakk olmuş olur ve inkârın dahî Hakk'ı inkâr olur. Zirâ mecmû-ı münker şeyler Celâl ve Dalâl mazharı olduğundan münkerdir ve kâffe-i müstahsen ve makbûl nesneler Hâdî ve Cemâl mazharı olduğundan nefîs ve şerîf ve makbûldür yoksa bir nesne-i münker ve hasîs yoktur. Anınçünki her var olan Hakk'ın vücûdî varlığındandır, yok ise ezelen ve ebeden yoktur. Anın vücûdu adîm-i vücûd-u serâba benzer. Deryâ görünür halbuki anda sudan eser yoktur (Ay 2018: 104).

Kaynakça


Ay, Kevser (2018). Köstendilli Süleyman Şeyhî'nin “Kitâb-ı Tâlia fî Esrâri’l-İlâhiyyeti’s Sermediyye” İsimli Eseri (Metin- İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

Bağdatlı, İsmail Paşa. Hediyyetü’l-Ârifîn Esmâü’l-Müellifîn ve Âsârü’l-Musannifîn (1951). (hzl. Kilisli Rifat Bilge, İbnü’l-Emin Mahmud Kemal İnal ve Avni Aktuç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yay.

Bursalı, Mehmed Tahir. Osmanlı Müellifleri (yty.). (hzl. Ali Fikri Yavuz ve İsmail Özen). İstanbul: Meral Yay.

Şeyhî, Köstendilli Süleyman. Kitâb-ı Tâlia fî Esrâri’l-İlâhiyyeti’s-Sermediyye. İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi. Serez Bölümü. No. 1504.

Yılmaz, Ali (1989). Köstendilli Süleyman Şeyhî. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

Atıf Bilgileri


Ay, Kevser. "KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kitab-i-tali-a. [Erişim Tarihi: 16 Temmuz 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
2 DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
3 ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
4 ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
5 MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
6 MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
8 TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
11 ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
12 NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
13 ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
14 ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
15 ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
16 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
17 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
18 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
19 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
20 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
23 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
25 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle