KİTÂB-I SERGÜZEŞT-İ ZA'İFÎ MA'A FÂL-I MURGÂN (ZA‘ÎFÎ)
sergüzeşt-nâme
Za‘îfî, Pîr Muhammed (d. 900 (?)/1494-95 (?) - ö. 964'ten sonra/1557'ten sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


 Za‘îfî’nin, dönemindeki tarihȋ olaylarla bağlantılı olarak otobiyorafisinin büyük kısmını anlattığı sergüzeşt-nâme türündeki içinde bir hikâye ve bir fal-nâme bulunan manzum-mensur eseri.

Mekânlar, mimarȋ eserler, seferler, savaşlar vb. alanlardaki detaylı tasvirlerden ötürü şehr-engiz özelliği de taşıyan Kitâb-ı Sergüzeşt-i Za‘îfî ma‘a Fâl-ı Murgân'da ilim sahibi olduğu hâlde yükselemediğinden şikâyet eden bir şairin hayat hikâyesi anlatılır. Za‘îfî’nin Külliyât’ındaki eserde, mensur bir hikâye (Kıssa-i ‘Işkȋ vü Ma‘şûk) ile bir de fal-nâme türünde (Fâl-ı Murgân) küçük bir mesnevi de mevcuttur. Bilinen dört nüshası olan eser 7 Safer 962/1 Ocak 1555'te tamamlanmıştır. Mesnevide derkenarlarla birlikte (Fâl-nâme hariç) 7’si Arapça, 2’si Farsça olan beyitlerin toplamı 1151’dir. ‘Işkȋ vü Ma‘şûk 56’sı Türkçe, 2’si Farsça olmak üzere toplam 58 beyittir. Metinde şairin Dîvân'ı içinde bulunmayan bir gazel vardır. Eserde, biri besmele, üçü kitap ismi ve diğerleri de eserde geçen konuları özetleyen toplam 73 başlık mevcuttur.

Eser, bilinen mesnevi tertibinde olmayıp şu düzen takip edilmiştir: Giriş: Besmele, hamdele (1-4. beyitler), salvele (5-10. beyitler) ve dua (11-34. beyitler). Esas bölüm, şairin hayat hikâyesini (35-127. beyitler) takiben muhtelif hikâyelerle devam eder (127-204. beyitler). Mev’ize, nasihat, tarih ve duaların yer aldığı hatimeden sonra (204. beyitten 239. beyitler) hayat hikâyesi devam eder (240-260. beyitler). Sonra ‘Işkȋ vü Ma‘şûk (135a-149a) yer alır. Makedonyalı asker kökenli bir aileden gelen Za‘îfî, ilme yönelerek eğitim için Üsküp, Bursa ve İstanbul’a gider. Sahn-ı Semân’dan mezun olarak mülazım olur. Arkadaşlarından farklı olarak şair, -hamisi olmadığından- uzun süre dânişmendlikte bekler. Geçim derdiyle bunalan şair, hocasının vefatından sonra tasavvufa yönelir. Eserde Kıssa-i ‘Işkî vü Ma’şûk adlı tasavvufî ve sembolik aşk hikâyesi ile kendi hayat hikâyesini anlatır. Dânişmendlikten mülazımlığa geçtiğinde yedi yıl bekledikten sonra medreseye atanır. İleride hamisi olacak olan Sofu Mehmed Paşa ile birlikte Irakeyn seferine çıkar. Şair Sivas ve Diyarbakır’da kaldıktan sonra hamisinin peşinden Anadolu ve Rumeli’ye gider. Korfu seferine de katılan şair bu arada çeşitli medreselerde görev alır. Bazen hamisinin talebi, bazen kendi isteği ile bazen de devlet tarafından görevden ayrılır. Mehmed Paşa vezir olunca Za‘îfî de kazaskere mülazımlık göreviyle İstanbul’a gider. Daha sonra Davud Paşa Medresesi'ne tayin olur ancak azledilir. Za‘îfî, son olarak atandığı İznik Orhan Gazi Medresesi’nden emekliye ayrılarak kalan ömrünü ibadete ayırır. Özetle Za‘îfî eserinde, maişet kaygısı içindeki bir müderrisin mansıp elde edebilmek uğruna hayat, bürokrasi ve patronaj ağı içinde bekleme, atanma, azil ve seyahatlerle geçen hayatını anlatır. Eser, şairin şahsî ve meslekî hayatındaki tecrübelerini kendi ifadesiyle “topluma nümûne-i timsal olması için” kaleme alınmıştır.

Eserde, manzum bölümlerde altı farklı aruz kalıbı, mensur bölümlerde ise çeşitli seci türleri kullanılmıştır. Akışa uygun olarak ayet, atasözü, kelâm-ı kibâr ve çeşitli tasavvuf terimlerinin yer aldığı mesnevi, dil bakımından Eski Anadolu Türkçesi özelliğindedir. Anlatımda tasvir, özetleme, sahneleme, diyalog-monolog-iç monolog, montaj, mektup gibi teknikler mevcuttur.

Sergüzeşt-nâme üzerine Mehmet Ali Üzümcü bir yüksek lisans tezi çalışmış (2008) ve klasik edebiyatta ben anlatısı çerçevesinde bir de kitap hazırlanmıştır (Serdaroğlu-Coşkun 2013).

Şairin biyografisi için bk. “Za‘îfî, Pîr Muhammed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zaifi-pir-muhammed 

Eserden Örnekler


Bunı sanmayasız rivâyetdür

Sergüzeştüm güzel hikâyetdür


Gûşını dut latîfe vü kıssa

Dinle kim var sana dahı hisse


Bir zamânda Sitânbul içre fakȋr

Okıyup şuğl ider idi bu hakîr


‘Âlim idi musâhibüm ‘âmil

Hem-nişîn olmadı bana câhil


Gayret_altında ölürüz hâşâ

Dimezüz câhile begüm paşa


‘İzzet ehli vü hayli rağbetlü

Hoca idüm ‘aceb mehâbetlü


Medrese ehli kamu dânişmend

Su gibi içerdi başuma sevgend


Bir büyük mollâ cübbelü hoca

Yakalu başı kubbelü hoca (Serdaroğlu Coşkun 2013: 237)


Çünki hoca ‘Işkî Hisârdan daşra iskeleye dutdı yol, leb-i deryâya vusûl buldı, gördi ki âdem deñiz ile deryâ-yı sipîde yek-reng olmış, kesret-i beşerden gûyâ ki rûz-ı haşr ve zamân-ı neşr olmış. Sâdâ-yı benî âdem ve âvâze-i envâ‘-ı ümem fersah-be-fersah yirde istimâ‘ olınur. Envâ‘-i keştî-i ġarîb ve esnâf-ı fülk-i ‘acîb seyr ü temâşâ idüp mürg-mânend bâd-pâ çün semend bir zevraka süvâr olup, şehper ü bâl açub deryâ üstinden uça uça İstanbul mukâbelesinde Galataya geçdi. Gördi ki bir kal‘a-i münevver, etrâfı şehr-i dîvâr-ı hisârıla mestûr. Semenber mahbûb, zarîf ü nâzük dilber-i hûba beñzer bir kapusından hisâr içine girdi. Pes başdan başa seyr idüp cevânibin temâşa idüp her gûşesinde güzer ve her hânesine nazar itdi [...] (Serdaroğlu Coşkun 2013: 300-301).

Kaynakça


Serdaroğlu Coşkun, Vildan (2013). Zaîfî’nin Sergüzeştnâme’si:“Sergüzeştüm Güzel Hikayetdür”. İstanbul: İSAM Yay.

Üzümcü, Mehmet Ali (2008). Kitâb-ı Sergüzeşt-i Za‘îfî. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Coşkun, Vildan. "KİTÂB-I SERGÜZEŞT-İ ZA'İFÎ MA'A FÂL-I MURGÂN (ZA‘ÎFÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kitab-i-serguzest-i-za-ifi-ma-a-fal-i-murgan-za-ifi. [Erişim Tarihi: 23 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KİTÂB-I BÂG-I BEHİŞT (ZA‘ÎFÎ) Za‘îfî, Pîr Muhammed Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
2 KİTÂB-I GÜLŞEN-İ SÎMURG/TERCÜME-İ MANTIKU'T-TAYR (ZA‘ÎFÎ) Za'îfî, Pîr Muhammed (1495?-1557'den sonra) Doç. Dr. Muhittin Turan
Görüntüle
3 KİTÂB-I NİGÂRİSTÂN-I ŞEHRİSTÂN-I DIRAHTİSTÂN-I SEBZİSTÂN (ZA'ÎFÎ) Za'îfî, Pîr Muhammed Prof. Dr. Fatma Büyükkarcı Yılmaz
Görüntüle
4 KİTÂB-I BOSTÂN-I NASÂYİH/ TERCÜME-İ PEND-İ ATTÂR (ZA‘ÎFÎ) Za‘îfî, Pîr Muhammed Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
5 KİTÂB-I GÜLŞEN-İ MÜLÛK (ZA‘ÎFÎ) Za'îfî, Pîr Muhammed Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
6 MÜNŞE'ÂT-I MÜTENEVVİ'A (ZA‘ÎFÎ) Za'îfî, Pîr Muhammed Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
7 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
8 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
10 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
11 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
12 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
16 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle