- Yazar Biyografisi (TEİS)
Endelib, Garacadaği - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:15/03/2022
KISSA-İ LEYLÂ VE MECNÛN (ENDELİB)
aşk hikayesiEndelib, Garacadaği (d. ?/? - ö. ?/1830)
ISBN: 978-9944-237-87-1
19. yüzyıl Güney Azerbaycan şairlerinden Endelib’in aşk mesnevisi. Kıssa-i Leylâ ve Mecnûn, Feyzula Kasımzâde’nin bildirdiğine göre (2017: 86) Habibiulla Samedzâde tarafından Endelib'in ortaya çıkarılan Dîvân nüshasında yer almaktadır. Endelib’in eseri, diğer Leylâ vü Mecnûn mesnevilerinden farklı olarak otobiyografik bir özellik göstermektedir. Fuzûlî’nin Leylâ vü Mecnûn mesnevisinin tesiri ile aynı vezin ve üslupta kaleme alınan bu eserde Endelib’in kendi aşk hikâyesi anlatılmıştır. Kıssa-i Leylâ ve Mecnûn’da, mukaddime ve bu bölümdeki küçük bir sakinameden sonra şairin Eher’de bir güzele tutulması tasvir edilmektedir. Şair, aşk kahramanı olarak Mecnûn’a seslenip ağlayıp inleyen bir âşık olarak artık onun temsilcisi olduğunu belirtmektedir.
Eserin başından sonuna kadar saf aşk ve şairin başına gelen uğursuzluklardan şikâyetlere yer verilmiştir. Bu özellikler, eserin lirizm yönünü arttırmaktadır ve eseri daha özgün kılmaktadır. Şair, aşk uğruna çektiği sıkıntıları ve başına gelen belâları başkalarına reva görmez. Ardından eserini Fuzûlî’nin sözlerine uygun nasihat içeren ifadelerle bitirir. Endelib, Kıssa-i Leylâ ve Mecnûn adlı eserini her ne kadar Fuzûlî’nin tesirinde kaleme almış olsa da Fuzûlî’deki derin hayaller, lirik ifadeler, ince söyleyişler şairin kendi eserinde yoktur.
Endelib, eserinde klasik şiirin alışagelmiş klişe ve teşbihlerini başarıyla kullanmıştır. Şiirinin nazım tekniği bakımından sağlam olduğunu söylemek mümkündür. Ahengi sağlarken kafiyenin çeşitli olmasına dikkat etmiş ve redif kullanmaya özen göstermiştir. Eski Türk şiirinde çokça rastladığımız mısra başı kafiye/ön kafiye ve mısra başı redif/ön redif şairin ahenk için başvurduğu ifade yollarındandır. Ayrıca geleneğin imkânları dâhilinde ses ve söz sanatlarından da faydalanmış, bu sanatları başarıyla kullanmıştır.
Kıssa-i Leylâ ve Mecnûn, Habibiulla Samedzâde tarafından Endelib'in ortaya çıkarılan Dîvân nüshasında yer almaktadır (Kasımzâde 2017: 86).
Şairin biyografisi için bk. “Endelib, Garacadaği”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/endelib-garacadagi
Eserden Örnekler
Ey âşık-ı bî-gerâr olanlar
Âşüfte-yi her nikâr olanlar
Her başda ki şûr oldu peydâ
Eyler onu helk içinde rüsvâ
Ey âşık-ı ârif-i zemâne
Bir dem gulak as bu desitâne
Bir türfe hekâyet eylerem men
Kel gör ne şikâyet eylerem men
Etrâf-i Eherde seyr edirdim
Kâhi oturup kâhi kedirdim
Düşdü küzerim eceb mekâne
Bir menzil-i hoş u âşıgâne
Gördüm oturubdu bir perî-rû
Bir şûh ü letîf ü çeşm-i câdû
Ol dâne-yi gövher-i Bedehşân
Ol gible-yi kâfer ü Müselmân
Ol kişver-i hüsn pâdişâhı
Goymuşdu gabağe kârkâhı
Vermişdi könül o mehr ü mâhe
Salmazdı nezer gede vü şâhe
Tâ ki közüm ol nikâre düşdü
Kizli sözüm âşikâre düşdü
Tab eylemedim bu mâ-cerâye
Feryâd çekip kelib harâye
Erz eledim ey büt-i sitemker
Müjkânı hedenk gemze hencer (Manafi vd. 1981: 52-53).
Kaynakça
Kasımzade, Feyzulla (2017). XIX Esr Azerbaycan Edebiyatı Tarihi. Bakü: Elm ve Tahsil. 86-88.
Manafi, M, Z. Ekberov, R. Gasımova (1981). Cenûbî Azerbaycan Edebiyyatı Antologiyası. C. I. Bakı: Elm Nesriyyatı.
Muhtaroğlu, Vilayet (1993). “Endelib Garacadaği”. Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi. Azerbaycan Türk Edebiyatı. C. 4. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | [DÎVÂN] (ANDELÎB) | Andelîb Karacadağî | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (ENDELİB) | Endelib, Garacadaği | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | ŞEBEDE-Yİ SERAPA (MELİKBALLI GURBAN) | Melikballı Gurban | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | VÜCÛD-NÂME (MELİKBALLI GURBAN) | Melikballı Gurban | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (RENCÛR) | Rencûr, Şâh Nigâr Hanım | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
6 | GÜLŞEN-İ VAHDET / DÎVÂN (SÂLİK) | Sâlik, Ordubâdî | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
7 | DİVAN (NEBÂTÎ) | Seyid Ebu'l-Kâsım Nebâtî, Hançoban, Hançobanî, Mecnûn, Mecnûnşâh | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle |