- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kemâl Ümmî, İsmâ’îl - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:21/02/2022
KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ)
dinî-tasavvufi mesneviKemâl Ümmî, İsmâ’îl (d. 777/1375-76 ? - ö. 880/1475-76)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kemâl Ümmî'nin dinî-tasavvufi mesnevisi. Eserin yazılış tarihi bilinmemektedir. Vasfi Mahir Kocatürk manzumenin dil ve üslubundaki olgunluğa dayanarak şairin bu metni ömrünün sonlarına doğru kaleme almış olabileceğini belirtir (1970: 283). Hem şiir mecmualarında hem de şairin Dîvân'ının içinde kayıtlı bulunan 210 beyitlik bu manzume, aruzun "fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün" kalıbıyla yazılmıştır. Dursun Öztürk (1991: 51-68) eserin 207, Hayati Yavuzer (1997: 42) 200, Ramazan Sarıçiçek (1997: 36) 205, Sefa Balbaba (2009: 7) 201, Oktay Uslu (2018: 390) 170, Mehmet Altınova ve Şule Kandemir Öksüz (2020: 892) ise 210 beyit olduğunu belirtmiştir. Kemâl Ümmî'nin Dîvân'ı üzerine çalışma yapan Yavuzer, mesneviyi tanıtmış, metnin konusunun ahirete göçüş sırasında insanın dinî ve ahlaki güzelliklerden "Kırk Armağan" hazırlayıp götürmesi olduğunu kaydetmiş (1997: 42-43), fakat Dîvân'da eserin tam metnine yer vermemiştir.
Altınova ve Kandemir Öksüz (2020: 892-893) eser üzerine yaptıkları çalışmalarında Kırk Armağan’ın muhtevasıyla alakalı farklı görüşler olduğunu belirttikten sonra bu görüşleri şu şekilde sıralar: Esere ilk dikkat çekenlerden biri olan Abdülkadir Karahan (1954: 146-149) Kırk Armağan’ın bir kırk hadis tercümesi olduğunu söylerken; İsmail Ünver (2002: 230) ve Hayati Yavuzer (1997: 42) eserin ölüm konusundaki bir hadisin şerhi olduğunu düşünmektedir. İskender Pala, Ansiklopedik Divân Şiiri Sözlüğü’nün "Kırk Hadis" maddesinde (2009: 271) şairin Kırk Armağan’ını manzum kırk hadis şerhlerine örnek olarak verir. Hadis literatürü incelendiğinde beyitler, farklı hadislerle ilişkilendirilebilir. Bu konudaki taramalar sonucunda eser tam olarak kırk hadis ya da sadece bir hadisin şerhi olarak değerlendirilmese de şairin beyitlerde çok sayıda hadis ve ayetten iktibas ya da telmih yoluyla yararlandığı görülür. Yavuzer, Kırk Armağan'ın Kemâl Ümmî'nin tarikat anlayışını yansıtan bir eser olduğunu, sülûk esnasındaki çeşitli menzilleri ihtiva ettiğini, mesnevide sayılan kavramların birçoğunun Ahmed Yesevî'nin Fakr-nâme'si ile Hacı Bektaş-ı Velî'nin Makâlât'ında ortaya koydukları "Dört Kapı-Kırk Makâm" esprisinde aynen yer aldığını belirtir (1997: 45).
Eserin konusu şöyledir: Bir gün bir adam Hz. Peygamber'e ölmek istediğini ve hemen ölmesi için kendisine dua etmesini söyler. Peygamber de kendisine, ölümün -Tanrı'dan başka herkes için- mutlaka geleceğini, ona hazırlıklı olunması gerektiğini söyler. Bu hazırlıkların her biri birer armağan olarak ifade edilir. Armağanlar 10 menzilde takdim edilecektir. Her menzile 4 armağan gerekmektedir. Bu armağanlar maddi şeyler olmayıp, dinî-tasavvufi bir kısım kavramların insan tarafından meziyet olarak benimsenmesi, onlarla donanmış olarak ölüme hazırlık yapmasıdır. Menziller sırasıyla "Azrâîl, kabir, Münker-Nekir, mîzân, sırât, Mâlik, Rıdvân, Cebrâil, Resûlullâh ve Hak”tır. Bunların her birine de dörder armağan gerekmektedir. Eğer kul, armağanları hazırlamışsa ölümü isteyebilecektir (Yavuzer 1997: 43-44).
Kırk Armağan'ın içinde bulunduğu Dîvân üzerine Dursun Öztürk (1991) ve Sefa Balbaba (2009) yüksek lisans tezi; Ramazan Sarıçiçek (1997) ve Hayati Yavuzer (1997) doktora tezi; Muzaffer Akkuş (2007) ve Hayati Yavuzer (2008) ise bir kitap hazırlamıştır. Kırk Armağan mesnevisi üzerine Zeynep Uslu Oktay (2018) ve Mehmet Altınova ile Şule Kandemir Öksüz (2020) adlı araştırmacılar ise eseri çeşitli yönlerden inceleyen makaleler yazmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Kemâl Ümmî, İsmâ’îl”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemal-ummi-ismail
Eserden Örnekler
Mesnevî Der-Beyân-ı Kırk Armagan Min-Kelâm-ı Kemâl Ümmî
Bil ki bismillâh dilün misbâhıdur
Her me'ânî gencinün miftâhıdur
Her ki evvel işide bismillâh
Diye cân u gönül birle billâh
Diye hergiz anun işi ebter kalmaya
Şeytân anun gönlüne yol bulmaya
Her murâdı tizirek hâsıl ola
Her neden kim korkarısa kurtula
Ol Ganî Cebbâra çok hamd ü senâ
Kim bize dîn içre virmişdür gınâ
Tanrı adı birle söze girelüm
Şer'i gülzârında güller direlüm
Mübtedîler mezhebini koyalum
Mustafânun sünnetine uyalum
Çok salavât idelüm bu gün ana
Kim şefâ'atden bizi yarın ana
Ol nebîden bir ḥadîs ki sahîh
Râvi kılmışdur rivâyet hoş melîh
Biz dahı andan rivâyet kılalum
Nazm idüp rûşen hikâyet kılalum
Tâ ki dirlik niçe gerek bilesin
Ölümünüzden ilerü olasız
Dünye arzûsın gönülden uzasız
Âhiret düzgünlerini düzesiz
Açun imdicân u gönül sem'ini
Kim gözünüz göre îmân şem'ini
Ol devirde kim cihân ma'mûr idi
Ol güneşden şeş cihet pür nûr idi
Mustafâya geldi bir gün bir recül
Didi kim iy şâh-ı Muhtâr-ı rüsül
Gel bana destûr vir iy şems-rû
Kim ölümüm dileyem andan girü
Bir du'â kıl kim tizirek öleyin
Mihnetinden dünyenün kurtulayın
Çün bu sözi dinledi faḥr-i cihân
Ol ara döndü ayıtdı iy fülân
Bir aceb nesne durur bilgil ölüm
İşid imdi kim neler söyler dilüm
Sen dilemedin dahı sana gelür
Her ki togdı togısar lâbüd ölür (Altınova ve Kandemir Öksüz 2020: 915-917)
Kaynakça
Akkuş, Muzaffer (2007). Kemal Ümmî Divânı (İnceleme-Metin-İndeks-Tıpkıbasım). Niğde: Niğde Belediyesi Yay.
Altınova, Mehmet ve Ş. Kandemir Öksüz (2020). "XV. Yüzyıl Şairlerinden Kemâl Ümmî’nin Kırk Armağan Mesnevisi". Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 4 (4): 888-949.
Balbaba, Sefa (2009). Kemal Ümmî Divanı: Tenkitli Metin-İndeks. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi.
Karahan, Abdülkadir (1954). İslâm-Türk Edebiyatında Kırk Hadis Toplama, Tercüme ve Şerhleri. İstanbul: Horoz Basımevi.
Kocatürk, Vasfi Mahir (1970). Büyük Türk Edebiyatı Tarihi - Başlangıçtan Bugüne Türk Edebiyatı Tarihi İnceleme-Eleştiri. Ankara: Edebiyat Yayınevi.
Oktay Uslu, Zeynep (2018). “Yunus Emre Şiirleri ve Kemal Ümmî’nin Kırk Armağan’ının 15. Yüzyıla Ait Bilinmeyen Bir Yazması Üzerine”. Journal of Turkish Studies / Türklük Bilgisi Araştırmaları Dergisi, (50): 389-398.
Öztürk, Dursun (1991). Kemâl Ümmî Dîvânı (Metin ve İndeks). Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
Pala, İskender (2009). Ansiklopedik Divân Şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yay.
Sarıçiçek, Ramazan (1997). Kemâl Ümmî Hayatı, Sanatı ve Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Ünver, İsmail (2002). “Kemal Ümmî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 25. Ankara: TDV Yay. 229-230.
Yavuzer, Hayati (1997). Kemâl Ümmî Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Yavuzer, Hayati (1998). “Kemal Ümmî’nin Kırk Armağan Mesnevisi”. Bolu’da Halk Kültürü ve Köroğlu Uluslararası Sempozyumu Bildirileri. Bolu: AİBÜ Yay. 122-127.
Yavuzer, Hayati (2008). Kemâl Ümmî Dîvânı (İnceleme-Metin). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Halk Kültürünü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Araş. Gör. Büşra Karasu |
Görüntüle | ||
2 | HİKÂYE-İ HAZÎRE-İ KUDS (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
5 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
7 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
8 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
9 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
11 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
13 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |