KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ)
dinî-tasavvufi mesnevi
Kemâl Ümmî, İsmâ’îl (d. 777/1375-76 ? - ö. 880/1475-76)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Kemâl Ümmî'nin dinî-tasavvufi mesnevisi. Eserin yazılış tarihi bilinmemektedir. Vasfi Mahir Kocatürk manzumenin dil ve üslubundaki olgunluğa dayanarak şairin bu metni ömrünün sonlarına doğru kaleme almış olabileceğini belirtir (1970: 283). Hem şiir mecmualarında hem de şairin Dîvân'ının içinde kayıtlı bulunan 210 beyitlik bu manzume, aruzun "fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün" kalıbıyla yazılmıştır. Dursun Öztürk (1991: 51-68) eserin 207, Hayati Yavuzer (1997: 42) 200, Ramazan Sarıçiçek (1997: 36) 205, Sefa Balbaba (2009: 7) 201, Oktay Uslu (2018: 390) 170, Mehmet Altınova ve Şule Kandemir Öksüz (2020: 892) ise 210 beyit olduğunu belirtmiştir. Kemâl Ümmî'nin Dîvân'ı üzerine çalışma yapan Yavuzer, mesneviyi tanıtmış, metnin konusunun ahirete göçüş sırasında insanın dinî ve ahlaki güzelliklerden "Kırk Armağan" hazırlayıp götürmesi olduğunu kaydetmiş (1997: 42-43), fakat Dîvân'da  eserin tam metnine yer vermemiştir.

Altınova ve Kandemir Öksüz (2020: 892-893) eser üzerine yaptıkları çalışmalarında Kırk Armağan’ın muhtevasıyla alakalı farklı görüşler olduğunu belirttikten sonra bu görüşleri şu şekilde sıralar: Esere ilk dikkat çekenlerden biri olan Abdülkadir Karahan (1954: 146-149)  Kırk Armağan’ın bir kırk hadis tercümesi olduğunu söylerken; İsmail Ünver (2002: 230) ve Hayati Yavuzer (1997: 42) eserin ölüm konusundaki bir hadisin şerhi olduğunu düşünmektedir. İskender Pala, Ansiklopedik Divân Şiiri Sözlüğü’nün "Kırk Hadis" maddesinde (2009: 271) şairin Kırk Armağan’ını manzum kırk hadis şerhlerine örnek olarak verir. Hadis literatürü incelendiğinde beyitler, farklı hadislerle ilişkilendirilebilir. Bu konudaki taramalar sonucunda eser tam olarak kırk hadis ya da sadece bir hadisin şerhi olarak değerlendirilmese de şairin beyitlerde çok sayıda hadis ve ayetten iktibas ya da telmih yoluyla yararlandığı görülür. Yavuzer, Kırk Armağan'ın Kemâl Ümmî'nin tarikat anlayışını yansıtan bir eser olduğunu, sülûk esnasındaki çeşitli menzilleri ihtiva ettiğini, mesnevide sayılan kavramların birçoğunun Ahmed Yesevî'nin Fakr-nâme'si ile Hacı Bektaş-ı Velî'nin Makâlât'ında ortaya koydukları "Dört Kapı-Kırk Makâm" esprisinde aynen yer aldığını belirtir (1997: 45).

Eserin konusu şöyledir: Bir gün bir adam Hz. Peygamber'e ölmek istediğini ve hemen ölmesi için kendisine dua etmesini söyler. Peygamber de kendisine, ölümün -Tanrı'dan başka herkes için- mutlaka geleceğini, ona hazırlıklı olunması gerektiğini söyler. Bu hazırlıkların her biri birer armağan olarak ifade edilir. Armağanlar 10 menzilde takdim edilecektir. Her menzile 4 armağan gerekmektedir. Bu armağanlar maddi şeyler olmayıp, dinî-tasavvufi bir kısım kavramların insan tarafından meziyet olarak benimsenmesi, onlarla donanmış olarak ölüme hazırlık yapmasıdır. Menziller sırasıyla "Azrâîl, kabir, Münker-Nekir, mîzân, sırât, Mâlik, Rıdvân, Cebrâil, Resûlullâh ve Hak”tır. Bunların her birine de dörder armağan gerekmektedir. Eğer kul, armağanları hazırlamışsa ölümü isteyebilecektir (Yavuzer 1997: 43-44).

Kırk Armağan'ın içinde bulunduğu Dîvân üzerine Dursun Öztürk (1991) ve Sefa Balbaba (2009) yüksek lisans tezi; Ramazan Sarıçiçek (1997) ve Hayati Yavuzer (1997) doktora tezi; Muzaffer Akkuş (2007) ve Hayati Yavuzer (2008) ise bir kitap hazırlamıştır. Kırk Armağan mesnevisi üzerine Zeynep Uslu Oktay (2018) ve Mehmet Altınova ile Şule Kandemir Öksüz (2020) adlı araştırmacılar ise eseri çeşitli yönlerden inceleyen makaleler yazmıştır. 

Şairin biyografisi için bk. “Kemâl Ümmî, İsmâ’îl”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemal-ummi-ismail

Eserden Örnekler


Mesnevî Der-Beyân-ı Kırk Armagan Min-Kelâm-ı Kemâl Ümmî

Bil ki bismillâh dilün misbâhıdur

Her me'ânî gencinün miftâhıdur


Her ki evvel işide bismillâh

Diye cân u gönül birle billâh


Diye hergiz anun işi ebter kalmaya

Şeytân anun gönlüne yol bulmaya


Her murâdı tizirek hâsıl ola

Her neden kim korkarısa kurtula


Ol Ganî Cebbâra çok hamd ü senâ

Kim bize dîn içre virmişdür gınâ 


Tanrı adı birle söze girelüm

Şer'i gülzârında güller direlüm


Mübtedîler mezhebini koyalum

Mustafânun sünnetine uyalum


Çok salavât idelüm bu gün ana

Kim şefâ'atden bizi yarın ana


Ol nebîden bir ḥadîs ki sahîh

Râvi kılmışdur rivâyet hoş melîh


Biz dahı andan rivâyet kılalum

Nazm idüp rûşen hikâyet kılalum


Tâ ki dirlik niçe gerek bilesin

Ölümünüzden ilerü olasız


Dünye arzûsın gönülden uzasız

Âhiret düzgünlerini düzesiz


Açun imdicân u gönül sem'ini

Kim gözünüz göre îmân şem'ini


Ol devirde kim cihân ma'mûr idi

Ol güneşden şeş cihet pür nûr idi


Mustafâya geldi bir gün bir recül

Didi kim iy şâh-ı Muhtâr-ı rüsül


Gel bana destûr vir iy şems-rû

Kim ölümüm dileyem andan girü


Bir du'â kıl kim tizirek öleyin

Mihnetinden dünyenün kurtulayın 


Çün bu sözi dinledi faḥr-i cihân

Ol ara döndü ayıtdı iy fülân


Bir aceb nesne durur bilgil ölüm

İşid imdi kim neler söyler dilüm


Sen dilemedin dahı sana gelür

Her ki togdı togısar lâbüd ölür (Altınova ve Kandemir Öksüz 2020: 915-917)

Kaynakça


Akkuş, Muzaffer  (2007). Kemal Ümmî Divânı (İnceleme-Metin-İndeks-Tıpkıbasım). Niğde: Niğde Belediyesi Yay.

Altınova, Mehmet ve Ş. Kandemir Öksüz (2020). "XV. Yüzyıl Şairlerinden Kemâl Ümmî’nin Kırk Armağan Mesnevisi". Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 4 (4): 888-949.

Balbaba, Sefa (2009). Kemal Ümmî Divanı: Tenkitli Metin-İndeks. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi.

Karahan, Abdülkadir (1954). İslâm-Türk Edebiyatında Kırk Hadis Toplama, Tercüme ve Şerhleri. İstanbul: Horoz Basımevi.

Kocatürk, Vasfi Mahir (1970). Büyük Türk Edebiyatı Tarihi - Başlangıçtan Bugüne Türk Edebiyatı Tarihi İnceleme-Eleştiri. Ankara: Edebiyat Yayınevi.

Oktay Uslu, Zeynep (2018). “Yunus Emre Şiirleri ve Kemal Ümmî’nin Kırk Armağan’ının 15. Yüzyıla Ait Bilinmeyen Bir Yazması Üzerine”. Journal of Turkish Studies / Türklük Bilgisi Araştırmaları Dergisi, (50): 389-398.

Öztürk, Dursun (1991). Kemâl Ümmî Dîvânı (Metin ve İndeks). Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi. 

Pala, İskender (2009). Ansiklopedik Divân Şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yay.

Sarıçiçek, Ramazan (1997). Kemâl Ümmî Hayatı, Sanatı ve Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Ünver, İsmail (2002). “Kemal Ümmî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 25. Ankara: TDV Yay. 229-230.

Yavuzer, Hayati (1997). Kemâl Ümmî Dîvânı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Yavuzer, Hayati (1998). “Kemal Ümmî’nin Kırk Armağan Mesnevisi”. Bolu’da Halk Kültürü ve Köroğlu Uluslararası Sempozyumu Bildirileri. Bolu: AİBÜ Yay. 122-127.

Yavuzer, Hayati (2008). Kemâl Ümmî Dîvânı (İnceleme-Metin). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Halk Kültürünü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yay.

Atıf Bilgileri


KOÇ, Munise. "KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kirk-armagan-kemal-ummi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Araş. Gör. Büşra Karasu
Görüntüle
2 HİKÂYE-İ HAZÎRE-İ KUDS (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
3 VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ) Kemâl Ümmî, İsmâ’îl Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
5 GARÎB-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
6 U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî Prof. Dr. Mustafa Arslan
Görüntüle
7 KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) Hamzavî Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
8 BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) Hatîboğlu Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
9 GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) İbrâhîm Tennûrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
11 [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
12 DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle
13 DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle