- Yazar Biyografisi (TEİS)
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî - Madde Yazarı: Prof. Dr. AHMET ÖGKE
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:05/05/2022
KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ)
tasavvufi meselelerMarmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Marmaravî, Ahmed Şemseddin'in dini-tasavvufi terim ve meselelere dair eseri. Eserin tam adı, Keşfü’l-Esrâr fî Tarîkı’t-Tasavvuf li-Ehlillâh ve’l-Mukarreb ve’l-Ebrâr’dır. Hamdele ve salveleden sonra bir âyet ve “kenz-i mahfî” kutsî hadisinin peşinden gelen “İlim ikidir: Biri dil ile okunup öğrenilen ilimdir; diğeri de gönül ilmidir” meâlindeki bir hadisle başlayan eserde, öncelikle Cenâb-ı Hakk’a nasıl iman edileceğinden, Kelime-i Tevhîd'in mânâlarından bahsedildikten sonra ehlullah ve ebrâr konusu anlatılmaktadır. Daha sonra da “râî (rüyâ gören)” kelimesinin terim anlamları ve rüyâlarda görülen görüntülerin müridler için ne anlam ifade ettiği açıklanmaktadır. Ayrıca zâhir ve bâtın ilimleri, Allah’ın varlığı, birliği, isimleri ve sıfatlarına âit îtikâdî konular ile akıl, nefs, ruh, sır, kalbin hastalıkları, rü’yetullâh ve çeşitli rüyâ tâbirlerinden örnekler yer alır. Keşfü’l-Esrâr’da klasik kelâm konularının tasavvufî bakış açısıyla yorumlanması, Yiğitbaşı Velî’nin âlim-mutasavvıf tipinin güzel temsilcilerinden biri olduğunu göstermektedir. Kur’ân’ın ve Kelime-i Tevhîd'in çeşitli mânâlarına ilişkin tasavvufî tahlilleri de önemlidir.
Câmiu’l-Esrâr ve Risâle-i Tevhîd’in daha kolay anlaşılabilir bir özeti sayılabilecek olan Keşfü’l-Esrâr’ı yazma sebebi hakkında Marmaravî şunları söyler: Kalbimize Hak Teâlâ tarafından ihsan olunan hâllerden bazıları daha önce yazıldı ve iki kitap oldu. Birinin ismine Câmiu’l-Esrâr ve birinin ismine Risâle-i Tevhîd denildi. Onlar ayrıntılı bilgiler içermesi sebebiyle, öğrenilmesi daha kolay olan kısa ve özet bir risâle daha yazıldı. Öğrenilmesi kolay olsun diye ümîd olundu ve ismine Mukaddime denildi. Ama bunlardan sonra kalbimize verilen mânevî hâllerden dolayı gönlümüzde ve hâfızamızda tutulmasına sabredemediğimiz için, kendi tercihimiz olmaksızın yine Cenâb-ı Hakk’ın lutfu ve yönlendirmesiyle bu risâle yazıldı; ismine Keşfü’l-Esrâr denildi. Ve ümîd edildi ki, halkı mânevî irşâda ehil olan kimselerden dehşete düşenlerin şüpheleri bu risâleden hallola. Olmazsa Risâle-i Tevhîd’e mürâcaat edeler. Mânâların açılması ümid olunur (Marmaravî, Keşfü’l-Esrâr, vr. 57b-58a).
Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini yansıtan, sade ve anlaşılır bir üslupla yazılan eserin söz varlığı, Türkçe’nin fiil zenginliğini ve ifade imkânlarını göstermesi açısından önemli bir yere sahiptir. Türkçe kelimelerin çoğunluğunu fiillerin oluşturduğu eserde, fiillerin bir kısmının birden fazla farklı anlamı barındırması ve yazarın eserde yer yer deyimleşmiş ifadelerden faydalanması da ifade zenginliği açısından dikkate değerdir. Türkçe’nin kelime türetme imkânlarından çokça faydalanıldığı görülen Keşfü’l-Esrâr’da özellikle yapım ekleri, kelime türetme işlevini önemli ölçüde yerine getirmiştir. Bunun yanı sıra eserde geçen bazı sözcüklerin birleşme ve kalıplaşma yoluyla yeni kelimelerin türetilmesine katkı sağladığı da görülmüştür (Salan 2009: 62-63).
25 adet elyazma nüshası bulunan Keşfü’l-Esrâr, eserin müellifinin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine Doktora tezi hazırlayan Ahmet Ögke (2001: 484-501) tarafından yayınlanmıştır. Eser üzerinde ayrıca Erkan Salan, dilbilim ve edebiyat açısından inceleme-metin tarzında Yüksek Lisans tezi (Salan 2009) hazırlamıştır.
Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddin Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi
Eserden Örnekler
İmdi, bil sen, ey mü’min! Zât-ı Bârî vardır ve birdir. Ve ezelîdir ve ebedîdir. Ve hakîkîdir ve kenz-i mahfîdir. Ve cemî’-i sıfâtta kadîmdir ve zuhûrları da kadîmdir. Ve zâtın cemî’-i sıfâtıyla muâmelesi de kadîmdir.
Ammâ varlığı sâirler varlığı gibi değildir. Ya’nî var olmasında gayri sebeb olmaktan münezzehdir. Ve birliği de a’dâda mebnî olan bir gibi değildir. Ya’nî mebnî olan, bir misliyle iki olur. Zât-ı Bârî, misilden münezzehdir. Ve ezelîlikte ve ebedîlikte ve hakîkîlikte sâirler gibi değildir. Ya’nî ezelîliği, nisbetle ezelî olmaktan ve ebedîliği, ebedînin dilemesiyle ebedî olmaktan ve hakîkîliği de mecâzîye nisbet hakîkî olmaktan münezzehdir. Ve kenzliği de zabtı mümkin olan ve ziyâdeye ve noksâna kâbil olan kenz gibi değildir. Belki cümle lâ-yefnâ olan künûz, ya’nî cümle kadîm olan sıfât, külliyen bu kenzliktir. Ve mahfîliği, gayriyle gizli olmaktan ve bâtında nûrsuz göze görünmekten münezzehdir. Ve gören gözler de bâtında gene kendi nûruyla zuhûru kadîmden nice zâhir ise geri kemâ kânedir. Ve zâtın cümle sıfâtıyla muâmelesi de sâirler gibi hâdis değildir, kadîmdir. Zîrâ hiçbir sıfatı battâl olmamıştır. Ve el’ân kemâ kânedir.
Bu mahlûkât, ol kadîm olan muâmele bahrinin emvâcı, kenârının çağıldısındandır. Ammâ kenâr zâhir ismidir, demişler. Ve bu mahlûkâttan ol muâmele bahrinde ziyâde olmak gelmemiştir. Eğer zâil olaydı, noksânda gelmezdi. Ammâ ol kadîm olan muâmelesi bahrinde cemî’-i sıfât, zâta mazhardır. Çünki mezâhir olıcak zât, sıfâtına mahfî olmaz. Zîrâ ne aynı, ne gayrıdır. Ve kendi kendine zât hiç mahfî olmaz. Ve gayrda yoğ idi. Ona mahfî olaydı, öyle olsa zâta nice mahfî denir? (Keşfü’l-Esrâr, 59a-60a).
Kaynakça
Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat (21-22): 29-33 / 60-63.
Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008.Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.
Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn. Keşfü’l-Esrâr. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. 1271/2. vr. 57b-79a.
Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ögke, Ahmet (2001). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.
Ögke, Ahmet (2015). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Hz. Manisa: Şehzadeler Belediyesi Kültür Yay.
Salan, Erkan (2009). Yiğitbaşı Ahmed Şemseddin Marmaravî–Keşfü’l-Esrâr–(İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 135-136.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
3 | MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
4 | RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
5 | İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
6 | HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
8 | ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
9 | TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
11 | AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
12 | BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
13 | SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
14 | USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
15 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
16 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
17 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
18 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
20 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
21 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
22 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
23 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
24 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |