- Yazar Biyografisi (TEİS)
İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Nuriye İnci
- Eser Yazılış Tarihi:888/1483
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:08/09/2022
KENZÜ'L-ESRÂR (İLÂHÎ)
tasavvufî risâleİlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Necmüddün Kübrâ’ya nispet edilen Arapça eserin genişletilerek Türkçeye çevrilmiş risale. Halep kadısı Mevlânâ Debbağzâde eserin Türkçeye kazandırılmasını talep etmiştir. Bu vazife Necmeddin Kübrâ neslinden Şeyh Necib’in tekkesinde uzun süre halvete giren Molla İlâhî’ye verilmiştir (Kenzü’l-Esrâr, v.17a). Esere göre Molla İlâhî, Sadreddin Konevî neslinden ve büyük kardeşi Hoca-ı Danâ olarak meşhur pek çok ilimlere dair kitap ve musannefleri bulunan bir kişidir. Eserde musannef ismi Monla İlâhî, Mevlânâ Molla İlâhî şeklinde geçmektedir. Bu mahlas çağdaşı Abdullah İlâhî tarafından da kullanıldığı için mahlasın geçtiği eserler Abdullah İlâhî’ye atfedildiği vaki olsa da Ayasofya Camii’nde Fatih Sultan ile görüşen kişinin Ahmed İlahi olduğu, Abdullah İlâhî’nin ise İstanbul’a Fatih Sultan Mehmed’in vefatından sonra geldiği bilinmektedir (Kara 2001: 181; Özçelik 1990: 18).
Kenzü’l-Esrâr hakkında diğer bir iddia ise Necmeddin Kübrâ’nın böyle bir risâlesi olmadığı yönündedir (Kara, 2001, s. 180). Eser, avam veya havasın amel, hareket ve fiillerinin Allah ve Rasûlü katında tasrih edilmesi ve her kişinin istifade etmesi maksadıyla tercüme edilmiştir. Molla İlâhî, Etvâr-ı Seb’a hasebiyle Kenzü’l-Esrâr’ı yedi fasıl üzere tertib ettiğini ifade etmektedir (Kenzü’l-Esrâr, v.18). Eserin girişi hamd, sena ve selâm ile başlamaktadır. Sonra eserin tercüme edilme kararı ve Molla İlâhî’ye bu görevin nasıl tevdi edildiğinden bahsedilmektedir. Eserin yaklaşık ilk on sayfasında Molla İlâhî’nin ilmî kişiliği, Fatih Sultan asrında İstanbul’a gelişi ve rağbet bulması ve herkes tarafından tanınır oluşundan bahsedilmektedir. Fatih'in gördüğü bir rüyayı Molla İlâhî'nin tabir etmesi ve rüyasının tabir edildiği üzere âyân olması Fatih’le olan yakınlığını pekiştirmiştir. Fatih, Molla İlâhî'yi yanına davet ederek senelerce kendisinden ilim tahsil etmiştir. Molla, Kenzü’l Esrâr’ı Fatih’e teberrüken vermiş o, bu eseri mütalaa etmiştir. Halefi Sultan Bayezid Veli Han’ın da bu eser sayesinde pek çok esrâr-ı Hüdâ’ya vakıf olduğu eserin tesiri ile ilgili yazılanlardandır. Eserin birinci fasla kadar olan bölümünde Ayasofya kürsüsünde iken arif bir zatın (Hızır as.) Molla’ya sorduğu sorular ve aldığı cevaplar bulunmaktadır. 15 ila 25. varaklar arasında olan bu kısım âlem-i cisme gelmeden önce ruhların nerede olduğu sorusu ile başlamakta, on sekiz bin âlemden kasıt ve varlık mertebeleri gibi tasavvuf felsefesinin en girift meselelerine dair sorulara cevaplarla devam etmektedir. Risalenin bu bölümünün Molla Ahmed İlâhî’ye atfedilen müstakil bir eser olan Risâle-i Es’ile ve Evcibe olduğu düşünülmektedir. Bu risale Necâtü’l-Ervâh ve Risâle-i Molla İlahi olarak da isimlendirilmiştir (Kara 2001: 180; Tek 2006: 285-305).
Eserde en kapsamlı bölüm birinci fasla (v.25-91) ayrılmıştır. Bu fasıl bir hadis izahı ile başlamakta ve ehl-i dünya ve sâlüs ve mürâîler (riyakâr ve ikiyüzlüler), avam kişiler ve onların batıl amelleri, fâsid akidelerinin açıklanması ile devam etmektedir. Bu faslın son üç varakında nesirden farklı olarak sâlüs ve mürâîlerin özellikleri nazım şeklinde hicvedilmiştir.(v.88b-91a) Beyit ve dörtlü dizelere de yer verilen bu fasılda (v.88b-90b) toplam 3 beyit ve 6 adet dört mısralı şiir bulunmaktadır. Eserin ikinci faslında (v.91-124) ilm-i zâhir ve bâtın, takva ve fetva, zamanın ehl-i tecrîdi ve tarikat meşâyihi hakkındaki amel-i bâtılalar beyan edilmektedir. Üçüncü fasılda (v.124-128) ise fakir garip ve miskinlerin hallerinden bahsedilmektedir. Bu fasılda 1 adet 4 mısradan oluşan şiir bulunmaktadır. Dördüncü fasıl (v.128-131) büdelâ, mecnûn, melâmî ve meczûbların halleri, beşinci fasılda (v.131-142) ulvî ve süflî, sahib-i davetin halleri anlatılmaktadır. Altıncı fasıl (v.142-151) selâtin vüzera, umera ve kadılar hakkındadır. Bu fasılda 6 beyit bulunmaktadır. Yedinci fasılda (v.151-164) ise çeşitli şer’î meseleler ve esrârın hakikatleri beyan edilmektedir. Bu fasılda 13 adet 4’lü dizeden oluşan şiir bulunmaktadır. 10 adet de 3’lü dizeden oluşan şiirler(159b) vardır. Eserin baş kısmındaki 2 beyit ve 4 adet 4’lü dizeden şiirlerle birlikte toplam 11 beyit, 10 adet 3’lü ve 24 adet 4’lü dizeden olmak üzere manzum unsurlara başvurulmuştur. Şiirler daha ziyade nesirdeki anlatımı güçlendirmek içindir. Manzumelerde sade bir dil kullanmıştır. Eserin sonunda marifet-i hukemâ başlığı altında çeşitli konular da ele alınmaktadır. Eserde Arapça ibareler de bulunmaktadır. Bunların bir kısmı ayet ve hadisler bir kısmı da sair ulemadan yapılan alıntılardır. Eser, ahlâkî ve didaktik olup müellif sık sık hicivli tanım ve tasvirler kullanmıştır. Eser, Süleymaniye Kütüphanesi İbrahim Efendi Koleksiyonu 000868 numara ve 15-164 varaklar arasındadır (Kuru 2014: 775, Yıldırım 2014: 575).
Müellifin biyografisi konusunda bk. “İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilahi-seyh-ahmed-ilahi-efendi.
Eserden Örnekler
Sâlüsler üç şeyle mübtelâ olurlar. Hazret-i Rasûl sallahü aleyhi vesellem buyurmuşdur. Birincisi Hak Teâla onların üzerine zalim ve cebbâr hakimler ve valiler ve padişahlar musallat ider. İkinci mallarında ve rızıklarından bereketi kaldırır. Üçüncüsü dünyadan ahirete imansuz gidüb muhalled finnâr olurlar neuzübillah.(v.88b)
Müraî olan kişi
Murdardır cümle işi.
İftihar iderler mal ile
Mağrur olurlar câh ile
Server olurlar şân ile
Namla şâna bakarlar
Tarik-ı Hak’dan kaçarlar
Altunla gümüşe taparlar
Cümle dünya sarhoşları
Zina livata işleri
Serh-ı serdâr duruşları(v.159b)
Sâlüsî oldurur namazı
Halk için kılar namazı
Sâlüslerde yokdur imân
Dünyaya meyl ider hemân
Şirkdir her cümle niyazı
Hey ne mel’undur bu sâlüs
Her işinde eyler kemân
Hey ne kafirdir bu mürâi(v.88b)
Her vakit sokaklara çıkar
Gelene geçene ezan sorar
Ezanı hep işidürler
Sağına soluna bakınırlar
Camiye tez tez gelirler
Akabince tez çıkarlar
Kimi pencereden bakar
Dükkan yüzünde namaz kılar
Yatsı ile sabahı kılmaz
Halkı görüb medh eylemez(v.89a).
Kaynakça
Kara, Mustafa (2001). Bursa’da Tasavvuf ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
Kuru, Esra (2014). "Şeyh Ahmed İlâhî ve Pend-nâme’si". Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C. 9/9. Ss. 771-784.
Özçelik, Yusuf Nadi (1990). Abdullah İlahi ve Meslekü’t- Talibîn ve’l- Vâsılîn (Edisyon- Kritik). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Tek, Abdürrezzak (2006). “Molla (Ahmed) İlahî’nin Ayasofya Camii’nde Fatih’in Huzurunda Tasavvufa Dair Yaptığı Konuşmalar”. T.C. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. C. 15, S. 1. Ss. 285-305
Yıldırım, İsmail (2014). "Şeyh Ahmed İlâhî’nin Bilinmeyen Şiirleri Ve Bu Şiirlerin Şekil ve Muhteva Husûsiyetleri". Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. S. 5. Ss. 572-591.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | PEND-NÂME (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
2 | ŞAKÂYIKU'L-HAKÂYIK Lİ-SULTÂNİ'L-HAKÂYIK (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
4 | HIZIR-NÂME/KİTÂB-I MOLLÂ İLÂHÎ/NECÂTÜ'L-ERVÂH (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
5 | RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Nuriye İnci |
Görüntüle | ||
6 | TASAVVUF RİSALESİ (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ MİFTÂHÜ'L-GAYB (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
9 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
12 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
17 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |