KENZÜ'L-ESRÂR (İLÂHÎ)
tasavvufî risâle
İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Necmüddün Kübrâ’ya nispet edilen Arapça eserin genişletilerek Türkçeye çevrilmiş risale. Halep kadısı Mevlânâ Debbağzâde eserin Türkçeye kazandırılmasını talep etmiştir. Bu vazife Necmeddin Kübrâ neslinden Şeyh Necib’in tekkesinde uzun süre halvete giren Molla İlâhî’ye verilmiştir (Kenzü’l-Esrâr, v.17a). Esere göre Molla İlâhî, Sadreddin Konevî neslinden ve büyük kardeşi Hoca-ı Danâ olarak meşhur pek çok ilimlere dair kitap ve musannefleri bulunan bir kişidir. Eserde musannef ismi Monla İlâhî, Mevlânâ Molla İlâhî şeklinde geçmektedir. Bu mahlas çağdaşı Abdullah İlâhî tarafından da kullanıldığı için mahlasın geçtiği eserler Abdullah İlâhî’ye atfedildiği vaki olsa da Ayasofya Camii’nde Fatih Sultan ile görüşen kişinin Ahmed İlahi olduğu, Abdullah İlâhî’nin ise İstanbul’a Fatih Sultan Mehmed’in vefatından sonra geldiği bilinmektedir (Kara 2001: 181; Özçelik 1990: 18).

Kenzü’l-Esrâr hakkında diğer bir iddia ise Necmeddin Kübrâ’nın böyle bir risâlesi olmadığı yönündedir (Kara, 2001, s. 180). Eser, avam veya havasın amel, hareket ve fiillerinin Allah ve Rasûlü katında tasrih edilmesi ve her kişinin istifade etmesi maksadıyla tercüme edilmiştir. Molla İlâhî, Etvâr-ı Seb’a hasebiyle Kenzü’l-Esrâr’ı yedi fasıl üzere tertib ettiğini ifade etmektedir (Kenzü’l-Esrâr, v.18). Eserin girişi hamd, sena ve selâm ile başlamaktadır. Sonra eserin tercüme edilme kararı ve Molla İlâhî’ye bu görevin nasıl tevdi edildiğinden bahsedilmektedir. Eserin yaklaşık ilk on sayfasında Molla İlâhî’nin ilmî kişiliği, Fatih Sultan asrında İstanbul’a gelişi ve rağbet bulması ve herkes tarafından tanınır oluşundan bahsedilmektedir. Fatih'in gördüğü bir rüyayı Molla İlâhî'nin tabir etmesi ve rüyasının tabir edildiği üzere âyân olması Fatih’le olan yakınlığını pekiştirmiştir. Fatih, Molla İlâhî'yi yanına davet ederek senelerce kendisinden ilim tahsil etmiştir. Molla, Kenzü’l Esrâr’ı Fatih’e teberrüken vermiş o, bu eseri mütalaa etmiştir. Halefi Sultan Bayezid Veli Han’ın da bu eser sayesinde pek çok esrâr-ı Hüdâ’ya vakıf olduğu eserin tesiri ile ilgili yazılanlardandır. Eserin birinci fasla kadar olan bölümünde Ayasofya kürsüsünde iken arif bir zatın (Hızır as.) Molla’ya sorduğu sorular ve aldığı cevaplar bulunmaktadır. 15 ila 25. varaklar arasında olan bu kısım âlem-i cisme gelmeden önce ruhların nerede olduğu sorusu ile başlamakta, on sekiz bin âlemden kasıt ve varlık mertebeleri gibi tasavvuf felsefesinin en girift meselelerine dair sorulara cevaplarla devam etmektedir. Risalenin bu bölümünün Molla Ahmed İlâhî’ye atfedilen müstakil bir eser olan Risâle-i Es’ile ve Evcibe olduğu düşünülmektedir. Bu risale Necâtü’l-Ervâh ve Risâle-i Molla İlahi olarak da isimlendirilmiştir (Kara 2001: 180; Tek 2006: 285-305).

Eserde en kapsamlı bölüm birinci fasla (v.25-91) ayrılmıştır. Bu fasıl bir hadis izahı ile başlamakta ve ehl-i dünya ve sâlüs ve mürâîler (riyakâr ve ikiyüzlüler), avam kişiler ve onların batıl amelleri, fâsid akidelerinin açıklanması ile devam etmektedir. Bu faslın son üç varakında nesirden farklı olarak sâlüs ve mürâîlerin özellikleri nazım şeklinde hicvedilmiştir.(v.88b-91a) Beyit ve dörtlü dizelere de yer verilen bu fasılda (v.88b-90b) toplam 3 beyit ve 6 adet dört mısralı şiir bulunmaktadır. Eserin ikinci faslında (v.91-124) ilm-i zâhir ve bâtın, takva ve fetva, zamanın ehl-i tecrîdi ve tarikat meşâyihi hakkındaki amel-i bâtılalar beyan edilmektedir. Üçüncü fasılda (v.124-128) ise fakir garip ve miskinlerin hallerinden bahsedilmektedir. Bu fasılda 1 adet 4 mısradan oluşan şiir bulunmaktadır. Dördüncü fasıl (v.128-131) büdelâ, mecnûn, melâmî ve meczûbların halleri, beşinci fasılda (v.131-142) ulvî ve süflî, sahib-i davetin halleri anlatılmaktadır. Altıncı fasıl (v.142-151) selâtin vüzera, umera ve kadılar hakkındadır. Bu fasılda 6 beyit bulunmaktadır. Yedinci fasılda (v.151-164) ise çeşitli şer’î meseleler ve esrârın hakikatleri beyan edilmektedir. Bu fasılda 13 adet 4’lü dizeden oluşan şiir bulunmaktadır. 10 adet de 3’lü dizeden oluşan şiirler(159b) vardır. Eserin baş kısmındaki 2 beyit ve 4 adet 4’lü dizeden şiirlerle birlikte toplam 11 beyit, 10 adet 3’lü ve 24 adet 4’lü dizeden olmak üzere manzum unsurlara başvurulmuştur. Şiirler daha ziyade nesirdeki anlatımı güçlendirmek içindir. Manzumelerde sade bir dil kullanmıştır. Eserin sonunda marifet-i hukemâ başlığı altında çeşitli konular da ele alınmaktadır. Eserde Arapça ibareler de bulunmaktadır. Bunların bir kısmı ayet ve hadisler bir kısmı da sair ulemadan yapılan alıntılardır. Eser, ahlâkî ve didaktik olup müellif sık sık hicivli tanım ve tasvirler kullanmıştır. Eser, Süleymaniye Kütüphanesi İbrahim Efendi Koleksiyonu 000868 numara ve 15-164 varaklar arasındadır (Kuru 2014: 775, Yıldırım 2014: 575).

Müellifin biyografisi konusunda bk. “İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilahi-seyh-ahmed-ilahi-efendi.

Eserden Örnekler


Sâlüsler üç şeyle mübtelâ olurlar. Hazret-i Rasûl sallahü aleyhi vesellem buyurmuşdur. Birincisi Hak Teâla onların üzerine zalim ve cebbâr hakimler ve valiler ve padişahlar musallat ider. İkinci mallarında ve rızıklarından bereketi kaldırır. Üçüncüsü dünyadan ahirete imansuz gidüb muhalled finnâr olurlar neuzübillah.(v.88b)


Müraî olan kişi

Murdardır cümle işi.


İftihar iderler mal ile

Mağrur olurlar câh ile

Server olurlar şân ile


Namla şâna bakarlar

Tarik-ı Hak’dan kaçarlar

Altunla gümüşe taparlar


Cümle dünya sarhoşları

Zina livata işleri

Serh-ı serdâr duruşları(v.159b)



Sâlüsî oldurur namazı

Halk için kılar namazı

Sâlüslerde yokdur imân

Dünyaya meyl ider hemân


Şirkdir her cümle niyazı

Hey ne mel’undur bu sâlüs

Her işinde eyler kemân

Hey ne kafirdir bu mürâi(v.88b)



Her vakit sokaklara çıkar

Gelene geçene ezan sorar

Ezanı hep işidürler

Sağına soluna bakınırlar

Camiye tez tez gelirler

Akabince tez çıkarlar

Kimi pencereden bakar

Dükkan yüzünde namaz kılar

Yatsı ile sabahı kılmaz

Halkı görüb medh eylemez(v.89a).

Kaynakça


Kara, Mustafa (2001). Bursa’da Tasavvuf ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yayınları.

Kuru, Esra (2014). "Şeyh Ahmed İlâhî ve Pend-nâme’si". Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. C. 9/9. Ss. 771-784.

Özçelik, Yusuf Nadi (1990). Abdullah İlahi ve Meslekü’t- Talibîn ve’l- Vâsılîn (Edisyon- Kritik). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 

Tek, Abdürrezzak (2006). “Molla (Ahmed) İlahî’nin Ayasofya Camii’nde Fatih’in Huzurunda Tasavvufa Dair Yaptığı Konuşmalar”. T.C. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi. C. 15, S. 1. Ss. 285-305

Yıldırım, İsmail (2014). "Şeyh Ahmed İlâhî’nin Bilinmeyen Şiirleri Ve Bu Şiirlerin Şekil ve Muhteva Husûsiyetleri". Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. S. 5. Ss. 572-591.

Atıf Bilgileri


İnci, Nuriye. "KENZÜ'L-ESRÂR (İLÂHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kenzu-l-esrar-ilahi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 PEND-NÂME (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN
Görüntüle
2 ŞAKÂYIKU'L-HAKÂYIK Lİ-SULTÂNİ'L-HAKÂYIK (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
3 DÎVÂN (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
4 HIZIR-NÂME/KİTÂB-I MOLLÂ İLÂHÎ/NECÂTÜ'L-ERVÂH (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
5 RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Nuriye İnci
Görüntüle
6 TASAVVUF RİSALESİ (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
7 TERCÜME-İ MİFTÂHÜ'L-GAYB (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
8 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
11 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
12 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
17 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle