KELÂM-I ÂŞIK PAŞA (ÂŞIK)
kimya ve tasavvuf konulu kısa mesnevi
Âşık Paşa, Âşık (d. 670/1271-72 - ö. 13 Safer 733/3 Kasım 1332)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Âşık Paşa’ya (d. 670/1271-72 – ö.13 Safer 733/3 Kasım 1332) ait gösterilen kimya ve tasavvuf konulu kısa mesnevi. Aruzun “mefâ'îlün mefâ'îlün fe'ûlün” kalıbında yazılan eser 158 beyit tutarındadır. Metnin bilinen tek nüshası Milli Kütüphane Yz. A 3103/6 numarada kayıtlı bir risaleler mecmuasının 44b-48b sayfaları arasında bulunmaktadır. Varlığı Zeki Kaymaz tarafından tespit edilerek bir tebliğle bilim dünyasına duyurulan (2008) eserin yazılış tarihi, bilinen yegâne nüshanın da istinsah tarihi ve müstensihi belli değildir. 

Tevhid ve na't gibi bölümleri bulunmayan mesnevi “Elâ ey tâlib-i sırr-ı İlâhî / Hakîkat bil anun sensin güvâhı” beytiyle doğrudan okuyucuya hitaben başlar ve sonuna kadar aynı üslûpla devam eder. Eserde ara başlıklar bulunmamaktadır, ancak ilk 42 beyti “giriş” kabul edilebilir. Bu kısımda şair, okura insanın kendisini tanıması için gönül sırrına ermesi gerektiğini, anlatacaklarının da bu “gizli sırr”a ait şeyler olduğunu söyler. Yazacaklarının uykuda kendisine işaret edildiğini belirtir. Bu bölümde hepsini “Mîr” unvanıyla andığı, Mahdûm, Envâr ve Hüseynî isimli kişilerden bahseder ve Ahlât-ı Hüseynî adlı zatın bu işin piri olduğunu vurgular. Eserinin dertlilerin dertlerine çare olacağını, sırrına Hz. Âdem’in vâkıf olduğu buğdayın kızgın ateşte ısıtılmasıyla ateş ve suyun ortaya çıkacağını, bunların aslının da zîbak (civa) ve kibrit (kükürt) olduğunu söyler. Civa ve kükürt karışınca yedi maden (demir, gümüş, altın, bakır, har-çini, kalay ve kurşun)  meydana gelir. Metinde sıkça geçen “heft” ile buna işaret edilir. Eser bu minval üzere devam eder. Heft (yedi) sayısı nefsin derecelerine yine sık sık geçen çehâr (dört) de anasır-ı erbaanın (su, ateş, hava, toprak) yanı sıra tasavvuftaki dört kapıyla (şeriat, tarîkat, marifet, hakikat) ilişkilendirilir. Bu eczanın (heft ve çâr) insanı kurtuluşa erdireceği vurgulanır. Eser “hâtime” mahiyetindeki beş beyitle sona erer.

Gerek Garîb-nâme’de kimyayla ilgili bir bahis bulunmaması gerekse bu mesnevinin herhangi bir yerinde Âşık mahlasının geçmemesi, eserin Âşık Paşa’ya aidiyeti hususunda kuşku uyandırmaktadır. Ancak dilin Eski Anadolu Türkçesi özellikleri göstermesi ve üslûbun Âşık Paşa’nın söyleyişine benzemesi ile başlıktaki "Kelâm-ı Âşık Paşa" ibaresi, eseri şimdilik Âşık Paşa’ya ait kabul etmemizi gerektirmektedir. 

Şairin biyografisi için bk. “Âşık Paşa, Âşık”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/asik-pasa-asik 

Eserden Örnekler


Kelâm-ı Âşık Paşa'dan

...

Çün oldı Âdem’ün dünyâ mekânı

Getürdi Cibrîl andan armağanı


Ki ol ilm oldı ana oldı müyesser

Hem âhir oldı Mûsî ana reh-ber


Çü bildün kim n’idersin aslın anun

Eger bilmek dilersen faslın anun


Gerekdür kim alasın ol nebâtı

Ki rûhun nefs-ile birdür sıfâtı


Götür anun içinden gayrısın sen

Ki gayrı kalmaya anda kala ten


Dahı doldur anı kur’a_içine sen

Diyeyüm taktîrün aslın sana ben


Gerekdür nâr-ı nerm ola ana ferş

Hemân-dem görine ol âb [u] âteş


Dimişler bunlara kim ah [u] uhtâ

Bunun biri müzekker biri ünsâ


Eger sen aslını sorsan bularun

Biri zîbak biri kibrît olarun


Dahı arz olısar bundan kalanı

Gider gönlünde şekk ile gümânı


Velî bu zîbak u kibrit ki direm

İkisini dahı taktir iderem

...

Hem iderse du’â ihlâs-ıla Hak

Ana hem-râh ide îmânı mutlak


Murâd oldur hemân işbu kafâdan

Ki hayr ile analar bir du’âdan


Beyân itdüm hakikat ben bu râhı

Bilür ol kim beyâz ider siyâhı


Şular kim bildi anı oldı ebkem

Sözüm budur hemân Allâhu a’lem (Kaymaz 2008: 148-149)

Kaynakça


Kaymaz, Zeki (2008). “Âşık Paşa’nın Yayımlanmamış Bir Şiiri Üzerine”. II. Âşık Paşa Sempozyumu 7-9 Haziran 2001 Kırşehir - Bildiriler. (hzl. E. Ülgen ve A. Ülgen). İstanbul. 145-154.

Atıf Bilgileri


Köksal, Mehmet Fatih. "KELÂM-I ÂŞIK PAŞA (ÂŞIK)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/kelam-i-asik-pasa-asik-pasa. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GARÎB-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
2 FAKR-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
3 VASF-I HÂL (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
4 HİKÂYE (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
5 FÜRKAT-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Hanife KONCU
Görüntüle
6 KÎMYÂ RİSÂLESİ (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
7 ELİF-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
8 RİSÂLE FÎ BEYÂNİ’S-SEMÂ’ / SEMÂ’ RİSÂLESİ (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
9 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
10 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
11 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
12 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
13 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
14 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
15 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
16 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
18 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle