- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Dr. Necati TONGA
- Eser Yazılış Tarihi:1881
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:18/09/2021
KARNAVAL (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 / ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat Efendi'nin balolar merkezinde "yanlış Batılılaşma" temasını işlediği romanı. Karnaval, bir mukaddime ve “Birinci Kitap: Karnavaldan Mukaddem”, “İkinci Kitap: Karnaval İçinde” ve “Üçüncü Kitap: Karnavaldan Sonra” adlı üç ana bölümden oluşur. Romanın mukaddime dışındaki her bir bölümü, on baptan müteşekkildir. Ahmet Mithat Efendi, romanın mukaddime bölümünde karnavalların ortaya çıkışı hakkında uzun uzun bilgiler vermiştir. Batılı eğlence kültüründe önemli bir yere sahip olan karnavalların tarihî gelişimi, sosyolojik alt yapısı, balo ve karnavallarda giyilen kıyafetler, yapılan danslar bu bölümde ayrıntılarıyla anlatılmıştır. Osmanlı’nın eğlence kültürü bakımından Avrupa ile yarışacak bir seviyede olduğunu belirten Ahmet Mithat Efendi, çeşitli milletlere ev sahipliği yapan İstanbul’un kültürel yapısı itibariyle zaten bir “karnaval” görüntüsü sergilediği düşüncesindedir.
Karnaval, Türk edebiyatında Batılı eğlence kültürünün bir yansıması olan karnaval ve baloları ele alan ilk eserdir. Ahmet Mithat Efendi, bu romanda Müslüman bir genç olan Resmi Efendi ile evli bir Ermeni hanım olan Madam Hamparsun arasında cereyan eden yasak aşk merkezinde, karnavalın İstanbul’a gelişiyle değişen toplum hayatını gözler önüne sermeye çalışır. Romanın ana teması, yanlış Batılılaşmadır. Romanın sonunda Batılılaşmayı yanlış yorumlayan (Zekâi Bey, Madam ve Mösyö Hamparsun) yahut Doğulu kalmayı başarabilen kişiler (Resmi, Hesna) hak ettikleri iyi veya kötü sonlarla karşılaşmışlardır.
Pek çok yazıda Karnaval, Felatun Bey ile Rakım Efendi romanı ile karşılaştırılmış, özellikle iki romanın şahısları arasındaki benzerliklere dikkat çekilmiştir. Gerçekten de Karnaval’daki Zekâi Bey ile Felatun Bey ve Resmi Efendi ile Rakım Efendi arasında önemli benzerlikler mevcuttur. Bununla birlikte Karnaval’da yanlış Batılılaşma, daha somut göstergelerle ve daha fazla roman kişisi üzerinden işlenmiştir denilebilir. Zira romanda Batılılaşmayı yanlış algılayan ve hayatında yanlış uygulayan yalnızca Zekâi Bey değildir, birer Osmanlı vatandaşı olarak hayatlarını sürdüren Hamparsun ailesinin fertleri ile idealize edilmekle birlikte gayrimüslim bir hanımla yasak bir gönül ilişkisi içerisine giren ve bir şekilde karnavala dâhil olan Resmî Efendi de yanlış Batılılaşmadan etkilenen kişiler olarak karşımıza çıkarlar. Bu bağlamda zaaf ve hatalarıyla ele alınması bakımından Resmi Efendi’nin Rakım Efendi ile kıyaslandığında daha gerçekçi ve tutarlı bir tip olduğu da söylenebilir. Karnaval, ismiyle müsemma bir romandır. Romanda dönemin Osmanlı hayatı; gayrimüslimleri, Müslümanları, eğlence mekânları, esnafları, giyim kuşam, konak hayatı, ve semtleriyle renkli tablolar hâlinde gözler önüne serilir. Başta balo/karnaval nevinden eğlence kültürü ile ilgili olmak üzere, dönemi yansıtan ayrıntılar bir panorama hâlinde karşımıza çıkar. Ahmet Mithat Efendi romanlarının karakteristik bir özelliği olan konu dışına çıkarak okuru bilgilendirme gayreti, bu romanda da belirgin bir şekilde görülmektedir. Yazar, dönemi tasvir etmek ve konuyu ayrıntılarıyla ele almak için sık sık aralara girerek müdahalerde bulunmuştur.
Karnaval, ilk kez Vah romanı ile birlikte Latin harflerine aktarılarak Türk Dil Kurumu tarafından 2000 yılında neşredilmiştir. Romanın bir başka neşri ise Elips Yayınları’nca 2007 yılında yapılmıştır. Karnaval romanının son baskılarından biri ise Dergâh Yayınları tarafından 2018 yılında yayımlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. "Ahmet Mithat Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
"Kibar balolarında ve bahusus resmî balolarda ekseriya yüzlerine nikap koymazlar. Kıyafetler dahi hemen müsavi gibi bir şeydir. Bir beyaz gömlek, bir yelek, bir beyaz boyun bağı ile bir siyah setri ve pantolon erkeklerin kıyafet-i umumiyesi olup nişanları olanlar nişanlarını takarlar. Bazı kere üniformalarını dahi giyerler. Kadınlara gelince: Elbiselerinin rengi kendi ihtiyarlarına vabesteyse de biçimleri hemen bir nesak üzredir. Bu rubalara “dekolte” derler ki açık demek gibi bir şey olup filvaki bu nevi elbise gayet açıktır. En kapalı yer eller olup bunlar güderi eldivenler içine sımsıkı sokulmuşlardır. Eldivenden omuzlara kadar kollar anadan doğma açık olup anadan doğduğu zamandan fazla bir şey görülürse o da madamın koltuk altındaki kıllarından ibarettir. Göğüs, memeler hizasına ve arka dahi kürek kemiklerinin altına kadar çırçıplak açık olup mide üzerine kadar çıkan fistan büsbütün düşmesin diye omuzlara kadar askı gibi birer pare-i kumaş ile asılırlar. Ne o? Galiba imrendiniz! Vakıa gözünüz önüne bir kol geldi ki ona “asma kabağı” diye bir müşebbehünbih bulanlar âdeta eşeklik etmiş sayılırlar. Bu kolların merbut oldukları omuzlarla göğüs o kadar geniş, güzel, beyazdır ki mermerden masnu heyakil bunlar meyanında hiç kalırlar. Hele o ense, o arka olur olmaz göğüslere, gerdenlere de gıpta-fermadır. Gözünüzün önüne bunlar geldi de onun için imrendiniz değil mi?
Fakat o kadar acele etmeyiniz. Bir baloda böyle görenleri ve hatta tasavvur edenleri imrendirecek kollar, göğüsler, enseler o kadar mebzul değildir. Ne kadar çöp gibi kollar vardır ki en mahir üstatların tertip eyledikleri düzgünler bile onları ağartmaktan âciz kalırlar. Ne kadar yufka göğüsler vardır ki sahibeleri nasıl olup da mucidîn-i zamanın balolarda kadınlar için birer yapma göğüs icat etmemiş olduklarına maatteessüf istigrab ederler. Bereket versin ki bu madamların enselerinde dahi ikişer gözü olup da arkalarını görmezler." (Ahmet Mithat Efendi 2018: 24-25).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (2000). Karnaval, Vah, (hzl. Kâzım Yetiş). Ankara: Türk Dil Kurumu Yay., 493 s.
Ahmet Mithat Efendi (2007). Karnaval.Ankara: Elips Yay., 368 s.
Ahmet Mithat Efendi (2018). Karnaval, (hzl. Necati Tonga). İstanbul: Dergâh Yay, 399 s.
Engünün, İnci, (2006). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yay., 2006.
Gökçek, Fazıl (2012). Küllerinden Doğan Anka: Ahmet Mithat Efendi Üzerine Yazılar. İstanbul: Dergâh Yay., 2012.
Okay, Okay (1989). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.
Tonga, Necati (2018). "Ahmet Mithat Efendi'nin Karnaval Romanına Dair". Karnaval - Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları s.13-17.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |