- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN
- Eser Yazılış Tarihi:1291/1874
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:16/10/2022
KÂMİLÜ’L-ÂSÂR HİKÂYE-İ CİHÂNDÂR (NÂFİ')
manzum-mensur temsilî hikâyeNâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi (d. 1239/1823 - ö. 1308/1891)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdünnâfi‘ İffet Efendi tarafından manzum-mensur karışık olarak telif edilmiş temsilî hikâye. Eserde Hind hükümdârının oğlu Cihândâr’ın yine bir hükümdar kızı olan Behrever Bânû’ya âşık olması ve ona kavuşmak için çıktığı yolda başından geçenler anlatılır. Dîbâcede Yusuf Kâmil Paşa’dan övgüyle bahseden müellif, eserini kendisine sunmuş ve Paşa’nın takdirini kazanmıştır. Eserin başında Yusuf Kâmil Paşa’nın eser hakkındaki takdirlerini içeren tebriknâmeye de yer verilmiştir. Esere tevhid ve na‘t özelliği taşıyan ifadelerle başlayan müellif, padişahın kısa övgüsünden sonra Yusuf Kâmil Paşa’yı uzun ve tumturaklı ifadelere metheder. Daha sonra da aşk ve muhabbete dair hikâyelerin çoğunun temsilî özellik taşıdığını belirterek konuya giriş yapar.
Eserin konusu kısaca şöyledir: Hind hükümdarının oğlu olan Cihândâr gezmeye çıktığı bir gün bir bağda tatlı dilli bir papağan görür. Papağanın sahibi olan gençten rızasıyla onu alır. Papağan bundan sonra şehzâdenin meclislerinde tatlı hikâyeler anlatarak ona nedimlik etmeye başlar ve kendisine Behrever adlı bir güzelden bahseder. Cihândâr da onu merak eder ve bir nakkaşı kızın resmini çizmesi için gönderir. Resmi gören Cihândâr, kıza âşık olur ve kendinden geçer. Aşkı günden güne artan ve kendisine verilen nasihatleri dinlemeyen şehzade, papağanın rehberliğinde Behrever’i bulmak için yola çıkar. Aşılması zor bir denizi geçip tehlikeli bir sahrayı aşarlar. Bu arada karşılaştıkları iki gün görmüş ihtiyar, şehzâdeye aşk yolunda sabır ve tahammül göstermesi için birçok nasihatte bulunur. Cihândâr ve papağan yollarına devam ederler, başlarından geçen bir dizi olaydan sonra Behrever’in yaşadığı şehre varırlar. Kızın yaşadığı sarayın civarına bir kulübe yapıp orada yaşamaya başlayan şehzâde, bir gün Behrever ile karşılaşır, ona olan aşkını ifade eder, kız da ona âşık olur. Nihayet kızın babası ikisini evlendirir. Bu arada Cihândâr, Behrever’e âşık olan vezirzâde Hürmüz’ün hilelerini boşa çıkarıp ona gereken dersi verir. Behrever ile birlikte kendi ülkesine geri dönen Cihândâr, kendisine itaat etmeyen Behram Hân’la savaşır ve onu yenerek babasının yerine hükümdar olur. Eserin sonunda müellif, hikâyede Cihândâr’ın bütün varlıkların özü olan insanoğlunu, Behrever’in hakikati, Hürmüz’ün şeytanı, Behram’ın da nefsi temsil ettiğini belirterek metnin alegorik yönüne vurgu yapar.
Eser; konusu, motifleri ve yer yer olağanüstü olaylara yer vermesi bakımından ikili aşkı anlatan mesnevilere benzemektedir. Esas itibarıyla mensur olan eserde olayların akışına uygun olarak söylenmiş şiirlere de yer verilmiştir. Bu şiirlerin önemli bir kısmı Farsça, diğerleri de Türkçe ve Arapça olarak söylenmiştir. Şiirlerin bazıları Nizami -i Gencevî (ö.611/1214), Emîr Hüsrev-i Dihlevî (ö.725/1325), Sa‘dî-i Şîrâzî (ö.691/1292), Hâfız-ı Şîrâzî (ö.792/1390), Molla Câmî (ö.898/ 1492) gibi şairlere aittir. Birkaç Türkçe şiirin de müellife ait olduğu görülmektedir.
Konusuna göre ağır ve tumturaklı bir dille yazılan eser, Hanya’da Girit Matbaası’nda 19 Muharrem 1291’de basılmıştır.
Müellifin biyografisi için bk. “Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nafi-abdunnafi-iffet-efendi
Eserden Örnekler
Cihândâr, arz-ı ma‘zeret ü pûziş-i mecbûriyyet-i ric‘atle bir sâ‘at-i mes‘ûdda murahhas ve müşkû-yi harem-i şâhîye duhûl ile Behrever Bânû’nun mâder-i mihribânına ibrâz-ı de’b-i vedâ‘ içün takbîl-i pây-ı ismet etmesiyle ol muhaddere-i pâk-nijâd gam-ı mehcûrî-i semere-i fu’âddan dâmen dâmen güher-pâş-ı sirişk-i gülgûn olarak dâmen-i Cihândâr’a temessükle sipâriş-i mahdûme-i muhadderede hâtır-ı hazînden nice kelimât-ı rikkat-engîz ibrâz ve egerçi Behrever Bânû perverde-i nâz u na‘îm-i devlet ise de şimdiki hâlde perestârlık şeref-i girân-kıymetinizle mümtâz olup ihrâz-ı meziyyet-i hem-hâbelerine gayr-ı sezâvâr belki mücerred hıdmet-i çârûb-keşîlerinde bulunmak üzre kemter-i perestârdır. Ancak hakkında zât-ı cihândârîlerinden mütevakkı‘ olan muktezâ-yı ulüvv-i şân-ı âlî tebârları her ne ise anın icrâsıdır diyü bast-ı iltimâs u niyâz iderek cenâb-ı Cihândâr cevâb-ı dil-rübâyî ve özr-hâhî ityânıyla taraf-ı bânû-yı cihândan dahi ihrâz-ı vedâ‘a muhtass olup kemâl-i kâm-yâbî ile azm-i râh-ı vatan kıldı.
Sîneyi fevvâre-i hûn etdi hicrân-ı vatan
Çeşmi mecrâ eyledi Seyhân u Ceyhân-ı vatan
Hâne-ber-dûşam gönül deryâ-sıfat eyler hurûş
Mevc-i eşkindir teveccüh-gâhı ummân-ı vatan
Rehberî-i avn-i Hak’la râh-ı dil olsa güşâd
Cismi cân terk eyleyip olur şitâbân-ı vatan
Levha-i tasvîre gûyâ nakş-ı servistân ider
Cilve-sâz oldukça tarf-ı dilde hûbân-ı vatan
Şâne-âsâ safha-i hûş u hıred sad-çâk olur
Nâfi‘â geldikçe yâda sünbülistân-ı vatan (Abdünnâfi‘ İffet Efendi 1291: 53).
Kaynakça
Abdünnâfi‘ İffet Efendi (1291). Kâmilü’l-Âsâr Hikâye-i Cihândâr. Hanya: Girid Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EL-ESERÜ’L-MU‘TEBER FÎ TERCEMETİ NUHBETİ’L-FİKER (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
2 | TERCEME-İ ÂDÂB-I GELENEBEVÎ (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
3 | TERCÜME-İ BURHÂN-I GELENBEVÎ: MÎZÂNÜ’L-BÜRHÂN (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
4 | MÜNTEHABÂT-I NAFİA-İ RİSÂLE-İ KUŞEYRİYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
5 | NÂFİ’Ü'L-ÂSÂR NEVBÂVE-İ SİMÂRU’L-ESMÂR (NÂFİ‘) | Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
6 | MAHZEN-İ ESRÂR-I ŞU‘ARÂ (NÂFİ') | Nâfi‘, Abdünnâfî‘ İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
7 | PEYÂM-I SÛR (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
8 | REHBER-İ SEYR-İ SULÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (ABDÜNNÂFİ İFFET EFENDİ) | Nâfi‘, Ramazan-zâde Abdünnâfi İffet Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ MUKADDİME-İ İBN-İ HİŞÂM (NÂFÎ) | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Diğer Rumeysa Güven |
Görüntüle | ||
11 | MÜLTEKATAT-I HASEKÎYE (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MİR‘ÂT-İ HAK-NÜMÂ (RA‘NÂ) | Ra‘nâ, Mustafa Efendi | Dr. Emrah GÜNDÜZ |
Görüntüle | ||
13 | EN-NEF'U'L-MUAVVEL FÎ TERCEMETİ'T-TELHÎS VE'L-MUTAVVEL (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
14 | REHBER-İ SÂLİKÂN-I SEYR Ü SÜLÛK (NÂFİ') | Nâfi', Abdünnâfi' İffet Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
16 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
17 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
18 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
19 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
20 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
21 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
23 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |