- Yazar Biyografisi (TEİS)
Halid, Hasan Hâlid el-Mevlevî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Fatih Başpınar
- Eser Yazılış Tarihi:1311/1894
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:27/10/2022
ISTILÂHÂT-I MEŞÂYIH (HÂLİD)
tasavvuf terimleri sözlüğüHalid, Hasan Hâlid el-Mevlevî (d. 1261/1845 - ö. 1324/1906)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hasan Hâlid’in tasavvuf terimlerini ihtiva eden sözlüğü. Derleme-tercüme niteliğinde hazırlanmış muhtasar bir sözlüktür. Yayımlanma imkânı bulamayan eserin, müellife ait nüsha ile birlikte en az beş nüshası olması gerekirken bunlardan yalnızca ikisi tespit edilebilmiştir. Ahmet Bâdî Efendi, müellif tarafından Adliye Nazırı Abdurrahman Paşa, Mevlânâ Dergâhı postnişini Abdülvâhid Çelebi ve İzmir’de Mevlevi muhiplerinden Hoca İsmail Efendi’ye bu sözlükten birer nüsha verildiğini zikretmiştir (Adıgüzel 2008: 142-143). Mevlânâ Müzesi yazmaları No: 1671’de kayıtlı bulunan ve “abdü’l-Ehad” maddesiyle biten nüsha yarımdır. Gölpınarlı, çelebilik makamına takdim edilen bir eserin yarım olamayacağını, bu noksan nüshanın bir aslının bulunması gerektiğini belirtir (1971: 264). Dolayısıyla bu nüshanın, müellifin Abdülvâhid Çelebi’ye verdiği nüsha olmayıp ondan çoğaltılmış bir nüsha olması gerekir. 279 yapraklık bir deftere varakların arkaları boş kalacak şekilde istinsah edilen nüsha, 18 satır üzere rik‘a hattı ile yazılmıştır.
Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin yazmaları No: 276’da kayıtlı nüsha ise tamdır. 111 yapraklık eser, 20 satır üzere rik‘a hattı ile yazılmıştır. Bu nüshada nefsin mertebelerinin anlatıldığı Etvâr-ı Seb‘a, devrin hükümdarı II. Abdülhamid’in övgüsünü içeren Mehâmid-i Hazret-i Pâdişâhî başlıklı bölümlerin ardından bir mukaddime ile tasavvuf terimlerinin yer aldığı asıl bölüm gelmektedir. Eserin son kısmında ise sufilerin ve şairlerin dilinde hususi manalara gelen ebru, çeşm, meyhane, saki, şarap gibi terimler ayrıca ele alınmıştır (Başpınar 2014).
Hasan Hâlid, sözlüğünü hazırlarken istifade ettiği kaynakların her biri için bir kısaltma belirleyerek eserin mukaddimesinde bunları zikretmiş ve tercüme ittiği maddelerin ilgili yerlerinde çoğu zaman bu kısaltmaları kullanmıştır. Bu kaynaklar Cürcânî’nin Târifât, İbn Arabî’nin Istılâhât, Kâşânî’nin Istılâhât, İsmail-i Ankaravi’nin Mesnevî-i Şerif Şerhi, Kaside-i Tâiyye Şerhi, Minhâcü’l-Fukarâ; Ahmed Ziyâeddin-i Gümüşhânevî’nin Câmiu’l-Usûl, Muhammed Lâhicî’nin Gülşen-i Râz Şerhi ve Şeyh Sadeddin Nakşibendî’nin Hall-i Rumûz adlı eserleridir.
Müellif, “Istılâhât-ı Meşâyıh” tamlaması ile eserin yazıldığı 1310/1894 yılını cevher tarih olarak belirtmiştir. Ayrıca tasavvuf ıstılahlarını müstakil olarak ele alan sözlük niteliğinde ve elifba tertibine göre hazırlanmış bir sözlük bulunmadığını iddia eder. Eserde 850 civarında terim bulunmaktadır. Açıklamalar ise kısa tutulmuş, terimlerin çok azında örnek beyitlere yer verilmiştir.
Istılâhât-ı Meşâyıh, başka sözlüklere de kaynaklık etmiş olmalıdır. Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü’nde yer alan fakir, insân-ı kâmil ve şevk gibi tasavvuf terimlerinin izahında doğrudan bu eserin ismini zikretmektedir. Ancak bazı yerlerde eserin adını anmadan terimleri açıklamakla birlikte her iki sözlüğün ilgili yerleri karşılaştırıldığında kimi izahların da Istılâhât-ı Meşâyıh’tan alındığı görülmektedir.
Eser üzerinde müstakil bir çalışma yapılmamıştır. Selami Şimşek Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü adlı bir eser hazırlamış ve çalışmasında bu sözlüğün maddelerinin esas almış, yeni maddelerle genişletilmiş ve zenginleştirilmiş bir tasavvuf sözlüğü meydana getirmiştir. Şimşek’in bu çalışmasında Hasan Hâlid’in sözlüğündeki Mehâmid-i Hazret-i Pâdişâhî ve Mukaddime bölümlerine yer verilmemiş, hangi maddenin Istılâhât-ı Meşâyıh’tan alındığı da belirtilmemiştir.
Müellifin biyografisi için bk. “Hâlid, Hasan Hâlid Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/halid-hasan-halid-efendi
Eserden Örnekler
EDEB: Hatânın envâ‘ından ihtirâza sebep olan şeyi bilmekdir.
Ve lisân-ı meşâyıhda edebden murâd, edeb-i şerîat, gâh edeb-i hizmet, gâh edeb-i Hak’dır. Pes edeb-i şerî‘at, şerî‘atin rüsûmu indinde vukûfdur. Ve edeb-i hizmet, hizmeti rü’yetden fânî olmakdır, hizmetde mübâlağa ile berâber. Ve edeb-i Hak, abd içün ne lâzımdır ve Hak için ne lazımdır bilmekdir. Ve edîb, ehl-i besâtdan olur.
Pîr-i dest-gîrimiz Hazret-i Mevlânâ, ma‘nâ-yı edebi gazel-i bî-bedellerinde pek güzel ta‘rîf buyurmuşdur:
Hâce der-yâb ki cân der-ten-i insân edebest
Hâce envâr-i dil u dîde-i merdân edebest
Âdem ez-âlem-i ulviyyet u ne suflî der-yâb
Revnak-ı gerdiş-i în gunbed-i devrân edebest
Ger tu hâhî ki kadem ber-ser-i iblîs nihî
Dîde bigşâ vu bibîn kâtil-i şeytân edebest
Çeşm bigşâ vu bibîn cumle kelâm-i Allâhrâ
Âyet âyet hemegî ma‘ni-i Kur’ân edebest
Kerdem ez-‘akl su’âlî ki çi bâşed îmân
‘Akl der-gûş-i dilem goft ki îmân edebest
Şems-i Tebrîzî hamuş kon ki tuyî sirr-i Hudâ
Enver u efdal-i în şem‘-i şebistân edebest (Istılâhât-ı Meşâyıh, 11b).
Kaynakça
Adıgüzel, Niyazi (2008). Edirneli Ahmet Bâdî’nin “Riyâz-ı Belde-i Edirne” Adlı Eserinin Tezkire Kısmı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Trakya Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
Başpınar, Fatih (2014). Hasan Hâlid El-Mevlevî’nin Istılâhât-ı Meşâyıh Adlı Tasavvuf Sözlüğü ve Eserin Son Kısmında Yer Alan Tasavvufî Tabirler. Route Education and Social Science Journal, 1(2), 162-176.
Gölpınarlı, Abdülbaki (1971). Mevlânâ Müzesi Yazmalar Kataloğu: 2. Cilt. Ankara. Millî Eğitim Bakanlığı.
Hasan Hâlid el-Mevlevî (1894). Istılâhât-ı Meşâyıh. Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. No. 276. vr. 11b.
Pakalın, Mehmet Zeki (1993). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü (1-3 Cilt). İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı.
Şimşek, Selami (2017). Tasavvuf Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Litera Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BİR ŞEHİDİN AHVÂLİ HAKKINDA RİSÂLE (HÂLİD) | Hâlid, Hasan Hâlid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
2 | MUALLİM NÂCİ'NİN BİR GAZELİNİN İKİ BEYTİNE ŞERH (HÂLİD) | Hâlid, Hasan Hâlid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | ŞERH-İ AŞKNÂME-İ HAZRET-İ BAHÂEDDİN VELED (HÂLİD) | Hâlid, Hasan Hâlid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
4 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
5 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
7 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
9 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
10 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |