- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî - Madde Yazarı: Öğretmen Tuğçe Meç
- Eser Yazılış Tarihi:1299/1881
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Derleme
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:28/08/2022
İSTANBUL'DA BİR SENE (MEHMED TEVFÎK)
derlemeTevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî (d. 1259/1843 - ö. 1310/1892-93)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mehmed Tevfik tarafından yazılan ve hikâyeler, anılar muhteva eden derleme kitap. 1299/1881 tarihinde bir ön söz ve bir istitrad ile Matbaa-i Aramyan’da basılmıştır. Esere göre İstanbul adetlerinde sene yaz ve kış olarak ikiye ayrılır. Bu nedenle “İstanbul’da Bir Sene” iki fasla ayrılmış ve bu iki fasıl da yaz ve kış eğlencelerini, adetlerini, geleneklerini işleyen on iki cüze ayrılmıştır fakat yalnızca ilk beş ayı basılabilmiştir. Bu beş ay şu şekilde taksim edilmiştir:
I. Birinci Ay: Tandır Başı (1299). Kanun-ı evvelde İstanbul’da yapılan eğlenceler hakkında bilgiler veren kitabın satır aralarında dönemin sosyal hayatı, kültürel yapısı, adetleri, algıları hakkında bilgiler mevcuttur. Kitapta İstanbul’un kış eğlenceleri birbiri içine geçmiş hikâyelerle verilmektedir. Bu yönüyle Bin Bir Gece Masalları tarzında hikâye anlatma geleneğini hatırlatmaktadır.
II. İkinci Ay: Helva Sohbeti (İstanbul 1299). Devr-i Safahat tesmiye edilen Damat İbrahim Paşa zamanında icra edilen eğlencelerden biridir ve kış aylarına mahsustur. Haftada bir veya iki kez yapılan helva sohbeti; adını, mecliste toplananlara ikram edilen helvadan almaktadır. Kitapta aktarıldığına göre helva sohbetinin makbul olma derecesi, cemiyeti toplayanların ekonomik kudretleriyle doğrudan ilişkilidir zira ikram ve eğlenceler buna göre olurdu. Helva sohbetinin derecesine göre ince saz, mukallit, meddah, neler-gu bulunabilirdi. Temayül olarak kalabalık gecelerde süt ve irmik helvası ikram edilirken genel itibariyle gaziler helvası yapılırdı. Eserde gaziler helvasının isminin nerden geldiğine dair bir “Nükte” bölümüne yer verilmiştir. Buna göre gaziler helvası çok ağır bir yiyecek olduğundan onu sindirebilenler gazi sayılır ve helvanın adı bu sebepten gaziler helvasıdır. “Helva Sohbeti Eğlenceleri” bölümünde ise cemiyette oynanan yüzük, değirmen, tura, lep oyunları ve durub-ı emsal sayma gibi oyunlar hakkında bilgiler verilerek bu meclislerin aranan şahsiyetlerinden ikisi, Hayındım Gecesi Hafız ve Mürekkepçi İzzet de tanıtılmaktadır. “Mahalle Kahvesi” ise kitabın ikinci ana başlığıdır. Dönemin İstanbul’unun sosyal hayatında önemli yeri olan kahvehane, Cerrah Arif Usta’nın kahvehanesi merkeze alınarak anlatılmaktadır. Bu kahve Atmeydanı’ndadır ve devrin zürefâsının devam ettiği meşhur bir mekândır. Kahvehane İstanbul’da, sadece kahve içilen bir yer olarak düşünülmemiştir. Cerrah Arif Usta’nın kahvehanesi de kendisi gibi meşhurdur ve müdavimlerinin çeşitli hikâyeler anlattığı, şiirler okuduğu, ilginç hatıralar naklettiği bir tür sosyalleşme mekânıdır. Hikâyeler, hatıralar ve kahvehane müdavimlerinin muhavereleri yer yer nazımla yer yer nesirle aktarılır. Menzel’in bu kitap üzerine yaptığı doktora tezi bulunmaktadır.
III. Üçüncü Ay: Kâğıthâne (1299). Eserde Kağıthane başta olmak üzere özellikle bahar mevsiminde tercih edilen bazı sayfiye yerleri tanıtılmaktadır. Bunlar arasında; Kağıthane, Boğaz, Küçüksu, Baltalimanı, Çubuklu, Sultaniye, Hünkar İskelesi, Bahariye ve Silahtar sayılabilir. Eserin ana mekânı olarak ele alınan Kağıthane’deki avdet geleneğini yansıtan iki adet resim bulunmaktadır. Özelde İstanbul’da yaşanan baharların hususiyetleri ve güzelliklerinin manzum olarak işlendiği “Bahar” ile İstanbul’un önemini ve güzelliklerini merkeze alarak vatan sevgisini de konu edinen mensur “Seyr-i Bahar” bölümleri mevcut olmakla birlikte “Seyr-i Bahar” bölümünde yer yer manzum örneklere de rastlanmaktadır. Sultan III. Ahmet, Damat İbrahim Paşa, Ragıp Paşa, dönemin şairleri Nedim ve Haşmet gibi tanıdık isimlere ve bunlardan İbrahim Paşa ile Şair Nedim ve Ragıp Paşa ile Şair Haşmet arasındaki münasebete de atıflar bulunmaktadır. Eserde bahar tasvirleri ağırlıklı olsa da, yazar, Kağıthane’nin modasının ancak birkaç hafta devam ettiğini ifade eder. Havalar ısınınca yeşilliklerin kuruduğunu, sayfiye mevsiminin sona erdiğini, İstanbulluların Kağıthane’yi; baharda cennet, yazda cehennem diye tesmiye ettiklerini belirtir.
IV. Dördüncü Ay: Ramazân Geceleri (1299). Klasik Türk şiiri şairlerinden Sâbit’in ramazâniyye eserinden yola çıkarak İstanbul’un ramazan ayını geçiriş biçimi, devam eden yahut unutulmaya yüz tutmuş gelenekler hikâyeler ve şiirlerle aktarılır.
V. Beşinci Ay: Meyhâne yahut İstanbul Akşamcıları (1300). İstanbul’un eğlence merkezlerinin, içki sofralarının ve bu sofraların müdavimlerinin anlatıldığı bölümdür. İstanbul’da Bir Sene’nin tamamı Menzel tarafından Almanca’ya çevrilmiştir. Eser, önce Tarih ve Toplum dergisinin ilavesi olarak forma hâlinde, akabinde de kitap olarak yayımlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. "Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-mehmed-tevfik-caylak-tevfik
Eserden Örnekler
“Mukaddime
Bu eser değersizliğiyle beraber birçok millî letâif ve hikâyâtı şamil olmakla edebiyat-ı Osmaniyenin bir kısmına dâhil olabilir. Millî letâif ve hikâyât tabirimizden ahlâk-ı Osmaniyeye muvafık yeniden hikâye tertip ve tasviri anlaşılmasın, zira bu iktidarımızın haricindedir. Tahrir ve tasvir edeceğimiz âdât u ahlâk-ı kadime-i milliyemizin eğlence kısmına ait şeylerdir ki teceddüd-i etvar-ı zaman ile mahvolup gittiğini görüyoruz. Hâvî olduğu fusule gelince “İstanbul'da Bir Sene”yi teşkil eden fusul ve cüzleri fusul-i mezkûreyi ikmal eyleyen şühur ile mütenasiptir."
…
"Süleyman Ağa familyasının da kış geceleri ettikleri âlem bu âlem olup kışın en şiddetli zamanı olan kânûn-ı evvel içinde bir gece idi ki hanımlar yemekten kalkıp tandırbaşında henüz kahve fincanlarını ellerinden bırakmış, sofadaki saat de biri çalmış idi. Hava birdenbire karayele çevirip sulu sepken yağmaya ve biraz sonra kuşbaşı kar düşmeye başladı. Rüzgârın şiddetinden Bahariye yolundaki mezarlıkların servilerinde hasıl olan çatırtılardan başka ses seda işitilmez oldu. El ayak çekildi."
…
"Ehibba bir hayli gülüştükten sonra sonra saded-i muhabbet değiştirilip Hafız'a biraz latifeden sonra Süleyman Efendi ‘Cuma gecesine bir helva sohbeti tertip olunsa da birkaç günler kûşe-i tenhayîdeki acılar çıksa.’ zemininde bir söz söyledi.
Ârif Usta – Hafız masraf benden, helva sohbetinin tertibi ve ahbabı eğlendirmek senden, gel seninle bu yolda harifane bir helva sohbeti yapalım.
Abdî Efendi – Benden de o, mademki Hafız bizimdir.
Ehibbanın kâffesi Hafız namına cuma gecesi Abdî Bey'in hanesinde bir helva sohbeti tertibine karar verdiler. Hafız ehibbaya teşekkürle bu cemiyeti yukarıda isimlerini ta'dâd eylediğimiz ehibbasına ve hususen Mürekkepçi İzzet'e bildirdi." (Mehmed Tevfîk 1995).
Kaynakça
Mehmed Tevfîk (1995). İstanbul’da Bir Sene. ( hzl. Nuri Akbayar). İstanbul: İletişim Yay.
Akün, Ömer Faruk (1993). “Çaylak Tevfîk”. İslâm Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 240-244.
Bursalı Mehmed Tâhir (1338). Osmânlı Müellifleri. C. II. İstanbul.
Menzel, Theodor (1971). “Tevfîk Mehmed”. İslâm Ansiklopedisi. C. XII/1. İstanbul: MEB Yay. 212-213.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LETÂ’İF-İ İNŞÂ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
2 | NİZÂMÜ’L-ÂLEM Lİ-CENÂBİ AKHİSÂRî (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
3 | KÂFİLE-İ ŞU‘ARÂ (ÇAYLAK TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
4 | İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
5 | LETÂ’İF-İ HİKÂYÂT ve GARÂ’İB-İ RİVÂYÂT (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | ÂSÂR-I PERİŞAN (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
7 | NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
8 | LETÂ’İF-İ NASREDDÎN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
9 | BU ÂDEM (MEHMET TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Doç. Dr. Adem BALKAYA |
Görüntüle | ||
10 | HAZÎNE-İ LETÂ’İF (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
11 | TAHRÎC-İ HARÂBÂT (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Öğretmen Tuğçe Meç |
Görüntüle | ||
12 | MEŞÂHÎR-İ OSMÂNİYYE - TERÂCİM-İ AHVÂL-İ KAPUDÂN-I DERYÂ MEŞHÛR GÂZÎ HAYREDDÎN PAŞA BARBAROS (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
13 | TÂRÎH VEYA SENE 1171 CİNÂYETLERİ (MEHMED TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
14 | YÂDİGÂR-I MACARİSTÂN ASR-I ABDÜLHAMÎD HAN (TEVFÎK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
15 | USÛL-İ İNŞÂ VE KİTÂBET (ÇAYLAK TEVFİK) | Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |