İRŞÂDÜ'L-AVÂM (ŞEMSÎ)
manzum nasihat-nâme
Şemsî, Şemseddîn Sivasî (d. 926/1520 - ö. 1006/1597)

ISBN: 978-9944-237-87-1



16. asrın önde gelen mutasavvıf şairlerinden Şemseddîn-i Sivasî’ye ait dinî ve tasavvufî manzum nasihatname. Şemseddîn-i Sivasî bu isimle bir eser kaleme aldığını Menâkıb-ı İmâm-ı A‘zam isimli eserinin sonunda o güne kadar telif ettiği eserleri sıralarken zikreder. İrşâdü’l- ‘Avâm, 974/1566 yılında yazılmıştır. Eser, aruzun mefâ‘îlün mefâ‘îlün fe‘ûlün kalıbı ile nazmedilmiş 255 beyitten oluşan bir mesnevidir. 

Klasik mesnevi tertip hususiyetlerine göre düzenlenmeyen İrşâdü’l- ‘Avâm’da naat, sebeb-i telif, din ve devlet büyüklerine kasideler gibi bölümler yer almaz. Şair, eserin hiçbir yerinde telif sebebinden de bahsetmez. Ancak Şemseddîn-i Sivasî’nin yaşadığı devrin özellikleri ve metnin muhtevasından hareketle eseri yazma sebebine yönelik tahmin yürütülebilir. Nitekim Sivasî’nin yaşadığı dönemde Şah İsmail tarafından Anadolu’da yoğun bir Şiîlik propagandası yürütülmektedir. Pek çok Türkmen aşireti de Şiîliğe meyletmeye başlamıştır. Şemseddîn-i Sivasî’nin yaşadığı Sivas da bu yoğun propagandaya maruz kalan şehirler arasındadır. Şair, Sivas’ta yazmış olduğu İrşâdü’l- ‘Avâm’ı Şiîlerin bozuk inançlarını, tarikat anlayışlarındaki yanlışlıkları ortaya koymak için kaleme almıştır.

İrşâdü’l-‘Avâm, başlıklara ayrılmasa da muhteva açısından giriş, konunun işlendiği asıl bölüm ve sonuç bölümü olarak üç kısımda değerlendirilebilir. 1-24. beyitler eserin giriş bölümü mahiyetindedir. Bu bölüm münacat kabilinden iki beyitle başlar. Daha sonra şeytanın ve nefsin kişiyi kötü işlere yönlendirmesi anlatılır. 25-252. beyitler, konunun işlendiği asıl bölümü ihtiva eder. Bu kısımda şair, tarikat ile ilgili görüşlerini dile getirir. Bireyin kendisine şeriatı öğretecek ve onu doğru yola sevk edecek ilmi ile âmil bir şeyhe duyduğu ihtiyaçtan bahseder. Asıl bölüm, dünyanın ve insanların değişim ve dönüşümünün konu edildiği beyitlerle devam eder. İnsanlar şeyh adı altında cahil kişilere bağlanmıştır. Bu sahte şeyhler Kur’an ve sünnete aykırı hareket eden, Tanrılık iddiasında bulunan, halka el-etek öptüren ve meclislerde baş köşede oturan tiplerdir. Halk da bu kişilere uyup fesat işler çıkarmakta ve kafir olmaktadır. Şair, bozuk itikadlı kişilerin durumunu verdiği hikâye örnekleri üzerinden somutlaştırır. Bu hikâyelerdeki kahramanlar, Hz. Ali’ye olan sevgilerinde aşırıya giden bozuk itikadlı kimselerdir. Sivasî, hikayelerin ardından dört halifenin Hz. Peygamber’in dostu olduğunu ve Resulullah’ı (s.) seven herkesin onları da sevmesi gerektiğini ifade eder. Sahabe de aynı şekilde sevilip saygı gösterilmesi gereken kimselerdir. Ehl-i sünnet telakkisi doğrultusunda verilen mesajlardan sonra eserin sonuç bölümü olarak değerlendirilen kısmına geçilir. 253-255. beyitlerden oluşan bu kısımda, ebced hesabı ile eserin telif tarihine işaret edilir. Şair, eserini tamamladığı için Allah’a şükreder ve kendisi için dua talep ederek sözlerine son verir.

İrşâdü’l-‘Avâm, sanat kaygısından çok dönem halkını bozuk itikadlardan sakındırmak için kaleme alınmıştır. Bu açıdan eser boyunca sade bir dil tercih edilmiştir. Eser, edebî değerinin yanı sıra dönemin inanç dünyasını, şairin dinî ve tasavvufî görüşlerini ihtiva etmesi bakımından da önem arz etmektedir. İrşâdü’l-‘Avâm, Hüseyin Akkaya tarafından yayımlanmıştır (2003).

Şairin biyografisi için bk. “Şemsî, Şemseddîn Sivasî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsi-semseddin-sivasi  

Eserden Örnekler



Er oglı diyü bir câhil hımârı

Bulup şeyh idinürler anı yârî


Geçer meclisde toy gibi küridür

Öper cühhâl elin hoş hoş kırıdur


Görür bu ragbeti sanur ki şeyham

Hakîkat idemez kel başına em


Kerâmetler satar hıdmetde gâfil

Ki şeyh idindiler bir nice câhil


Konar kartal gibi dünyâ leşine

Düridür bir yolı kendi başına


Ne âyâta uyar ne hod hadîse

Nedür bu diyü sorsan ol habîse


Cevâb virür ki erkân-evliyâdur

Bu sözi dahı bilün iftirâdur


Ne ‘ilmi var ne zühdi ne diyânet

Ne hilmi var ne takvâ ne emânet


Gözi hâ’indir işi kalb ugrı

Bu hâliyle sanurlar anı togrı


Düşüp kapulara olmış dilenci

Velâyet de satar gör ol yalancı


‘Acebdür bu ki bu hâli görürler

Dönüp bundan yine himmet umarlar (Akkaya 2003: 10)

Kaynakça


Akkaya, Hüseyin (2003). “Şemseddin Sivasî’nin İrşâdü’l-‘Avâm İsimli Mesnevisi”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi VII/2: 1-30.

Çöm, Erol (2007). 16. Yüzyıl Ahlâkî Mesnevîleri ve Şemseddîn-i Sivâsî’nin İbret-nümâ Adlı Mesnevîsi. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

Eliaçık, Mustafa (1997). Şemsüddîn-i Sivasî’nin Menâkıb-ı İmâm-ı Azam (Manzum) Mesnevîsi (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Toker, Birgül (2010). Şemseddin-i Sivasi Mir’âtü’l-Ahlâk. Ankara: Diyanet Vakfı Yay.

Atıf Bilgileri


PARLAKKILIÇ MUCAN, Ayşe. "İRŞÂDÜ'L-AVÂM (ŞEMSÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/irsadu-l-avam-semsi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ŞEMSÎ) ŞEMSÎ, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. Mehmet Halil Erzen
Görüntüle
2 SÜLEYMÂNİYYE (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Dr. okan doğan
Görüntüle
3 İBRET-NÜMÂ (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Dr. okan doğan
Görüntüle
4 MEVLİD (ŞEMSÎ) ŞEMSÎ, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
5 GÜLŞEN-ÂBÂD (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. Fatih Ramazan Süer
Görüntüle
6 HEŞT BİHİŞT (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Dr. Duygu KAYALIK ŞAHİN
Görüntüle
7 MİR'ÂTÜ'L-AHLÂK (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Prof. Dr. Ahat Üstüner
Görüntüle
8 MENÂKIB-I İMÂM-I A‘ZAM (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Dr. okan doğan
Görüntüle
9 ŞERH-İ GAZELİYYÂT-I SULTÂN MURÂD-I SÂLİS (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Dr. UĞUR ÖZTÜRK
Görüntüle
10 TERCEME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
11 MENÂKIB-I ÇEHÂR-YÂR-İ GÜZÎN (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. yusuf yıldırım
Görüntüle
12 UMDETÜ'L-HUCCÂC (ŞEMSEDDİN SİVÂSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. Fatih Ramazan Süer
Görüntüle
13 MENÂZİLÜ'L-ÂRİFÎN (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. yusuf yıldırım
Görüntüle
14 EMR-İ İLÂHÎ VE HÜCCET-İ İLÂHÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Doç. Dr. yusuf yıldırım
Görüntüle
15 DÂİRETÜ'L-USÛL (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) Dr. Fatih Çınar
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle