İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ)
tekke edebiyatı
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Marmaravî'nin, zahir ve bâtın ulemasının terbiyesine ve irşadına dair eseri. Yiğitbaşı Velî ile ilgili bilgi veren kaynaklarda ve çoğu kütüphanelerde İrfânü’l-Maârif adıyla kayıtlı bu eserin bazı kütüphânelerde farklı isimlerle kayıtlı nüshaları da bulunmakla birlikte, bunların tamamının muhtevâsı aynıdır. Risâle, besmeleden sonra gelen 11 beyitlik manzum kısımla başlar. Bu kısmın ilk ve on birinci beyitleri şöyledir:

“Evvel ismullâh ile başlayalım, biz bu işe

Keşf ola tâ gizli sırlar düşmeyesiz teşvişe

Zâtullâh tecellîsinde vücûd mahv olur

Anın sırr-ı sülûkü ehlullâh olur.” (Marmaravî, vr. 26a-26b).

Daha sonra eserin içeriğiyle ilgili Marmaravî şu ifadeleri kaydeder: “Ulemâ-i zâhir ve ulemâ-i bâtın terbiyelerini ve irşâdlarını beyân eder: İrşâd dedikleri iki kısımdır: Bir kısım irşâd-ı zâhirîdir; ol şerîattir, ulemâ-i zâhire mahsûsdur, avâmm-ı nâs içindir. İkinci kısım irşâd-ı bâtındır; ol tarîkat içindir ve ma’rifet için ve hakîkat içindir…” (Marmaravî, vr. 26b).

Tasavvuftaki “Dört Kapı – Kırk Makam” anlayışının bir yansıması olarak şerîat, tarîkat ve hakîkate dâir konuların işlendiği bu eserde, tasavvufî eğitimin ve nefs terbiyesinin incelikleri, zâhir ulemâsının öğrettikleriyle karşılaştırmalı olarak anlatılır. Ayrıca ibâdet, tevhîd, irşad ve çeşitleri, zikir, mürşid-i kâmil, tevbe ve telkîn, fakr, ilim ve çeşitleri gibi konular da işlenmektedir. Rüyalarda görülen bazı görüntülerin rüya gören kişi için ifade ettiği simgesel anlamları da yorumlayan Marmaravî, bu eserinde ibadetleri; mal ibadeti, beden ibadeti ve âriflerin gönülden yaptığı bâtın ibadeti olmak üzere üçe ayırır. Yine insanın kalbine yönelik iç eğitimi (bâtınî irşâd) de kendine özgü bir tasarımla üçe ayırır: Ebrârın, mukarreblerin ve ehlullâhın uyguladıkları mânevî terbiye yöntemleri. Marmaravî, bu üç aşamalı mânevî terbiye çeşitlerini, tam bir mürşid-i kâmil yetkinliğiyle delilleriyle birlikte ayrıntılı olarak açıklar ve yorumlar.

Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini yansıtan, sade ve anlaşılır bir üslupla yazılan eserin söz varlığı, özellikle “yanında, yanındaki, elindeki, oradaki, işte, şu” gibi anlamlara gelen “endeki, endüki” gibi bazı arkaik sözcüklerin kullanımı, eserin, Türkçe’nin kelime zenginliğini ve ifade imkânlarını göstermesi açısından önemli bir yere sahip olduğunu göstermektedir.

Değişik adlarla ülkemiz kütüphânelerinde 7 ayrı nüshası bulunan İrfânü’l-Maârif, müellifinin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine doktora tezi hazırlayan Ahmet Ögke (2001: 502-524) tarafından yayınlanmıştır.

Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddin Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi

Eserden Örnekler


Mürşid-i kâmiller, tâliblerine kıyâmda ve kuûdda ve cünûbda ve dahi yolda giderken ve düşünde yatarken ve el hizmette iken; dilleri zikirde ve halâyıktan uzlet edip ve halvetlerde ve sahralarda ve seherlerde leylen ve nehâran zikrullâha şuğul ettirirler. Eğer tâlib-i Hak olanlar mürşid-i kâmilin buyurduğun etmezlerse, tâlibleri rü’yâsında melekleri işâret ederler. Ol işârete ârif olup takayyüd ederler. Tâliblerin tenezzüllerin ve terakkîlerin rü’yâsında bilip ona göre irşâd ederler.

Ve vudûda ve namâzda ve nâfile sıyâmlarında ve zekâtlarında ve haclarında ve bu misilli her ne ki var ise her birinin nûru, bu eşyânın sûretlerinde râîye görünse gerek. Eğer kabûl olunduysa görünür, eğer kabûl olunmadıysa görünmez. Eğer görünmediği ne ma‘nâdandır? deyû suâl olunursa; riyâyla olan a‘mâldir. Veyâhut tâlib-i dünyâ olup teni ibâdette ve namâzda, ammâ gönlü bağında ve bahçesinde olup veyâ dünyâ sevdâsında olup, teveccühlerin Hakk’a doğru tutmadıkları içindir. Veyâhut, namâzların kılmayıp ve oruçların tutmayıp ve zekâtların vermeyip ve hacca gitmeyip bir dahi bunlar misilli ne ki var ise terk ettikleri içindir.

(...)

Şeyh Şâbî Hazretleri’ne suâl ettiler ki: “Siz zikrullâh etmeği “namâz kılmadan efdal” der ve tâlibleri halvette iken nâfile namâz kılmaktan men‘ edip, zikri çok ettirip, namâzı az kıldırıbsız.”

Şeyh Şâbî Hazretleri cevâb etmiş kim: “Zikrullâh etmek efdal ve ekberdir, namâzdan. Zîrâ namâz, kişiyi fahşâ-i zâhirden ve münker-i zâhirden men‘ eder. Şol delîl ile kim, bir kimse namâza meşgûl olsa, ol kişiden fahşâ-i zâhire ve münker-i zâhir görülmez. Zâhir, hod nazargâh-ı Hak’tır. Lâkin fahşâ-i bâtıneden men‘ etmez. Şundan ötürü kim vakt olur, bir kişi namâzda olur; ammâ gönlü fahşâ-i bâtınîye meşgûl olur. Bâtın, hod nazargâh-ı Hak’tır. Ve Allah’ı zikreylemek bâtını sâfî kılar. Ve nazargâh-ı Hak, fahşâ-i münkeri bâtından pâk eder. Bizim hod maksûdumuz, tâlibe gönül aynasın sildirmektir kim, iki cihânın hakîkati onda görüne. Pes tâlibe zikir, namazdan ekberdir ve efdaldir. Kavlühû Teâlâ: “Ve le-zikrullâhi ekber” [“Allah’ı anmak (zikir), elbette en büyük (ibadet)tir.” Ankebût suresi, 45. ayet] buna işârettir. Öyle ise tâlibe hemen farz namaz ve sünnet kılıp, dahi tezkiye-i kalb için zikrullâha meşgûl olmak gerek.” (Marmaravî, vr. 29b-30b).

Kaynakça


Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat 21-22: 29-33 / 60-63.

Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.

Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn, Risâle fi’l-İrşâd ve’t-Terbiye (İrfânü’l-Maârif), Süleymâniye Ktp. Hacı Mahmud Ef. 2745/4. vr. 26a-26b.

Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 

Ögke, Ahmet (2001). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.

Ögke, Ahmet (2015). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Hz. Manisa: Şehzadeler Belediyesi Kültür Yay.

Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 135-136.

Atıf Bilgileri


ÖGKE, AHMET. "İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/irfanu-l-ma-arif-marmaravi. [Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
3 MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
4 KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
5 RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
6 HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
7 RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
8 ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
9 TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
11 AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
12 BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
13 SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
14 USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
15 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
16 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
17 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
18 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
19 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
20 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
21 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
22 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
23 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
24 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle