- Yazar Biyografisi (TEİS)
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî - Madde Yazarı: Prof. Dr. AHMET ÖGKE
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/06/2022
İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ)
tekke edebiyatıMarmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Marmaravî'nin, zahir ve bâtın ulemasının terbiyesine ve irşadına dair eseri. Yiğitbaşı Velî ile ilgili bilgi veren kaynaklarda ve çoğu kütüphanelerde İrfânü’l-Maârif adıyla kayıtlı bu eserin bazı kütüphânelerde farklı isimlerle kayıtlı nüshaları da bulunmakla birlikte, bunların tamamının muhtevâsı aynıdır. Risâle, besmeleden sonra gelen 11 beyitlik manzum kısımla başlar. Bu kısmın ilk ve on birinci beyitleri şöyledir:
“Evvel ismullâh ile başlayalım, biz bu işe
Keşf ola tâ gizli sırlar düşmeyesiz teşvişe
…
Zâtullâh tecellîsinde vücûd mahv olur
Anın sırr-ı sülûkü ehlullâh olur.” (Marmaravî, vr. 26a-26b).
Daha sonra eserin içeriğiyle ilgili Marmaravî şu ifadeleri kaydeder: “Ulemâ-i zâhir ve ulemâ-i bâtın terbiyelerini ve irşâdlarını beyân eder: İrşâd dedikleri iki kısımdır: Bir kısım irşâd-ı zâhirîdir; ol şerîattir, ulemâ-i zâhire mahsûsdur, avâmm-ı nâs içindir. İkinci kısım irşâd-ı bâtındır; ol tarîkat içindir ve ma’rifet için ve hakîkat içindir…” (Marmaravî, vr. 26b).
Tasavvuftaki “Dört Kapı – Kırk Makam” anlayışının bir yansıması olarak şerîat, tarîkat ve hakîkate dâir konuların işlendiği bu eserde, tasavvufî eğitimin ve nefs terbiyesinin incelikleri, zâhir ulemâsının öğrettikleriyle karşılaştırmalı olarak anlatılır. Ayrıca ibâdet, tevhîd, irşad ve çeşitleri, zikir, mürşid-i kâmil, tevbe ve telkîn, fakr, ilim ve çeşitleri gibi konular da işlenmektedir. Rüyalarda görülen bazı görüntülerin rüya gören kişi için ifade ettiği simgesel anlamları da yorumlayan Marmaravî, bu eserinde ibadetleri; mal ibadeti, beden ibadeti ve âriflerin gönülden yaptığı bâtın ibadeti olmak üzere üçe ayırır. Yine insanın kalbine yönelik iç eğitimi (bâtınî irşâd) de kendine özgü bir tasarımla üçe ayırır: Ebrârın, mukarreblerin ve ehlullâhın uyguladıkları mânevî terbiye yöntemleri. Marmaravî, bu üç aşamalı mânevî terbiye çeşitlerini, tam bir mürşid-i kâmil yetkinliğiyle delilleriyle birlikte ayrıntılı olarak açıklar ve yorumlar.
Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini yansıtan, sade ve anlaşılır bir üslupla yazılan eserin söz varlığı, özellikle “yanında, yanındaki, elindeki, oradaki, işte, şu” gibi anlamlara gelen “endeki, endüki” gibi bazı arkaik sözcüklerin kullanımı, eserin, Türkçe’nin kelime zenginliğini ve ifade imkânlarını göstermesi açısından önemli bir yere sahip olduğunu göstermektedir.
Değişik adlarla ülkemiz kütüphânelerinde 7 ayrı nüshası bulunan İrfânü’l-Maârif, müellifinin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine doktora tezi hazırlayan Ahmet Ögke (2001: 502-524) tarafından yayınlanmıştır.
Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddin Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi
Eserden Örnekler
Mürşid-i kâmiller, tâliblerine kıyâmda ve kuûdda ve cünûbda ve dahi yolda giderken ve düşünde yatarken ve el hizmette iken; dilleri zikirde ve halâyıktan uzlet edip ve halvetlerde ve sahralarda ve seherlerde leylen ve nehâran zikrullâha şuğul ettirirler. Eğer tâlib-i Hak olanlar mürşid-i kâmilin buyurduğun etmezlerse, tâlibleri rü’yâsında melekleri işâret ederler. Ol işârete ârif olup takayyüd ederler. Tâliblerin tenezzüllerin ve terakkîlerin rü’yâsında bilip ona göre irşâd ederler.
Ve vudûda ve namâzda ve nâfile sıyâmlarında ve zekâtlarında ve haclarında ve bu misilli her ne ki var ise her birinin nûru, bu eşyânın sûretlerinde râîye görünse gerek. Eğer kabûl olunduysa görünür, eğer kabûl olunmadıysa görünmez. Eğer görünmediği ne ma‘nâdandır? deyû suâl olunursa; riyâyla olan a‘mâldir. Veyâhut tâlib-i dünyâ olup teni ibâdette ve namâzda, ammâ gönlü bağında ve bahçesinde olup veyâ dünyâ sevdâsında olup, teveccühlerin Hakk’a doğru tutmadıkları içindir. Veyâhut, namâzların kılmayıp ve oruçların tutmayıp ve zekâtların vermeyip ve hacca gitmeyip bir dahi bunlar misilli ne ki var ise terk ettikleri içindir.
(...)
Şeyh Şâbî Hazretleri’ne suâl ettiler ki: “Siz zikrullâh etmeği “namâz kılmadan efdal” der ve tâlibleri halvette iken nâfile namâz kılmaktan men‘ edip, zikri çok ettirip, namâzı az kıldırıbsız.”
Şeyh Şâbî Hazretleri cevâb etmiş kim: “Zikrullâh etmek efdal ve ekberdir, namâzdan. Zîrâ namâz, kişiyi fahşâ-i zâhirden ve münker-i zâhirden men‘ eder. Şol delîl ile kim, bir kimse namâza meşgûl olsa, ol kişiden fahşâ-i zâhire ve münker-i zâhir görülmez. Zâhir, hod nazargâh-ı Hak’tır. Lâkin fahşâ-i bâtıneden men‘ etmez. Şundan ötürü kim vakt olur, bir kişi namâzda olur; ammâ gönlü fahşâ-i bâtınîye meşgûl olur. Bâtın, hod nazargâh-ı Hak’tır. Ve Allah’ı zikreylemek bâtını sâfî kılar. Ve nazargâh-ı Hak, fahşâ-i münkeri bâtından pâk eder. Bizim hod maksûdumuz, tâlibe gönül aynasın sildirmektir kim, iki cihânın hakîkati onda görüne. Pes tâlibe zikir, namazdan ekberdir ve efdaldir. Kavlühû Teâlâ: “Ve le-zikrullâhi ekber” [“Allah’ı anmak (zikir), elbette en büyük (ibadet)tir.” Ankebût suresi, 45. ayet] buna işârettir. Öyle ise tâlibe hemen farz namaz ve sünnet kılıp, dahi tezkiye-i kalb için zikrullâha meşgûl olmak gerek.” (Marmaravî, vr. 29b-30b).
Kaynakça
Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat 21-22: 29-33 / 60-63.
Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.
Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn, Risâle fi’l-İrşâd ve’t-Terbiye (İrfânü’l-Maârif), Süleymâniye Ktp. Hacı Mahmud Ef. 2745/4. vr. 26a-26b.
Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ögke, Ahmet (2001). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.
Ögke, Ahmet (2015). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Hz. Manisa: Şehzadeler Belediyesi Kültür Yay.
Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 135-136.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
3 | MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
4 | KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
5 | RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
6 | HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
8 | ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
9 | TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
11 | AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
12 | BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
13 | SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
14 | USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
15 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
16 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
17 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
18 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
20 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
21 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
22 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
23 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
24 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |