- Yazar Biyografisi (TEİS)
Namık Kemal - Madde Yazarı: Cansu Hin
- Eser Yazılış Tarihi:1304/1887
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:02/08/2021
İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL)
eleştiriNamık Kemal (d. 21 Aralık 1840 / ö. 2 Aralık 1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Namık Kemal’in Mecmu’a-i İrfan Paşa isimli eseri sebebiyle Osmanlı devlet adamı ve şair İrfan Paşa’ya yönelttiği eleştirileri içeren açık mektup. Mektubuna “Devletlü Efendim Hazretleri!” hitabı ile başlayan Namık Kemal, fikirlerin hürriyeti üzerine kurulu olan inancı sebebiyle, hareketinin küstahlık olarak kabul edileceğini bile bile bu yazıyı yazmaktan kendini alamadığını belirtir. Bir süredir Mecmu’a-i İrfan Paşa ismi ile gazetelerde yayınlandığını bildiği bu eseri meşgalelerin çokluğu sebebiyle okumaya fırsat bulamadığını ifade eden yazar, en sonunda bu eseri okumaya başlamıştır.
Namık Kemal, daha eserin “dîbâce”sini okur okumaz, Mecmu’a-i İrfan Paşa’nın “edebiyatın esası”na uygun olmadığına karar verir. Yazar, edebiyatın esasının hakikate uygun olması gerektiğini, birtakım süslerin ve şairane hayallerin bir eseri edebî eser yapmaya yetmeyeceğini belirtir (Albayrak 2000: 444). Eserin dibace bölümden alıntı yapan Kemal, eserlerini halkın ilgisine ulaşmış görmek şerefini elde etmiş olan yeni edebiyat taraftarlarının kadir bilmemek ve söz anlamamak ile suçlandığını ifade eder. Eski tarz eserlerin sanat uğruna manasızlığa düştüğünü belirten Namık Kemal’e göre bir yazarın bu tarz ile güzel bir eser meydana getirmesine imkân yoktur.
Teşbih ve mübalağa meselesini ele alan yazar, Nef’î, Sâmî, Veysî gibi isimlerin eserlerinden alıntılar yaparak teşbih ve mübalağa uğruna mantığın kaybolduğunu ortaya koyar. Namık Kemal’in eski tarza yönelttiği bu eleştirilerini İrfan Paşa’nın beyitlerinden alıntı yaparak devam ettirdiği görülür. Namık Kemal’in eleştirdiği bir diğer konu vezin ve kafiye meselesidir. Yine beyitler üzerinden örnekler veren yazar, şairlerin istedikleri âlemi yaratmak uğruna “hikmet”ten bütün bütün uzaklaştıklarını belirtir.
Namık Kemal mektubunu, İrfan Paşa’nın eserinin ön sözünde “nev-rüstegân” ifadesini kullanarak eleştirdiği kişileri savunarak noktalar. O vakitten sonra kafiyesiyle olsun, vezniyle olsun “Hamzanâme hikâyatı ve gulyabanı rivâyâtı” dinlemeyeceğini belirten Namık Kemal, birçok eserinde olduğu gibi bu eserinde de yeni edebiyatın inşası için görüşlerini ortaya koymuştur.
1291/1874 yılında kaleme alınan İrfan Paşa’ya Mektup 1297/1880 yılında Mecmû’a-i Ebüzziya’da yayımlanmıştır. Daha sonra 1304/1887 yılında Ebüzziyâ Tevfik tarafından Kemal Bey'in İrfan Paşa'ya Mektubu Muâhezât-ı Edebiyyeyi Şâmildir ismiyle kitap olarak neşredilmiştir. Eser, Kâzım Yetiş tarafından 1989 yılında yeni harflere aktarılmıştır.
Namık Kemal'in biyografisi için bk. "Namık Kemal". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal
Eserden Örnekler
Müsâ’ade-i seniyye-i âsafânelerine ilticâ ile beraber, biraz da Mecmûa-i devletlerinden bahse ictisâr edeceğim; zann-ı âcizâneme kalırsa vatanın her hâl ve kemâlce ümid-i istikbâli olan nev-zuhûrân-ı ‘ürefâya kıymet-nâ-şinâs nazarı ile bakan bir zât-ı âlî-kadrin mecmû’ası zîrde birkaç nümûnesini îrâda mütecâsir olduğum hatîât ile mâ-lâ-mâl olmamak lâzım gelir (Yetiş 1989: 206).
Ma’lûm -ı sâmî-i dâverâneleridir ki lisânımızda nazmen Nef’î ve neşren Veysî en büyük edib addoluna gelmiştir; hakîkat-i hâlde dahi şîve-i ifâde ve kudret-i tahayyülce merhûmların cümleye rüchânını inkâra mecal yoktur. Hal böyle iken Nef’î’nin dîvânını açıyoruz ibtidâsında:
“ ‘Ukde-i ser-rişte-i râz-i mihânîdir sözüm,
Silk-i tesbîh-i dür-i Seb’ü’l-mesânîdir sözüm”.
beytini görüyoruz ki münâsebetli münâsebetsiz teşbîhden teşbîhe intikâl cihetiyle sâatlerce it’âb-ı efkâr olunsa mecmû’undan bir mânâ istihracına imkân görülemiyor! (Yetiş 1989: 211).
Kaynakça
Albayrak, Nurettin. (2000). “İrfan Paşa”. TDV İslâm Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/irfan-pasa [Erişim tarihi: 15.07.2021].
Göçgün, Önder (1987). Nâmık Kemâl. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Yetiş, Kâzım. (1989). Nâmık Kemal'in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
2 | BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. BİLAL DEMİR |
Görüntüle | ||
3 | BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
4 | CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
5 | CEZMİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
6 | DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) | Namık Kemal | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
8 | EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
9 | GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
10 | İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
11 | KANİJE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
12 | MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Kamil Parın |
Görüntüle | ||
13 | MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA |
Görüntüle | ||
14 | MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) | Nâmık Kemal | Diğer Cansu Arslanoğlu |
Görüntüle | ||
15 | RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |