- Yazar Biyografisi (TEİS)
Münif Paşa - Madde Yazarı: Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
- Eser Yazılış Tarihi:1287?/1870?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Belâgat Kitabı
- Yayın Tarihi:17/06/2021
İLM-İ BELÂGAT-LA RHÉTORIQUE (MÜNİF PAŞA)
belâgat kitabıMünif Paşa (d.1240/1828-ö. 1328/1910)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Münif Paşa’nın Batı retoriğini anlatan eseri. İlm-i Belâgat-La Rhétorique, Münif Paşa’nın Batılı kaynaklardan yararlanarak oluşturduğu, tamamlanmamış ders notlarıdır. Aristoteles’ten beri sistemleşen retorik bu eserin temel konusudur. İlm-i Belâgat-La Rhétorique’in dışında aynı kitapta yine Münif Paşa’ya ait Hikmet-i Hukuk ve İlm-i Servet derslerinin notları da yer alır.
İlm-i Belâgat-La Rhétorique belâgata dair eserler içinde konuları, tasnifi, kaynakları, terimleri ve müellifinin yenilikçi bakış açısıyla diğer belâgat kitaplarından pek çok yönden ayrılır. Eserin adı her ne kadar İlm-i Belâgat olsa da içerik olarak klasik belâgat anlayışının dışındadır. Zaten bu ders notları hukuk öğrencilerine yönelik hazırlandığı için meseleye hitabet ve tesir yönünden bakılmaktadır. Genel olarak ele alınan konu Batı retoriği ve hitabet sanatıdır. Yazma yöntemleri ve edebî metin oluşturma gibi konular yerine muhatabı ikna etme, güzel ve tesirli konuşmanın kuralları anlatılır. İlm-i Belâgat-La Rhétorique 4 ana bölümden oluşmaktadır: Tasavvur (İnvention), Tertîb (Disposition), Beyân (Élocution) ve Fiil (Action). Bu bölümler de kendi içinde çeşitli alt başlıklara ayrılmıştır. Ancak eserde Fiil (Action) bölümü eksiktir. Klasik belâgatin meânî ve beyân bahsi isim olarak yer alsa da içeriği klasik belâgattaki ile aynı değildir. Belâgatin bedî bahsi ile fesâhat terimi ise eserde hiç yer almaz. Verilen metin örneklerinin büyük çoğunluğu Batılı müelliflere aittir. Aristoteles, Sokrates, Racine, Cicero, Volney, Jean Jacques Rousseau, François Fénelon, Quintilianus, Pierre Corneille, Montesquieu eserde isimleri zikredilen müelliflerdir. Türk edebiyatından sadece Nâbî, Fuzûlî ve Nâmık Kemal’e ait metin örnekleri verilmiştir. Münif Paşa’nın bu eseri, Süleyman Paşa’nın Mebâni’l-İnşâ’sından sonra Batı retoriğini daha yoğun bir şekilde Türk edebiyatı nazariyesine taşımıştır ve Tanzimat’tan sonra klasik belâgat anlayışındaki değişim ve dönüşümü göstermesi açısından da önemlidir.
Eser, yazma olarak kalmış ve eksik olan bölümü de müsvedde kâğıtlardan temize geçirilememiştir. Tek nüshası yazma hâlinde İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Muallim Cevdet Yazmaları arasında Nu. K 219’da kayıtlıdır. Eserde Batı retoriğine ait terimlerin Fransızca karşılıkları Latin harfleriyle verilmiştir. Eserin ne zaman yazıldığına dair hiçbir kayıt yoktur. Ancak bu eser Münif Paşa’nın, Mekteb-i Hukuk’ta ikinci maarif nazırlığı döneminde verdiği derslerin notu olduğuna göre 1870’li yılların sonlarında yazılmış olmalıdır. Eser üzerindeki ilk dikkatler Kazım Yetiş (1996) ve Ali Budak’a (2004) aittir. Esere dair iki yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Kılıç 2017, Özsarı 2019).
Yazarın biyografisi için bk. “Münif Paşa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/munif-pasa
Eserden Örnekler
Belâgat edebiyâtın daha mükemmelidir. Zamânımızda her şey terakkî ettigi gibi fenn-i belâgat de hayli terakkî etmiştir. Fenn-i Belâgatin Ta’rif ve Taksîmi Beyânındadır: Kelâmı akrân ve emsâllerle ve mücerred ba’zı efkâr-ı ‘âdiyyeyi mübâdele etmek içün isti’mâl eder isek lisân kavâ’idine ri’âyet etmek kifâyet eder. Lakin ekseriyâ vâkı’ oldugu gibi diger ba’zı zevât-ı kirâm ile birlikte bulundugumuzda ve bâ-husûs onların efkârına bir te’sir hâsıl etmek ya’ni onları iknâ’ ve ilzâm eylemek istedigimizde yâhud bir mahkeme ya bir cem’iyyet huzûrunda bir müdde’âyı isbât, yâhûd müdâfa’a etmek lâzım geldikte ya bir mukâvele-nâmeyi tahrîr, yâhûd bir kitâbı te’lîf ve tertîb etmek istedigimizde yâhûd bir meclisde musâhabet içün ifâde-i merâm etmek ve müstemi’in meyil ve ragbetini celb eylemek istedigimizde yalnız lisân kavâ’idine mutâbık söz söylemek kâfi olamaz. O hâlde başka bir vâsıtaya mürâca’at etmek iktizâ eder. İşte o vâsıta dahi mevzu’-ı bahsimiz olan ‘ilm-i belâgat yâhûd (fenn-i iknâ’dır.) Bu fenn-i iknâ’a Fransızlar (L'art de convaincre) derler. İnsânların fenn şekline vaz’ ettikleri şeylerin hepsi evvel emrde cibillî olarak zuhûra gelmiştir. İşte fenn-i hüsn-i beyân dahi ‘ilm-i belâgattan evvel zuhûra gelmiştir ve fî-zemâninâ ‘ilm-i belâġattan bî-behre olanlardan dahi ba’zan belâgat ‘ilmi kavâ’idine ri’âyet olundugu görülüyor ise de mükemmel değildir. (Kılıç 2017: 83)
Kaynakça
Budak, Ali (2004). Batılılaşma
Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa. (Birinci Baskı).
İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Budak, Ali (2014). Osmanlı
Modernleşmesi Gazetecilik ve Edebiyat İstanbul: Bilge Kültür Yayınları.
Kılıç, Mustafa (2017). Münif Paşa’nın İlm-i Belâgat-La Rhétorique İsimli Eseri Ve Mebâni’l İnşâ İle Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Özsarı, Merve (2019). Münif Paşa'nın İlm-i Belâgat- La Rhétorique Adlı Eseri (İnceleme-Çeviri Yazılı Metin-Tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Yetiş, Kazım (1996). Talîm-i
Edebiyat’ın Retorik ve Edebiyat Nazariyâtı Sahasında Getirdiği Yenilikler.
Ankara: AKM Yayınları.
Yetiş, Kazım (2006). Belâgattan
Retoriğe. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MUHAVERÂT-I HİKEMİYE (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Araş. Gör. Dr. Fikri Kula |
Görüntüle | ||
2 | MAĞDÛRÎN HİKÂYESİ (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Araş. Gör. Dr. Fikri Kula |
Görüntüle | ||
3 | DESTAN-I ÂL-İ OSMAN (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
4 | İBRET (MEHMET TAHİR MÜNİF) | Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
5 | TERKİB-İ BEND: MAHFÛZÂT- EDEBİYYE: MEKTEB (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
6 | KAYINVALİDE (MÜNİF PAŞA) | Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
7 | MAKÂMÂT-I HARÎRÎ TERCÜMESİNDEN BİRİNCİ MAKÂME-SAN'Â'İYYE (MÜNİF) | Münif, Münif Efendi | Araş. Gör. Seda Kurt |
Görüntüle | ||
8 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
10 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
12 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
14 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
15 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |