İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK)
roman
Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî (d. 1259/1843 - ö. 1310/1892-93)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehmed Tevfik’in kadınların eğitimini konu alan romanı. Eser, iç içe hikâyeler şeklinde kurgulanmış; “Gelin Odası”, “Kabristan”, “Suzişli İzdivaç”, “Hikâye”, “Süleyman Efendi ile Zevcesi” alt başlıklarıyla İstanbul’un sosyal yaşantısını, âdetlerini, gelenek ve göreneklerini ihtiva eden kurmaca metinlerden oluşur. Bunlardan “Gelin Odası”, gelin çeyizini merkeze alarak evlenme âdetleri hakkında bilgiler verir. Esere göre 13-14 yaşından itibaren evlilik çağına gelene kadar kızlar için bir evi süslemeye yetecek kadar çeyiz tedarik edilir fakat bu çeyizler, gelin odasını ziynetlendirmek içindir. Bu çeyizin de en müstesna parçası, döşemesidir. Makbul olan döşeme ise üç yanı kerevetli, eski zaman odalarının döşemesidir.

Gelin odasını teşkil eden çeyizlerle ilgili bilgiler, teferruatlı bir şekilde verilmektedir. Şilteden mangala, halıdan kahve tepsisine, süpürgeye çeyizi oluşturan eşyalar detaylandırılır. Eser, gündelik hayattan pek çok bilgiyi içermesiyle ansiklopedik nitelikte bir romandır.

Yazara göre asıl çeyiz, hacle olarak tanıttığı gelin odasını donatan süslerdir ve hacle köşesi için balmumundan yapılan süsler hakkında da teferruatlı bilgilere yer verilir. Bütün bunlarla beraber gelin hanımın donanması için gerekli olan sorguç, duvak, tüller, sırmalı entari ve şalvar gibi unsurlardan da bahsedilir. Eserde dikkat çekici çeyiz parçalarından biri de nahl olarak adlandırılan, balmumundan mamul bir ağaçtır ki üzerine elmadan pabuca envai çeşit obje asılarak gelin köşesine konur ve bu objeler de nahlın kendisi gibi balmumundan yapılmıştır. Balmumumun rahat işlenmesinin verdiği kolaylığın, süslemelerde ustalıkla ve biraz da abartılı bir şekilde kullanıldığı anlaşılmaktadır. Mükemmelen donatılıp süslenen şeyler için “nahl gibi donatılmak” tabiri kullanıldığı da eserde yer alan bilgiler arasındadır. Kitapta nahl ile ilgili bir de hikâye anlatılmaktadır.

“Kabristan” bölümünde, zıtlıklarla kaim olan dünyanın ahvalini yansıtırcasına eğlence âdetlerine mukabil Ali İlmi Efendi’nin başından geçen bir hikâye nakledilir. Bu hikâye çerçevesinde insan psikolojisinin en karanlık noktaları işlenir, irdelenir. Hikâyede mezar taşına hakkolunmuş manzum bir kitabe örneğine rastlanır. Ayrıca ölüm, fanilik, ayrılık, aşk, sevgili gibi konuları ihtiva eden manzumelere de yer verilmiştir.

Suzişli İzdivaç” bölümünde evlilik müessesesi hakkında bilgilere yer verilirken ağırlıklı olarak bu konuda yapılan hatalara dikkat çekilir. Evlilik konusu, hem kadın hem erkek açısından ele alınarak açıklanmaya çalışılır. Bu bölümden hemen sonra gelen hikâye bölümünde de Naili merkeze alınarak bir evlilik öyküsü anlatılır. Romanda genel itibarıyla kadınların eğitiminden başka halkbilimine fayda sağlayacak örf ve âdetlere de yer verilmiştir.

Klasik Türk geleneğinde bir kültür vesikası olarak yaşatılan gelin odası kavramı; dekoru, oluşturulmasının arkasındaki zihniyeti ile kültür tarihine hizmet sağlar. Oğlunu zengin bir ailenin kızıyla evlendirmek isteyen bir annenin, bu yolda oğlunu eşinden ayırma çabasının sebep olduğu aile faciası ve dramı ile töre romanı ile tezli roman arasında bir tür olarak sayılmaya müsaittir. Eserin son cüzü çıktığında basında tamamen milli bir roman olarak tanıtılmış ve yazarına millet adına teşekkür edilmiştir.

1301/1883 tarihinde Kitapçı Kasbar tarafından Mahmud Bey Matbaası'nda basılmıştır.

Yazarın biyografisi için bk. “Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-mehmed-tevfik-caylak-tevfik

Eserden Örnekler


"İşte size bundan yetmiş sene, belki yüz sene evvel tezyin olunmuş bir gelin odası. Gelin odasını tezyin eden esbabın kısm-ı küllîsi gelinin cihazıdır. Çünkü bir kızın on iki on üç yaşından tezevvücü tarihine kadar gerek kendi tarafından ve gerek velileri tarafından olunan tedarik o odayı pek güzel tezyin eder. Bir gelinin çeyizi ne olabilir ki bir gelin odası tezyin edebilsin itirazı varid olmasın. Zira bir gelin çeyizi değil bir odayı, bir evi tezyin eder. Hususen o zaman verilen çeyizler bir evde, bir konakta derecesine göre bir erkekle bir kadına ne lazım ise ondan ibarettir ki tafsilen mahalinde beyan olunacaktır." (Mehmet Tevfik, 1301/1883: 4)

[...]

"Medfene kırk elli hatve kalarak cenaze alayının ortasında ve el üzerinde birbirini takip eder iki tabut göründü. Öndekinin erkek ve ketebeden olduğuna alamet olmak üzere başına bir kâtip kavuğu konmuş ve üzeri al şallarla örtülmüş ve arkadakinin üzerine taze gelin olduğuna bir küçük işaret olarak pulla işlenmiş bir pembe yemeni atılmıştı. Bu şehit ve şehidenin hâl-i mazlumiyetlerine delalet eden şu ufacık alamet cenazeyi görenler için medar-ı teessür-i azîm olmaya kâfi olabilirdi. Ya hakayık-ı ahvale vâkıf olanların teessüratı ne kadar büyük olmak lazım geleceği bundan anlaşılmalıdır. Fakat İlmî'de henüz bu vukuf yok idi." (Mehmet Tevfik 1301/1883, 30).

Kaynakça


Akün, Ömer Faruk (1993). “Çaylak Tevfîk”. İslâm Ansiklopedisi. C. 8. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 240-244.

Bursalı Mehmed Tâhir (1338). Osmânlı Müellifleri. C. II. İstanbul.

Mehmet Tevfik (1301/1883). İki Gelin Odası. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

Menzel, Theodor (1971). “Tevfîk Mehmed”. İslâm Ansiklopedisi. C. XII/1. İstanbul: MEB Yay. 212-213.


Atıf Bilgileri


Meç, Tuğçe. "İKİ GELİN ODASI (MEHMED TEVFÎK)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/iki-gelin-odasi-mehmed-tevfik. [Erişim Tarihi: 20 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LETÂ’İF-İ İNŞÂ (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
2 NİZÂMÜ’L-ÂLEM Lİ-CENÂBİ AKHİSÂRî (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
3 KÂFİLE-İ ŞU‘ARÂ (ÇAYLAK TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
4 İSTANBUL'DA BİR SENE (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
5 LETÂ’İF-İ HİKÂYÂT ve GARÂ’İB-İ RİVÂYÂT (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Akın ZENGİN
Görüntüle
6 ÂSÂR-I PERİŞAN (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
7 NEVÂDİRÜ'Z-ZARÂ'İF (ÇAYLAK TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Görüntüle
8 LETÂ’İF-İ NASREDDÎN (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Akın ZENGİN
Görüntüle
9 BU ÂDEM (MEHMET TEVFİK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Doç. Dr. Adem BALKAYA
Görüntüle
10 HAZÎNE-İ LETÂ’İF (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
11 TAHRÎC-İ HARÂBÂT (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Öğretmen Tuğçe Meç
Görüntüle
12 MEŞÂHÎR-İ OSMÂNİYYE - TERÂCİM-İ AHVÂL-İ KAPUDÂN-I DERYÂ MEŞHÛR GÂZÎ HAYREDDÎN PAŞA BARBAROS (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
13 TÂRÎH VEYA SENE 1171 CİNÂYETLERİ (MEHMED TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
14 YÂDİGÂR-I MACARİSTÂN ASR-I ABDÜLHAMÎD HAN (TEVFÎK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
Görüntüle
15 USÛL-İ İNŞÂ VE KİTÂBET (ÇAYLAK TEVFİK) Tevfîk, Mehmed Tevfîk, Çaylak Tevfîk, Çopur Tevfîk, Mehmed Tevfîk-i Dehlevî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle