- Yazar Biyografisi (TEİS)
Abdülhak Hâmit Tarhan - Madde Yazarı: Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu
- Eser Yazılış Tarihi:1875
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:20/01/2022
İÇLİ KIZ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN)
tiyatroAbdülhak Hâmit Tarhan (d. 2 Ocak 1852-ö. 13 Nisan 1937)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Abdülhak Hâmid Tarhan’ın yazdığı üçüncü tiyatro eseri. İçli Kız, beş fasıllık bir dramdır. Yazarı tarafından beş fasıl olarak tertip edilen eser 29 meclisten oluşur. Eserin kapağında “Tiyatro tarzında yazılmış bir hikâyedir” ibaresi vardır. Abdülhak Hâmid, İçli Kız’ı Sadaret Mektubî kaleminde Hatemî Efendi odasında bulunduğu sırada yazmıştır. Abdülhak Hâmid, İçli Kız’ı yazmaktaki maksadını “izdivaç muhabbetin mezarıdır kavl-i hakîmânesinin bir misal-i musavvirini arzetmek” şeklinde izah etse de eseri bu amaç çerçevesinde okumak mümkün değildir. Eserde bu düşünceyi destekler çok az şeye rastlanır. Abdülhak Hâmid, eserin merkezine koyduğunu söylediği evliliğin muhabbetin mezarı olduğu anafikrini ancak cılız birkaç cümle ile ifade eder ve söylediğini uygulama noktasında başarısız görülür. İçli Kız’ı bir kadının (Râife’nin) kıskançlık, şehvet ve para hırsı ile neler yapabileceğinin anlatılması şeklinde okumak daha doğru olacaktır. Bu eserin yazılmasında Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ile Recaizâde Mahmut Ekrem’in Vuslat isimli eserlerinin büyük etkisi vardır. Eserlerin konusundan şahıs kadrosuna kadar pek çok unsurunda göz ardı edilemeyecek benzerlikler hemen dikkat çeker. Bu benzerlikler sadece üç eserle sınırlı kalmamış aynı dönem ve sonraları yazılacak eserlerde yaygın bir konu ve tip oluşumunu da beraberinde getirmiştir. Önem arz eden diğer bir durum ise verem temasının ve veremli tiplerin tiyatro eserlerinden romanlarımıza sıçrayarak uzunca bir süre Türk edebiyatında kendine yer edinmiş olmasıdır. Abdülhak Hâmid, İçli Kız’da belli başlı şu konuları ele almıştır: Okumamış kadınların kendilerine olan zararlarının yanında evlendikleri eşleri için de zararlı olduklarını söyleyerek bireyden topluma doğru kadının eğitimi meselesi üzerine eğilir. Batılılaşmanın topluma yansıyan yüzü olan alafrangalığın yanlış anlaşılmasına dikkat çeker. İçli Kız’da da halk hikâyelerinden, masallardan yararlanarak bazı motifleri kullanır.
Eserin iki baskısı vardır. İçli Kız, 1875 yılında yayımlanmış ve gördüğü rağbet üzerine aynı yıl içerisinde iki baskısı yapılmıştır. Basiret matbaasında basılan bu iki baskı arasında şekil ve muhteva bakımından bazı farklılıklar vardır. Sonradan yapılan baskı birincisinden daha küçük boyutlarda basılmış, bu vesile ile sayfa sayısı artmıştır. İki baskı arasındaki en mühim fark ise birinci baskıda yer alan bazı kısımların ikinci baskıda çıkarılmış olmasıdır. Özellikle Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ile Recaizâde Mahmut Ekrem’in Vuslat isimli eserlerinin ve kahramanları Şefika ve Vuslat’ın isimlerinin geçtiği bölüm çıkarılmıştır. Abdülhak Hâmid, İçli Kız’ın yazılmasına tesir eden örnekleri böylelikle gizlemek istemiştir.
Abdülhak Hâmid Tarhan’ın biyografisi için bk. "Abdülhak Hamit Tarhan". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tarhan-abdulhak-hamit
Eserden Örnekler
“İçli Kız – (Kendi kendine) Bu halayık kısmına da ne kadar acırım. Bak mesela şu bîçare. Genç, güzel, mahcup, terbiyeli, ancak tahsili eksik… Üç sene evvel İstanbul’a gelmiş, tamam on sekiz yaşında iken memleketinden ayrılmış. Kim bilir zavallının orada bir sevdiği, bir nişanlısı mı var nedir ki, iki lakırdıda bir bana gelinlikten bahsediyor. Kim bilir bîçare anasının yanında ne kadar rahatla, ne kadar ümit ile ömür sürmüştür? Buraya gelmiş, eziyet görür, cefa görür, dayak yer, hakaret görür. Sahipleri kendi kulu imiş gibi kullanır. Acaba ben idareme karışır bir adam olsaydım, halayık kullanabilir miydim? Zannetmem. İnsafım beni men ederdi. Bak bîçarenin indinde gelinlik ne büyük saadet imiş. Demek olur ki beni söyletecek de mütelezziz olacak. Ne saadet ki zavallı kıza kocadıktan sonra müyesser olacak. (…) İçli Kız – Ben sana nereye gittiklerini sormuyorum a kardeş, daha gelmediler mi dedim? Perengiz – Küçük hanımcığım!.. İçli Kız – Ne var? Perengiz – Küçük hanımcığım!.. Bana kardeşim demeyiniz. Hanımefendi darılıyor. İçli Kız – Benim indimde herkes kardeştir. Ayrı gayrı yoktur. Sen nasılsan ben de öyleyim.” (Tarhan 1998: 92)
“Yaşmaklı – Hanım kızım.. Hani senin sigaran? Kötü arkadaştan çubuk yeğdir. İçli Kız – Hakkınız var ama ben yaşta bir kız sigara içmek ayıptır. Yaşmaklı – Öyle kızım öyle. Sen zamane kızlarından değilsin. (Kendi kendine) Erkek gibi lakırdı ediyor. Pekâlâ İzzet’in de istediği böylesi değil mi? Bana her vakit niçin bir kız, erkek gibi malumatlı olmasın, niçin adam gibi okuyup yazmak bilmesin, niçin adam sırasında sayılmasın. Niçin on sekiz yaşındaki bir kızın bir erkek kadar kıymeti, ehemmiyeti olmasın, diye bağırır dururdu. Niçin alafranga hotoz yapmayı bilsin de hotoz nasıl yazılır bilmesin? Niçin fistan biçmeği öğrensin de kâğıt kesmeği öğrenmesin? Niçin nâme yazmayı bilsin de bir maslahat tahriratı okununca anlamasın? Niçin şarkı söylesin de gazel okumayı bilmesin? derdi. Sonra da dediğine hiddetlenir, bağıra çağıra çıkar giderdi.” (Tarhan 1998: 94).
Kaynakça
Akün, Ömer Faruk (1967). “Abdülhak Hâmid’in Basılı Eserleri Hakkında Yeni Bilgiler”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, XV (15): 107-159.
Enginün, İnci (2006). “Abdülhak Hâmid Tarhan”. Tanzimat Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları. 411-555.
Karaburgu, Oğuzhan (2011). “Abdülhak Hâmid Tarhan'ın Tiyatro Eserlerine Yeni Bir Tasnif Teklifi”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları (6): 273-284.
Karaburgu, Oğuzhan (2012). Şâirin Sahneye Düşen Gölgesi, Abdülhak Hâmid Tarhan’ın Tiyatroları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Kesit Yayınları.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1875). İçli Kız, İstanbul: Basiret Matbaası.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1994). Abdülhak Hâmid’in Hatıraları. (hzl: İnci Enginün). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tarhan, Abdülhak Hâmid (1998). Sabr u Sebat, İçli Kız, Liberte, Yadigâr-ı Harb. (hzl. İnci Enginün). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MACERÂ-YI AŞK (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
2 | SABR U SEBAT (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
3 | DUHTER-İ HİNDÛ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
4 | NESTEREN (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
5 | NAZİFE (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
6 | SAHRA (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
7 | TÂRIK yahud ENDÜLÜS FETHİ (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
8 | TEZER YAHUT MELİK ABDURRAHMANÜ’S-SÂLİS (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Târhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
9 | EŞBER (ABDÜLHAK HÂMİT TARHAN) | Abdülhak Hâmit Tarhan | Doç. Dr. Oğuzhan Karaburgu |
Görüntüle | ||
10 | MAKBER (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
11 | ÖLÜ (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
12 | BELDE YAHUT DİVANELİKLERİM (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
13 | BUNLAR ODUR (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
14 | HACLE (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Prof. Dr. İHSAN SAFİ |
Görüntüle | ||
15 | KAHBE YAHUT BİR SEFİLENİN HASBİHALİ (ABDÜLHAK HAMİT TARHAN) | Abdülhak Hamit Tarhan | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |