- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif - Madde Yazarı: Dr. Ayşegül Ergişi
- Eser Yazılış Tarihi:1304/1886-67
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:16/01/2022
İBRET (MEHMET TAHİR MÜNİF)
tiyatroRüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif'in yazdığı 217 sayfalık 8 perdelik bir tiyatro eseri. Bu eser yanlışlıkla Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif'le aynı dönemde yaşayan Münif Paşa'ya mal edilmiştir. Asıl yazarın hayatı hakkında yeterli bilgi bulunmamaktadır. Özellikle Münif Paşa, Bursalı Mehmet Tahir, Menemenlizade Mehmet Tahir, Malumatçı Mehmet Tahir, Kadızade Mehmet Tahir gibi aynı dönemde yaşamış kişilerle isim benzerliğinin olması Mehmet Tahir Münif'in hayatına dair ayrıntıların tespit edilmesini zorlaştırmıştır. Yine de yazarı Rüsumat Emanetindeki memuriyet hayatına dair kayıtlardan takip etme imkanı bulunmaktadır.
İbret yahut Hak Yerini Bulur adıyla düzenlenmiş olan eser, yazarın tiyatro hakkındaki görüşlerinin yer aldığı bir mukaddime, sekiz perdelik metin ve sonuç bölümünden oluşur. Başlığından anlaşılacağı gibi, okuyucuya mesaj verme kaygısının ağır bastığı didaktik nitelikteki eser, aynı zamanda geleneksel anlatılardan izler taşıdığı, kişileri iyi ve kötü olarak sunduğu için tipik bir Tanzimat dönemi tiyatrosu örneğidir.
Gülnaz ve Mazlum'un arasındaki aşkın ve zorluklara rağmen birbirlerine kavuşmalarının anlatıldığı eser iyilerin kazandığı, kötülerin ise cezasını bulduğu bir melodram gibidir. Merkezde aşk konusu bulunsa da aşkın yanı sıra cehalet, sadakat, kadın olmak, mirasyedilik, aileler arası çatışma ve dönemin siyasi bazı sorunlarını da işleyen bir eserdir. Kitabın başındaki şahıs listesinde "derebeyzade" olarak verilen Abdurrahman Bey ile "ayandan biri" olarak gösterilen Ahmet Efendi arasında eser boyunca bir güç çatışması anlatılmaya çalışılır. Ayrıca haydut ve eşkıyalar da eserde kötülükleri yapan huzuru bozan kişiler olarak öne çıkar.
Eserde konuşma dilinin özellikleri görülmekle birlikte kişilerin monologlarında yabancı sözcük ve tamlamaların çoğaldığı bölümler bulunmaktadır. Dilin ağırlaşması kişilerin iç dünyalarının anlaşılmasını zorlaştırmaktadır. Uzun tasvirler ve monologlar, kişilerin iyi ve kötü olarak kategorilenmesi eseri gerçeklikten yer yer uzaklaştırsa da aşk konusuyla birlikte ele aldığı konular bakımından zengin bir içerik sunduğu için dikkate değer bir eserdir.
Eser, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Sayısal Arşiv ve e-Kaynaklar’dan temin edilmiştir. Mehmet Tahîr Münîf'in "İbret" Adlı Tiyatrosu başlıklı yüksek lisans tezinde Bülent Ayanoğlu tarafından günümüz alfabesine aktarılmıştır.
Münif Paşa'nın biyografisi için bkz. "Münif Paşa", Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/munif-pasa
Eserden Örnekler
Dest-i müşfik-i pederde perverde-i nâz ü nimet, âgûş-i maderde nâil-i terbiye olan Mazlum! Cihanın germ ü serdinden saht ü mihnetinden emin bulunduğun vakit, izzet-i nefsini düşünmeyerek nice nice müşkilâta göğüs gererek hilye-i ilm ü irfan ile muhallâ olmağa çalışan Mazlum! Hemîşe efkârın zânû-zede-i halka-i tedrîs nuhbe-i âmâlin peder ü mâderinin rızasını tahsîle enis iken setîze-i çarh-ı bîvefâ sitâre-i cinâyetini ifnâ ve sihem-i kazâ peder ü mader gibi iki mihribân-ı vefâ nişanını hâkister-i âlem-i fenâ etti de şu kâinat-ı bîbekâda mevcûd ve fakat kendi fikrince hükmünü mefkûd bildiğin pençe-i aşka ser-i nâşâdiyi giriftâr ve şimdi izzet-i nefsin şöyle dursun seni kıymetli, sevinçli tedrîsten berî ile hâlen ve belki istikbâlen girdâb-ı felâkete dûçâr eyledi. "Tahvîl-i lisânla" Vay hâlime! Yazık! Gençliğime ki, o nûr u nimetlerden kemend-i aşk ile bend ü bîhuzur oldum da bir vakitler hatıra getirdiğim şu belâ-yı mübrem, kimseye söylemek istemediğim şu derd u elem, birâder-i cân-berâberime de bâis-i fart-ı mâtem oldu. Vah! Vah ki! Âteş-i aşk ile bîkarar olan kalem gittikçe sûzân ve o âfet-i âlem-ârânın câzibe-i hüsn ü cemâliyle fürûzan olmaktadır. Füshat-serây-ı kalbi gâret eden leşker-i gam ki eser-i sitem-i aşktır. cism-i zaifi muztarr-ı hayâtı, tab-ı hicrin darbesiyle zedeliyor. Ey rüzgâr-ı cefâ-âsâr, gerdûn-ı kindar! O cism-i natüvanı, o muzdarib-i hayâtı rumh-ı aşka hedef ve tâkatgüdaz bir tane-i pürkîne ile bu biçareyi telef etmekte fayda nedir? ( Mehmet Tahir Münif 1304/1886-7: 6).
Kaynakça
Ayanoğlu, Bülent (2019). Mehmet Tahîr Münîf'in "İbret" Adlı Tiyatrosu. Yüksek Lisans Tezi. Mardin: Mardin Artuklu Üniversitesi.
Mehmed Tahir Münif (1304/1886-7). İbret. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İLM-İ BELÂGAT-LA RHÉTORIQUE (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
2 | MUHAVERÂT-I HİKEMİYE (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Araş. Gör. Dr. Fikri Kula |
Görüntüle | ||
3 | MAĞDÛRÎN HİKÂYESİ (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Araş. Gör. Dr. Fikri Kula |
Görüntüle | ||
4 | DESTAN-I ÂL-İ OSMAN (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
5 | TERKİB-İ BEND: MAHFÛZÂT- EDEBİYYE: MEKTEB (MÜNİF PAŞA) | Münif Paşa | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
6 | KAYINVALİDE (MÜNİF PAŞA) | Rüsumat Emanetinden Mehmet Tahir Münif | Dr. Ayşegül Ergişi |
Görüntüle | ||
7 | MAKÂMÂT-I HARÎRÎ TERCÜMESİNDEN BİRİNCİ MAKÂME-SAN'Â'İYYE (MÜNİF) | Münif, Münif Efendi | Araş. Gör. Seda Kurt |
Görüntüle | ||
8 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
10 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
12 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
14 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
15 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
16 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |