HZ. PEYGAMBER’İN EBÛ CEHİL İLE GÜREŞ TUTTUĞUDUR (TURSUN FAKI)
sembolik, tahkiyeli anlatım tarzlı manzume
Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı (d. ? - ö. 726/1326’dan sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hz. Peygamber ile Ebu Cehil’in güreşini konu edinen sembolik hikâye. Mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmış olan eser, Atatürk Üniversitesi Merkez Kütüphanesi, Seyfettin Özege Yazma Kitaplar Salonu, Agâh Sırrı Levend Yazmaları, nu. ASL 594 Mc 52'ye kayıtlı yazmanın 5b-12b yaprakları arasında yer alan tek nüshasına göre 269 beyitten oluşmaktadır. Söz konusu nüshanın 1020 yılı Zilhicce ayının başında (Şubat 1612) istinsah edildiği bilinmekle birlikte, eserin yazım tarihi bilinmemektedir. Aruzun "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbıyla yazıldığına atıf bulunmakla birlikte 11'li hece veznine uygunluğu da söz konusudur. Türk dili tarihi açısından kayda değer dil hususiyetlerini barındıran eser, tek olay örgüsü etrafında kurgulanmış ve genel mesnevi kurallarına uyumlu bir düzen içerisinde kaleme alınmıştır. Mesnevide hamdele, salvele, ana metin, hatime ve dua bölümlerini görmek mümkündür. Halk tipi mesnevilerden olan mesnevinin sonunda Tursun Fakı’nın eserin/anlatının anlatıcısı, aktarıcısı ve yazarı olduğuna açık bir gönderme vardır. Bu durumda dönem itibariyle bu eserin halk arasında meclislerde okunan ve halka erdemli bireyler olma noktasında örneklem sunan bir metin olduğu söylenebilir.

Hikâyenin özeti kısaca şöyledir:  İnsanlığın karanlıklarda olduğu bir dönemde Hz. Peygamber dünyaya gelir. Onunla aynı zaman diliminde kırk kişi daha doğar. Çevresindekilerle uyumlu bir kişilik olan Hz. Peygamber bir gün arkadaşlarıyla birlikte gezintiye çıkmak ister. Ancak onunla aynı dönemlerde doğmuş ve hem kendisi hem de çevresiyle sürekli kavgalı olan Ebû Cehil ve arkadaşları buna engel olur. Aralarında büyük bir kavga çıkar. Ebû Cehil yenilgiye uğrar. Bunun intikamını almak için babasına yalan bilgiler verir ve Hz. Peygamber’le güreş için izin alır. Ebû Cehil’in planı; bir meydanda herkesin davetli olduğu bir zamanda Hz. Peygamber’i güreşte yenerek toplum içinde küçük düşürmektir. Ancak yapılan güreş müsabakası sonrası Ebû Cehil yenilir ve amacına ulaşamaz. Mesnevi, üst metinde Hz. Peygamber ile Ebû Cehil’in güreşini konu edinmektedir. Ancak eserin sonunda anlatıcı, bu hikâyenin sembolik olduğunu ifade eder. Bu bağlamda Hz. Peygamber’in akıl, Ebû Cehil’in ise nefsin temsili olduğu eserde esasında akıl ve nefsin mücadelesi konu edilmiştir.

Tursun Fakı’nın bu mesnevisi Amil Çelebioğlu tarafından tanıtılmış (2018) ve Ahmet İçli tarafından yayımlanmıştır (2021).

Şairin biyografısı için bkz. “Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tursun-fakih-dursun-fakih-tursun 

Eserden Örnekler


Hz. Peygamber’in Ebû Cehil ile Güreş Tuttuğudur'dan

Ol zamânda kim Resûl oğlanıdı

Kamu âlem küfrile tuğyânıdı


Kavmün cümlesi dalâletde idi

Kendüsi özge alâmetde idi


Ol gice kim dünyâya geldi Resûl

Anunıla bile toğdı kırk oğul


Ol Ebû Cehl-i la'în ibni Hişâm

Oğlan idi ol dahi hem yâ imâm


Gönliyile Resûli sevmedi ol

Dîn ü îmân gönline kılmadı yol


Dîni bâtıl bir münâfıkdur pelîd

Allâh anun gönline urmış kilîd


Ol Muhammed pür safâ sultân idi

Görklü sözi hüccet ü bürhân idi

...

Sen sana gelgıl ey gâfil kişi

Ana teşbîh ne dürür bil bu işi


Aklunı sen Mustafâya kıl misâl

Nefsüni Bû Cehle benzet pür-cidâl


Dâyimâ nefsün işidür şûr u şer

Kasdı bu akluna kıla bir zarar


Hakka sığın anı basdur akluna

Zîrâ galibdür hemîşe akl ana


Zînet eyle tâ'ati kendözüne

Yarın anda rağbet ide özüne


Hakdan artık ihtiyârun olmasun

Nebîden sevgülü yârun olmasun (İçli 2021: 130-131, 154-156)

Kaynakça


Çelebioğlu, Amil (2018). Türk Mesnevi Edebiyatı Sultan İkinci Murad Devri. İstanbul: Dergâh Yay.

İçli, Ahmet, (2020). “Tursun Fakı’nın Hz. Resul’ün Ebu Cehil ile Güreş’i Mesnevisinin Bir Yazma Nüshası”. Uluslararası Yunus Emre ve Anadolu’da Türk Yazı Dilinin Gelişimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 4-6 Ekim 2018 Kırşehir 28-44. (ed. Nadir İlhan vd.). İstanbul: Dolce Vita Yay.

İçli, Ahmet (2021). Akıl ile Nefsin Güreşi, Tursun Fakı’nın Hz. Muhammed ile Ebu Cehil’in Güreşmesini Anlatan Mesnevisi. İstanbul: Yedisu Yay.

Atıf Bilgileri


İÇLİ, Ahmet. "HZ. PEYGAMBER’İN EBÛ CEHİL İLE GÜREŞ TUTTUĞUDUR (TURSUN FAKI)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hz-peygamber-in-ebu-cehil-ile-gures-tuttugudur-tursun-faki-tees-1352. [Erişim Tarihi: 20 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GAZAVÂT-NÂME/GAZAVÂT-I RESÛLU'LLÂH/GAZAVÂT-I MUKAFFA'/KISSA-İ MUKAFFA'/GAZAVÂT- KISSA-İ MUKAFFA' HAZRET-İ ALİ KERREMA'LLÂHU VECHEHU CENGİDÜR (TURSUN FAKÎH) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
2 GAZAVÂT-I BAHR-I UMMÂN VE SANDÛK / CUMHÛR-NÂME / KISSA-İ UMMÂN / GAZAVÂT-I UMMÂN / GAZÂ-İ BAHR-I UMMÂN ŞECÂ’AT-I ŞÂH-I MERDÂN (TURSUN FAKÎH) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Araş. Gör. Uğur Altundaş
Görüntüle
3 GAZAVÂT-I MUHAMMED HANEFÎ (TURSUN FAKÎH) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
4 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
5 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
6 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
7 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
8 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
9 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
10 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
11 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
12 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
13 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle