- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:15/04/2022
HZ. PEYGAMBER’İN EBÛ CEHİL İLE GÜREŞ TUTTUĞUDUR (TURSUN FAKI)
sembolik, tahkiyeli anlatım tarzlı manzumeTursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı (d. ? - ö. 726/1326’dan sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hz. Peygamber ile Ebu Cehil’in güreşini konu edinen sembolik hikâye. Mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmış olan eser, Atatürk Üniversitesi Merkez Kütüphanesi, Seyfettin Özege Yazma Kitaplar Salonu, Agâh Sırrı Levend Yazmaları, nu. ASL 594 Mc 52'ye kayıtlı yazmanın 5b-12b yaprakları arasında yer alan tek nüshasına göre 269 beyitten oluşmaktadır. Söz konusu nüshanın 1020 yılı Zilhicce ayının başında (Şubat 1612) istinsah edildiği bilinmekle birlikte, eserin yazım tarihi bilinmemektedir. Aruzun "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbıyla yazıldığına atıf bulunmakla birlikte 11'li hece veznine uygunluğu da söz konusudur. Türk dili tarihi açısından kayda değer dil hususiyetlerini barındıran eser, tek olay örgüsü etrafında kurgulanmış ve genel mesnevi kurallarına uyumlu bir düzen içerisinde kaleme alınmıştır. Mesnevide hamdele, salvele, ana metin, hatime ve dua bölümlerini görmek mümkündür. Halk tipi mesnevilerden olan mesnevinin sonunda Tursun Fakı’nın eserin/anlatının anlatıcısı, aktarıcısı ve yazarı olduğuna açık bir gönderme vardır. Bu durumda dönem itibariyle bu eserin halk arasında meclislerde okunan ve halka erdemli bireyler olma noktasında örneklem sunan bir metin olduğu söylenebilir.
Hikâyenin özeti kısaca şöyledir: İnsanlığın karanlıklarda olduğu bir dönemde Hz. Peygamber dünyaya gelir. Onunla aynı zaman diliminde kırk kişi daha doğar. Çevresindekilerle uyumlu bir kişilik olan Hz. Peygamber bir gün arkadaşlarıyla birlikte gezintiye çıkmak ister. Ancak onunla aynı dönemlerde doğmuş ve hem kendisi hem de çevresiyle sürekli kavgalı olan Ebû Cehil ve arkadaşları buna engel olur. Aralarında büyük bir kavga çıkar. Ebû Cehil yenilgiye uğrar. Bunun intikamını almak için babasına yalan bilgiler verir ve Hz. Peygamber’le güreş için izin alır. Ebû Cehil’in planı; bir meydanda herkesin davetli olduğu bir zamanda Hz. Peygamber’i güreşte yenerek toplum içinde küçük düşürmektir. Ancak yapılan güreş müsabakası sonrası Ebû Cehil yenilir ve amacına ulaşamaz. Mesnevi, üst metinde Hz. Peygamber ile Ebû Cehil’in güreşini konu edinmektedir. Ancak eserin sonunda anlatıcı, bu hikâyenin sembolik olduğunu ifade eder. Bu bağlamda Hz. Peygamber’in akıl, Ebû Cehil’in ise nefsin temsili olduğu eserde esasında akıl ve nefsin mücadelesi konu edilmiştir.
Tursun Fakı’nın bu mesnevisi Amil Çelebioğlu tarafından tanıtılmış (2018) ve Ahmet İçli tarafından yayımlanmıştır (2021).
Şairin biyografısı için bkz. “Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tursun-fakih-dursun-fakih-tursun
Eserden Örnekler
Hz. Peygamber’in Ebû Cehil ile Güreş Tuttuğudur'dan
Ol zamânda kim Resûl oğlanıdı
Kamu âlem küfrile tuğyânıdı
Kavmün cümlesi dalâletde idi
Kendüsi özge alâmetde idi
Ol gice kim dünyâya geldi Resûl
Anunıla bile toğdı kırk oğul
Ol Ebû Cehl-i la'în ibni Hişâm
Oğlan idi ol dahi hem yâ imâm
Gönliyile Resûli sevmedi ol
Dîn ü îmân gönline kılmadı yol
Dîni bâtıl bir münâfıkdur pelîd
Allâh anun gönline urmış kilîd
Ol Muhammed pür safâ sultân idi
Görklü sözi hüccet ü bürhân idi
...
Sen sana gelgıl ey gâfil kişi
Ana teşbîh ne dürür bil bu işi
Aklunı sen Mustafâya kıl misâl
Nefsüni Bû Cehle benzet pür-cidâl
Dâyimâ nefsün işidür şûr u şer
Kasdı bu akluna kıla bir zarar
Hakka sığın anı basdur akluna
Zîrâ galibdür hemîşe akl ana
Zînet eyle tâ'ati kendözüne
Yarın anda rağbet ide özüne
Hakdan artık ihtiyârun olmasun
Nebîden sevgülü yârun olmasun (İçli 2021: 130-131, 154-156)
Kaynakça
Çelebioğlu, Amil (2018). Türk Mesnevi Edebiyatı Sultan İkinci Murad Devri. İstanbul: Dergâh Yay.
İçli, Ahmet, (2020). “Tursun Fakı’nın Hz. Resul’ün Ebu Cehil ile Güreş’i Mesnevisinin Bir Yazma Nüshası”. Uluslararası Yunus Emre ve Anadolu’da Türk Yazı Dilinin Gelişimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 4-6 Ekim 2018 Kırşehir 28-44. (ed. Nadir İlhan vd.). İstanbul: Dolce Vita Yay.
İçli, Ahmet (2021). Akıl ile Nefsin Güreşi, Tursun Fakı’nın Hz. Muhammed ile Ebu Cehil’in Güreşmesini Anlatan Mesnevisi. İstanbul: Yedisu Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GAZAVÂT-NÂME/GAZAVÂT-I RESÛLU'LLÂH/GAZAVÂT-I MUKAFFA'/KISSA-İ MUKAFFA'/GAZAVÂT- KISSA-İ MUKAFFA' HAZRET-İ ALİ KERREMA'LLÂHU VECHEHU CENGİDÜR (TURSUN FAKÎH) | Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
2 | GAZAVÂT-I BAHR-I UMMÂN VE SANDÛK / CUMHÛR-NÂME / KISSA-İ UMMÂN / GAZAVÂT-I UMMÂN / GAZÂ-İ BAHR-I UMMÂN ŞECÂ’AT-I ŞÂH-I MERDÂN (TURSUN FAKÎH) | Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı | Araş. Gör. Uğur Altundaş |
Görüntüle | ||
3 | GAZAVÂT-I MUHAMMED HANEFÎ (TURSUN FAKÎH) | Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
4 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
7 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |