HUSREV U ŞÎRÎN (SÂLİM)
aşk mesnevisi
Sâlim, Seyyid Mustafa Sâlim Efendi (d. 1195/1780-81 - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sâlim Efendiʾnin (d. 1195/1780-81 - ö. ?/?), Nizâmî-i Gencevî (ö. 1209) ve Şeyhî’nin (ö. 834?/1431?) eserlerini örnek alarak yazmış olduğu aşk mesnevisi. Şair, eserin ismini “asıl konunun işlendiği bölüm”e geçişte bulunan “matla‘-ı dâstân-ı Husrev ü Şîrîn” başlığında zikretmektedir. Sâlim Efendi, Husrev ü Şîrîn mesnevisini 1215/1801 tarihinde yazmıştır. Şair, eserin yazılış tarihini mesnevide bulunan tarih kıtʾasındaki “âsâr-ı ʿaşk-ı dil-cû” ibaresinde ebced hesabıyla, aynı zamanda 4631. beyitte de “lafzen” söylemektedir (Ayan Nizam 2010a: 42-43).

Şairin III. Selîmʾe sunduğu mesnevisi, 166 başlık ve 4638 beyitten meydana gelmektedir. Husrev ü Şîrîn, mesnevi nazım şekli dışında 16 tardiyye, 1 tercîʾ-i bend ve 1 kıtʾadan oluşan hacimli bir eserdir. Eser, aruzun "mefʿûlü mefâʿilün feʿûlün" kalıbıyla yazılmış, sadece tarih kıtʾasında "mefʿûlü fâʿilâtün mefʿûlü fâʿilâtün" kalıbı kullanılmıştır (Ayan Nizam 2010a: 14, 32-33).

Husrev ü Şîrîn hikâyesi, Şeh-nâme, Taberî Tarihi, Habîbüʾs-Siyer gibi tarihî kaynaklara dayanmaktadır. Husrev ü Şîrîn, Ferhâd u Şîrîn ve Ferhâd-nâme isimleriyle yazılan mesnevilerin konusu, Sâsânî hükümdarlarından Husrev Pervîzʾin savaşları ve aşklarıdır (Ayan Nizam 2010a: 1). Gerçek bir aşk hikâyesinden etkilenilerek yazılan bu mesneviler, İran edebiyatında olduğu kadar Türk edebiyatında da oldukça fazla rağbet görmüştür. Kaynaklarda Türk edebiyatında bu konularda yazılmış yirmiden fazla mesneviden bahsedilmektedir. Anadolu sahası Türk edebiyatında Husrev ü Şîrîn yazma geleneği, Sâlim Efendiʾnin Husrev ü Şîrîn mesnevisiyle belki de sona ermiş olur (Ayan Nizam 2010a: 7-9).

Sâlimʾin, Nizâmî ve Şeyhîʾnin Husrev ü  Şîrîn mesnevilerini gördüğü, onların eserlerindeki bazı konuları aldığı ve bazılarına da değinmediği anlaşılmaktadır. Şeyhîʾnin sözü çok uzattığını düşünen şair, sadece ana konuları anlatarak mesnevisini daha kısa yazmaya çalışmıştır. Beşerî bir aşk hikâyesi olan bu mesnevide, şair dinî, tasavvufî ve ahlaki konulara fazla değinmemiş, Nizâmî ve Şeyhî gibi konunun akışını keserek hikmetli sözler ve öğütler söylememiştir. Mesnevi nazım şekliyle yazdığı bölümlerde Şeyhî ve Nizâmî etkisinde olan şairin, tardiyelerde Şeyh Gâlibʾin Hüsn ü Aşkʾındaki tardiyeleri örnek aldığı görülmektedir. Bugüne kadar bilinen tardiye sayılarına bakıldığında Sâlimʾin, 16 tardiyeyle en çok tardiye yazan şair olduğu anlaşılmaktadır (Ayan 2010: 422-424; Ayan Nizam 2010a: 308-309).

Bu mesnevinin yazma nüshaları Tahranʾda Kitâbhâne-i Meclis-i Şûra-yı Millîʾde 8574, Vatikanʾda ise Vatikan Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar Bölümünde Vat. Turco 284 numaralarıyla kayıtlıdır (Ayan Nizam 2010a: 15-16). Sâlim Efendi’nin Husrev ü Şîrîn mesnevisi üzerine Elif Ayan tarafından bir doktora tezi hazırlanmış (2010), eser yine Elif Ayan Nizam tarafından kitap olarak yayımlanmıştır (2010a-b).

Şairin biyografisi için bk. “Sâlim, Seyyid Mustafa Sâlim Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/salim-seyyid-mustafa-salim-efendi


Eserden Örnekler


[Eserin Yazılışına Yazdığı Tarih Kıt’ası]

Târîh

Sad hamd hâme-i ter dizdi süṭûra gevher

Hoş görsün ehl-i diller mirʾât-i ʿaşḳdır bu


Sâlim erip hitâma gül gibi işbu nâme

Târîh dedi hâme “âsâr-ı ʿaşk-ı dil-cû” (Ayan Nizam 2010b: 172).


[Aynı tarihin “lafzen” söylenmesi]

Erdikde hitâma her meʾâli

Bin iki yüz on beş idi sâli (b. 4631) (Ayan Nizam 2010b: 172).


Sebeb-i Tahrîk-i Kalem der-Manzûme-i Müşkîn-rakam

Etmişdi meger ki Şeyhî üstâd

Bu nâme-i pâki evvel inşâd


Lâkin ederek kelâmı tatvîl

Îcâzdan eylemişdi tahvîl


Hem olmuş idi zamân-ı tahrîr

Maʿnâsı sakîm eski taʿbîr


Kasd etdim anı yeniden ihyâ

Bir çâh-ı harâb gibi gûyâ


Vezni diger ola lafzı dil-cû

Olmaya kusûru hem ser-i mû


Telhîs ederek mutavvelâtın

Tenkîh ederek mufassalâtın


Bir nâme-i dil-keş edem inşâ

Kalsın eserim cihânda raʿnâ (b. 142-148) (Ayan Nizam 2010b: 7).

Kaynakça


Ayan, Elif (2010). Sâlim Efendi’nin Husrev ü Şîrîn Mesnevisi ve Türk Edebiyatında Husrev ü Şîrîn Mesnevileri. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Ayan Nizam, Elif (2010a). Sâlim Efendi and his Husrev ü Şîrîn. (Part I Introduction, Analysis). The Department of Near Eastern Languages and Civilizations Harvard University .

Ayan Nizam, Elif (2010b). Sâlim Efendi and his Husrev ü Şîrîn. (Part II Transcription, Facsimile). The Department of Near Eastern Languages and Civilizations Harvard University .

Atıf Bilgileri


AYAN NİZAM, Elif. "HUSREV U ŞÎRÎN (SÂLİM)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/husrev-u-sirin-salim. [Erişim Tarihi: 27 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MUHÂVERE-İ RİND Ü ZÂHİD (SÂLİM) Sâlim, Seyyid Mustafa Sâlim Efendi Dr. Öğr. Üyesi NURGÜL SUCU KÖROĞLU
Görüntüle
2 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
3 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
4 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
5 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
6 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
8 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
9 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
10 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
11 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle