- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Berat Açıl
- Eser Yazılış Tarihi:986/1578-79
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:18/01/2022
HüSN Ü DİL (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ )
alegorik hikâyeMuhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi (d.935/1528-ö. 1014-1017/1605-1608 (?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muhyî-i Gülşenî (ö. 1604) tarafından Fettâhî-i Nişâbûrî’nin (ö.1448) Farsça yazdığı mensur Hüsn ü Dil adlı alegorik hikâyenin aynı ad ve üslupla genişletilerek Türkçeye aktarılmış biçimi. Hüsn ü Dil hikâyesi bilinmeyen bir tarihte Keşfî (ö. 1538-39), 1512’de Lamiî (ö. 1532), 1517’de Âhî (ö. 1517) tarafından mensur olarak tercüme edilmiştir. 1586-87 ve 1593-94 yıllarında Yenipazarlı Vâlî (ö. 1598-99) tarafından manzum olarak iki ayrı versiyon şeklinde yazılmıştır. Eser ayrıca kimliği tespit edilememiş Sıdkî isimli bir şair tarafından manzum kaleme alınmıştır. Muhyî-i Gülşenî ise eserini mensur olarak yazmış, bununla birlikte Arapça, Farsça ve Türkçe olmak üzere birçok beyit eklemiştir. Muhyî'nin eseri 986/1578-79 yılında tamamlanmıştır.
Her bir müellif hikâyeye küçük eklemeler yapmıştır. Bunlardan en önemlisi Lamiî’nin tasarruflarıdır. Lamiî hikâyede Fettâhî’nin kullanmış olduğu kimi isim ve kavramları yerlileştirmiş, Osmanlı coğrafyasında daha anlaşılır muadilleriyle yer değiştirmiştir. Muhyî ise eserin alegorik yapısını dikkate alarak hikâyeye birçok alegorik kahraman eklemiştir. Muhyî hikâyedeki kahraman sayısını neredeyse iki katına çıkarmış olduğu hâlde eserin alegorik yapısını korumayı başarmıştır. Eser, alegorik hikâyelerin temel unsurlarını (bk. Açıl, 2018: 133-139) bünyesinde barındırmakta olup aynı anda hem Hüsn ve Dil arasındaki aşkın macerasını hem de bir seyr ü sülûk hikâyesini anlatmaktadır (Konu özeti için bk. Vâlî'nin Hüsn ü Dil'i).Hüsn ü Dil’de insanın iyi ve kötü özellikleri arasında bedeni ele geçirme savaşı alegorik bir üslupla anlatılmaktadır. Eser, klasik Türk edebiyatının en başarılı alegorik hikâyelerinden biri olup Fuzulî’nin Sıhhat u Maraz’ı ve Şeyh Gâlib’in Hüsn ü Aşk’ı başta olmak üzere birçok eseri özellikle alegorik anlatım tekniği açısından etkilemiştir.
Muhyî, eserini yazdığı sırada Lamiî ve Âhî’nin tercümelerini bilmektedir. Nitekim eserin girişinde ikisinden söz etmekte, Lamiî’nin eseri tercüme ettiğini, Âhî’nin ise eseri kısaltmak isterken daha fazla uzattığını dile getirmektedir. Kendi eserindeyse birçok hakikat ve incelik bulunduğunu, eseri muhtasar bir tarzda yazdığını iddia etmektedir. Anlaşıldığı kadarıyla Muhyî kendinden önce Hüsn ü Dil yazan Keşfî ve Vâlî’den haberdar değildir.
Muhyî-i Gülşenî’ye ait Hüsn ü Dil’in bilinen tek nüshası Mısır’daki Darü’l-Kütübi’l-Kavmiyyeti’l-Hıdiviyye 7128 numaralı, 466 varaklık bir yazmanın 253b-270a varakları arasında bulunmaktadır. Yazmanın istinsah tarihi 999/1590-91'dir. Muhyî'nin Hüsn ü Dil'i üzerine Berat Açıl tarafından doktora tez çalışması yapılmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muhyii-gulseni-ekmekcizade-seyh
Eserden Örnekler
Ammâ baʿd bülbül-i bâğ-ı Gülşenî ve pervâne-i çerâğ-ı Rûşenî pîr-i ʿışk-ı cüvânân Muhyî-i bî-dil ü cân böyle beyân eyler ki Muhammed-i mahmûd-sîret ve Ahmed-i memdûh-haṣlet ve Mustâfâ-yı pür-safâ ve Hasan-ı ʿaliyyü’l-aʿlâ çünki meyl-i neyl-i mihr ü mahabbet ve zevk-i şevk-i ʿışk u meveddet kıldılar, ahvâl-i Hüsn ü Dil ki Lâmiʿî Fettâhîden terceme itmişdi ve Âhî muhtasar itmek murâd idüp dahı ziyâde kılup nâ-tamâm koyup gitmişdi. Ammâ Muhyî-i ʿışk-ı yâr zabt içün ihtisâr ihtiyâr idüp niçe hakâyık ıtlâk ve dakâyık ilhâk eyledi. (Açıl, 2010: 237)
Pîr dahı bismillāh diyüp miftâh-ı zebânla kenz-i nihânı âşikâr ve genc-i bî-pâyânı izhâr itdi. Cümleden hazret-i gayb-ı mutlakda aʿyân-ı sâbite ʿalem itdüklerin ʿayân itdi. Ve hayâl-i ceberrût-misâl hayl-i melekûtdan irtihâl idüp emr-i Hakla halka-i şehâdetde olan mâ-beyni beyân itdi. Eger bu maʿârifün tafsîli ve bu hakâyıkun tahsîli murâd ise bu hakîrün Meşâhidü’l-vücûd ve Mevâcidü’ş-şühûd-nâm kitâbında on ikinci ʿâleminün on ikinci feleginün âfitâbında kutb-ı eflâk-ı ʿavâlim olan devâ’ir-i muhtelifesinün merâkiz-i müktenifesinden şeref-i Hızriyyede tetebbuʿ oluna. Çün Dil hazret-i Hızrun nasîhatın gûş itdi, ʿuzlet ve fenâyla ʿâlem-i mâ-fihâyı ferâmûş itdi. Sonra halka fâ’ide ʿâyide ola diyü niçe âsâr izhâr itdi. Cümleden bu hikâyet-i hikmet-âmîz ve rivâyet-i kerâmet-engîzdür ki dostâna dâstân ve yârâna armağandur.
Var durur bunda çok kelâm ammâ
Vakt kılmaz müsâʿade hayfâ
Muhyîyâ nûra dâldur çü kabes
ʿÂkil olana bu işâret bes (Açıl 2010: 281-82).
Kaynakça
Açıl, Berat (2018). Klasik Türk Edebiyatında Alegori. 2. Bs. İstanbul: Küre Yay.
Açıl, Berat. (2010). On Altıncı Yüzyıla Ait Alegorik Bir Eser: Muhyî’nin Hüsn ü Dil’i. Doktora Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
Köksal, M. Fatih (hzl.)(2003). Yenipazarlı Vâlî Hüsn ü Dil (İnceleme-Tenkitli Metin). İstanbul: Kitabevi Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BÜNYÂD-I Şİ'R-İ ÂRİF/RİSÂLE-İ KÂFİYE (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
2 | KAVÂ’İD-İ BÂLEYBELEN (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
3 | GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) | Halvetî Muhyî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Araş. Gör. Murat ASLAN |
Görüntüle | ||
5 | MESÂDİR-İ ELSİNE-İ ERBA‘A (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
6 | MENÂKIB-I İBRÂHÎM GÜLŞENÎ (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Faruk Sönmez |
Görüntüle | ||
7 | ŞERH-İ HADÎS-İ ERBA'ÎN (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddîn Muhammed Gülşenî Efendi | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ HADÎS-İ CİBRÎL (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | GAZÂLE-NÂME (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Araş. Gör. Murat ASLAN |
Görüntüle | ||
10 | GAZÂLE-NÂME (MENSUR) (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Araş. Gör. Murat ASLAN |
Görüntüle | ||
11 | MUHTASAR İLM-İ MEVCÛDÂT (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
12 | NEFHATÜ'L-ESRÂR (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi (d .935/1528-ö. 1014-1017/1605-1608 (?) | Diğer Şule Kandemir |
Görüntüle | ||
13 | AHLÂK-I KİRÂM (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi (d .935/1528-ö. 1014-1017/1605-1608 (?) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
14 | SİLSİLETÜ’L-AŞK (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
15 | ŞEHD-İ EBRÂR (MUHYÎ-İ GÜLŞENÎ) | Muhyî-i Gülşenî, Ekmekçi-zâde Şeyh Muhyiddin Muhammed Gülşenî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Nülüfer ÇELİK |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |