- Yazar Biyografisi (TEİS)
Musa Akyiğitzâde - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
- Eser Yazılış Tarihi:1886
- Yazıldığı Saha:Bilinmiyor
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Diğer
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:25/04/2022
HÜSAMEDDİN MOLLA (MUSA AKYİĞİTZÂDE)
romanMusa Akyiğitzâde (d. 1865 - ö. 6 Eylül 1923)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Musa Akyiğitzade’nin Hüsameddin Molla adlı romanı. Eser, modern Tatar romanının ilk örneği olarak kabul edilir. Hüsameddin Molla romanı, 1886 yılında Arap harfli Tatarca metin olarak Kazan’da yayımlanır. Eser, 13 bölümden oluşmaktadır. Romanın baş karakteri Hüsameddin, İstanbul’da eğitim aldıktan sonra köyüne geri dönmüş bir Tatar gencidir. Hüsameddin, romanda ismi açıkça verilmeyen İdil nehrinden uzak olmayan N. ile gösterilen köyündeki evinin bir odasında çocuklara yeni usulde eğitim verir. Köyün imamı Bikbulat Molla, Hüsameddin’in çocuklara eğitim vermesini eleştiren eskilik taraftarı bir kişidir. Hüsameddin’in çocukları yeni usulde okutmasına karşı çıktığı gibi her fırsatta Hüsameddin aleyhinde konuşur. Hüsameddin Molla, şehre gittiğinde tüccar Abbas Efendi Biktimiroğlu’nun misafirhanesinde kaldığı sırada, bahçede gördüğü genç kıza aşık olur. Genç kız, misafirhane sahibinin kızı Hanife’dir.
Hanife, misafirhanede kalanlarla Hüsameddin’in yaptığı bir sohbeti, yandaki küçük odada tahtada açtığı bir delikten izler ve dinler. Hüsameddin’in çok kadın alma konusundaki soruya verdiği cevabı beğenir. Hüsameddin, Hanife için bahçede bir taşın altına mektup bırakır. İki genç mektuplaşmaya başlar. Bikbulat Molla’nın karısının kardeşi Ali Cavatov, N. köyünde zengin bir tüccardır ve oğlu Sıbgatullah’ı evlendirmek niyetindedir. Bikbulat Molla’ya Sıbgatullah için kız aradıklarını söyleyince Bikbulat yeğenine köyden değil şehirden bir kız almanın yakışacağını söyler ve Abbas Efendi’nin kızını methettiklerini ilave eder. Yaz başında yeğeni Sıbgatullah için Hanife’yi istemeye giden Bikbulat Molla ve karısı, Hanife’nin annesi Şemsikamer tarafından büyük bir sevinçle karşılanır. Hanife razı olmadığını söylese de ailesi onu dinlemez. Hanife, durumu Hüsameddin’e bildirir. Hüsameddin şehirde Aynicemal Hanım’dan Hanife’yi kendisine istemesini rica eder. Hanife’nin ailesi Aynicemal Hanım’a red cevabı verirler ve Hanife’yi Sıbgatullah’a vereceklerini söylerler. Hanife’yle evlenmek isteyen Hüsameddin bir taraftan da köylerdeki çocukların okuması için Kırım’da basılan ders kitaplarını temin etmeye çalışmaktadır. Ebuzer Devletgildiyev’le şehirdeki varlıklı kişilerden topladıkları yardımla Kırım’dan getirttikleri ders kitaplarını Hüsameddin Molla, köylerdeki çocuklara dağıtmak üzere köyünden ayrılıp yola çıkar. Bu arada Hanife’nin düğünün hazırlıkları başlar. Hüsameddin Molla, uzun süre köyünden uzakta olduğu için bu gelişmelerden habersizdir. N. köyünden yola çıkan düğün alayına şehirden gelen bir atlı geri dönmelerini ve Hanife’nin kaybolduğunu söyler.
Romanda geri dönüş tekniğiyle bir gece öncesine gider ve Hanife’nin gece ani bir kararla evden çıkıp Aynicemal Hanım’ın evine sığındığı anlatılır. Aynicemal Hanım, Hanife’nin evden kaçmasını onaylamaz ama Hanife’nin onu saklamazsa kendisini öldüreceğini söyleyince üç günlüğüne evinde misafir etmeyi kabul eder. Hüsameddin, köyüne dönünce Hanife’nin kayıp olduğunu duyar. Tek tesellisi düğünün olmamasıdır. Şehre Aynicemal Hanım’ın evine gider. Aynicemal Hanım, ona bir şey söylemez. Hüsameddin oradan bir şey öğrenmeden ayrılır. Hanife, Hüsameddin’in ardından evden çıkar. Hüsameddin, kendisini takip edenin Hanife olduğunu görünce çok şaşırır. Birlikte N. köyüne dönerler. Bir hafta sonra düğünleri olur ve Hanife’nin anne ve babası onları affeder. N. köyünde iki yıl yaşadıktan sonra Hüsameddin buradaki evini satıp ailesiyle Tiflis şehrine taşınır. Yetim Muhtar, Tiflis şehrinde mal mülk sahibi, nüfuzlu bir tüccar olmuştur. Dilencilik yapan Muhtar artık Muhtar Efendi Hemitov olarak anılmaktadır. Hüsameddin Molla’yı Tiflis’e çağıran odur.
Romanın merkezinde iki genç arasındaki aşk hikâyesi olsa da bu hikâyeyle bağlantılı olarak eskilik taraftarı, tutucu din adamları ile yenilik taraftarı kişilerin eğitim, birden fazla kadınla evlenme, kadınların evlilikte söz haklarının olması konularındaki çatışmaları işlenir. Hüsameddin Molla romanında işlenen bir diğer konu da yetim çocukların gözetilmesi, himaye edilmesidir. Romanda yetim Muhtar dilencilik yaparak hayatını sürdüren kimsesiz bir gençtir. Hüsameddin Molla ve Ebuzer Devletgildiyev onu polise şikayet ederek hapse attırırlar. Niyetleri Muhtar’ı dilenmekten vazgeçirmektir. Bikbulat Molla, Muhtar’ın rızkına engel oldukları için onlara kızar. Muhtar, Hüsameddin ve Ebuzer ile konuşmasından sonra çalışmaya karar verir. Romanın sonunda Muhtar, Tiflis’te zengin bir tüccardır ve aynı zamanda burada bir medrese açmış ve öğrencileri maddi olarak desteklemektedir.
Tatarların yenileşme hareketinde yenilik taraftarı Tatar zenginlerinin büyük payı vardır. İdil-Ural’da varlıklı Tatarlar medrese kurmuş ve bu medreseleri maddî olarak desteklemişlerdir. Muhtar’ın hikâyesinde eğitimin önemli olduğuna inanan yenilik taraftarı Tatar zenginlerine atıf vardır. Ayrıca yenileşme hareketlerini savunan ileri fikirli din adamlarını romanda Müftü Selimgiray temsil eder. Petersburg’tan Ufa’ya dönüş yolunda Kazan’da mola veren Müftü Selimgiray’ın Ebuzer Devletgildiyev’in kıyafetinden Gimnazyum’da öğrenci olduğunu anlayıp ilim öğrendiğinden dolayı onu tebrik etmesi dikkat çekici bir sahnedir. Geleneksel realist hikâye ve romanlarda anlatıcının varlığını belli etmesi ve dinleyicilere, okuyuculara seslenmesi özelliği bu romanda mevcuttur. Halk hikâyelerinde, masallarda kullanılan bir görüşte âşık olma, kılık değiştirme motifleri bu romanda kullanılmıştır. Hüsameddin, ilk görüşte Hanife’ye aşık olur ve Hanife’yle konuşabilmek için Hüsameddin satıcı kılığına girer. Hüsameddin Molla romanı, kadim-cedit çatışması, yeni usulde eğitimin önemi, kadınların evlilik kararında söz hakları olması, yetim çocukların gözetilmesi ve topluma kazandırılması konularını işleyen ve Tatarların yenileşme hareketine edebiyat vasıtasıyla katkıda bulunan önemli bir eserdir.
Yazarın biyografisi için bk. “Musa Akyiğit”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/musa-akyigitzade
Eserden Örnekler
Bundan iki üç yıl önce Hüsameddin, Osmanlı’da ilim tahsil edip vatanı N.’ ye geri döndü. Artık kendi evinin bir odasında çocuklara ders veriyordu. N. köyünde bazı insanlar Hüsameddin Molla’ya rağbet ediyorlardı. Çünkü iki sene zarfında çocuklara yazı yazmak, harf tanımak, ilm-i hesap, ilm-i hâl öğretti. Ama birçok insan Hüsameddin’i çok iyi tanımadıkları için sevmezlerdi. Meselâ köyün imamı ihtiyar Bikbulat Molla Ahmetşa oğlu hasetlik edip onu sevmiyordu ve meclisine gelenlere “Niçin bu cahile çocuklarınızı gönderiyorsunuz, onları tevfikten çıkarır. Benim medreseme getiriniz. O ecik öğretmez, doğrudan sûre okutur. Onun usûl-i tedrisi caiz değil. Meselâ a-ba okutur, ama önce elif sin be sin be gerek.” Böyle asılsız sözlerle Hüsameddin Molla’yı hor görüyordu. Halkın büyük bir kısmı ihtiyar mollanın sözüne şeriat sözü gibi inanıyordu. Ama Hüsameddin’in mektebinde çocuklarını okutmuş ve tecrübe etmiş kişiler ihtiyar mollanın boş sözlerine inanmayıp Hüsameddin Molla’ya rağbet ediyorlardı. Hüsameddin Molla İstanbul’da öğrenci olduğu vakitlerde sadece nahv ve sarf öğrenmekle kalmayıp aynı zamanda ilm-i fıkhtan ve hatta ilm-i hikmetten haberdar olmuştu. Bazı Tatar mollaların kendileri az bildiklerinden, çok bilen başkalarını hasetlik edip sevmedikleri malûmdur (Akyiğit 1886: 3).
Kaynakça
Akyiğit, Musa (1886). Hüsameddin Molla. Kazan: Üniversite Matbaası.
Gaynullin, M. H. (1979). Tatar Megrifetçélék Edebiyatı. Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı. 45-87.
Kerimullin, Ebrar (1964). Tatar Matur Edebiyatı Bibliyografiyasé (1917-1960). Kazan: Üniversite Matbaası.
Musin, F. (1985). “Musa Akyégét”. Tatar Edebiyatı Tarihı. C 2. Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı. 291-302.
Remi, İsmail (1992). “Akyégét”. Tatarstan, Sayı:3-4. Kazan. 152-153.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GARPTAN ŞARKA SEYYALE-İ EDEBİYE. FRANSIZ EDEBİYATININ NÜMUNE VE TARİHİ. MEDHAL. EZMİNE-I MUTAVASSITA VE 16. ASIR C. I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Diğer Gülden Vicir |
Görüntüle | ||
2 | ESRAR-I SERENDİP (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
3 | BİR MUHTIRANIN SON YAPRAKLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ |
Görüntüle | ||
4 | BIR İZDİVÂCIN TÂRİH-İ MUÂŞAKASI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ |
Görüntüle | ||
5 | HAML ve VAZ-I HAML (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
6 | HİKÂYE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Diğer Gülden Vicir |
Görüntüle | ||
7 | MEZARDAN SESLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Prof. Dr. Yasemin Mumcu |
Görüntüle | ||
8 | MENSUR ŞİİRLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Prof. Dr. Yasemin Mumcu |
Görüntüle | ||
9 | NEMÎDE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya |
Görüntüle | ||
10 | BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Öğretmen Pürlen Kaleli |
Görüntüle | ||
11 | MEBHASÜ'L-KIHIF (HALİT ZİYA) | Halit Ziya Uşaklıgil | Diğer Seçil Okumuş |
Görüntüle | ||
12 | HESAP OYUNLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Doç. Dr. Dilek Herkmen |
Görüntüle | ||
13 | TUHFE-İ LETÂİF (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Araş. Gör. Ali Karahan |
Görüntüle | ||
14 | NÂKİL CÜZ I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) | Halit Ziya Uşaklıgil | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
15 | MAVERAÜNNEHİRDE SEYAHAT (ZAHİR BİGİYEV) | Zahir Bigiyev | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
16 | BEHÉTSÉZ YÉGÉT (ALİASGAR KEMAL) | Galiesgar Kamal | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
17 | TAALLÜMDE SAADET (M. AYAZ İSHAKİ İDİLLİ) | M. Ayaz İshaki İdilli | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
18 | SALİH BABAYNIN ÖYLENÜVİ (FATİH KERİMİ) | Fatih Kerimi | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
19 | BİR ŞAKİRD İLE BİR STUDENT (FATİH KERİMİ) | Fatih Kerimi | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
20 | ATEŞ İLE BARUT ARASINDA (MEHMED RA'UF BEY) | Ra'ûf, Mehmed Ra'ûf Bey, İstanbullu | Doç. Dr. Dilek ÇETİNDAŞ |
Görüntüle | ||
21 | MAİŞET (SADRİ MAKSUDİ ARSAL) | Sadri Maksudi Arsal | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle | ||
22 | ESER-İ KÂMİL PAŞA/ ESER-İ KÂMİL (YUSUF KÂMİL PAŞA) | Yusuf Kâmil Paşa | Hatem Türk |
Görüntüle | ||
23 | GÜNÂH-I KEBÂİR (ZAHİR BİGİYEV) | Zahir Bigiyev | Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu |
Görüntüle |