HÜLÂSATÜ’L-BEYÂN FÎ MEZHEBİ’N-NU’MÂN
Biyografi
Afvî, Yakub (d. 1089/1678 - ö. 1149/1736-37)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yâ’kûb Afvî’nin İmâm-ı A‘zam ve mezhebi hakkındaki risâlesidir. Arapça kaleme alınan eserin ismi, Ebû Hanîfe’nin mezhebi hakkında kısa, öz izâh anlamına gelmektedir. Yazımı 2 Cemâziyelevvel 1148’de (20 Eylül 1735) bitmiştir. Risâlenin ulaşılabilen tek nüshası, H. Selimağa Kütüphanesi Hüdâî Efendi koleksiyonunda 392/3 envanter numaralı mecmuanın 49b-51b varakları arasındadır. Müstensihi, eski Galata kadılarından olup Filibe’de de kadılık yapan Hasan Efendizâde Mehmed Azîz, istinsah tarihi, 17 Safer 1149’dur (27 Haziran 1736).

Şeyh Afvî bu risâleyi, Ebû Hanîfe ve mezhebi hakkında kendisinden bilgi isteyen ihvânı için yazmıştır. Hulâsatü'l-beyân, iki bâb ve bir hâtimeden meydana gelmektedir. İmâm Ebû Hanîfe’nin fıkıh anlayışı, mezhebi ve diğer mezheplere tercih ediliş sebebi ilk bâbın konusudur. Müellife göre Ebû Hanîfe’yi bu ilimde üstün kılan vasıflarının başında, onun sahabe döneminde doğmuş olup tâbiîn döneminde fıkıh tahsil etmesidir. Şâbî, Tâvus ve Atâ gibi tabiînden olan zevâtala münâzara etmiştir. Fıkhı ilk tedvin eden, bu konuda kitap telif eden İmâm Ebû Hanîfe’dir. Rivâyete göre 400 öğrencisi olmuştur. Bunlar fıkıh ilmi yanında hadis, siyer, Arap dili ve hesap ilimlerinde de âlim şahsiyetlerdir. Ferâiz hakkında da ilk defa Ebû Hanîfe eser ortaya koymuştur. Müellif bu bölümde zaman zaman Ebû Hanîfe ile İmâm Şâfî’yi mukayese etmiştir. İkinci bâb, Ebû Hanîfe’nin kısaca biyografisi ve bazı menkıbeleri ile ilgilidir. Şeyh Afvî onun ilim ve ahlak bakımından kemâlini, talebelerinin çokluğunu, mezhebine tâbi olanların ziyâdeliğini Hz. Ali’nin duâsının kabulü olarak değerlendirmiştir. Çünkü Ebû Hanife küçükken babası Sâbit Hz. Ali’yi ziyâret etmiştir. İmam Ali de zürriyetinin bereketli olması için ona duâ etmiştir. Müellif Ebû Hanîfe’nin muâsırı olan alim ve zâhidlerin onun hakkındaki sitâyişkâr sözlerini nakleder. Buradaki vurgu onun ilmi yanında ibâdet hayâtı, zâhidâne yaşayışı üzerinedir. Talebeleri arasında İbrâhim b. Edhem, Fudayl b. Iyâz gibi meşhur sûfiler de vardır. Eserin hâtime bölümü, müçtehidlerin şer‘î delillerden hüküm çıkarabilmelerine göre derecelerine dairdir. İlk mertebedekiler şeriatta müçtehidlerdir. Dört mezhep imamı ve onların yolunu takip edip esasları belirleyen fukaha bu mertebede yer alır. Bu ilkinin dışında müellif altı kategori daha zikretmiştir.

Müellifin biyografisi için bk. “Afvî, Yakub”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/afvi-yakub

Eserden Örnekler


İmdi, Ganî olan Allah’a muhtaç, kutbu’l-ârifîn ve tâcü’l-vâsılîn ve seyyidü’l-muhakkikîn Şeyh Hüdâyî Mahmûd Üsküdârî zâviyesinde münzevi olan Şeyh Yâkûb der ki: İhvandan bazıları yüce, himmeti büyük, en önde gelen imâmız Numân b. Sâbit el-Kûfî’nin (ra) mezhebini açıklamamı benden istedi. Bu konuda mâlumatım az, zamanın hâdiseleri sebebiyle zihinler dağınık olmakla beraber isteklerine karşılık verdim. Melik ve Mennân olan Allah’dan yardım dileyerek, iki fasıl ve bir hatimeden ibaret bir eser yazdım ve Hulâsatü’l-beyân fî mezhebi’n-Nu’mân ismini verdim. İlk fasıl: Ebû Hanîfe’nin (ra) görüşü ve mezhebinin diğer fukaha üzerine tercih edilmesi hakkındadır.

Kaynakça


Afvî, Yâkûb. Hulâsatü’l-beyân fî mezhebi Ebî Hanîfe en-Nu’mân, H. Selimağa Ktp., Hüdâî Efendi, 392/3.

Brockelmann, Carl (1938). GAL Suppl. C. II. Leiden: E.J. Brill.

Bursalı Mehmed Tâhir (1333). Osmanlı Müellifleri. C. I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Çakır, Adalet. "Bir Hüdâyî Şârihi Olarak Yâkûb Afvî Efendi ve Lem’a-i Nûrâniyye’si", İ. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016, (34): 45-114.

İsmâil Paşa, Bağdatlı (1955). Hediyyetü'l-ârifîn esmai’l-müellifîn ve âsârü’l-musannafîn. C. II. (çev. Kilisli Rifat Bilge, tsh. İbnü’l-Emin Mahmûd Kemal İnal, Avni Aktuç). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.

Kehhâle, Ömer Rızâ (t.y.). Mu‘cemü’l-müellifîn: Terâcimu musannifi'l-kütübi'l-Arabiyye. C. XIII. Beyrut: Mektebetü'l-Müsennâ.

Ünsal, Mehmet (2020). “Afvî, Yâkub”. İslam Ansiklopedisi. C Ek-1. Ankara: TDV Yay. 38.

Atıf Bilgileri


Çakır Çağlı, Adalet. "HÜLÂSATÜ’L-BEYÂN FÎ MEZHEBİ’N-NU’MÂN". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hulasatu-l-beyan-fi-mezhebi-n-nu-man. [Erişim Tarihi: 28 Aralık 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MESÂBÎH ŞERHİ MEFÂTİH Afvî, Yakub Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör
Görüntüle
2 EL-VESÎLETÜ’L-UZMÂ Lİ-HAZRETİ’N-NEBİYYÜ’L-MÜCTEBÂ NETİCETÜ’T-TEFÂSÎR Afvî, Yakub Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
Görüntüle
3 LEM’A-İ NÛRÂNİYYE FÎ ŞERHİ KELİMÂTİ HÜDÂİYYE Afvî, Yakub Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
Görüntüle
4 İLHÂKÂT ALE’T-TECELLİYÂT Afvî, Yakub Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
Görüntüle
5 KENZÜ’L-VÂ’İZÎN Afvî, Yakub Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
Görüntüle
6 HEDİYYETÜ’L-VU'AZ Afvî, Yakub Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
Görüntüle
7 HEDİYYETÜ’S-SÂLİKİN Afvî, Yakub Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
8 KURRETÜ'L-UYÛN Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi Öğretmen mehmet cemal öztürk
Görüntüle
9 VÂRİDÂT (AZÎZ) Azîz, Azîz Ali Efendi Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
10 DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
11 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
12 DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
13 HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
14 TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE Abdülhay Celvetî Doç. Dr. Şükrü Maden
Görüntüle
15 DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
16 MA‘RİFETNÂME Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
17 ‘İRFÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle