HUKÛK-I VELED
fıkhi risale
Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde (d. 1275/1858 - ö. 1336/1918)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Osmanlı devlet memuru ve sûfîsi, Celvetî tarikatının Haşimiyye kolunun şeyhlerinden biri olan, ailesinin mensubu olduğu tekkeye nispetle “Bandırmalı-zâde” (Tanman-Yılmaz 1992: 54) diye şöhret bulmuş Ahmed Münib Efendi’nin çocuk hakları konusunda yazmış olduğu risalesidir.

Hukûk-ı Veled” Risâlesi; Hanefî Mezhebi’ne göre, erkek veya kız çocukların babası üzerindeki şer’î haklarını bildirmektedir. Risaledeki sıraya göre çocuğun doğumunda, kız veya erkek ayırımı yapılmadan babanın sevinmesi ve şükretmesi, sağ kulağına Ezân-ı Muhammedî ve sol kulağına İkâmet okuması, çocuk doğar doğmaz ağzına çiğnenmiş hurma veya tatlı bir şey sürülmesi, akika kurbanının kesilmesi, annesinin veya bir süt annenin emzirmesi, Şer’-i Şerîf’e uygun bir isim verilmesi, erkek çocuğun sünnet ettirilmesi, kız veya erkek çocuğun evlendirilmesi, babanın kız ve erkek evlatlarına, hâllerine ve zamana uygun sanat, meslek, ilim, terbiye öğretmesi, helal lokma yedirmesi gibi hususlar ayrıntılı olarak ele alınmıştır (Ünal 2014: 429). Bu konular ele alınırken ayet ve hadis-i şeriflerden örnekler verilmiştir. Ayrıca Şâfi’î, Hanbelî ve Mâlikî Mezhebleri’nin hükümleri de bazı kısımlarda yazılmıştır. Eser; ehl-i sünnet âlimlerinin eserlerinden nakillerle hazırlanmıştır. Bu eserler ve müellifler “İhyâ-yı Ulûmi’d-Dîn, Şerh-i Şir’a, Câmi’u’s-Sagîr, Miftâhu’s-Sa’âde, Şerh-i Mesâbih, Mefâtîhu’l-Cinân, Fetâvâ-yı Zahîriyye, Hısnü’l-Hasîn Şerhi, Hısnü’l-Hasîn, Hısnü’l-Hasîn Şerhi-Aliyyü’l-Kârî, Ebu’l-Leys-i Semerkandî, İmâm-ı Münâvî, İmâm-ı Nevevî”dir (Ahmed Münib 1900: 8-9).

Daha sonra, bir babanın, evladını cehennem ateşinden koruması, dünya ateşinden korumasından daha önemli olduğu, cehennem ateşinden korumak da imanı, farzları ve haramları öğretmekle, ibadete alıştırmakla ve dinsiz, ahlaksız arkadaşlardan korumakla olduğu bildirilmiştir. "Evlat büyük nimettir. Nimetin kıymeti bilinmezse elden gideceği, bunun için çocuk terbiyesinin İslam dini ve kültüründe kıymetli bir ilim olduğu, evlat, ana babası için bir emanet olduğu, çocukların kalpleri kıymetli bir mücevher gibidir. Mum gibi her şekli alabilir. Küçük iken hiçbir şekle girmemiştir. Temiz bir toprağa benzer. Toprağa hangi tohum ekilirse onun meyvesi hasıl olur. Çocuklara iman, Kur’ân ve Allahü Teâlâ’nın emirleri öğretilir ve yapmaya alıştırılırsa, bu onlara dünyada mutluluk getirir. Bu mutluluğa anaları, babaları ve hocaları da ortak olur. Eğer bunlar öğretilmez ve alıştırılmaz ise, bedbaht olacağı, yapacakları her kötülüğün günahı, ana, baba ve hocalarına da verileceği" gibi konulara da değinilmiştir (Ünal 2017: 76-77).

Eser, Marmara Üniversitesi Nadir Eserler Koleksiyonu R076140 numaralı demirbaşa kayıtlıdır. Ma’ârif-i Umûmiye Nezâreti’nin 14 numaralı ruhsatnâmesiyle, İstanbul’da, Cemâl Efendi Matbaası’nda 1318/1900 yılında mensur ve matbu olarak 24 sayfa olarak basılmıştır. 19. yüzyılda çocuk yetiştirmenin, terbiyenin, çocuğa karşı görevlerin neler olduğu vb. konuların işlendiği değişik bir eserin günümüz okuyucularına farklı bir bakış açısı kazandıracağını umuyoruz.

Ahmed Münib Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-munib-bandirmalizade

Eserden Örnekler


Hukûk-ı mendûbe-i mezkûreden biri dahî, “evlâd zuhûrunda mevlûdün sağ kulağına Ezân-ı Muhammedî ve sol kulağına İkâmet okunmalıdır.” Kâle Rasûlu’llâhi sallallâhü aleyhi ve sellem: “Men vellede veleden [8] fe-ezzene fî üzni-hi’l-yemîni. Ve ekâme fî üzni-hi’l-yüsrâ. Lem tedarru-hû ümmü’s-sıbyâni.” buyurulmuşdur. Ma’nâ-yı şerîfi: “Bir kimsenin dünyâya bir veledi gelse, der-akab sağ kulağına Ezân-ı Muhammedî ve sol kulağına İkâmet etse, ol mevlûd, ümm-i sıbyân denilen rîhın zararından emîn ve sâlim olur.” diye İhyâ-yı Ulûm nâm kitâbda Huccetü’l-İslâm Ebû Hâmid Muhammedü’l-Gazâlî ve Şerh-i Şir’a nâm kitâbda Alî-zâde Şeyh Ya’kûb ve Câmi’-i Sagîr’de İmâmü’s-Süyûtî bu Hadîs-i Şerîf’i Hazret-i İmâmü’l-Hümâm Hüseyn İbn-i Aliyyü’l-Mürtedâ “radıyallâhü anhümâ ve an ebî-hi” Cedd-i Fahr-i Kâ’inât “aleyhi efdalü’t-tehıyyât” Efendimiz Hazretleri’nden rivâyetle tasrîh eder. Ve Câmi’u’s-Sagîr’de beyân olunmuşdur ki, ümm-i sıbyân dedikleri bir rîhdır ki, sabîlere ârız olur. Ve ekseriyyâ ol illetden, etfâl bayılır kalır. Münâvî’de, ümm-i sıbyân, Lisân-ı Türkî’de “havâle” ta’bîr olunan illetdir. Allâhümme’hfız evlâdü’l-mü’minîn! Seyyidetünâ Fâtımetü’z-Zehrâ “radıyallâhü anhâ” Cenâb-ı Hasen “radıyallâhü anhü” âlemü’s-sirru ve’l-alenî tevlîd buyurduklarında Rasûlü’s-Sekaleyn ve Ceddü’s-Sibtayn “sallallâhü aleyhi ve sellem” Efendimiz Hazretleri’nin ol mevlûd-i mübârek-mes’ûdun kulağına te’zîn buyurdukları mervîdir. [9] Hukûk-ı mendûbe-i mezkûreden birisi dahî, “bir veledin hîn-i tevellüdünde hûrmâ çiğneyip dimâğına süreler.” Eğer bulunmaz ise, hulviyyâtdan bir şey ile açmak ahsendir. Ya’nî tatlı ile açmakdır. Ve ol esnâda işbu du’â kırâ’et oluna: Seyyid Alî-zâde, Şeyh Ya’kûb’un Şir’a Şerhi’nde mestûrdur ki, Hazret-i Melce’-i Enâm “aleyhisselâm” Efendimiz Hazretleri dahî bu du’â ile tebrîk buyururlar idi: “Allâhümme’c’alhü berran. Ve’nbithü fi’l-İslâmi nebâten hasenen.” Ya’nî “Yâ Rabb! Şer’-i Şerîf’e ve sultân-ı zamâna ve üstâdına ve peder ü mâderine ve sâ’ir itâ’ati lâzım olan kimslere mutî’ ve münkâd eyle! Cebbâr ve şakî ve âkk ve âsî kılma! Ve İslâm’da kudûmünü bereketli kılıp ve kendine ahlâk-ı hasene-i huluk ve lisânını fasîh ve belîğ eyle!” demekdir (Ahmed Münib 1900: 8-9).

Kaynakça


Bandırmalı-zâde Ahmed Münib, Hukûk-ı Veled, Cemal Efendi Mat., İstanbul 1318.

Tanman, M. Baha - Yılmaz, H. Kamil (1992). “Bandırmalızade Tekkesi”, DİA, C. 5, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay., s. 54-55.

Ünal, Mehmet (2014). “Celvetî Tarikatında Çocuk Hukuku İle İlgili Bir Risâle: Hukûk-ı Veled”. Tarih Okulu Dergisi (Journal of History School), Yıl 7, Sayı XIX, s. 917-950.

Ünal, Mehmet (2017). Ahmed Münib Efendi’nin Risaleleri. Isparta: Fakülte Kitabevi.

Atıf Bilgileri


Ünal, Mehmet. "HUKÛK-I VELED". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hukuk-i-veled. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MECMÛA-YI TEKÂYÂ Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
2 MİR’ÂTU’T-TURUK Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
3 RİSÂLE-İ AKÎKA Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
4 TA‘RÎFU’L-HİTÂN Ahmed Münib, Bandırmalı-zâde Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
5 MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
6 NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) Azmî, Hüseyin Azmî Dede Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete
Görüntüle
7 KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı
Görüntüle
8 MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
9 RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
10 SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
11 ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
12 TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle
13 DÎVÂN (SERMEST) Abdullah Sermest, Kilisli Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
14 ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
Görüntüle