- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Esra Egüz o donohoe
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:20/12/2021
HÛBÂN-NÂME (FÂZIL)
farklı ülkelerin erkeklerinin fizikî ve karakteristik özelliklerini anlatan eserFâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey (d. 1170/1756-57 - ö. 3 Zilhicce 1225/30 Aralık 1810)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Enderunlu Fâzıl’ın (ö. 1225/1810) dünyanın çeşitli bölgelerinden erkeklerin fizikî ve karakteristik özelliklerini anlattığı eseri. Telif tarihi 1792 olan ve “Fe‘ilâtün Fe‘ilâtün Fe‘ilün” kalıbı ile mesnevi şeklinde kaleme alınan eserin 1837 yılında yayımlanan taş baskısında 797 (Enderunlu Fâzıl 1837); İstanbul Üniversitesi, Nadir Eserler Kütüphanesi T.5502'deki nüshasında ise 960 beyit ve iki takriz bulunmaktadır.
Şair, eserine Allah’a şükrederek başlar; ardından III. Selim’i över ve felekten şikâyet eder. Sebeb-i telif kısmında, eserini sevgilisinin isteği üzerine yazdığını söyler. Dünyanın şekli ve yedi iklim hakkında kısaca bilgi verdikten sonra, çeşitli memleketlerin erkeklerini anlatmaya başlar. Hintli, siyahî, Şamlı, Anadolu Türk’ü, Ermeni, Yahudi, Tatar, Bulgar, Boğdanlı, Felemenk, Rus ve Amerikan yerlileri hakkında olumsuz ifadelerde bulunurken; İranlı, Bağdatlı, Mısırlı, Habeşistanlı, Cezayirli, Tunuslu, Halepli, Rumelili, İstanbullu, Rum, Çingene, Gürcü, Çerkes, Leh, Frenk, Fransız, İngiliz ve Avusturyalı erkekleri beğenir. Yemen erkeğini mahzun, Arnavutları sinirli, Boşnakları yabani, İspanyolları ise ahlaken düşük bulur. Şamlıların konuşmasından hoşlanmaz, Faslıları elde etmenin güç olduğunu düşünür. Daha sonra ideal erkek güzelini tavsif eder ve eserini tamamladığı için Allah’a şükredip hamisi Reisülküttâb Râtib Efendi’yi över.
Şairin Enderun’da yetişmesi, değişik milletler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamıştır (Gibb 1999: 422). Onun en detaylı anlattığı ve en çok övdüğü erkekler Rumlardır. İstanbullu ve Şamlı erkekleri de uzun uzadıya anlatır. Bu da şairin yaşadığı çevreyi daha detaylı anlattığını gösterir. O, kimi zaman iklimlerin insanlar üzerindeki tesirinden bahseder, kimi zaman da konuyla ilgili anekdotlara yer verir. Bunların içinde en dikkat çekeni, bir Rum muğbeçeye varını yoğunu harcayan mirasyedi hikâyesidir.
Şair, konusu itibarıyla orijinal olan eserini “nev-îcâd” olarak tanımlar (Enderunlu Fâzıl t.y.: 4a). Bununla birlikte Hûbân-nâme, bazı araştırmacılara göre cinsellik, stereotip ve önyargının birleşimi olarak görülür (Erdman 2021), bazı araştırmacılara göre ise bediî zevkten yoksundur (Küçük 1995). Eserin dili, sade ve anlaşılırdır. Kimi araştırmacılar, eserin ilmî eserlerdeki üslubu andıran bir dille kaleme alındığını ifade ederken (Horata 2019: 191), kimi araştırmacılar da şairin işlediği konuya etnograf hassasiyetiyle yaklaştığını düşünürler (Kuru 2019).
Eserin matbu ve el yazması pek çok nüshası vardır. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi T.5502 numarada bulunan minyatürlü nüshası, sanat tarihi alanındaki tezlere konu olmuştur (Çakmut 1975, İçen 2001). Ercümend Muhib (1945), Hûbân-nâme’yi Zenân-nâme ile birlikte Latin harflerine aktarmış; fakat eserin başındaki ve sonundaki bazı bölümlerle “lüzumsuz” ve “gayrı edebî” gördüğü beyitleri çalışmasına dâhil etmemiştir. Ayrıca eserin “üç tuğlu bir paşa” tarafından Fransızcaya yapılan tercümesi de Türkçeye çevrilmiştir (İmrahor 2009); fakat eserin orijinali ile Fransızca tercümesi karşılaştırıldığında, mütercim tarafından eklenen kısımlar sebebiyle, Fransızca tercümenin neredeyse ayrı bir telif hâline geldiği görülür.
Şairin biyografisi için bk. “Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey.” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazil-enderunlu-fazil-huseyin-bey
Eserden Örnekler
Der-Beyân-ı Sıfât-ı İspanya
Ey nühüfte nigehi âfet-i dîn
Gamzesi şübhe-dih-i ehl-i yakîn
Vardır İspanya’da çok şûh-ı cihân
Mûcid-i işve belâ-yı devrân
Ak olur çehre-i şevk-engîzi
Az olur surh ile reng-âmizi
Belî kâmetleri çok bâlâdır
Her biri hüsn ile müstesnâdır
Zülf ü ebrûları şeb-rengîdir
Hâl-i Hindûları efrengîdir
Perde-i ırzı dahı sıyrık olur
Şukka-i vuslatı da yırtık olur
Bedr iken rûyu olur kaddi hilâl
Bir elif görse olur kâmeti dâl
Bulunur illet-i mektûmeleri
Halka âsân çözülür dügmeleri
Olur ol millet-i hôr u merdûd
Acz u zillet ile hem-tab‘-ı Yahûd
Gerçi tersâ revişi üzre gider
Hep Yahûdîce tekellümler ider
Pencüm iklîmde vâki‘ hâlâ
Dâhil-i kısm-ı bilâd-ı Avrupa
Anı feth eyledi ehl-i İslâm
Hep tokuz yüz sene zabt itdi tamâm
Endülüs nâmı ile buldu nişân
Menşe’-i ehl-i ulûm u irfân
Düşmen-i dîn gelicek sâl-i hezâr
Oldu feth-ile hazân ol gülzâr
Kâdî İyâz ile İbn-i Haldûn
Yirine otura bu ebhal-i dûn
Bunda var gizli sırrı Mevlâ’nın
Yiri yok bunda ser-i mûlânın (Enderunlu Fâzıl t.y.: 29b-32a).
Kaynakça
Çakmut, Feza (1975). Hûbânnâme ve Zenânnâme’nin Minyatürleri. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Enderunlu Fâzıl (t.y.). Hûbânname ve Zenanname. İstanbul Üniversitesi, Nadir Eserler Kütüphanesi T.5502.
Enderunlu Fâzıl (1837). Defter-i Aşk, Hûbânname, Zenanname, Çenginame, Şevkengiz. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Erdman, Michael (2021). "Boys, Boys, Boys: Enderunlu Fazıl Bey's Hubanname". Asian and African Studies Blog. https://blogs.bl.uk/asian-and-african/2021/02/boys-boys-boys.html (Erişim tarihi: 3.11.2021).
Gibb, E. J. Wilkinson (1999). Osmanlı Şiir Tarihi, IV, Ankara: Akçağ Yayınları.
Horata, Osman (2019). Has Bahçede Hazan Vakti-XVIII. Yüzyıl: Son Klasik Dönem Türk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
İçen, Saliha (2001). Hûbânnâme ve Zenânnâme’de Metin-Resim İlişkisi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
İmrahor, Reşit (hzl.) (2009). Enderunlu Fâzıl Güzel Oğlanlar Kitabı. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Kuru, Selim Sırrı (2019). "Hâriç ez-akl-ı beşer İstanbul: Enderunlu Fâzıl'ın İstanbul'u". Hafıza-i Beşer Konuşmaları. https://www.iae.org.tr/Aktivite-Detay/Haric-ez-akl-i-beser-Istanbul-Enderunlu-Fazilin-Istanbulu-Selim-S-Kuru/181 (Erişim tarihi: 3.11.2021).
Küçük, Sabahattin (1995). “Enderunlu Fâzıl”. DİA, 11: 188-189.
Muhib, Ercümend (hzl.) (1945). Enderunlu Fâzıl Hûbânname ve Zenanname. İstanbul: Yeni Şark Kitabevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (FÂZIL) | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Doç. Dr. MESUT BAYRAM DÜZENLİ Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu |
Görüntüle | ||
2 | DEFTER-İ AŞK (FÂZIL) | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Hicran Yücel |
Görüntüle | ||
3 | ZENÂN-NÂME | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe |
Görüntüle | ||
4 | ÇENGÎ-NÂME | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Dr. Esra Beyhan |
Görüntüle | ||
5 | SÛR-NÂME-İ ŞEHRİYÂR | Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey | Araş. Gör. Dr. Esra Beyhan |
Görüntüle | ||
6 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
7 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
13 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
14 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |