HOPHOPNAME
hophopname
Sâbir, Mirza Ali Ekber Tahirzade (d. 1278/30.05.1862 - ö. 1329/12.07.1911)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Azerbaycan ve tüm Şark edebiyatında yeni mizahi şiirin, satirik akımın kurucusu olan ve Azerbaycan sahası Türk edebiyatında millî şair olarak kabul edilen Mirza Elekber Sâbir Tâhirzâde’nin bütün şiirlerini ihtiva eden eseridir. Kısa süren neşriyat hayatı boyunca kaleme aldığı bütün eserleri dönemin dergilerinde yayınlanmış olmakla birlikte şairin sağlığında bir kitapta toplanamamış, çok istemesine rağmen kendisi eserlerini bir araya getirememiştir. Sâbir’in ölümünden kısa sonra başta Abbas Sehhet ve Celil Memmedguluzade olmak üzere pek çok aydının gayreti ve teşvikiyle şiirler bir araya getirilmiş; seçilmiş ilk baskısı 1913’te tam metni 1914’te yayımlanmıştır (Zamanov 1973; Doğru 1975; Akpınar 1994; Kafkasyalı 2003; Bayramoğlu 2003; Memmedov 2004). Sâbir’ın kullanığı takma isimlerden biri olan “Hophop”tan esinlenilerek Hophopnâme adı verilen eser daha sonra Kiril, Arap ve Latin harfleriyle Türkçe, Farsça, Rusça, Ermenice ve İngilizce olarak Bakü’de, Tebriz’de, Tahran’da, Belleville’de (Ilinois-ABD), Ankara’da, İstanbul’da, Moskova’da, St. Petersburg’da ve Leningrad’da defalarca basılmıştır (Taşkesenlioğlu 2013: 110).

Sâbir’in 1903-1911 yılları arasında başta Molla Nasreddin olmak üzere Şark-ı Rus, Heyat gibi dönemin en önemli yayın organlarında yayımladığı şiirlerinin çok büyük kısmında eğitimin önemi, halkın dini duygularıyla oynayanlar, yoksulu işçiyi ezenler, kadınların toplum içerisindeki durumu, küçük yaşta evlendirilen kızların hâli, entelektüel geçinip toplumunu ve geçmişini küçümseyenler, yeniye tamamen kapalı köhne fikirliler, İran, Osmanlı ve Arap dünyasındaki siyasi çekişmeler, Şii-Sünni; Türk-Ermeni mücadelelerini ve bölünmeleri gibi pek çok konuyu ele almış; sosyal hicivlerde bulunmuştur.

Satirik şiirlerinde ele aldığı bu konuları son derece orijinal bir üslupla ele alan şair, mizahi yaklaşım sergilemiştir. Fakat Sâbir’in mizahı kara mizah şeklindedir. Klasik söyleyişle güldürürken düşündürür. Bu şekilde hem düşüncelerini etkisini artırmış, hem toplumun beğenisini artırarak fikirlerinin yayılmasını sağlamış hem de eleştirilerine gelebilecek tepkileri azaltmaya çalışmıştır. Hatta sosyal içerikli bu ironik tarzı ile Türk edebiyatında önemli bir seviyeye ulaşmıştır denilebilir.

Sözü, eleştirdiği zihniyetin ağzından şiir söylemesi, Sâbir’in en dikkat çekici özelliklerinden biri olarak kabul edilebilir. Bu şekilde eserlerini çok daha etkili kılarak zihniyeti somutlaştırdığı ve toplumun bu somut kavramı görmesini sağladığı görülmektedir (Taşkesenlioğlu 2017: 477).

Bu şiirlerde başta Fuzûlî ve Nizâmî olmak üzere klasik Türk edebiyatının önder şahsiyetlerinden etkilenmiş, klasik tarzın gereği olarak tüm şiirlerini aruz ölçüsü ile kaleme almıştır. Gazel, mesnevi, müstezad gibi klasik nazım şekillerinden pek çok örneği barındıran eser, bununla birlikte Namık Kemal ve Recaizade Mahmut Ekrem gibi yenilikçi şairlerin şiirlerine yazılan nazireleri de içermektedir. Sâbir özellikle “Türk âlemlerinin Şekspiri” olarak ifade ettiği Namık Kemal’den etkilenmiş, millet ve hürriyete dair fikirlerinde ondan ilham almıştır (Taşkesenlioğlu ve Maden 2017: 40).

Eserde Sâbir’in daha çok şairlik hayatının ilk dönemlerinde kaleme aldığı klasik tarzdaki gazelleri ve son derece sade bir dille yazdığı çocuk şiirleri de mevcuttur. Bunların yan sıra Farsça yazdığı şiirler de bazı Hophopname’lere eklenmiştir.

Şairin biyografisi için bk. “Sâbir, Mirza Ali Ekber Tahirzade”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sabir-mirza-ali-ekber-tahirzade

Eserden Örnekler


Ne Yazım

Şairem, çünki vezifem budur, eşar yazım

Gördüğüm nikü bedi éyleyim izhar yazım

Günü parlaġ, günüzü ağ, géceni tar yazım

Pisi pis, eyriyi eyri, düzü hemvar yazım

Niye bes böyle bereldirsen, a ġare gözünü

Yoḫsa bu ayinede eyri görürsen özünü?


Şére meşğul éderek ḫatiri-ġem-mailimi

Ġoyuram ġenşerime kağızımı, çernilimi

Gelirem yazmağa bir kelme, tutursan elimi

Ġorḫuram ya ne üçün, çünki kesirsen dilimi

Éy eceb, men ki sedaġet yolunu azmayıram

Hele gördüklerimin dördde birin yazmayıram


Hele men dördde birin yazmayıram, karına baḫ

Üstüme günde söyürsen, bu ġeder arına baḫ

Özün insaf éle, efkarına, etvarına baḫ,

İstemezsen yazam? Öz éybli kirdarına baḫ

Kişi sen éybini ġan, menle ebes ceng éleme!

Özünü, hem meni bu barede dilteng éleme! (Taşkesenlioğlu ve Maden 2017: 183)


Kaynakça


Akpınar, Yavuz (1994). Azeri Edebiyatı Araştırmaları. İstanbul. Dergah Yayınları.

Bayramoğlu, Alhan (2003). Mirze Elekber Sabir Hayatı ve Eserleri. Bakü. Gismet Neşriyyat.

Doğru, A. Mecit (1975). Mirze Elekber Sabir Hophopname. Ankara. Atak Matbaası.

Kafkasyalı, Ali (2003). “Sabir ve Devrin Meselelerine Bakışı”. KKEF Dergisi. S.9. s.1-20.

Memmedov, Memmed (2004). Sabir Hophopname. Bakü. Şerg-Gerb Neşriyyat.

Taşkesenlioğlu, L ve Maden, S. (2017). Mirze Elekber Sabir Hayatı, Edebî Şahsiyeti ve Hophopname. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.

Taşkesenlioğlu, Lokman (2013). Azerbaycan Türk Edebiyatı Millî Şairi Mirze Elekber Sâbir ve Hophopname. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 2 (3). 96–132.

Taşkesenlioğlu, Lokman (2017). Mirze Elekber Sabir ve Türkçe Sevgisi. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Niğde. 475-482.

Zamanov, Abbas (1973). Sabir ve Müasirleri. Bakü. Azer Neşriyyat.

Atıf Bilgileri


Taşkesenlioğlu, Lokman. "HOPHOPNAME". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hophopname. [Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TECNİSLER Ali, Göyçeli Araş. Gör. Dr. Orhan Baldane
Görüntüle
2 DÎVÂN (MERÂGÂYÎ) Dehil-i Merâgâyî Diğer Çağla YILMAZ
Görüntüle
3 HADÂYIKU’L-CİNAN Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
4 HADÎKA Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
5 RAVZATÜ’L-ÂDÂB VE CİNNETÜ’L-ELBÂB Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
6 HAKÂYİKU’L-ENVÂR Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
7 HADÂYIKU’L-ÜDEBA Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
8 NİGARİSTAN-İ DARA Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
9 TECRÜBETÜ’L-EHRÂR VETESLİYETÜ’L-EBRÂR Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
10 MAÂSİR-İ SULTANİYYE Meftun, Abdürrezzâk Dünbülî Dr. Çetin Kaska
Görüntüle