HİLYE-İ CELİYYE VE ŞEMÂİL-İ ALİYYE (SA'DÎ)
hilye
Sa'dî, Şeyhülislâm Hoca Sa'deddîn Efendi (d. 943/1536-37 - ö. 1008/1599)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hz. Muhammed’i konu alan ilk mensur hilye. Eser, kütüphanelerde Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye, Hilye-i Şerîfe, Tercüme-i Şemâ’il-i Şerîf, eş-Şemâ'ilü'n-Nebevîye ve'l-Hasâ'ilü'l-Mustafâviye gibi farklı adlarla kaydedilmiştir. Ancak bunlar arasında en çok Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye adı ön plana çıkmıştır. Eserin adının birçok akademik çalışmada Hilye-i Celîle ve Şemâ’il-i ‘Aliyye şekliyle anılması yanlıştır. Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye III. Murâd (ö.1595)’ın isteği üzerine kaleme alınmış olup 988/1580-81 yılında tamamlanmıştır. Mensur olmasına rağmen 8 manzum parça ihtiva eder.  Bu manzumelerin 5’i Farsça, 2’si Türkçe, 1’i Arapçadır. Eser, Hz. Peygamber’e övgü ile başlayıp sebeb-i telif ile devam eder. Hz. Peygamber’in hilyesinin bütün ayrıntısıyla verildiği bölümden sonra dua ile sona erer.

Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye, şekil ve muhteva açısından baştan sona manzum hilyelerle aynı özellikleri taşımaktadır. Manzum hilyelerin en güzel ve olgun örnekleri de genellikle ana hatlarıyla Hz. Peygamber’e övgü, sebeb-i telif, Hz. Peygamber’in hilyesi ve dua bölümlerinden oluştuğu gibi Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye de söz konusu bölümlerden oluşmaktadır. Bu yönüyle eser, mensur hilyelerin başarılı bir örneği durumundadır. Manzum hilyelerde olduğu gibi bu eserde de Hz. Peygamber’in hilyesi ile ilgili rivayetler verilmiş daha sonra bu rivayetler üzerine açıklamalar yapılmıştır. Eserde Hz. Peygamber’in mucizelerine ayrıntılı bir şekilde yer verilmesi farklılık olarak görünmektedir (Erdoğan 2018:60). Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye ile Hoca Sa‘deddîn Efendi’nin küçük oğlu Mehmed Es‘ad Efendi’nin Gülistân-ı Şemâ’il adlı manzum Hz. Peygamber hilyesi arasındaki dikkat çekici bazı benzerlikler, Şeyhülislam Hoca Sa‘deddîn Efendi’nin hilyesinin Mehmed Es‘ad Efendi’ye hilye yazma konusunda ilham kaynağı olduğunu göstermektedir. Gerek yukarıda sıralanan sebeplerden dolayı gerekse mensur hilye türünün ilk ve güzel örneklerinden biri olması sebebiyle Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye, Şeyhülislam Hoca Sa‘deddîn Efendi’nin önemli edebî eserlerinden biri olarak kabul edilmelidir (Erdoğan 2018: 59). Eserin dili oldukça ağırdır. Yalnız Arapça rivayetler açıklanırken kullanılan dil kısmen sadeleşir. 

Beş nüshası tespit edilen eser üzerine Mehtap Erdoğan Taş makale hazırlamıştır (2018).

Şairin biyografisi için bk. “Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sadi-seyhulislam-hoca-sadeddin 

Eserden Örnekler


Nesr: Çün ol nûr-ı lâmi‘ u mazhar-ı câmi‘ müstecmi‘-i sıfât-ı kemâl-i zi’l-celâl ve mücellî-i tecellî-i cemâl idi. Hüsn-i sûrî vü ma‘nevîleri ber-kemâl idi. Mir’ât-ı zât-ı sütûde-sıfâtları siyer-i celîle ile mücellâ oldugı gibi sûret-i cân-fezâları hilye-i hüsn ü bahâ ile muhallâ idi. Çün tasfiye-i kalb ü mir’ât-ı dilden nukûş-ı alâyıkı selb iden murtâzlarun hazz-ı rûhları ve netîce-i fütûhları misâl-i bî-misâl-i habîb-i zi’l-celâl müşâhedesi ile karîrü’l-‘ayn olmakdur. Men re’anî fekad re’a’l-Hakk fe inne’ş-şeytâne lâ yetemesselü bî fehvâsınca hilye-i celiyye vü şemâ’il-i aliyyelerini bilmek ve ehâdîs-i sahîha ile tebeyyün ü ifsâh olunan alâmâtı hıfz eylemek lâzımdır.

Nazm:

Hilyesine muhâlif ise menâm

Sanma anı cemâl-i hayr-ı enâm


Gördigi sûret-i amelleridür

Şekl-i endîşe vü emelleridür


Hilyeye ger uyarsa rü’yâsı

Görmüş olur ol ekremü’n-nâsı


Ger görürse sahîh ü hurrem ü şâd

İtmiş olur şerî‘atin âbâd


Cism-i pâkin görürse ger rencûr

Eylemişdür şerî‘atin mehcûr (Erdoğan 2018: 39).

Kaynakça


Erdoğan Taş, Mehtap (2018). “Hoca Sa‘deddîn Efendi’nin Mensur Hilyesi: Hilye-i Celiyye ve Şemâ’il-i ‘Aliyye”. Amasya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2 (3): 19-60.

Atıf Bilgileri


Erdoğan Taş, Mehtap. "HİLYE-İ CELİYYE VE ŞEMÂİL-İ ALİYYE (SA'DÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hilye-i-celiyye-ve-semail-i-aliyye-sa-di. [Erişim Tarihi: 05 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÂCÜ'T-TEVÂRİH (HOCA SÂDEDDİN EFENDİ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
2 SELİM-NÂME (SA'DÎ/HOCA SÂDEDDİN EFENDİ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi Dr. Faruk Sönmez
Görüntüle
3 MÜNŞE'ÂT-I HOCA SA'DEDDÎN EFENDİ (SA'DÎ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sa'deddin Efendi Prof. Dr. Hasan Ali ESİR
Görüntüle
4 MİR’ATÜ’L-EDVÂR VE MİRKATÜ’L-AHBÂR TERCÜMESİ (SA'DÎ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
5 RİSÂLE-İ KUŞEYRÎ TERCÜMESİ (SA'DÎ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi Doç. Dr. Yüksel Göztepe
Görüntüle
6 BEHÇETÜ’L-ESRÂR VE MA’DENÜ’L-ENVÂR TERCÜMESİ (SA'DÎ) Sa'dî, Şeyhülislam Hoca Sâdeddin Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
8 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
10 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
11 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
12 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
16 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle