- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mecbûr/Vefdî - Madde Yazarı: Doç. Dr. İBRAHİM AKYOL
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Siyasetname
- Yayın Tarihi:28/12/2021
HİLÂFET-NÂME-İ OSMÂNÎ VE İTTİHAT-NÂME-İ İSLÂMÎ (MECBÛR/VEFDÎ)
siyâset-nâmeMecbûr/Vefdî (d. 1273/1856 - ö. 1335/1919)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şiirde Mecbûr mahlasını kullanan Çankırı yaşamış medresede müderrislik, mektepde muallimlik, mevlevihâde mesnevihan, tekkede ser-halife, camide hatiplik yapmış olan Ahmet Mecbûr Efendi’nin siyasetnâme türündeki mensur eseri.
Eser; mukaddime, on makale (bölüm) hâtime ve zeyilden oluşmaktadır. Mukaddimede, eserin yazılma gerekçeleri ile ve müellif yaşadığı döneme dair bilgiler vermektedir. Birinci makalede, halifeye şeriatta uygun görülen lakap ve unvanlar açıklanmıştır. İkinci makalede, İslam ümmeti için imamın/halifenin varlığının zorunlu olduğu anlatılmaktadır. Üçüncü makale, meşveret hakkındadır. Dördüncü makalede, halifeye itaat etmenin zorunluluğu anlatılmaktadır. Beşinci makale, âdil halifenin değeri hakkındadır. Altıncı makalede, halifenin yönettiği teb’a üzerindeki hakları, yedinci makalede, teba’nın halife üzerindeki hakları anlatılmaktadır. Sekizinci makalede Osmanlı hilafetinin istikrarı ve kıyamete kadar sürmesi hakkındadır. Dokuzuncu makalede, Osmanlı sultanlarının terceme-i hal ve şemailleri, onuncu makalede, askerlik yapmanın ayrıcalıkları anlatılır. Hâtime bölümünde, padişah Mehmed Reşad ve hilafeti hakkında değerlendirmede bulunulur. Zeyl kısmında ise Abbasi halifelerinden Me’mun’un ser-askeri Tahir b. Hüseyn’in Mısır valisi olan oğlu Abdullah’a yazdığı mektup bulunmaktadır (Çonkor, 2020:11-13).
Mecbûr Efendi’nin siyasetnâmesine göre Osmanlı hilafet sisteminin dayandığı kaynaklar; Kur’an-ı Kerim, Hz. Peygamber’in fiili, kavli ve takriri sünneti yansıra Türk devlet geleneğidir. Müellif, kaynakları devlet-ebed-müddet anlayışı ile yorumlayarak Osmanlı hilâfetinin kıyamete kadar bâkî olduğunu savunmuştur. Mecbûr Efendi istişâreye dayalı meşrûtî bir yönetim anlayışını benimseyen bir aydındır. Bu düşüncesinden dolayı eserde yer yer meşrutiyete geçit vermediği için II. Abdülhamid’i eleştirmiştir. Eserin metnini İbrahim Akyol yayımlamış (2020), Fatih Güzel (2020), Burhan Çonkor (2020) ve Hikmetullah Ertaş (2019) ise eserle ilgili tahlil çalışması yapmışlardır.
Yazarın biyografisi için bk. "Mecbûr/Vefdî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mecbur-vefdi
Eserden Örnekler
Makâle-i Tâsi‘a Selâtîn-i izâm-ı Osmâniyenin icmâlen terâcim-i hâl ve şemail-i kemâli beyânındadır.
Fi’l-asl asyâ-yı vustâ hükümdârârına münkâd ve gâyetle mütedeyyin ve hamiyet-nihâd olan Kayıhan kabilesinin ebâ an-ced bey ve beyzâdesi sevgili Padişâh-ı adâlet-penâh Efendimizin cedd-i zü’l-mecdi Süleymân Şâh bin Kaya Alp altı yüz senesinden sonralarında oralarca Tatar mefsedet-şiârın fitne ve fesâdından bî-huzûr ve bî-zâr olduklarında kabilesi halkıyla beraber Anadolu taraflarına hicret ve Erzincan havalisinde biraz müddet ikamet ve teb‘asını hüsn-i idâre ve himâyetten sonra âsâyişin i‘âdesi ümidiyle tekrar vatan-ı aslîleri olan Horasan tarafına gitmek üzere yola çıkmış ise de müşârün ileyh Süleyman Şah, Caber Kalesi pîş-gâhında Fırat nehrine düşerek mağrûkan vefat eylediğinde oraya defn edilmiştir. Kabilesinin bir kısmı yine azîmet, diğer kısmı Süleyman Şâh’ın oğullarından Ertuğrul ve Dündar Beylerin ma‘iyetinde olarak geriye avdetle Erzurum taraflarında seyahatleri esnasında Rum Devlet-i Selçukiyyesinden Sultan Alâeddîn ile İran Devlet-i Cengiziyyesinin muharebelerine tesadüf ederek mağlubiyete yüz tutmuş olan Sultan Alâeddînin ordusuna bilâ-teklif muâvenet ile muharebeyi kazandırmış olduğundan Sultan Alâeddin Ertuğrul Gazi’nin şu hizmet-i diyânet-perverânesinden hoşnut olarak mükâfeten müşârun ileyh Gaziye, Söğüd ve Eskişehir ovalarını ve Domaniç yaylağını verdi. Gazi müşârun ileyh yanında olan dört yüz çadır halkı ile oraya kûh-ı âhenîn gibi oturdu. Ba‘dehû Ertuğrul Bey civarındaki Rum beyleriyle gaza ederdi ki bulunduğu mevki bir ordugâh şeklini almış idi (Akyol 2020: 141).
Kaynakça
Akyol, İbrahim, (2020). “Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî Adlı Eserin Metni”. Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî, Ankara: Akademisyen Yayınevi. 61-190.
Çonkor, Burhan, (2020). “Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî” Eseri Bağlamında Ahmet Mecbur Efendi’nin Tefsir Metodu ve Ayetlere Getirdiği Yorumlar”. Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî. Ankara: Akademisyen Yayınevi.1-16.
Ertaş, Hikmetullah (2019). “Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî Adlı Eseri Bağlamında Ahmet Mecbûr Efendi’nin Hadis Anlayışı”. İlahiyat Alanında Yeni Ufuklar. Ankara: Gece Akademi Yayınları: Akademisyen Yayınevi. 67-107.
Güzel, Fatih, (2020). “Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî” adlı eserinde Ahmet Mecbur Efendi’nin Hilâfete Dair Görüşleri". Hilâfetnâme-i Osmânî ve İttihat-nâme-i İslâmî, Ankara: Akademisyen Yayınevi.17-34.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (MECBÛR/VEFDÎ) | Mecbûr/Vefdî | Doç. Dr. İBRAHİM AKYOL |
Görüntüle | ||
2 | MEVLÎD-İ NEBÎ (MECBÛR / VEFDÎ) | Mecbûr / Vefdî | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
3 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
8 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
9 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |