- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kemâl Ümmî, İsmâ’îl - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:24/10/2021
HİKÂYE-İ HAZÎRE-İ KUDS (KEMÂL ÜMMÎ)
dinî-ahlaki eserKemâl Ümmî, İsmâ’îl (d. 777/1375-76 ? - ö. 880/1475-76)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kemâl Ümmî’nin Enes b. Mâlik tarafından rivayet edilen bir hadisi nazmettiği eseri. 148 beyitten ibaret olan Hazîre-i Kuds, aruzun “mefâ’ilün fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün” kalıbıyla yazılmış bir mesnevidir.
Şairin hikemî muhtevalı bu mesnevisinde belirttiğine göre ahirette cennet ve cehennem ehli birbirinden ayrıldıktan sonra Tanrı; mürseller, nebiler, veliler, şehitler ve kendisine çok ibadet edenler başta olmak üzere cennete girecekleri Adn cennetinde özel bir yer olan Hazîre-i Kuds’e yerleştirecek ve orada cemalini gösterecektir. Tanrı'nın emri üzerine Rıdvan ile Feytoş adlı huri tarafından süslenen Hazîre-i Kuds’e Hz. Peygamber yetmiş nefis hilat giyinmiş, başında saltanat tacı, elinde nurdan kamçısıyla Burak’a binmiş olarak gelecektir. Onun etrafına bütün peygamberler, şehitler, sıddıklar ve salihler toplanacaktır. Sağ yanında Hz. Âdem, ikisi arasında Hz. Ebubekir, solunda ise Hz. İbrahim ve ikisi ortasında da Hz. Ömer bulunacaktır. Arkasında Hz. Osman, önünde de elinde Liva-i Hamd olan Hz. Ali olacaktır. Hazîre-i Kuds’e gelindiğinde herkes Tanrı’nın güzelliğini ‘azamet perdesi’ arkasından görecektir. Akabinde Hz. Davud, Allah’ın emriyle nurdan bir minber üzerine çıkıp Zebur’u; daha sonra da Hz. Muhammed, Rahman suresini okuyacaktır. Ardından Allah ile cennet ehli arasındaki ‘azamet perdesi’ kalkacak ve Tanrı’nın cemalinin görülmesiyle takatler kesilip secdeye kapanılacaktır. Bundan sonra Tanrı cennet ehline, onları ebediyen cennette yaşatacağına dair sözünü yerine getirdiğini söyleyecektir. Manzume bağışlanma dileğiyle son bulmaktadır.
Eserin dili sade, anlatımı canlı ve akıcıdır. Şair, aruzu uygulamada hatalara düşse de tercüme ve şerh konusunda başarılıdır. Eski Türk şiirinde çokça rastladığımız mısra başı kafiye/ön kafiye ve mısra başı redif/ön redif Kemâl Ümmî’nin ahenk için başvurduğu ifade yollarındandır.
Hikâye-i Hazîre-i Kuds, Kemâl Ümmî Dîvânı’nın bazı nüshalarında mevcuttur. Manzume bu Dîvân üzerine yapılan doktora tezinde yer almaktadır (Sarıçiçek 1997: 749-764).
Şairin biyografisi için bk. “Kemâl Ümmî, İsmâ’îl”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kemal-ummi-ismail
Eserden Örnekler
Hikâye-i Hazîre-i Kuds'den
Çü başladuk söze evvel be-nâm-ı bi'smi'llâh
Ki her işümüzi ebter komaya ol Allâh
…
Enes rivâyet ider Mustafâ Muhammedden
Ol enbiyâ vü rüsül pîşvâsı Ahmedden
O sadr u bedr-i cihân ma'den-i safâ eydür
O hulk u lutf u vefâ kânı Mustafâ eydür
Kaçan ki dostlar uçmakda uçmak ehl-i karâr
Tamuda hem tamu ehli karâr ide nâ-çâr
Hitâb idüp buyura Hak Çalap ki yâ Rıdvân
Cevâb idüp diye lebbeyk iy yüce Sübhân
Ne buyurursın i Şâh-ı ganî vü rahmeti bol
Diye ki tura ki cennet hazînedârıdur ol
Hem anda emr ide Rıdvâna ol Hudâ-yı hakîm
Yüri Hazîre-i Kudse var anı hoş beze kim
Dilerem anda nebîlerümi velîlerümi
Ki ben ziyâret idem ehl-i tâ'atümi hemi
Hem isterem dahı bahşâyiş ü ziyâfet idem
Olara fazl u atâmı bugün ziyâdet idem (Sarıçiçek 2017: 749-750)
Kaynakça
Sarıçiçek, Ramazan (1997). Kemâl Ümmî Hayatı, Sanatı ve Divanı (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Yavuzer, Hayati (1997). Kemal Ümmi Divanı. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Araş. Gör. Büşra Karasu |
Görüntüle | ||
2 | KIRK ARMAĞAN (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
3 | VEFÂT (KEMÂL ÜMMÎ) | Kemâl Ümmî, İsmâ’îl | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
5 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
7 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
8 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
9 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
11 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
13 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |