HİCVİYYE (VEYSÎ)
Farsça manzum hicviye
Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed (d. 969/1561 - ö. 1037/1628)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Veysî’nin, dönemin yüksek ilmiye sınıfından ünlü bazı şahsiyetlere yönelik aşağılayıcı ifadeler içeren manzumesi. Klasik kaynaklarda kendisine yer bulamayan manzume, son dönem yayınlarda Hicviye adıyla yer alır (Kaya 2013:77; Çaldak 2014). Bilinen tek yazma nüshasının başında, “Şehnameci Lokman’ın dilinden Veysî Çelebi’nin manzumesi” anlamına gelen “Manzûme-i Veysî Çelebi ez-zebân-ı Lokmân-ı şehnâme-gûy” kaydı bulunmaktadır.

Hicviye’nin yazılış hikâyesinin tek kaynağı Nev’î-zâde Atâyî olayı şöyle anlatır: Molla Ahmed Efendi (ö.1009/1600) diye bilinen Şemseddin Ahmed b. Ruhullah el-Ensârî, 992/1584-85 yılında Anadolu kazaskeri olur. Geleneğe uyarak belli günlerde halka açık umumi dersler (ders-i âm) tertip eder. Henüz 23 yaşında olan Veysî ise Salih Molla Efendi’ye (ö.996/1588) mülazım olup ilk atamasını beklemektedir. Yanında stajyerliğe başladığı hocası Salih Molla Efendi ile bu dersleri takip eder. Keskin bir zekâya, eleştirel bir bakış açısına sahip olan Veysî, bu ders ve meclislerde tanık olduğu bazı durumlardan rahatsız olur. Bu toplantı ve müdavimlerini 992/1584-85 yılında dönemin resmî tarihçisi Şehnâmeci Seyyid Lokman’ın (ö.1010/1601-02) dilinden tasvir ederek hicveder. Bu hicviye büyük bir yankı uyandırır, genç şairin tanınmasını sağlar. Ancak şimşekleri üzerine çeken Veysî'nin ataması yapılmaz. Atama geciktikçe, içine düştüğü geçim sıkıntısı çekilmez bir hâl alır. Bunun üzerine dostları, genç şairin şiir ve nesirdeki yeteneğinden, içine düştüğü ekonomik sıkıntılardan bahisle Molla Ahmed Efendi nezdinde ricacı olurlar. Anadolu kazaskeri Molla Ahmed Efendi, “..büyüklük kötülüğe karşılık iyilik etmektir.” diyerek Veysî'yi affedip Benî Harâm kadılığına tayin eder (Özcan 1989:2/714). Klasik kaynaklardan hiçbirinde bu olaya ilişkin bilgi verilmezken sadece Eslaf’ta, “…Monla Ahmed Efendi’nin, -isâ’et mukâbilinde ihsân nev’inden olan- himmeti sâyesinde Mısr’da bazı kazâlar niyâbetine…” ibaresiyle olaya işaret edilir (Aydemir vd 2019: 31).

Bu hicviye, mesnevi nazım şekliyle yazılmış otuz üç beyitlik Farsça bir manzumedir. Manzume, Şehnâme vezni olan "fe'ûlün fe'ûlün fe'ûlün fe'ûl" kalıbıyla yazılmıştır. Manzumede, mizahî bir anlatım hâkimdir, söz sanatlarına pek yer verilmez. Meclise katılan zevatın kişiliklerine yönelik aşağılayıcı ifade ve lakaplar manzumenin edebîliğine gölge düşürmüştür. Hicviyenin o zamanda büyük ilgi görmesi, kimsenin dile getirmeyi göze alamadığı bir durumu, bir yeni yetmenin dile getirmiş olmasından kaynaklanmaktadır. Bu küçük manzume döneminin ilmiye çevrelerine dair birtakım bilgiler barındırması bakımından önem arz etmektedir. 

 Manzumenin çevriyazısı ve Türkçe çevirisi bir inceleme ile birlikte yayımlanmıştır (Çaldak 2016).

Şairin biyografisi için bk. “Veysi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/veysi-uveys-celebi-uveys-mehmed

Eserden Örnekler



Kaynakça


Aydemir, Emrah ve Fatih Özer (2019). Fâik Reşâd, Eslâf. İstanbul: Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. http://ekitap.ktb.gov.tr [Erişim tarihi: 24.10. 2021].

Çaldak, Süleyman (2016). “Veysî’nin Hicviyesi”Journal of Turkish Language and Literature 2 (1): 81-92.

Kaya, Bayram Ali (2013). “Veysi”. İslam Ansiklopedisi. C. 43. İstanbul: TDV Yay. 76-77.

Özcan Abdülkadir (1989). Atâyî, Hadayiku'l-Hakâyık fi Tekmileti'ş-Şakâyık. C. 2. İstanbul: Çağrı Yay.

Atıf Bilgileri


ÇALDAK, Süleyman. "HİCVİYYE (VEYSÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hicviyye-veysi. [Erişim Tarihi: 24 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÜRRETÜ'T-TÂC FÎ-SÎRETİ SÂHİBİ'L-Mİ'RÂC (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
2 HÂB-NÂME (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
3 MÜNŞE'ÂT (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
4 FÜTÛH-I MISR (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
5 MERACÜ'L-BAHREYN (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
6 DÜSTÛRÜ'L-'AMEL FÎ MÜBÂHÂTİ'L-'İBÂDÂT (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
7 GURRETÜ'L-'ASR Fî TEFSîRİ SÛRETİ'L-NASR (ÂLÎ, ADANAVÎ HÜSEYİN ÂLÎ EFENDİ) Âlî, Adanevî Hüseyin Âlî Efendi, Hüseyin Çelebi b. Abdullah Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
8 HEDİYYETÜ'L-MUHLİSÎN VE TEZKİRETÜ'L-MUHBİTÎN (ŞEYH BÂLÎ b. ÜVEYS) Şeyh Bâlî b. Üveys Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
9 DÎVÂN (VEYSÎ) Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
Görüntüle
10 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
11 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
12 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
13 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
14 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
15 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
16 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
19 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle