- Yazar Biyografisi (TEİS)
Atâyî, Nev‘î-zâde - Madde Yazarı: Doç. Dr. Suat Donuk
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hezl
- Yayın Tarihi:08/02/2022
HEZLİYYÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)
hezlAtâyî, Nev‘î-zâde (d. ?/? - ö. 1045/1635)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nev'î-zâde Atâyî’nin müstehcen kelimeler, argo, kaba yergi ve cinsel sataşma içerdiği için Divan’ına almadığı manzumelerinden meydana gelmiş hezl mecmuası. Şairin Hezliyyât’ı genellikle Hamse’sinin bazen de Divan’ının bulunduğu yazmaların sonunda yer almaktadır. Kaynaklarda adı daha çok Hezliyyât-ı Nev‘î-zâde Atâyî olarak geçmektedir. Eserin yazılış tarihi belli değildir. Eserde tarih bildiren üç manzumeden hareketle 1600 ile 1622 yılları arasında kaleme alınan şiirlerden oluştuğu ve 1622’den sonra tedvin edildiği anlaşılmaktadır.
Hezliyyât’ın hiçbir yerinde Atâyî mahlası geçmemektedir. Bununla beraber pek çok Nev‘îzâde Atâyî Külliyâtı, Divan’ı ve Hamse’sinde yer alması, Divan ile ortak ifadeler içermesi, Nef‘î ile hezl türünde atışan Atâyî’nin bu türe aşinalığının bilinmesi gibi nedenler Nev‘î-zâde’ye aidiyetini güçlü kılmaktadır. Atâyî’nin Hezliyyât’ı mukaddime veya hatime bölümleri bulundurmamaktadır. Kıt‘aların olduğu “Mukâta‘ât” bölümü ile başlamaktadır. Bu bölümde üç rubai ve bir mesnevi de yer almaktadır. Bu bölümden sonra eserin esas ağırlığını oluşturan “Metâli‘” bölümü gelmektedir. Matla‘ların yer aldığı bu kısımda bir gazel de bulunmaktadır. Atâyî’nin Hezliyyât’ı “Metâli‘” bölümünden sonra gelen bir gazel ve bir terkib-bend ile sona ermektedir. Hezliyyât’taki bazı şiirler genel edep kurallarına uymamaktadır. Fakat tüm şiirler vezin, kafiye, edebî sanatlar vb. nazım kaideleri bakımından divan edebiyatı ilkelerine riayet edilerek yazılmıştır.
Hezliyyât-ı Atâyî’de toplam 149 manzume vardır. Bunların 131’i matla‘, 11’i kıt‘a, 3’ü rubai, 2’si gazel, 1’i mesnevi ve 1’i de terkib-benddir. Tüm şiirleri aruzla yazılan Hezliyyât’ta en çok "fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilâtün fâ‘ilün" kalıbı kullanılmıştır. On dört farklı kalıpla yazılan şiirlerin olduğu eserde aruzun başarıyla kullanıldığını belirtmek mümkündür. Atâyî’nin burada başarıyla uyguladığı nazım unsurlarından biri de kafiyedir. Redif olarak ağırlıklı biçimde Türkçe kelimelerin seçilmesi ve daha çok tam kafiyenin tercih edilmesi eserin kafiye tatbikinin belirgin noktalarıdır. Hezliyyât’ta en çok işlenen konu ismi verilmeyen şahıslara, özellikle mahbuplara yapılan cinsel sataşma ve müstehcen dokundurmalardır. Bunu ciddi meselelerin mizahî bir şekilde dile getirilmesi, kaderden şikâyet, hikmet-felsefe, güldürme amaçlı kaba cinsel taarruzlar ve belirli bir kişiye ağır eleştiri gibi konular takip etmektedir. Hezliyyât’ın manzumelerinde edebî sanatlar başarılı bir şekilde kullanılmıştır. Hemen hemen her beyitte en az bir söz sanatı görülmektedir. Eser deyim ve atasözleri bakımından oldukça zengindir. Deyimler içerisinde müstehcen olanlarının çokluğu dikkat çekicidir. Eserin dil ve üslûbu divan edebiyatına mensup diğer manzum eserlerde görülenden pek de farksız değildir. Türkçe, Arapça ve Farsça kelime ve terkiplerin Türkçe olanlara oranları divan edebiyatı ortalamasında seyretmektedir. Bununla birlikte hezl türünün gereği olarak halk deyişlerine yer verilen yerlerde dil ve üslubun halk Türkçesine yaklaştığını belirtmek mümkündür.
Hezliyyât’ın tenkitli metni inceleme sonuçlarıyla birlikte Suat Donuk tarafından neşredilmiştir (2015).
Şairin biyografisi için bk. “Atâyî, Nev‘î-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atai-nevizade
Eserden Örnekler
Tâbistân-ı Bostân Der-ta‘rîf-i Kara T.ş.k
Yüri la‘netler iy dûn u denî bed-asl-ı şeytânî
Masâd-ı yel‘abistânî karaçî-i Karamanî
Adû-yı mülk ü millet düşmen-i dîn hâ’in-i devlet
Ferâmûş-ı fazîlet nasb-ı ‘ayn-ı nâ-müselmânî
Diyânet yohsulı çihre zügürdi nekbet-i câhil
Sevâdü’l-vechi fî dâreyne her vech ile erzânî
Or.spınun Firengî câhili bahtun Ebû Cehli
Gidinün nekbetî-Fir‘avnı puşt-endâz-ı Hâmânî
Vezîrün dîv-i nâ-dân idi sen iblîs-i dîvâne
Aceb cem‘ eylemişdür sahn-ı dîvân-ı Selîm Hânî
Tarîka s.çduğı b.ksın o gâvun ya meger gerdûn
Yeniden gübreler eski ocakdur b.klı bostânı
Olaldan kâzî-‘asker ‘akl ü fikri mâla virdün sen
Alup bu denlü mâlı cümle istibdâla virdün sen
Varup gelmekdedür beytü’l-halâna her biri dâ’im
Zebûn itdün o kavmi gûyiyâ ishâle virdün sen
Sitanbul kaynatası diseler hakkâ ki lâyıksun
Kızun olmaz gâhî deyze gâhî hâla virdün sen
Felek ol Türk-i bî-endâmı ceyb-i mihnete saldı
Çekildi gitdi kîr-i har gibi kara t.ş.k kaldı
Bu hiffetlerle istihfâf-ı sultân eyleyen sensün
Nice mekr ile kasd-ı Âl-i ‘Osmân eyleyen sensün
Yıkup dîvâr-ı şer‘i çünki açdun irtişâ bâbın
Nice kapu yapup çok hâne vîrân eyleyen sensün
Ten-i mecrûhuna gör tırnağunla yâreler gibi
Mülevves hüccetünle günde bin kan eyleyen sensün
Ganî oldı senün arkanda dellâk-i tehî-kîse
Kimisin kûn-bürehne ‘ûr u ‘uryân eyleyen sensün
Virüp Dâvûd-ı mel‘ûna temessük katl-i şâh içün
İdüp tahrîk-i fitne kasd-ı ‘Osmân eyleyen sensün
Revâ mıdur erâzilden iken ‘âlî ola kadrün
Mesâsı var mı insâf eyle sende puştla sadrun (Donuk 2015: 107-108)
Kaynakça
Donuk, Suat (2015). “Nev‘î-zâde Atâyî’nin Hezliyat’ı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (39): 70-110.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
3 | SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
4 | HEFT-HÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
5 | HİLYETÜ'L-EFKÂR (ATÂYÎ, NEV‘Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
6 | MÜNŞEÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
7 | NEFHATÜ'L-EZHÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
8 | HADÂ'İKU'L-HAKÂ'İK Fî TEKMÎLETÜ'Ş-ŞEKÂ'İK (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
9 | MÜNÂZARA-İ ZEN-İ FESÂHAT-GÜFTÂR BÂ-ŞEVHER-CİVÂN-I BELÂGAT-GİRDÂR (NEV'Î-ZÂDE ATÂYÎ) | Nev'î-zâde Atâyî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
10 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
11 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
13 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
14 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
18 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |