- Yazar Biyografisi (TEİS)
Afvî, Yakub - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:1142/1730
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:09/11/2021
HEDİYYETÜ’S-SÂLİKİN
tasavvufi risaleAfvî, Yakub (d. 1089/1678 - ö. 1149/1736-37)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celvetiyye tarikatının Selâmiyye kolunun önemli şeyhleri arasında gösterilen ve yaşadığı dönemde Osmanlı toplumumun manevî ve fikrî hayatına yön vermiş Yakub Afvî’nin, tasavvufla ilgili vaaz ve nasihatlerden oluşan arifâne risalesinin adıdır.
Eser, üç bölüm ve bir hatimeden meydana gelmiş ve Türkçe nesir tarzında kaleme alınmıştır. Birinci bölümde; Celvetî tarikatının doğuşu ve bununla ilgili bazı meseleler açıklanmıştır. Hak yoluna girmek için kamil bir mürşide bağlanmanın gerekliliğinden bahsedilmiş ve tarikata yeni girenlerin yapması ve yapmaması gerekenler anlatılarak Celvetî tarikatının diğer tarikatlardan farklılığına değinilmiştir. İkinci bölümde, kulun tarikatte kat etmesi gereken makamlar anlatılmış ve makamlar şu şekilde sıralanmıştır: a) Seyr-ile’llah, b) Seyr-i li’llah, c) Seyr-i ale’llah, d) Seyr-i maa’llah, e) Seyr-i fi’llah, f) Seyr-i ani’llah, g) Seyr-i bi’llah'tır (Afvî 1730: 8-10). Afvî, eserinin üçüncü bölümünde ise, Celvetî tarikatında taç ve hilafet ile saliklerine tavsiyeler ve kulun dikkat etmesi gereken adaplara yer vermiştir. Eserin hatime bölümünde de, tarikatte mürşidin vasıflarının ne olduğu konusu ve Üsküdar’da bulunan Aziz Mahmud Hüdâyi Efendi’den Afvî’ye kadar olan şeyhler zikredilmiştir (Afvî 1730: 11-20).
Eserin üç yazma ve bir matbu nüshasına ulaşılmıştır. Yazma nüshalar: 1. Kütahya Vahid Paşa İl Halk Kütüphanesi 1924 numarada olup 20 varaktan oluşmaktadır. 2. Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü 2715 numarada olup 20 varaktan oluşmaktadır. 3. Hacı Selim Ağa Kütüphanesi Hüdâyî Efendi Bölümü 375 numarada olup 18 varaktan oluşmaktadır. Eserin matbu nüshası bir tanedir. Mehmed Gülşen Efendi tarafından 1331/1913’de Bahriye Matbaası’nda bastırılmıştır. Millet Kütüphanesi Ali Emiri Şer’iyye bölümünde 992 numarada kayıtlıdır (Koca 2018: 24-26). Eser üzerinde bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Ateşyürek 2003).
Yakûb Afvî’nin temel prensiplerinin en önemlisi, Celvetiyye Tarikatı’nı yolların en şereflilerinden bir tanesi olarak görmüş, Peygamber Efendimizin hadis-i şeriflerinden hareketle her insana bir terbiye edici bir mürşidin gerekli olduğu düşüncesini her ortamda söylemekten çekinmemiştir. Her zaman müridin, mürşidine vermiş olduğu söze, her ne olursa olsun, sıkıntılı zamanlarda da ferah bulduğu dönemlerde de sadık kalması gerektiğinden bahsetmiş ve bu yolda sabır gösterenlerin kazanacağından bahsetmiştir. Bu eserinde de söz konusu amaçları ortaya koymuştur.
Sonuç olarak; 18. yüzyılın tasavvufî şahsiyetlerinden biri olan Yakûb Afvî, Hediyetü’s-Salikin adlı eserinde Kur’an ve Sünnet’in çizdiği çerçevede bir sülük âdâbı ortaya koymuştur denilebilir.
Şairin biyografisi için bk. “Afvî, Yakub”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/afvi-yakub
Eserden Örnekler
Bâb-ı Sânî
Tarîk-ı Celvetiyye’de iştigâl olunan esmâ hasebiyle makâmât-ı ârifîni beyân ider; Maʻlûm olsun ki Seyyidü’s-Sâlikîn ve Kutbü’l-Vâsılîn Hüdâyî Azîz Mahmûd Efendi kuddise sirruhû hazretleri buyurmuşlar ki; Sâlikin evvel makamı seyrullâhdır zikrullâhı çok etmek gerek ve tevbe ve telkin gerek ve kalbini şeyhe teslim ve gıdasını az idib tevhîd nârıyla ahlâk-ı zemîmelere yanıb ahlâk-ı hamîde zâhire ola mürîdin talebiyle ve şeyhin hüsn ü himmetiyle nefs-i levvâme nûru zâhir ola, lâ ilâhe illallah kelimesine mudâvemetle nefy-i havâtır idib cemîʻ-i eşyâda tevhîd sadası semʻine vâsıl ola belki her eşyânın kendi diliyle tevhîdine vâkıf ola ondan tevhîd kalbe tesîr idib nefy-i gidib isbât-ı mahz kala esmâullâh tedrîcle tülûʻ idib zikr-i kalbi hâsıl ola ikinci makama vâsıl ola.
Afvî, Yakub. Hediyetü’s-Sâlikin. Süleymaniye Yazma Eser Küt. Hüdayi Efendi Bölümü No: 2715. Vr. 6a-6b.
Kaynakça
Afvî, Yakub. Hediyetü’s-Sâlikin. Süleymaniye Yazma Eser Küt. Hüdayi Efendi Bölümü No: 2715; Kütahya Vahid Paşa İl Halk Kütüphanesi, No: 1924; Hacı Selim Ağa Kütüphanesi, Hüdâyi Efendi Bölümü, No: 375; Millet Kütüphanesi, Ali Emîrî Şer’iyye Bölümü, No: 992, İstanbul: Bahriye Matbaası.
Akkuş, Mehmet - Ali Yılmaz (hzl.) (2011). Hüseyin Vassaf Sefine-i Evliya. C. 3. İstanbul: Kitabevi Yay.
Ateşyürek, Ahmet (2003). Yakup Afvî’nin Hayatı, Eserleri ve Tarikat Anlayışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
Bursalı Mehmed Tahir (1333). Osmanlı Müellifleri. C. 1. İstanbul: Matbaa-i Amire.
Koca, Metin (2018). Yakûb Afvî ve Hediyyetü’s-Sâlikîn Adlı Eseri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
Muslu, Ramazan (2004). Osmanlı Toplumunda Tasavvuf (18. Yüzyıl). İstanbul: İnsan Yay.
Süleyman Sadeddin Müstakımzâde. Menâkib-i Melâmiye-i Bayrâmiye, Süleymâniye Kütüphanesi Nâfiz Paşa Bölümü, No: 628.
Ünal, Mehmet (2016). “Afvî, Yakub”. İslam Ansiklopedisi. C. Ek.1. İstanbul: Diyanet Vakfı Yay., 38.
Yılmaz, H. Kâmil (1982). Azîz Mahmûd Hüdâyî ve Celvetiyye Tarîkatı. İstanbul: Erkam Yay.
Yuvalı, Abdülkadir, Ali Aktan (hzl.) (1998). Sicill-i Osmânî. C. 4. İstanbul: Sebil Yay.
Zâkir Şükrü Efendi (1980). Mecmûâ-i Tekâyâ, M. Serhan Tayşi (haz.), Berlin: K. Kreiser
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MESÂBÎH ŞERHİ MEFÂTİH | Afvî, Yakub | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
2 | EL-VESÎLETÜ’L-UZMÂ Lİ-HAZRETİ’N-NEBİYYÜ’L-MÜCTEBÂ NETİCETÜ’T-TEFÂSÎR | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
3 | LEM’A-İ NÛRÂNİYYE FÎ ŞERHİ KELİMÂTİ HÜDÂİYYE | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
4 | İLHÂKÂT ALE’T-TECELLİYÂT | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
5 | HÜLÂSATÜ’L-BEYÂN FÎ MEZHEBİ’N-NU’MÂN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
6 | KENZÜ’L-VÂ’İZÎN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
7 | HEDİYYETÜ’L-VU'AZ | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
8 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
9 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
16 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
17 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |