- Yazar Biyografisi (TEİS)
Afvî, Yakub - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı
- Eser Yazılış Tarihi:1131/1719
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:12/05/2022
HEDİYYETÜ’L-VU'AZ
Vaaz KitabıAfvî, Yakub (d. 1089/1678 - ö. 1149/1736-37)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şeyh Afvî’nin telif ettiği üç vaaz kitabından biridir. 1131/1719 yılında şeyhi Bilecikli Osman Efendi tarafından Üsküdar Hüdâyî Âsitânesi’nde vaaz etmekle görevlendirilmiştir. Hediyyetü’l-vu'âz buradaki vaazlardan meydana gelmektedir. Afvî Arapça yazdığı eserin yazımını, 1719 senesinde tamamlanmıştır. Eserin müellif nüshası H. Selimağa Kütüphanesi Hüdâyî koleksiyonu 336 envanter numarası ile kayıtlıdır. Ta’lîk kırma hatla yazılmış olup 156 varaktır. Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi Burdur İl Halk Kütüphanesi koleksiyonu 1040 numaralı mecmua, 165b-174b varaklar arasındaki Risâle fi’l-mecâlis ve’l-mevâiz, Hediyyetü’l-vu‘âz’ın sadece iki meclisini içermektedir.
Afvî Efendi eseri ihvâna hediye, özellikle de belirli vakitlerde vaaz edecek kişilere rehber olması için yazmıştır. Eserin yazımında güvenilir hadis ve tefsir kitaplarından istifâde etmiştir. Sahîhayn dışında Hakîm en-Nisâbûrî’nin Müstedrek’i, Münâvî’nin Şerhu Câmii’s-sağîr’i ve İbn Melek’in Meşâriḳu’l-envâr’ı faydalandığı hadis kaynaklarından bâzılarıdır. Âyetlerin tefsirinde Begâvî’nin Meâlimü’t-tenzîl, Ömer Nesefî’nin et-Teysir fi't-Tefsir, Fahreddîn er-Râzî’nin Mefâhîhu’l-gayb, Kurtubî’nin Tefsir’ine atıflar çoktur. Ayetlerin işârî yorumlarına da ehemmiyet veren Afvî, Kuşeyrî’nin Letâifü’l-işârât’ı başta olmak üzere Sülemî’nin Hakāik’i, Ruzbihânî Baklî’nin Arâisu’l-beyân’ına da başvurmuştur. Kullandığı kaynakların ismini kaydetmeye önem veren müellifin referansları arasında Ebû Leys Semerkandî’nin Tenbîhül-gâfilîn’i, Gazâlî’nin Mişkâtü’l-envâr’ı, es-Suyûtî’nin el-Budûrü’s-sâfire fî umûri’l-âhire’si, Kastallânî’nin Mevâhibü’l-ledünniye’si de bulunmaktadır.
Hediyyetü’l-vu'âz 42 meclisten oluşmaktadır. Girişinde meclislerin muhtevasına ışık tutan başlıklar ile sayfa numaralarını gösteren bir fihrist bulunmaktadır. İlk on beş meclis Hz. Peygamber’in hayatı ve risâletine dairdir. İlk meclis, onun Hz. İsmail’e dayanan soyuna dair bir rivâyetle başlamaktadır. Müellif ardından, Hz. Peygamber’in ruhların babası oluşu ve yaratılıştaki kıdemini muhtelif rivâyetlerle izâh etmiştir. Hakîkat-i Muhammediye anlayışı çerçevesinde âlemin ve Âdem’in yaratılışı bu bölümün konuları arasındadır. Eserdeki siyer bahisleri ve Hz. Peygamber’in nübüvvetinin husûsiyetleri, bir Kur’ân âyeti veya İnşirâh, Kevser, Duhâ ve İhlâs sûreleri gibi sûrelerin tefsiri çerçevesinde işlenmiştir. Dolaylı olarak bir kronoloji söz konusudur. Müellif mübârek ay ve günler konusuna on altıncı mecliste, “Allah'ın yanında ayların sayısı on ikidir. Bunların dördü haram aylardır.” (Tevbe 9/36) ayetinin tefsiri ile başlar. Üç ayların kudsiyeti ve onları tâzîmin keyfiyeti, Şevvâl ayında orucun fazileti, Zilkâde’de kurban ve hac, müteakip meclislerin konusudur. Son iki meclis on Muharrem’in faziletine dairdir. Bu çerçeve konular içinde müellif, sohbet üslûbu gereği fıkhî, ahlâkî ve tasavvufî pek çok mevzuya değinmiştir. Meselâ İhlâs sûresinin tefsirini yaparken söz ârifin vasıflarını zikre kadar gelmektedir. Yâkûb Afvî ele aldığı konuların batınî boyutuna mutlaka işâret etmiştir. Bunun için spekülatif yorumlardan ziyâde Peygamber kıssalarından, ashâbın yaşantısından ve sûfîlerin menkıbelerinden istifâde etmiştir. Hz. Peygamber’in vaTuhfetü’l-vu‘âz fî nehci’l-ittiâz azlarının yanı sıra Arap şiirinden örnekleri içermesi, derkenârda ilâve bilgilerin mevcudiyeti eserin değerini artırmaktadır. Tuhfetü’l-vu‘âz fî nehci’l-ittiâz'ın tertîbi, yazılış gâyesi ve ismi Hediyyetü’l-vu‘âz’a benzediği için ikisi aynı eser olduğu sanılmıştır.
Müellifin biyografisi için bk. “Afvî, Yakub”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/afvi-yakub
Eserden Örnekler
Allah Subhânehû ve Teâlâ Tevbe sûresinin sonunda şöyle buyurmaktadır: “Andolsun, size içinizden öyle bir peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya uğramanız ona ağır gelir, size çok düşkündür, müminlere karşı şefkat ve merhamet doludur.” (Tevbe 9/128) Şunu bil ki, bu ayette Yüce Allah, Resûlü Muhammed’i (sav) beş nitelik ile vasfetti. Ve O’nunla tüm yaratılmışları nimetlendirdiğini ve O’nun şerefini bildirmeyi diledi. Bu mânânın vurgusunu ve önemini güçlendirmek için, yemine delâlet eden, yemine hazırlık lâm’ı (lâm-ı muvattıe) ile başladı. Le kad câeküm buyurdu. “Allah’a yemin olsun ki size gelmiştir.” Kur’ânî hitabın ekseriyetindeki usûl üzere, hitap ilk olarak Arab’a, ikinci olarak da bütün yaratılmışlaradır. Resûlün. Yânî Rabbânî bir kitâba ve ilâhî ilhâma sâhip bir nebî. Yâni, Allah’a andolsun ki size şânı yüce bir elçi gelmiştir. (Ayette zikredilen) ilk nitelik Cenâb-ı Hakk’ın şu sözüdür: Min enfüsiküm. Yânî nefislerinizden onda birtakım vecihler bulunmaktadır. İlki, o da sizin gibi bir beşerdir. Onunla nimetlendirmesinin izâhı şudur ki, şayet nebi meleklerin cinsinden olsaydı insanlara çok zor olurdu. Çünkü beşerî özellikler meleklere muktedir olamadığından onlardan istifâdeyi zorlaştırır. Bu Nebî sizin gibi bir âdemdir ve istifade de çok kolaydır. İkincisi, içinizden sizin gibi bir Arap’tır. Bu husus, ülfet kurmak ve delili süratle anlamak için en yakın yoldur (Afvî, Yâkûb. Hediyyetü’l-vü’âz).
Kaynakça
Afvî, Yâkûb. Hediyyetü’l-vü’âz. H. Selimağa Ktp. Hüdâî Efendi. No. 336. 156 vr.
Bursalı Mehmed Tâhir (1333). Osmanlı Müellifleri. c. I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Çakır, Adalet. "Bir Hüdâyî Şârihi Olarak Yâkûb Afvî Efendi ve Lem’a-i Nûrâniyye’si", İ. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016, (34): 45-114.
İsmâil Paşa, Bağdatlı (1955). Hediyyetü'l-ârifîn esmai’l-müellifîn ve âsârü’l-musannafîn. C. II. (çev. Kilisli Rifat Bilge, tsh. İbnü’l-Emin Mahmûd Kemal İnal, Avni Aktuç). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Muslu, Ramazan (2003). Osmanlı Döneminde Tasavvuf (18. yüzyıl). İstanbul: İnsan Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MESÂBÎH ŞERHİ MEFÂTİH | Afvî, Yakub | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
2 | EL-VESÎLETÜ’L-UZMÂ Lİ-HAZRETİ’N-NEBİYYÜ’L-MÜCTEBÂ NETİCETÜ’T-TEFÂSÎR | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
3 | LEM’A-İ NÛRÂNİYYE FÎ ŞERHİ KELİMÂTİ HÜDÂİYYE | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
4 | İLHÂKÂT ALE’T-TECELLİYÂT | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
5 | HÜLÂSATÜ’L-BEYÂN FÎ MEZHEBİ’N-NU’MÂN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
6 | KENZÜ’L-VÂ’İZÎN | Afvî, Yakub | Dr. Öğr. Üyesi Adalet Çakır Çağlı |
Görüntüle | ||
7 | HEDİYYETÜ’S-SÂLİKİN | Afvî, Yakub | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
8 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
9 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
13 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
16 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
17 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |