- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN
- Eser Yazılış Tarihi:1887
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:29/08/2022
HEDİYYETÜ'L-İHVÂN (MEHMED HAYRİ BEY)
itikat ve amelMehmed Hayri Bey, Rusçuklu (d. ?/1855 - ö. ?/1909)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Rusçuklu Mehmed Hayrî tarafından kaleme alınan ve İslam dininin başlıca itikat ve amel konularını soru-cevap biçiminde ele alan eser. İtikat ve amelle ilgili temel meseleleri soru-cevap şeklinde ele alan eser, muhtasar bir ilmihal özelliği göstermektedir. Metinde “sual” kelimesi için “sin”, “cevap” kelimesi için de “cim” harfi kullanılmıştır.
Eser, “Hutbe, Mukaddime, Fasl-ı Evvel, Fasl-ı Sânî, Son” başlıklarını taşıyan beş bölümden oluşmaktadır. Hutbe başlığı altında, müellif din kardeşlerine faydalı olduğunu düşündüğü eserini yazıp bastırmaya cesaret ettiğinden bahsederek eserdeki hataların affını ve yüzüne vurulmamasını ister ve padişaha dua ile bu bölümü bitirir. Mukaddimede bölümünde “Yaradılış Hakkında Birkaç Söz” başlığı altında “Sen nesin? İnsan nedir? Benî Âdem ne demektir? Hazret-i Âdem Aleyhisselâm kimdir? Cenâb-ı Hak Hazret-i Âdem’i neden yarattı? Senin dinin nedir?” gibi sorular sorularak cevapları verilir. Fasl-ı Evvel’de itikat konusu ele alınır ve Müslüman olanların inanması gereken altı iman esasına dair sorular sorularak cevapları verilir. Bölümün sonunda da bu altı iman esasının İslam’ın itikadî yönünü oluşturduğuna vurgu yapılarak “İtikatta mezhebin nedir? sorusuna verilen “Ehl-i Sünnet ve’l-Cemâattır.” cevabıyla bölüm bitirilir. Fasl-ı Sânî’de ise dinin amel bölümü ele alınır. Bu bölümde öncelikle ameldeki mezhebin Ebû Hanife mezhebi olduğu vurgulanarak “farz, vâcib, sünnet, müstahap, mübah, haram, mekrûh, müfsit” gibi konularla İslam’ın “Kelime-i Şehâdet, namaz, zekat, oruç, hac” şeklindeki beş şartı ve bunlarla ilgili meseleler yine soru-cevap şeklinde ele alınır. “Son” başlıklı bölümde de “Bilinmesi Elzem Olan Bazı Mesâ’il” alt başlığı altında “sehiv secdesi, dinî açıdan mukîm ve misâfir kavramları, dine ve imana sövenlerin, farzı inkar edip haramı helal sayanların, farz, vacip ve sünnetleri yerine getirmeyenlerin durumu, kerâhat vakitleri, padişaha itaat etmenin hükmü, askerlik, cihat, vatan, millet, şehadet ve devlete vergi vermek” gibi konular ele alınır.
Hediyyetü’l-İhvân 1304/1887 yılında Maarif Nezareti’nin izniyle Aydın Vilayet Matbaası’nda basılmış olup 39 sayfadan meydana gelmektedir.
Müellifin biyografisi için bk. “Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu‘”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-hayri-bey-ruscuklu
Eserden Örnekler
FASL-I EVVEL [İTİKÂD]
S: Müslümân olan kimselere kaç şey’e inanmak lâzımdır?
C: Altı şey’e inanmak lâzımdır.
S: Bu altı şey’e ne derler?
C: Îmânın farzları ve şartları derler.
S: Bu şartlar nedir?
C: Birinci Allâhü Te‘âlâ Hazretleri’ne inanmak, ikinci Hak Te‘âlâ’nın meleklerine inanmak, üçüncü Hak Te‘âlâ Hazretleri’nin gönderdiği kitâblara inanmak, dördüncü Cenâb-ı Allâh’ın peygamberlerine inanmak, beşinci âhiret gününe inanmak, altıncı kadere ve hayr u şer Allâhü Te‘âlâ’dan olduğuna inanmakdır.
S: Allâhü Te‘âlâ Hazretleri’ne inanmak nicedir?
C: Allâhü Te‘âlâ Hazretleri vardır ve birdir. Kendi dirliği ile diridir. Onun içün ölüm yokdur. Kadîm ve bâkîdir. Onun evvel ve âhiri olmaz. Söyler, lâkin bizim gibi ağız ve dil ve harf ile değildir. Her şey’i işidendir, fakat bizim gibi kulak ile değildir. Her şey’i görür, ammâ bizim gibi göz ile değildir. Ortağı ve yardımcısı ve benzeri yokdur. O hiçbir şey’e ve kimseye benzemediği gibi ona da hiçbir şey ve kimse benzemez. Anadan, babadan, oğuldan, kızdan, karıdan, uykudan, yemeden, içmeden, gülmeden, ağlamadan, sevinmeden, yerinmeden, doğmakdan, doğrulmakdan berîdir. Cihâtdan münezzehdir. Ne üstde ne altda ne sağda ne solda ne önde ne arkada değildir. Zamândan ve mekândan berîdir. Bunlar yaradılmadan evvel mevcûddur (Rusçuklu Mehmed Hayrî 1304: 6,7).
Kaynakça
Rusçuklu Mehmed Hayrî (1304). Hediyyetü’l-İhvân. Aydın: Aydın Vilayeti Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÜRKÇE KASÎDE-İ BÜRDE ŞERHİ-HEDİYYE (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
2 | TÜRKÇE AVÂMİL TUHFESİ (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
3 | SİYER-İ FÂRUK (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
4 | BELÂGAT (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
5 | SÜHA DERGİSİ (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
6 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
7 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
9 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
10 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
11 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
12 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |